Kerkelijk nieuws

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor Speedy » 19 nov 2009 17:06

Jantjes schreef:Predikant Ds. A.J. de Waard van de Gereformeerde Gemeente te Stolwijk is afgezet door zijn kerkenraad. Een te lichte prediking.


Is dit een roddel of is dit waarheid? Want afzetten vanwege "een te lichte prediking" bestaat NIET in de kerkorde.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Jantjes

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor Jantjes » 19 nov 2009 17:54

Speedy schreef:
Jantjes schreef:Predikant Ds. A.J. de Waard van de Gereformeerde Gemeente te Stolwijk is afgezet door zijn kerkenraad. Een te lichte prediking.


Is dit een roddel of is dit waarheid? Want afzetten vanwege "een te lichte prediking" bestaat NIET in de kerkorde.

Nee, het is geen roddel. Ik heb het bericht wel via via van een lid daar in Stolwijk. Persoonlijk kan ik niemand daar in Stolwijk. Het is waar dat een predikant niet kan worden afgezet van wegen een te lichte prediking maar daar gaat het wel om. Er wordt dan meestal wel een kerkordelijke zaal aan vast geplakt. De predikant schijnt nogal ernstig ziek te zijn geweest en mocht weer 1 maal per zondag voorgaan. En nu dit, je zou er bijna weer ziek van worden.

Gebruikersavatar
Wullimpie
Moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: 13 aug 2005 13:29
Locatie: Goeree Overflakkee
Contacteer:

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor Wullimpie » 19 nov 2009 20:28

Het is geen roddel, maar je hebt het wel via via, en officieel is er nog niets bekend? :roll:
Laten we toch terughoudend zijn met dit soort dingen tot het officieel naar buiten wordt gebracht!!!
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Joannah

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor Joannah » 20 nov 2009 07:40

Heb je ook een reminder nodig voor je huwelijk eens in de zoveel tijd?
Een sterk, waar geloof behoeft geen rituelen, denk ik.
Beelden zijn ook van die hulpmiddelen, en niet toegestaan, hoe verder we afdwalen van wat de Schrift ons leert, hoe meer afsplitsingen we krijgen en "zwaar weer" te verduren.
Slechts daar waar liefde woont, gebiedt de Heer zijn zegen.

Riska

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor Riska » 20 nov 2009 08:23

Joannah schreef:Heb je ook een reminder nodig voor je huwelijk eens in de zoveel tijd?
Een sterk, waar geloof behoeft geen rituelen, denk ik.
Beelden zijn ook van die hulpmiddelen, en niet toegestaan, hoe verder we afdwalen van wat de Schrift ons leert, hoe meer afsplitsingen we krijgen en "zwaar weer" te verduren.
Slechts daar waar liefde woont, gebiedt de Heer zijn zegen.

Ik word er moe van, weet je?
Ik denk dat het heeel goed zou zijn als gehuwden af en toe samen iets doen om zich te herinneren wat ze nu eigenlijk beloofden toen ze trouwden.
En misschien is jouw geloof ijzersterk, maar ik denk dat het alleen maar goed is als je af en toe - en met of zonder ritueel - zich realiseren wat ze geloven en wat ze hebben gezegd bij de doop van hun kinderen (of door de ouders bij hun doop is beleden).

Jantjes

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor Jantjes » 20 nov 2009 09:26

Wullimpie schreef:Het is geen roddel, maar je hebt het wel via via, en officieel is er nog niets bekend? :roll:
Laten we toch terughoudend zijn met dit soort dingen tot het officieel naar buiten wordt gebracht!!!

Een ding is zeker Ds. De Waard gaat + anderhalve maand niet meer voor in eigen gemeente.
De laatste keer is 18-10-09 geweest volgens de Saambinder weekblad Ger.Gem de preekbeurten zijn als volgt:
22-10-09 Nieuwer ter Aa 10.00 en 15.30 uur Ds. de Waard
15-11-09 ’s Gravenhage 10.00 Ds. de Waard en Rotterdam-Zuidwijk 17.00
8-11-09 Alphen a/d Rijn 16.00 Ds. de Waard
1-11-09 Delft 10.00 Ds. de Waard
25-10-09 Andijk 10.00 uur Ds. de Waard en Hoofdorp 16.30 uur
18-10-09 Stolwijk 10.00 uur Ds. de Waard.
In de eigen gemeente van Ds. de Waard in Stolwijk wordt een enkele maal 'leesdienst' vermeld.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor TheKeimpe » 21 nov 2009 11:40

Ds. de Waard te licht, wat willen ze dan horen in Stolwijk? :(

Faramir

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor Faramir » 21 nov 2009 12:48

Joannah schreef:Slechts daar waar liefde woont, gebiedt de Heer zijn zegen.

Wanneer ga jij je bekeren tot een positief en liefdevol geloof in plaats van een anti-geloof vol haat en afschuw tegen alles wat anders is? Verbeter de wereld begin bij jezelf.

Jantjes

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor Jantjes » 21 nov 2009 15:11

TheKeimpe schreef:Ds. de Waard te licht, wat willen ze dan horen in Stolwijk? :(

Ik heb de betreffende persoon waar van ik het hoorde, dat Ds. de Waard niet meer in eigen gemeente van Stolwijk voor ging, gebeld maar hij wilde er niet veel over kwijt. Het gaat niet alleen over een te lichte prediking ook over de persoon zelf. Hij zou te goedaardig van karkater zijn, te softie, niet slagvaardig. Dat was de kerkenraad zo gewent van Ds. van Dieren, hun vorige predikant. Onwillekeurig vergelijken ze Ds. de Waard met Ds. van Dieren en dat is een vergissing.

Wat betreft de uitdrukking’ te lichte prediking’ begrijp ik wel. Als er te veel verlossing in Christus gepredikt wordt zonder de o zo diepe, diepe ellende staat is de prediking in de Ger.Gem. al snel te licht of te evangelisch. Ik weet niet of dat dus in Stolwijk ook het geval is.

Gebruikersavatar
Spons
Generaal
Generaal
Berichten: 4820
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:23
Locatie: perkouw

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor Spons » 24 nov 2009 19:04

oh komt het er op neer dat men 95 % heeft over de zonde en de duivel en dan maar 5 % over de verlossing van Jezus Christus.....

:(

en ja heb ik zelf meegemaakt bij de begrafenis van een Fam Lid... soms vraag ik me wel eens af waar de balans ligt als je zeg maar zo bang gemaakt wordt door de hel en duivel en de zonde val en dan nog even een klein stukje verlossing... op deze manier jaag je (persoonlijke mening ) mensen en vooral jongeren heel hard de kerk uit , en terecht ...

En een roddel is het niet, dan spreek je kwaad van iemand, maar een feit is het officieel ook nog niet, en terecht dat er op gewezen wordt dat men voorzichtig moet zijn , maar je kan je ook afvragen of de ware reden dan niet wat verhuld wordt !

Gebruikersavatar
maboc
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 13 nov 2008 21:35
Locatie: Den Haag

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor maboc » 24 nov 2009 22:50

Joannah schreef:Heb je ook een reminder nodig voor je huwelijk eens in de zoveel tijd?
Een sterk, waar geloof behoeft geen rituelen, denk ik.
Beelden zijn ook van die hulpmiddelen, en niet toegestaan, hoe verder we afdwalen van wat de Schrift ons leert, hoe meer afsplitsingen we krijgen en "zwaar weer" te verduren.
Slechts daar waar liefde woont, gebiedt de Heer zijn zegen.


Jazeker wel. Mijn vrouw en ik kiezen ieder jaar wel ergens een moment om met z'n tweeen (dus zonder de kiddos) er een weekend oid. tussen uit te piepen. Dan wordt er niet een weekend lang over ons huwelijk gepraat, maar door eens in een heel andere context met elkaar te zijn, vervalt de sleur, en zie je weer (wij dan he) waarom je ooit verliefd bent geworden. Is wat mij betreft ook een soort ritueel waarmee je je liefde voorelkaar, en dat wat je elkaar tijdens je huwelijk hebt beloofd, nogmaals bevestigd.
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

Riska

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor Riska » 24 nov 2009 23:00

Waardevol Maboc!

Gebruikersavatar
maboc
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 13 nov 2008 21:35
Locatie: Den Haag

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor maboc » 24 nov 2009 23:11

Riska schreef:Waardevol Maboc!

Dank...:-)

Overigens is het naast erg nuttig voor je huwelijk ook erg gezellig hoor.

Laatste "ritueel", die van dit jaar dus, was een lang weekend Londen :-)
Ik mag denk ik wel zeggen dat we er weer met heel wat meer begrip voor elkaar van zijn thuisgekomen.
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

Riska

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor Riska » 24 nov 2009 23:15

Anders was het ook niet waardevol!

En ik kan me voorstellen dat Londen op zich ook al goed was, al kan het ook veel dichterbij...

Gebruikersavatar
Spons
Generaal
Generaal
Berichten: 4820
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:23
Locatie: perkouw

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor Spons » 25 nov 2009 14:53

brussel, brugge, maastricht ;) om maar eens wat te noemen !


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten