Kerkelijk nieuws

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
maboc
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 13 nov 2008 21:35
Locatie: Den Haag

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor maboc » 25 nov 2009 15:16

Spons schreef:brussel, brugge, maastricht ;) om maar eens wat te noemen !

INderdaad. Maar Nederland is ook erg mooi hoor. Ik noem bijvoorbeeld Groningen/Leeuwarden/Maastricht/Amsterdam.
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

wimvers
Verkenner
Verkenner
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 dec 2006 22:05
Locatie: Noord Beveland
Contacteer:

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor wimvers » 25 nov 2009 17:51

Ds de waard moet van de arts spanning vermijden daarom preekt hij tijdelijk niet in Stolwijk, Er is onenigheid over de prediking en pastoraat van Ds de Waard.
Van afzetting of concrete oorzaken is nog niets bekend.

Wel heeft Ds de Waard een sterke vriendschapsband met Ds Vernooij gekregen.
En dat is in mijn ogen eerder positief dan negatief. Zulke interkerkelijke contact zijn altijd goed.
Komt allen tot Mij, die vermoeid en belast zijn en Ik zal u rust geven!

Gebruikersavatar
Wullimpie
Moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: 13 aug 2005 13:29
Locatie: Goeree Overflakkee
Contacteer:

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor Wullimpie » 25 nov 2009 19:06

maboc schreef:
Riska schreef:Waardevol Maboc!

Dank...:-)

Overigens is het naast erg nuttig voor je huwelijk ook erg gezellig hoor.

Laatste "ritueel", die van dit jaar dus, was een lang weekend Londen :-)
Ik mag denk ik wel zeggen dat we er weer met heel wat meer begrip voor elkaar van zijn thuisgekomen.


Heel fijn, maar volgens mij is dat geen kerkelijk nieuws. :D

BOT
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Jantjes

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor Jantjes » 10 dec 2009 19:03

Tijdelijk ontslag voor predikant gg Stolwijk

GOUDA – De classis Gouda heeft de kerkenraad van de gereformeerde gemeente te Stolwijk geadviseerd zijn predikant, ds. A. J. de Waard, tijdelijk ontslag te verlenen als gevolg van ziekte.

Dat staat in De Saambinder (kerkelijk weekblad van de Gereformeerde Gemeenten) die donderdag verscheen. De periode van het ontslag duurt een halfjaar. Daarna wordt de predikant losgemaakt van zijn gemeente.

Op dat moment zal de classis Gouda bezien of emeritaat noodzakelijk is, of dat beroepbaarstelling voor andere gemeenten kan volgen. Als de omstandigheden dat toelaten, zal de predikant in de tussenliggende tijd in andere gemeenten voorgaan en ander ambtelijk werk verrichten.

Het besluit om de predikant tijdelijk ontslag te verlenen is genomen op grond van artikel 14 (”Het tijdelijk ontslag uit de dienst”) van de Dordtse Kerkorde. Ds. De Waard (43) dient Stolwijk sinds september 2007.

Bron: http://www.refdag.nl/artikel/1450503/Ti ... lwijk.html
#-o

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor TheKeimpe » 10 dec 2009 19:30

Tijdelijk ontslag, maar wel met preekbevoegdheid.
En daarna niet meer terug naar Stolwijk.

Het zou wel heel jong zijn als ds. de Waard nu al met emeritaat zou moeten gaan.

Jantjes

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor Jantjes » 10 dec 2009 22:14

TheKeimpe schreef:Tijdelijk ontslag, maar wel met preekbevoegdheid.
En daarna niet meer terug naar Stolwijk.

Het zou wel heel jong zijn als ds. de Waard nu al met emeritaat zou moeten gaan.

Inderdaad.
Als je tussen de regels door leest is dit krom natuurlijk.
Ik vraag mij dan ook af waarom er een deel van de gemeente Stolwijk naar Berkewoude is gaan kerken? Met alle eerbied, maar zou de gemeente Stolwijk ook niet een beetje ziek zijn, vraag ik mij af.

Gebruikersavatar
Calvin
Sergeant
Sergeant
Berichten: 309
Lid geworden op: 18 okt 2002 12:34
Contacteer:

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor Calvin » 11 dec 2009 09:24

Wat ik vernomen heb is dat ds. De Waard in de periode van zijn ziekte enigszins opgeschoven is. Evangelisch geworden in de goede zin des woords. Stolwijk is nogal rechts dus dat eten ze daar niet. Hopelijk mag De Waard herstellen van zijn ziekte (leukemie). Als hij dan over een half jaar beroepbaar wordt gesteld zijn er gelukkig in de GG genoeg gemeenten die hem zullen beroepen.

Alleen....zet dat dan ook zo in De Saambinder en sleep zijn ziekte er niet bij.
Mijn volk gaat verloren omdat het geen kennis heeft.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor TheKeimpe » 11 dec 2009 19:54

Mwah, of je de vuile was buiten moet gaan hangen? Hoe dan ook, 't is triest dat het zo loopt. (Hier bedoel ik niet mee dat ik de verdieping in de prediking van ds. de Waard niet toejuich...)

blaarkop
Mineur
Mineur
Berichten: 237
Lid geworden op: 13 jul 2006 20:23
Locatie: *censuur* hilversum

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor blaarkop » 13 dec 2009 21:06

Jantjes schreef:Tijdelijk ontslag voor predikant gg Stolwijk

GOUDA – De classis Gouda heeft de kerkenraad van de gereformeerde gemeente te Stolwijk geadviseerd zijn predikant, ds. A. J. de Waard, tijdelijk ontslag te verlenen als gevolg van ziekte.

Dat staat in De Saambinder (kerkelijk weekblad van de Gereformeerde Gemeenten) die donderdag verscheen. De periode van het ontslag duurt een halfjaar. Daarna wordt de predikant losgemaakt van zijn gemeente.

Op dat moment zal de classis Gouda bezien of emeritaat noodzakelijk is, of dat beroepbaarstelling voor andere gemeenten kan volgen. Als de omstandigheden dat toelaten, zal de predikant in de tussenliggende tijd in andere gemeenten voorgaan en ander ambtelijk werk verrichten.

Het besluit om de predikant tijdelijk ontslag te verlenen is genomen op grond van artikel 14 (”Het tijdelijk ontslag uit de dienst”) van de Dordtse Kerkorde. Ds. De Waard (43) dient Stolwijk sinds september 2007.

Bron: http://www.refdag.nl/artikel/1450503/Ti ... lwijk.html
#-o


de Geref Gem gaan heel wat voortvarender te werk dan de HHK
Ik doel hier op de suituatie in de HHK te Huizen en de persoon van Ds A Kot
Al bijna 2 jaar een scheuring en niemand weet verder hoe het daar verder moet gaan

Jantjes

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor Jantjes » 17 dec 2009 19:21

blaarkop schreef:
Jantjes schreef:Tijdelijk ontslag voor predikant gg Stolwijk

GOUDA – De classis Gouda heeft de kerkenraad van de gereformeerde gemeente te Stolwijk geadviseerd zijn predikant, ds. A. J. de Waard, tijdelijk ontslag te verlenen als gevolg van ziekte.

Dat staat in De Saambinder (kerkelijk weekblad van de Gereformeerde Gemeenten) die donderdag verscheen. De periode van het ontslag duurt een halfjaar. Daarna wordt de predikant losgemaakt van zijn gemeente.

Op dat moment zal de classis Gouda bezien of emeritaat noodzakelijk is, of dat beroepbaarstelling voor andere gemeenten kan volgen. Als de omstandigheden dat toelaten, zal de predikant in de tussenliggende tijd in andere gemeenten voorgaan en ander ambtelijk werk verrichten.

Het besluit om de predikant tijdelijk ontslag te verlenen is genomen op grond van artikel 14 (”Het tijdelijk ontslag uit de dienst”) van de Dordtse Kerkorde. Ds. De Waard (43) dient Stolwijk sinds september 2007.

Bron: http://www.refdag.nl/artikel/1450503/Ti ... lwijk.html
#-o


de Geref Gem gaan heel wat voortvarender te werk dan de HHK
Ik doel hier op de suituatie in de HHK te Huizen en de persoon van Ds A Kot
Al bijna 2 jaar een scheuring en niemand weet verder hoe het daar verder moet gaan

Inderdaad, heeft overeenkomst. Ik heb even gegoogled en wat artikelen gevonden.
Ja, Hervormd en Gereformeerd gaat nog steeds niet samen ook al heet het HHK.
Hendrik de Cock http://nl.wikipedia.org/wiki/Hendrik_de_Cock heeft heel wat teweeg gebracht met zijn afscheiding.

Gebruikersavatar
*Annet*
Generaal
Generaal
Berichten: 4053
Lid geworden op: 24 apr 2003 21:20

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor *Annet* » 19 dec 2009 00:15

Hervormd + Gereformeerd = PKN
ja, dat is mijn mening dan he.....

Gebruikersavatar
Wullimpie
Moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: 13 aug 2005 13:29
Locatie: Goeree Overflakkee
Contacteer:

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor Wullimpie » 19 dec 2009 16:21

*Annet* schreef:Hervormd + Gereformeerd = PKN


Vergeet Luther niet, die hoort er ook bij. :wink:
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Jantjes

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor Jantjes » 24 dec 2009 17:46

Ds. de Waard vertrekt uit de pastorie van Ger.Gem. Stolwijk naar de pastorie Ger. Gem. Boskoop, overeenkomstig Kerkblad van de Ger. Gem. Boskoop. Ds. wordt daar in Boskoop geen predikant van die gemeente, maar van wegen de grote problemen in Stolwijk.

Zou de Ger.Gem. in Stolwijk zich niet zeer diep moeten schamen.

Enkele jaren geleden (2007) een predikant Ds. de Waard beroepen, die helaas in de loop van + aderhalfjaar zeer ernstig ziek werd, zo aan de kant te zetten dat hij niet eens meer in Stolwijk kan blijven wonen!

Zou je zo een gemeente nog onder 'gereformeert' of 'christengemeente' kunnen scharen vraag ik mij af?

Gebruikersavatar
maboc
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 13 nov 2008 21:35
Locatie: Den Haag

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor maboc » 25 dec 2009 23:59

Jantjes schreef:Ds. de Waard vertrekt uit de pastorie van Ger.Gem. Stolwijk naar de pastorie Ger. Gem. Boskoop, overeenkomstig Kerkblad van de Ger. Gem. Boskoop. Ds. wordt daar in Boskoop geen predikant van die gemeente, maar van wegen de grote problemen in Stolwijk.

Zou de Ger.Gem. in Stolwijk zich niet zeer diep moeten schamen.

Enkele jaren geleden (2007) een predikant Ds. de Waard beroepen, die helaas in de loop van + aderhalfjaar zeer ernstig ziek werd, zo aan de kant te zetten dat hij niet eens meer in Stolwijk kan blijven wonen!

Zou je zo een gemeente nog onder 'gereformeert' of 'christengemeente' kunnen scharen vraag ik mij af?


Ik denk dat we veel meer informatie nodig hebben om tot een gewogen oordeel te kunnen komen. In je vraag/opmerking ligt jouw antwoord eigenlijk wel besloten heb ik het gevoel. Zolang er niet veel meer informatie beschikbaar is (wie/wat/waar/waarom/wanneer (volgens verschillende partijen)) lijkt het mij niet erg opportuun om hierover zomaar oordelen uit te spreken.
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor TheKeimpe » 28 dec 2009 15:00

Toch voel ik in dezen helemaal met Jantjes mee. Deze kwestie maakt mijn liefde voor het geheel van mijn kerkverband niet groter...


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten