Kerkelijk nieuws

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
hamlap
Luitenant
Luitenant
Berichten: 542
Lid geworden op: 06 feb 2005 13:54
Contacteer:

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor hamlap » 17 nov 2009 20:44

Leven vanuit je Doop is ontzettend belangrijk voor de gelovige. Het Doopformulier zegt het zo: door de Doop zijn wij aangenomen als kinderen van God. God heeft Zijn beloften aan ons verzegeld, zo dat we er niet aan hoeven te twijfelen wie God voor ons wil zijn. Hij wil ons met Zijn liefde en trouw omringen, en zo mogen de gelovigen in het leven staan; namelijk in het geloof en vertrouwen dat God hen nabij zal zijn. Veel mensen beseffen niet de rijkdom van de Doop, of ze verstaan de Doop verkeerd. Daarom ben ik er voorstander van dat er goede doopcatechese in de gemeente is, en dat mensen er steeds weer aan herinnerd worden dat ze gedoopt zijn en wat de betekenis daarvan is.
Faith will vanish into sight
Hope be emptied in delight
Love in heav'n will shine more bright
Therefore give us love.

Joannah

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor Joannah » 17 nov 2009 21:42

hamlap schreef:Leven vanuit je Doop is ontzettend belangrijk voor de gelovige. Het Doopformulier zegt het zo: door de Doop zijn wij aangenomen als kinderen van God. God heeft Zijn beloften aan ons verzegeld, zo dat we er niet aan hoeven te twijfelen wie God voor ons wil zijn. Hij wil ons met Zijn liefde en trouw omringen, en zo mogen de gelovigen in het leven staan; namelijk in het geloof en vertrouwen dat God hen nabij zal zijn. Veel mensen beseffen niet de rijkdom van de Doop, of ze verstaan de Doop verkeerd. Daarom ben ik er voorstander van dat er goede doopcatechese in de gemeente is, en dat mensen er steeds weer aan herinnerd worden dat ze gedoopt zijn en wat de betekenis daarvan is.


Als er met dit nieuwe, door mensen bedachte en toegevoegde ritueel weer een doopaspect bijkomt, zien we straks helemaal door de bomen het bos niet meer.
is het nu echt zo moeilijk, om gewoon de Schrift aan te houden als het om de doop en haar betekenis gaat?
Ik vind het al erg vreemd dat het dankgebed zegt dat de zonden van de pas gedoopte nu vergeven zijn, terwijl 1. de pasgeborene nog niet bewust gezondigd heeft.
2.de doop in de bijbel altijd volgt op WEDERgeboorte.
Als iemand me eens uit kon leggen, waarom we de functie van de doop eigenhandig hebben veranderd, waarbij we dmv leerregels, formulieren en catechismes slechts gedeeltelijk de Schrift hebben overgenomen en zo halve waarheden hebben gecreeerd!
Hieraan hebben we denk ik de grote verwarring in het christendom te danken, (Babylon)

Faramir

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor Faramir » 17 nov 2009 22:08

Joannah schreef:Hieraan hebben we denk ik de grote verwarring in het christendom te danken, (Babylon)

Het grappige is dat er in de overgrote meerderheid van het christendom helemaal geen verwarring is omtrent de doop.

Van Wikipedia;
1,147 miljard rooms-katholieken = sacramentele doop
216 miljoen orthodoxe christenen, = sacramentele doop
367 miljoen protestanten, = verbondsdoop
84 miljoen anglicanen, = sacramentele doop of verbondsdoop

Zowel de sacrementele doop als de verbondsdoop kan bij baby's plaatsvinden. Alhoewel de betekenis iets anders is is het resultaat zo ongeveer hetzelfde.

414 miljoen Onafhankelijken (niet behorend tot de belangrijkste stromen van het christendom) = laten we uitgaan van geloofsdoop

31.7 miljoen "marginalen" (de Jehova's getuigen, de mormonen, enz.). = laten we ook hier uitgaan van de geloofsdoop

1147 + 216 + 367 + 84 = 1814
414 + 32 = 446

Dat is dus 1814 miljoen tegenover 446 miljoen. Wie zorgt er nu eigenlijk voor verwarring? Dat gestrooi van je met babylon begint mensen ook wel zo'n beetje de strot uit te hangen. Weet wel dat jij net zo geoordeeld zult worden zoals jij over anderen oordeelt.

Joannah

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor Joannah » 17 nov 2009 22:37

Faramir schreef:
Joannah schreef:Hieraan hebben we denk ik de grote verwarring in het christendom te danken, (Babylon)

Het grappige is dat er in de overgrote meerderheid van het christendom helemaal geen verwarring is omtrent de doop.

Van Wikipedia;
1,147 miljard rooms-katholieken = sacramentele doop
216 miljoen orthodoxe christenen, = sacramentele doop
367 miljoen protestanten, = verbondsdoop
84 miljoen anglicanen, = sacramentele doop of verbondsdoop

Zowel de sacrementele doop als de verbondsdoop kan bij baby's plaatsvinden. Alhoewel de betekenis iets anders is is het resultaat zo ongeveer hetzelfde.

414 miljoen Onafhankelijken (niet behorend tot de belangrijkste stromen van het christendom) = laten we uitgaan van geloofsdoop

31.7 miljoen "marginalen" (de Jehova's getuigen, de mormonen, enz.). = laten we ook hier uitgaan van de geloofsdoop

1147 + 216 + 367 + 84 = 1814
414 + 32 = 446

Dat is dus 1814 miljoen tegenover 446 miljoen. Wie zorgt er nu eigenlijk voor verwarring? Dat gestrooi van je met babylon begint mensen ook wel zo'n beetje de strot uit te hangen. Weet wel dat jij net zo geoordeeld zult worden zoals jij over anderen oordeelt.
Daar is fafamir weer, die nog steeds niet voor zichzelf spreekt, maar altijd weer iedereen erbij haalt ter versterking.
Die getallen zeggen me niets, realiseer je liever dat Jezus zei:"Zal ik nog waar geloof vinden als Ik terugkom?"
Onderbouw liever je standpunten, of ageer tegen die van mij met goede argumenten ipv aantallen van mensen.
Als heel veel mensen door rood licht rijden, is het dan ook ineens ok?

Faramir

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor Faramir » 17 nov 2009 22:50

Joannah schreef:Daar is fafamir weer, die nog steeds niet voor zichzelf spreekt, maar altijd weer iedereen erbij haalt ter versterking.

Daar ben ik weer ja. :D En ja, ik voel me graag verbonden met mijn christelijke broeders en zusters. Een heerlijk gevoel dat je zoveel kunt delen in geloof. Zou je ook eens moeten proberen in plaats van overal tegenaan te schoppen en zoveel mogelijk mensen proberen te beledigen. Het is echt zo veel fijner.
Die getallen zeggen me niets, realiseer je liever dat Jezus zei:"Zal ik nog waar geloof vinden als Ik terugkom?"
Onderbouw liever je standpunten, of ageer tegen die van mij met goede argumenten ipv aantallen van mensen.
Als heel veel mensen door rood licht rijden, is het dan ook ineens ok?

Jij zegt dat de christenen die hun kinderend dopen verdeeldheid zaaien. Ik heb met keiharde cijfers aangetoond dat dat niet het geval is en dat juist de tegenstanderd degene zijn die verdeeldheid zaaien, zo ook jij op dit forum. Dat je daar niet tegenkan en vervolgens weer in de rondte slaat (oa met een kromme vergelijking) in de hoop maar iets te raken, ach ja, dat theater ben ik inmiddels wel van je gewend. Het maakt volstrekt geen indruk meer. :P

Joannah

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor Joannah » 17 nov 2009 22:58

Faramir schreef:
Joannah schreef:Daar is fafamir weer, die nog steeds niet voor zichzelf spreekt, maar altijd weer iedereen erbij haalt ter versterking.

Daar ben ik weer ja. :D En ja, ik voel me graag verbonden met mijn christelijke broeders en zusters. Een heerlijk gevoel dat je zoveel kunt delen in geloof. Zou je ook eens moeten proberen in plaats van overal tegenaan te schoppen en zoveel mogelijk mensen proberen te beledigen. Het is echt zo veel fijner.
Die getallen zeggen me niets, realiseer je liever dat Jezus zei:"Zal ik nog waar geloof vinden als Ik terugkom?"
Onderbouw liever je standpunten, of ageer tegen die van mij met goede argumenten ipv aantallen van mensen.
Als heel veel mensen door rood licht rijden, is het dan ook ineens ok?

Jij zegt dat de christenen die hun kinderend dopen verdeeldheid zaaien. Ik heb met keiharde cijfers aangetoond dat dat niet het geval is en dat juist de tegenstanderd degene zijn die verdeeldheid zaaien, zo ook jij op dit forum. Dat je daar niet tegenkan en vervolgens weer in de rondte slaat (oa met een kromme vergelijking) in de hoop maar iets te raken, ach ja, dat theater ben ik inmiddels wel van je gewend. Het maakt volstrekt geen indruk meer. :P

Aan je reaktie te zien, maakt het genoeg indruk.
Het enige wat ik zeg, is dat er weer een nieuw gebruik in werking schijnt te moeten komen, om gelovigen te sterken.
En bij de PKN kun je tegenwoordig als atheist al op de kansel, dus nee, bedankt, niet mijn stroming.

Faramir

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor Faramir » 17 nov 2009 23:02

Joannah schreef:Aan je reaktie te zien, maakt het genoeg indruk.

Verre van. :)
Het enige wat ik zeg, is dat er weer een nieuw gebruik in werking schijnt te moeten komen, om gelovigen te sterken.
En bij de PKN kun je tegenwoordig als atheist al op de kansel, dus nee, bedankt, niet mijn stroming.

Dat jij je niet kan vinden in de standpunten van de PKN is prima. Dat kan ik overigens ook niet. Maar om dan te gaan strooien met Babylon en dergelijke; not done.
Overigens ligt dat gevalletje van atheïst op de kansen een stuk genuanceerder dan je nu voor doet komen. Lees het boek eens van die predikant, best indrukwekkend.

Joannah

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor Joannah » 17 nov 2009 23:12

Faramir schreef:
Joannah schreef:Aan je reaktie te zien, maakt het genoeg indruk.

Verre van. :)
Het enige wat ik zeg, is dat er weer een nieuw gebruik in werking schijnt te moeten komen, om gelovigen te sterken.
En bij de PKN kun je tegenwoordig als atheist al op de kansel, dus nee, bedankt, niet mijn stroming.

Dat jij je niet kan vinden in de standpunten van de PKN is prima. Dat kan ik overigens ook niet. Maar om dan te gaan strooien met Babylon en dergelijke; not done.
Overigens ligt dat gevalletje van atheïst op de kansen een stuk genuanceerder dan je nu voor doet komen. Lees het boek eens van die predikant, best indrukwekkend.

Als ik het heb over babylon, heb ik het over de betekenis van het woord in de bijbel; verwarring. we begrijpen en verstaan elkaar niet meer.Wat bewezen wordt door duizenden verschillende denominaties in het christelijk geloof, waarbij regels, richtlijnen,dogma's, leerregels, synodes, pauzen tot en met atheistische dominees als wolven de kudde willen verscheuren.
Wie denkt dat al deze voorgenoemde zaken ons ook maar iets dichter bij de verlossing kunnen brengen is een wetticist.
En dat is zonde. We dienen te worden als kinderen, die openstaan voor de waarheid zoals hij in de Bijbel te vinden is.

Gebruikersavatar
maboc
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 13 nov 2008 21:35
Locatie: Den Haag

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor maboc » 18 nov 2009 16:39

Een ritueel ter herdenking van de doop....is niet erg bijbels zou ik denken.
Maarja....moet dat dan? Moet alles wat we doen bijbels zijn? (Is natuurlijk ook op menig andere plaats over gediscussieerd)

Ik denk dat heel veel mensen (misschien wel alle) op enig moment wel wat beginnen te worstelen/twijfelen of zelfs wegzakken uit het geloof. Veel van die mensen vechten wat af met zichzelf en komen samen met God wee boven. Ik vind het dan nog niet zo'n gek idee om dat te, laat ik zeggen, vieren. Dat kun je natuurlijk op een heleboel manieren doen, maar een ritueel ter herdenking van de doop vind ik nog niet zo gek.

't is wel niet bijbels maar je eert er God mee en je laat aan de gemeente openlijk zien dat je hebt gevochten en dat je er weer bent.

Ik zou er zelf niet zo om staan te springen, maar toch...als een ander het zou willen, zou ik dat zeker niet per definitie afwijzen.
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

Riska

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor Riska » 18 nov 2009 17:36

Wat de officiële PKN doet - dus de top - is proberen gestalte te geven aan een gebruik dat in veel PKN-kerken al gebruikelijk is.
Het heeft te maken met de Paascyclus: Witte Donderdag, Goede Vrijdag, Stille Zaterdag, de Paaswake en de Paasviering op 1e Paasdag.
In veel kerken die deze cyclus vieren is het de gewoonte tijdens de Paaswake de Doopgelofte te vernieuwen.
Ja, je ouders hebben je ten doop gehouden, en zij beleden hun geloof in de vragen daaraan voorafgaand.
Tijdens de 'vernieuwing van de doopgelofte' gaan mensen naar het doopvont en noemen de naam die zij bij de doop ontvangen hebben. Een symbolische handeling, waarbij hooguit de vingers het doopwater raken. Ik heb begrepen dat men daar wellicht een handreiking wil geven om dat stukje van de viering meer nadruk te geven en er betere uitleg aan te geven wat het eigenlijk inhoudt.
En nee, het is niet Bijbels, maar het is wel goed om jaarlijks een moment te hebben waarin men zich niet alleen herinnert wat de ouders destijds bij je doop beleden, maar wat jezelf als geloof hebt beleden, of als ouder toen je je kind ten doop hield, hebt beloofd en beleden. Een specifiek moment van bezinning dus.

esli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1023
Lid geworden op: 27 nov 2007 21:38
Locatie: Leiden

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor esli » 19 nov 2009 10:00

We leven inmiddels 2000 jaar na Christus. Niet alles gaat meer precies zoals in de tijd van de Bijbel.
Er zijn idd. rituelen bijgekomen (waar dit misschien een voorbeeld van wordt).
En dat kunnen gewoon goede gebruiken zijn. Ik ben het dan ook met Maboc eens dat niet alles Bijbels hoeft te zijn om te zorgen dat het goed is.
Als dit ritueel mensen helpt om hun doop te herdenken is dat idd. niet Bijbels, maar wel goed om te doen.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor elbert » 19 nov 2009 12:22

Herhaling:
elbert schreef:Op verzoek is dit topic weer heropend. Ik stel voor om dit een algemeen nieuwstopic te maken, waarin we geen uitgebreide discussies voeren. In het geval van de vrouw in het ambt is daar zoals vermeld al een apart topic voor. Hetzelfde geldt voor beroepingsnieuws. Mocht er aanleiding zijn om een discussie aan te gaan a.d.h.v. een nieuwsbericht, dan graag een verzoek aan een moderator tot afsplitsing.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Zareb
Kapitein
Kapitein
Berichten: 936
Lid geworden op: 27 jun 2004 10:26

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor Zareb » 19 nov 2009 12:31

Riska schreef:Wat de officiële PKN doet - dus de top - is proberen gestalte te geven aan een gebruik dat in veel PKN-kerken al gebruikelijk is.
Het heeft te maken met de Paascyclus: Witte Donderdag, Goede Vrijdag, Stille Zaterdag, de Paaswake en de Paasviering op 1e Paasdag.
In veel kerken die deze cyclus vieren is het de gewoonte tijdens de Paaswake de Doopgelofte te vernieuwen.

Het is inderdaad waar dat de Synode niets meer of minder wil proberen dan het gebruik in plaatselijke gemeenten in een gestructureerd patroon onder te brengen. Op zich is dit een goede zaak.

Wellicht heeft de reformatie een beetje te rigoureus afgerekend met de zinvolle sacramenten en symboliek uit de vroege kerk. In dit geval het gebruik van wijwater dat in de RK en OKK een belangrijke rol speelt. Immers het dopen van je vingers in het wijwater bij aanvang van de Eucharistie, het gebruik van wijwater tijdens het uitvaartritueel, is telkens een herinnering aan de doop.
Hetzelfde geldt eigenlijk voor de ziekenzalving, die je in verschillende PKN-gemeenten weer terug ziet komen. Het nadenken over de biecht. Gemeentes die vrijwel iedere zondag het avondmaal vieren, etc. Eigenlijk zie je een voorzichtige terugkeer naar de vroege kerk. Alleen, wil men het weer in een eigen nieuwe vorm gieten. Dat is wat ik er een beetje op tegen heb.

marin
Luitenant
Luitenant
Berichten: 590
Lid geworden op: 02 jan 2007 23:06

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor marin » 19 nov 2009 13:24

Toekomst Geref. Gem. in Ned. (b.v.) onzeker


DO 19 nov 2009 | 09.30
De Gereformeerde Gemeenten in Nederland (buiten verband) zijn in zwaar weer terechtgekomen. De laatste predikant, ds. A. Wink, heeft vorige maand in Veenendaal een brief laten voorlezen waarmee hij afscheid nam van de gemeente.

Van de zeven gemeenten die het kerkverband telde, zijn er het afgelopen jaar drie teruggekeerd naar de Gereformeerde Gemeenten in Nederland (binnen verband). De overige vier gemeenten zijn er nog niet aan toe om aan te geven hoe zij hun toekomst zien.

De buitenverbandgemeenten zijn een afsplitsing van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland (GGiN). In 1980 en 1981 maakten zeven gemeenten met drie predikanten zich van de GGiN los. Ze gingen verder onder de naam Gereformeerde Gemeenten in Nederland (buiten verband). Daarna zijn er tussen beide kerken geen samensprekingen meer geweest.

Lees verder in het www.Refdag.nl
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Jantjes

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor Jantjes » 19 nov 2009 16:51

Predikant Ds. A.J. de Waard van de Gereformeerde Gemeente te Stolwijk is afgezet door zijn kerkenraad. Een te lichte prediking.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten