Kerkelijk nieuws

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
*Annette*
Majoor
Majoor
Berichten: 2272
Lid geworden op: 06 feb 2007 19:22

Kerkelijk nieuws

Berichtdoor *Annette* » 28 dec 2009 16:35

Zelfs in het Nederlands Dagblad heeft er laatst een stuk over gestaan. Vanaf begin af aan dat Ds. de Waard in Stolwijk staat zijn er al problemen, voordat hij ziek werd waren er al gesprekken over het functioneren van de dominee. Ik vind het wel ontzettend erg dat een kerkelijke gemeente een dominee zo kan treiteren :(. Lange tijd heeft Ds. van Dieren er gestaan, Ds. de Waard predikte niet zo als Ds. van Dieren... Logisch toch :-k. Ze waren gewoon verwend met Ds. van Dieren! Toen Ds. de Waard nog student was heeft hij daar toch ook al een aantal keren gepreekt? Toen hij op tweetal stond, hebben ze hem gekozen... Je stemt toch op een student/dominee in de hoop dat hij in de kerk zijn ambt komt bedienen?!?

Veel kerken zijn vacant, willen graag een dominee... heeft een kerk een dominee, gaan ze er zo mee om [-X.
Wat de toekomst brengen moge........

Jantjes

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor Jantjes » 28 dec 2009 17:25

*Annette* schreef:Zelfs in het Nederlands Dagblad heeft er laatst een stuk over gestaan.

inderdaad hier> http://www.nd.nl/artikelen/2009/decembe ... meerde-gem

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor Speedy » 28 dec 2009 17:50

*Annette* schreef:Zelfs in het Nederlands Dagblad heeft er laatst een stuk over gestaan. Vanaf begin af aan dat Ds. de Waard in Stolwijk staat zijn er al problemen, voordat hij ziek werd waren er al gesprekken over het functioneren van de dominee. Ik vind het wel ontzettend erg dat een kerkelijke gemeente een dominee zo kan treiteren :(. Lange tijd heeft Ds. van Dieren er gestaan, Ds. de Waard predikte niet zo als Ds. van Dieren... Logisch toch :-k. Ze waren gewoon verwend met Ds. van Dieren! Toen Ds. de Waard nog student was heeft hij daar toch ook al een aantal keren gepreekt? Toen hij op tweetal stond, hebben ze hem gekozen... Je stemt toch op een student/dominee in de hoop dat hij in de kerk zijn ambt komt bedienen?!?

Veel kerken zijn vacant, willen graag een dominee... heeft een kerk een dominee, gaan ze er zo mee om [-X.


Wie zegt dat de gemeente de aanleiding is?
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor TheKeimpe » 28 dec 2009 19:23

Ik denk dat je inderdaad moet uitkijken met een finaal oordeel in de zin van: de gemeente zit fout.

Toch lijkt het er in dit geval op dat de problemen komen van de kant van de gemeente, dit in tegenstelling tot andere nare gebeurtenis, zoals bijvoorbeeld in Veenendaal...

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8814
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor elbert » 05 jan 2010 14:42

De laatste predikant van de GGiN (buitenverband), ds. Wink is overleden: zie dit bericht.
Dit betekent dat de overgebleven 4 gemeenten van dit kleine kerkverband zich moeten bezinnen op de toekomst.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor TheKeimpe » 05 jan 2010 19:35

Dat deden ze toch al, zich bezinnen?

Gebruikersavatar
LeChat
Generaal
Generaal
Berichten: 4858
Lid geworden op: 27 jun 2005 22:18
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor LeChat » 06 jan 2010 09:46

Laat er nu alsjeblieft niet (weer) iemand opstaan die zichzelf tot predikant uitroept en door een kerkenraad als zodanig wordt 'bevestigd', maar hopelijk zoeken ze aansluiting bij een bestaand kerkverband.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Jantjes

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor Jantjes » 06 jan 2010 18:57

Bij de overlijdensadvertentie van Ds. A. Wink d.d. 6 jan 2010 door de kerkenraad geplaatst stond dat de gemeente maar bij ‘de zuivere waarheid’ mocht blijven.

De zuivere waarheid wat wordt bedoeld ?

Inderdaad zuivere waarheid, even veranderd.
Laatst gewijzigd door Jantjes op 06 jan 2010 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
LeChat
Generaal
Generaal
Berichten: 4858
Lid geworden op: 27 jun 2005 22:18
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor LeChat » 06 jan 2010 19:44

Dat zal een typfout zijn, bedoeld zal zijn 'de zuivere waarheid', wat die kerkenraad daar dan ook mee moge bedoelen (de leer zoals ds. Wink die bracht waarschijnlijk).
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8814
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor elbert » 16 jan 2010 20:41

MIDDELBURG – Ds. K. Hendrikse, protestants predikant in Middelburg, beëindigt zijn medewerking aan de procedure tegen zijn boek ”Geloven in een God die niet bestaat”.
Bron

Hij vond het blijkbaar tijd om de boel nog wat extra op scherp te zetten. Sterker nog: getuige zijn brief, wil hij óf de kerk uitgezet worden, óf het fundament van de kerk veranderen. Zijn eigen conclusie is in elk geval ronduit dat hij zich niet beweegt in het belijden van de kerk. Dan is er maar 1 optie: zelf het ambt neerleggen. Maar dat wil en doet hij niet.
Zie ook dit.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor pannenkoek » 22 jan 2010 08:34

*Annette* schreef:Zelfs in het Nederlands Dagblad heeft er laatst een stuk over gestaan. Vanaf begin af aan dat Ds. de Waard in Stolwijk staat zijn er al problemen, voordat hij ziek werd waren er al gesprekken over het functioneren van de dominee. Ik vind het wel ontzettend erg dat een kerkelijke gemeente een dominee zo kan treiteren :(. Lange tijd heeft Ds. van Dieren er gestaan, Ds. de Waard predikte niet zo als Ds. van Dieren... Logisch toch :-k. Ze waren gewoon verwend met Ds. van Dieren! Toen Ds. de Waard nog student was heeft hij daar toch ook al een aantal keren gepreekt? Toen hij op tweetal stond, hebben ze hem gekozen... Je stemt toch op een student/dominee in de hoop dat hij in de kerk zijn ambt komt bedienen?!?

Veel kerken zijn vacant, willen graag een dominee... heeft een kerk een dominee, gaan ze er zo mee om [-X.



Misschien dat een Stolwijker hier het woord kan voeren??
Laatst gewijzigd door pannenkoek op 22 jan 2010 10:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Gebruikersavatar
sunlover
Mineur
Mineur
Berichten: 149
Lid geworden op: 31 dec 2004 20:29

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor sunlover » 22 jan 2010 09:23

pannenkoek schreef:
Mij is ter ore gekomen dat hij te licht zou zijn voor Stolwijk....
Misschien dat een Stolwijker hier het woord kan voeren??


Misschien dat onderwerp ds de Waard en stolwijk beter afgesloten kan worden, volgens mij word je niet beter van deze informatie.

Gebruikersavatar
*Annette*
Majoor
Majoor
Berichten: 2272
Lid geworden op: 06 feb 2007 19:22

Kerkelijk nieuws

Berichtdoor *Annette* » 01 feb 2010 20:17

De één zegt dit de ander zegt dat... en inderdaad moet je oppassen met oordelen.

Ik kerk zelf niet in Stolwijk, maar heb wel verhalen van mensen gehoord die daar kerken.
En ook zelf van jamaar het is Ds. van Dieren niet... waarop iemand antwoorde, nee hehe
hij heet niet voor niets Ds. de Waard ;).

Er is natuurlijk heel veel gebeurd daar in de gemeente en het is misschien ook maar beter
dat hij daar uit de gemeente weg is. Het medeleven van de andere plaatselijke gemeentes
was meer dan van zijn eigen gemeente...
Wat de toekomst brengen moge........

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8814
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor elbert » 04 feb 2010 09:36

Breuk in vrijgemaakt Dalfsen
Mja, ik ben bang dat we er nu nog een kerkverband bijkrijgen.
Het probleem met verontrusten is vaak dat ze ergens wegggaan, maar zich niet ergens bij aansluiten, maar in plaats daarvan hun eigen nieuwe kerkverband gaan oprichten. Zo krijg je eindeloze kerkelijke versplintering.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

tante-tortel

Re: Kerkelijk nieuws

Berichtdoor tante-tortel » 04 feb 2010 10:33

elbert schreef:Breuk in vrijgemaakt Dalfsen
Mja, ik ben bang dat we er nu nog een kerkverband bijkrijgen.
Het probleem met verontrusten is vaak dat ze ergens wegggaan, maar zich niet ergens bij aansluiten, maar in plaats daarvan hun eigen nieuwe kerkverband gaan oprichten. Zo krijg je eindeloze kerkelijke versplintering.


Misschien eerst maar nadenken voor je iets zegt. Want waarom zouden deze zich niet kunnen aansluiten bij b.v. het kerkverband waar ds v/d Wolf en Hoogendoorn zijn?


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten