Beroepingswerk binnen Refoland (deel 2)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

chrisbiemond
Verkenner
Verkenner
Berichten: 22
Lid geworden op: 01 sep 2010 10:10

Re: Beroepingswerk binnen Refoland (deel 2)

Berichtdoor chrisbiemond » 09 sep 2010 20:45

Hersteld Hervormde Kerk:

Ja dat is inderdaag erg, al heb ik toch me grootste vraag bij kand. W.J. Van den Brink!
Zelf heb ik ook wel me enige twijfels bij de andere voorgangers dat ze misschien daarom geen beroep krijgen. Ik snap gewoon niet hoe dat komt, dat hij, maar ook de rest geen beroepen krijgt!

Ook ds Klopstra die sinds kort weer beroepbaar is, heb ik nog niets van vernomen, ook al heeft hij een gemeente. Ook daarvan had ik wel verwacht dat die gelijk weer beroepen kreeg!

Ook zit het er trouwens dik in dat kand P. Verhaar naar Sirjansland toe gaat, mits hij geen andere beroepen krijgt. Ook al denk ik persoonlijk, dat hij daar niet zo thuis hoort, en beter bij een andere gemeente past!

blaarkop
Mineur
Mineur
Berichten: 237
Lid geworden op: 13 jul 2006 20:23
Locatie: *censuur* hilversum

Re: Beroepingswerk binnen Refoland (deel 2)

Berichtdoor blaarkop » 09 sep 2010 20:49

Heus schreef:
chrisbiemond schreef:Hersteld Hervormde Kerk

Ja dat wist ik! Dat heb ik ook zelf hier neergeplaatst! Maar ik bedoel naast Sirjansland zijn er nog meer gemeentes die bezig zijn met een beroep?
En de overige kandidaten zoals kand W.J. Van den Brink of W.Schinkelshoek?
Melissant is dan nu bezig met Ds. N. Van der Want.
En Ouddorp met Ds. P. Den Ouden, wat ik uiterst vreemd vind, omdat ze die al op Ouddorp beroepen hebben gehad, alleen dan in de andere gemeente!


Op dit moment niet, maar dat kan elk moment veranderen. Vaak wordt er na de vakantie beroepen door veel gemeenten. En aangezien er 61 gemeenten in de Hersteld Hervormde Kerk vacant zijn, kunnen er nog heel wat beroepen komen. Schrijnend is echter dat de kandidaten Van den Brink (beroepbaar sinds 3 april 2009), Fekkes (beroepbaar sinds 28 feb. 1996), Schinkelshoek (beroepbaar sinds 2 oktober 2009), maar ook ds. M.B. van der Palm die beroepbaar is sinds 20 oktober 2008 en geen gemeente heeft, geen beroepen krijgen.


Ook Ds J W van Estrik uit Goedereede schrijft er over in de laatste kerkbode
Kand Joh Fekkes wordt deze maand 65 jaar dus dan is hij niet meer beroepbaar

verder 61 vactures maar alleen Nieuwleusen,(straks ook Elspeet),Emst e.o,Harskamp,Kesteren,Haaften e.o,Woudenberg,Boven-Hardinxveld,Katwijk aan Zee,Stolwijk e.o,Schoonrewoerd,Melissant,Ouddorp,Poortliet,Sint Annaland,Sirjansland, beroepen
regelmatig

Jo'tje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2925
Lid geworden op: 26 jan 2006 00:25

Re: Beroepingswerk binnen Refoland (deel 2)

Berichtdoor Jo'tje » 10 sep 2010 08:39

Is het in de (sorry voor de term, maar kan het even niet anders duiden) wat 'rechtsere kerken' normaal om twee keer 1 predikant te beroepen of je oude predikant weer te beroepen? Heb dat ergens anders echt nog nooit meegemaakt. Ooit wel eens dat een predikant deels terug kwam in een eigen gemeente vlak voor zijn emeritaat, maar verder niet.
pobody's nerfect

Heus
Luitenant
Luitenant
Berichten: 632
Lid geworden op: 05 jan 2010 20:05

Re: Beroepingswerk binnen Refoland (deel 2)

Berichtdoor Heus » 10 sep 2010 20:02

Hersteld Hervormde Kerk:

Beroepen te Melissant (per maandag 13 september)(vacant sinds vertrek ds. P. Korteweg naar Oud-Beijerland in 2009): ds. N. van der Want te Schiedam (Plantagekerk) sinds 1998; beslissingsdatum: D.V. maandag 4 oktober.

Gereformeerde Gemeenten:

Beroepen te Zwijndrecht (vacant sinds overlijden ds. J. Veenendaal in januari 2010): ds. D. de Wit te Rijssen-West sinds 2005;
Beroepen te Ridderkerk-Slikkerveer (vacant sinds vertrek ds. M.J. van Gelder naar Middelburg-Zuid in 1998): ds. C.G. Vreugdenhil te Vlissingen sinds 2004;
Beroepen te Kalamazoo (Michigan, V.S.)(vacant sinds vertrek ds. C. Vogelaar naar Zwolle in 2007): ds. G.J. Baan te Kapelle-Biezelinge sinds 2006;
Beroepen te Groningen (vacant sinds vertrek ds. C.G. Vreugdenhil naar Vlissingen in 2004): ds. D.W. Tuinier te Aagtekerke sinds 2007.

Heus
Luitenant
Luitenant
Berichten: 632
Lid geworden op: 05 jan 2010 20:05

Re: Beroepingswerk binnen Refoland (deel 2)

Berichtdoor Heus » 10 sep 2010 20:13

Jo'tje schreef:Is het in de (sorry voor de term, maar kan het even niet anders duiden) wat 'rechtsere kerken' normaal om twee keer 1 predikant te beroepen of je oude predikant weer te beroepen? Heb dat ergens anders echt nog nooit meegemaakt. Ooit wel eens dat een predikant deels terug kwam in een eigen gemeente vlak voor zijn emeritaat, maar verder niet.


Zeker gebeurt dat, zie bijvoorbeeld bovenstaande beroepen; Ger. Gem. Beekbergen beroept voor de derde keer ds. A. Schreuder; Groningen voor de derde keer ds. D.W. Tuinier; Riddderkerk-Slikkerveer voor de derde keer ds. C.G. Vreugdenhil en Vlaardingen voor de derde keer ds. C. Sonnevelt. (In de Ger. Gem. denken ze deze week: de derde keer is scheepsrecht geloof ik, we zullen zien).

In de Hervormde kerken gebeurt dat veel minder vaak maar waarschijnlijk zijn daar ook veel meer predikanten beroepbaar. Maar ik weet bijvoorbeeld in de Hervormde kerk in Opheusden dat ds. P. de Vries twee keer achter elkaar beroepen werd, de eerste keer bedankte hij, maar de tweede keer nam hij het toch aan. Dus soms kan het nuttig zijn.

coupe soleil
Luitenant
Luitenant
Berichten: 584
Lid geworden op: 06 jan 2008 14:33

Re: Beroepingswerk binnen Refoland (deel 2)

Berichtdoor coupe soleil » 10 sep 2010 21:24

In de GG in Houten was het 2x Net niet en de derde keer nam ds. van der Net het wel aan :mrgreen: .

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: Beroepingswerk binnen Refoland (deel 2)

Berichtdoor pannenkoek » 11 sep 2010 08:24

Heus schreef:
Jo'tje schreef:Is het in de (sorry voor de term, maar kan het even niet anders duiden) wat 'rechtsere kerken' normaal om twee keer 1 predikant te beroepen of je oude predikant weer te beroepen? Heb dat ergens anders echt nog nooit meegemaakt. Ooit wel eens dat een predikant deels terug kwam in een eigen gemeente vlak voor zijn emeritaat, maar verder niet.


Zeker gebeurt dat, zie bijvoorbeeld bovenstaande beroepen; Ger. Gem. Beekbergen beroept voor de derde keer ds. A. Schreuder; Groningen voor de derde keer ds. D.W. Tuinier; Riddderkerk-Slikkerveer voor de derde keer ds. C.G. Vreugdenhil en Vlaardingen voor de derde keer ds. C. Sonnevelt. (In de Ger. Gem. denken ze deze week: de derde keer is scheepsrecht geloof ik, we zullen zien).

In de Hervormde kerken gebeurt dat veel minder vaak maar waarschijnlijk zijn daar ook veel meer predikanten beroepbaar. Maar ik weet bijvoorbeeld in de Hervormde kerk in Opheusden dat ds. P. de Vries twee keer achter elkaar beroepen werd, de eerste keer bedankte hij, maar de tweede keer nam hij het toch aan. Dus soms kan het nuttig zijn.


Twee keer achter elkaar mogen we in de GG niet dezelfde predikant beroepen. Er moet minstens één beroep tussen zitten.
De kerkenraad kiest een tweetal. En daaruit kiest de gemeente. En ja, voor de derde keer ds Tuinier, maar de gemeente kiest, en boven de vergadering staat toch een Ander?

Maar in de GG zijn niet zoveel predikanten als in andere kerkgenootschappen, (pkn, cgk of hhk of zo) dus dan heb je dat eerder. 1 op de 3 gemeentes heeft een predikant.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Gebruikersavatar
LeChat
Generaal
Generaal
Berichten: 4858
Lid geworden op: 27 jun 2005 22:18
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: Beroepingswerk binnen Refoland (deel 2)

Berichtdoor LeChat » 11 sep 2010 10:58

Waarom zou je ook niet voor de 2e x dezelfde ds mogen beroepen? Als we er vanuit gaan dat predikanten een roeping krijgen om naar een bepaalde gemeente te gaan (sommigen denken daar anders over, maar laten we daar even vanuit gaan), dan kan het toch zijn dat God de tijd in het jaar x nog niet rijp acht om dominee Z naar gemeente Y te sturen, maar 10 jaar later wel?
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Heus
Luitenant
Luitenant
Berichten: 632
Lid geworden op: 05 jan 2010 20:05

Re: Beroepingswerk binnen Refoland (deel 2)

Berichtdoor Heus » 11 sep 2010 13:11

pannenkoek schreef:
Heus schreef:
Jo'tje schreef:Is het in de (sorry voor de term, maar kan het even niet anders duiden) wat 'rechtsere kerken' normaal om twee keer 1 predikant te beroepen of je oude predikant weer te beroepen? Heb dat ergens anders echt nog nooit meegemaakt. Ooit wel eens dat een predikant deels terug kwam in een eigen gemeente vlak voor zijn emeritaat, maar verder niet.


Zeker gebeurt dat, zie bijvoorbeeld bovenstaande beroepen; Ger. Gem. Beekbergen beroept voor de derde keer ds. A. Schreuder; Groningen voor de derde keer ds. D.W. Tuinier; Riddderkerk-Slikkerveer voor de derde keer ds. C.G. Vreugdenhil en Vlaardingen voor de derde keer ds. C. Sonnevelt. (In de Ger. Gem. denken ze deze week: de derde keer is scheepsrecht geloof ik, we zullen zien).

In de Hervormde kerken gebeurt dat veel minder vaak maar waarschijnlijk zijn daar ook veel meer predikanten beroepbaar. Maar ik weet bijvoorbeeld in de Hervormde kerk in Opheusden dat ds. P. de Vries twee keer achter elkaar beroepen werd, de eerste keer bedankte hij, maar de tweede keer nam hij het toch aan. Dus soms kan het nuttig zijn.


Twee keer achter elkaar mogen we in de GG niet dezelfde predikant beroepen. Er moet minstens één beroep tussen zitten.
De kerkenraad kiest een tweetal. En daaruit kiest de gemeente. En ja, voor de derde keer ds Tuinier, maar de gemeente kiest, en boven de vergadering staat toch een Ander?

Maar in de GG zijn niet zoveel predikanten als in andere kerkgenootschappen, (pkn, cgk of hhk of zo) dus dan heb je dat eerder. 1 op de 3 gemeentes heeft een predikant.


Veel verschil zit er niet tussen de HHK en de Ger. Gem. Want in de Ger. Gem. zijn op dit moment 112 gemeenten (waarvan 14 in Canada/Amerika en 1 in Zuid-Afrika), 4 afdelingen in Canada/Amerika en 1 in Nederland vacant. Er zijn 46 predikanten beroepbaar.

In de Hersteld Hervormde Kerk zijn 51 gemeenten, en 3 evangelisatie vacant. Er zijn 22 predikanten en 4 kandidaten beroepbaar. Dus die verhouding is bijna gelijk. Dit komt ook omdat de predikanten in de Ger. Gem. na drie jaar beroepbaar zijn en in de HHK na vier jaar. Wat me wel opvalt is dat veel Hervormde predikanten ook na vier jaar meetal weer snel een beroep aannemen. In de Ger. Gem. staan de predikanten gemiddeld langer in een gemeente. En wat ook opvalt is dat van de 54 vacante gemeenten/evangelisaties (op dit moment) slechts 18 gemeenten een beroep hebben uitgebracht waarvoor is bedankt (ook 9, waar die beroepen zijn aangenomen). Dus totaal hebben 27 gemeenten beroepen, dat is maar de helft van het aantal vacante gemeenten. Bij de Ger. Gem. waren dit er 77 van de 117. Ook beroepen de gemeenten in de HHK minder vaak als de Ger. Gemmers. Veel Gereformeerde Gemeenten beroepen tussen de 4 en 6 keer per jaar. In de Hersteld Hervormde Kerk werden dit jaar bij de meeste gemeenten 2 beroepen uitgebracht, 4 gemeenten beroepten 3 keer, en 1 gemeente 4 keer.

Heus
Luitenant
Luitenant
Berichten: 632
Lid geworden op: 05 jan 2010 20:05

Re: Beroepingswerk binnen Refoland (deel 2)

Berichtdoor Heus » 11 sep 2010 13:15

Gereformeerde Gemeenten:

Beroepen te Krabbendijke (vacant sinds vertrek ds. A. Verschuure naar Scherpenzeel in 2007)(4de beroep dit jaar, 16de beroep sinds vacature 2007): ds. M. Karens te Werkendam sinds 1994.

Gebruikersavatar
*Annet*
Generaal
Generaal
Berichten: 4053
Lid geworden op: 24 apr 2003 21:20

Re: Beroepingswerk binnen Refoland (deel 2)

Berichtdoor *Annet* » 11 sep 2010 23:03

Heus, ben jij een digitaal kerkelijk informatieboek dat je dit allemaal weet?
ja, dat is mijn mening dan he.....

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: Beroepingswerk binnen Refoland (deel 2)

Berichtdoor pannenkoek » 13 sep 2010 09:02

*Annet* schreef:Heus, ben jij een digitaal kerkelijk informatieboek dat je dit allemaal weet?


Ik vind het wel makkelijk hoor. Hoef ik zelf niet in het kerkelijk jaarboek te kijken als ik iets wil weten. Raadpleeg ik refoweb wel ff :lol:
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Juliah
Mineur
Mineur
Berichten: 212
Lid geworden op: 18 sep 2002 19:03
Contacteer:

Re: Beroepingswerk binnen Refoland (deel 2)

Berichtdoor Juliah » 13 sep 2010 13:46

Heus schreef:Op dit moment niet, maar dat kan elk moment veranderen. Vaak wordt er na de vakantie beroepen door veel gemeenten. En aangezien er 61 gemeenten in de Hersteld Hervormde Kerk vacant zijn, kunnen er nog heel wat beroepen komen. Schrijnend is echter dat de kandidaten Van den Brink (beroepbaar sinds 3 april 2009), Fekkes (beroepbaar sinds 28 feb. 1996), Schinkelshoek (beroepbaar sinds 2 oktober 2009), maar ook ds. M.B. van der Palm die beroepbaar is sinds 20 oktober 2008 en geen gemeente heeft, geen beroepen krijgen.


Waarom krijgt iemand als Ds. vd Palm geen beroep? Ik ken hem via via en heb hem ook wel eens horen preken. Hij is m.i. een van de weinige predikanten uit de HHK die een beetje 'out of the box' preekt, over Hooglied, de bloedvloeiende vrouw of duistere muziek (en dan niet popmuziek, maar Ozzy O. enzo). Hij vervalt in elk geval niet in het dogmatische riedeltje met de gewetensquestie als slotvraag. Zou het daarom zijn?
~Get out and do what we were meant to do~

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Beroepingswerk binnen Refoland (deel 2)

Berichtdoor Race406 » 13 sep 2010 15:43

Juliah schreef:Waarom krijgt iemand als Ds. vd Palm geen beroep? Ik ken hem via via en heb hem ook wel eens horen preken. Hij is m.i. een van de weinige predikanten uit de HHK die een beetje 'out of the box' preekt, over Hooglied, de bloedvloeiende vrouw of duistere muziek (en dan niet popmuziek, maar Ozzy O. enzo). Hij vervalt in elk geval niet in het dogmatische riedeltje met de gewetensquestie als slotvraag. Zou het daarom zijn?


Dat zou wel heel erg zijn.....
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Heus
Luitenant
Luitenant
Berichten: 632
Lid geworden op: 05 jan 2010 20:05

Re: Beroepingswerk binnen Refoland (deel 2)

Berichtdoor Heus » 13 sep 2010 18:16

*Annet* schreef:Heus, ben jij een digitaal kerkelijk informatieboek dat je dit allemaal weet?


Ieder heeft zo z'n hobby's!

Gereformeerde Gemeenten:

Tweetal te Kampen (vacant sinds vertrek ds. J.J. Tanis naar Middelburg-Zuid in januari 2010): ds. P. Mulder te Krimpen aan de IJssel sinds 2005 en ds. A. Schot te Nunspeet sinds 2003; Stemmingsdatum: D.V. woensdag 22 september;
Tweetal te Opheusden (vacant sinds vertrek ds. G. Pater naar Oud-Beijerland in 2009): ds. G. Beens te Kootwijkerbroek sinds 2004 en ds. A. Schot te Nunspeet sinds 2003; Stemmingsdatum: D.V. maandag 13 september;
Tweetal te Lelystad (vacant sinds emeritaat ds. R. Kattenberg in 2008): ds. L. Terlouw te Barendrecht sinds 2005 en ds. W. Visscher te Amersfoort sinds 1992; Stemmingsdatum: D.V. maandag 13 september;
Tweetal te Apeldoorn (vacant sinds vertrek ds. C.J. Meeuse naar Goes in 2006): ds. L. Terlouw te Barendrecht sinds 2005 en ds. W. Visscher te Amersfoort sinds 1992; Stemmingsdatum: D.V. maandag 20 september.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten