Beroepingswerk binnen Refoland (deel 2)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: Beroepingswerk binnen Refoland (deel 2)

Berichtdoor johannes1 » 13 okt 2010 11:28

Heus schreef:Gereformeerde Gemeenten in Nederland:

Beroepen te Chilliwack (British Columbia, Canada)(vacant sinds losmaking ds. T.R. Treur in 2009): ds. A. Geuze te Gouda-Gerbrandyweg sinds 2007.

Aangenomen

bron: prekensite
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Juliah
Mineur
Mineur
Berichten: 212
Lid geworden op: 18 sep 2002 19:03
Contacteer:

Re: Beroepingswerk binnen Refoland (deel 2)

Berichtdoor Juliah » 13 okt 2010 13:42

Waarom gaat zo'n Ds. naar het buitenland? De GGiN heeft toch al zo weinig predikanten?
~Get out and do what we were meant to do~

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: Beroepingswerk binnen Refoland (deel 2)

Berichtdoor pannenkoek » 13 okt 2010 14:02

Juliah schreef:Waarom gaat zo'n Ds. naar het buitenland? De GGiN heeft toch al zo weinig predikanten?


Dat vraag ik me ook wel eens af. In de GG is het ook zo. Ds Baan vertrekt ook naar het buitenland.

Gelukkig hoeven wij er niet over te beslissen. Dan zou het altijd ruzie worden.

Er staat Iemand boven, die de predikanten hun plaats wijst.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Beroepingswerk binnen Refoland (deel 2)

Berichtdoor Marnix » 13 okt 2010 14:47

In Canada hebben ze nog minder GGiN-predikanten ;)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Wullimpie
Moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: 13 aug 2005 13:29
Locatie: Goeree Overflakkee
Contacteer:

Re: Beroepingswerk binnen Refoland (deel 2)

Berichtdoor Wullimpie » 13 okt 2010 17:32

Heus schreef:Hersteld Hervormde Kerk:

Beroepen te Katwijk aan Zee per D.v. zaterdag 16 oktober (wijkgemeente De Noord)(vacant sinds emeritaat ds. W. van Vlastuin in 2009): ds. P. den Ouden te Wouterswoude sinds 2002.

Gereformeerde Gemeenten:

Tweetal te Norwich (Ontario, Canada)(vacant sinds overlijden ds. J. Spaans in 2009): ds. G. Beens te Kootwijkerbroek sinds 2004 en ds. F. Mulder te Wageningen sinds 2002; Stemmingsdatum D.v. dinsdag 19 oktober;
Tweetal te Rotterdam-Zuidwijk (gewijzigd)(vacant sinds emeritaat ds. F. Harinck in 1993): ds. D.W. Tuinier te Aagtekerke sinds 2007 en ds. A.T. Vergunst te Carterton (Nieuw-Zeeland) sinds 2000; stemmingsdatum: D.v. woensdag 13 oktober.


Volgens mij moet Heus eens wat gaan uitslapen. :)
Ds. van Vlastuin is niet met emeritaat, maar is fulltime hoogleraar aan de VU.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Jantjes

Re: Beroepingswerk binnen Refoland (deel 2)

Berichtdoor Jantjes » 13 okt 2010 17:55

pannenkoek schreef:
Juliah schreef:Waarom gaat zo'n Ds. naar het buitenland? De GGiN heeft toch al zo weinig predikanten?


Dat vraag ik me ook wel eens af. In de GG is het ook zo. Ds Baan vertrekt ook naar het buitenland.

Gelukkig hoeven wij er niet over te beslissen. Dan zou het altijd ruzie worden.

Er staat Iemand boven, die de predikanten hun plaats wijst.

Maar die Iemand staat boven ieder van ons, niet alleen boven dominees.
Ds. A. Geuze is té evangelisch voor de begrippen van de GGiN
Dat zal je van niemand horen maar het is wel een feit.



.

Juliah
Mineur
Mineur
Berichten: 212
Lid geworden op: 18 sep 2002 19:03
Contacteer:

Re: Beroepingswerk binnen Refoland (deel 2)

Berichtdoor Juliah » 13 okt 2010 18:49

Maar hoe verklaren ze de weg die die 'Iemand' ze wijst?
Ik bedoel, al eerder aangehaald in dit topic, net als dat er geen GG-ds naar het noorden des lands worden gezonden. Kunnen die gemeenten dan wel af zonder herder? ...wegen zijn ondoorgrondelijk..of soms toch niet?
~Get out and do what we were meant to do~

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: Beroepingswerk binnen Refoland (deel 2)

Berichtdoor pannenkoek » 13 okt 2010 19:22

Juliah schreef:Maar hoe verklaren ze de weg die die 'Iemand' ze wijst?
Ik bedoel, al eerder aangehaald in dit topic, net als dat er geen GG-ds naar het noorden des lands worden gezonden. Kunnen die gemeenten dan wel af zonder herder? ...wegen zijn ondoorgrondelijk..of soms toch niet?


Die weg weet ik ook niet. De ene ds staat jaren in zijn gemeente. (GG)
Ds Visscher, ds v Eckeveld, eerder ds Bogaard enz. de ander verhuisd elke 4/5 jaar.
Ja, ik ben ook een noordeling. God zal er wel een bedoeling mee hebben. Zeker hier in de uitgestrekte classis van Kampen. Één met emeritaat, de andere 2 mogen niet rijden op zondag, de vierde is op leeftijd, houden we alleen ds Schot uit Nunspeet over. Dat is de meeste zuidelijke gemeente uit de classis, dus een derde dienst naar de meest noordelijke plaatsen zit er niet in.

We krijgen vast op ons kop vd moderator, want we gaan aardig on-topic
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Jantjes

Re: Beroepingswerk binnen Refoland (deel 2)

Berichtdoor Jantjes » 13 okt 2010 20:17

Juliah schreef:Maar hoe verklaren ze de weg die die 'Iemand' ze wijst?


Die zal een dominee niet bekent maken. Dat hoeft hij ook niet te doen maar dat wil niet zeggen dat er geen persoonlijke motieven bij komen kijken en meewegen. Voor D.s A. Geuze bijvoorbeeld is Canada niet onbekend hij was er eerder reeds leraar op een school
Juliah schreef:Ik bedoel, al eerder aangehaald in dit topic, net als dat er geen GG-ds naar het noorden des lands worden gezonden. Kunnen die gemeenten dan wel af zonder herder? ...wegen zijn ondoorgrondelijk..of soms toch niet?

Het noorden van het land ligt niet in de bible belt of refoband. Daar kiezen GG predikanten duidelijk niet voor en worden derhalve daar ook niet voor geroepen.


.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: Beroepingswerk binnen Refoland (deel 2)

Berichtdoor pannenkoek » 13 okt 2010 21:04

Jantjes schreef:
Juliah schreef:Maar hoe verklaren ze de weg die die 'Iemand' ze wijst?


Die zal een dominee niet bekent maken. Dat hoeft hij ook niet te doen maar dat wil niet zeggen dat er geen persoonlijke motieven bij komen kijken en meewegen. Voor D.s A. Geuze bijvoorbeeld is Canada niet onbekend hij was er eerder reeds leraar op een school
Juliah schreef:Ik bedoel, al eerder aangehaald in dit topic, net als dat er geen GG-ds naar het noorden des lands worden gezonden. Kunnen die gemeenten dan wel af zonder herder? ...wegen zijn ondoorgrondelijk..of soms toch niet?

Het noorden van het land ligt niet in de bible belt of refoband. Daar kiezen GG predikanten duidelijk niet voor en worden derhalve daar ook niet voor geroepen.


.


Kom, kom, niet zo negatief over het noorden. Hier zijn ook gemeenten die een predikant nodig hebben. Wij weten niet welke weg God wijst aan een predikant. Gods gedachten zijn hoger als die van ons. Want soms snap ik het echt niet, en vraag ik mij af 'waarom....'
Soms zijn het vragen waar ik nooit een antwoord op zal krijgen.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Jantjes

Re: Beroepingswerk binnen Refoland (deel 2)

Berichtdoor Jantjes » 14 okt 2010 08:15

pannenkoek schreef:Kom, kom, niet zo negatief over het noorden. Hier zijn ook gemeenten die een predikant nodig hebben.
Even een suggestie doen, verhuis naar Rijssen :lol:
pannenkoek schreef:Want soms snap ik het echt niet, en vraag ik mij af 'waarom....'
Soms zijn het vragen waar ik nooit een antwoord op zal krijgen.
Als jij jezelf dit afvraagt kan jij je nooit neer bij de uitspraak:
pannenkoek schreef:Wij weten niet welke weg God wijst aan een predikant. Gods gedachten zijn hoger als die van ons.
In de achter ons liggende tijd is Gods gedachten in ieder geval bekent niet naar het noorden dus en hoop doet leven als je niet naar Rijssen wil :mrgreen:

Gebruikersavatar
hamlap
Luitenant
Luitenant
Berichten: 542
Lid geworden op: 06 feb 2005 13:54
Contacteer:

Re: Beroepingswerk binnen Refoland (deel 2)

Berichtdoor hamlap » 14 okt 2010 08:38

Jantjes schreef:Ds. A. Geuze is té evangelisch voor de begrippen van de GGiN

De uitdrukking 'te evangelisch' is in tegenspraak met zichzelf.
Leg mij maar eens uit, vanuit de Bijbel, wat daar mee bedoeld wordt.
Faith will vanish into sight
Hope be emptied in delight
Love in heav'n will shine more bright
Therefore give us love.

Jantjes

Re: Beroepingswerk binnen Refoland (deel 2)

Berichtdoor Jantjes » 14 okt 2010 09:45

hamlap schreef:
Jantjes schreef:Ds. A. Geuze is té evangelisch voor de begrippen van de GGiN

De uitdrukking 'te evangelisch' is in tegenspraak met zichzelf.
Leg mij maar eens uit, vanuit de Bijbel, wat daar mee bedoeld wordt.

Eens.
Té evangelisch kan niet.
Vandaar dat de GGiN het niet begrijpt.
Zij blijven teveel in het oude testament hangen als of er geen nieuw testament is.
Maar…. misschien komt er nog eens een ds. A. Geuze de tweede :roll: die het hun kan uitleggen dat er ook dankbaarheid is :D

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: Beroepingswerk binnen Refoland (deel 2)

Berichtdoor pannenkoek » 14 okt 2010 09:52

Jantjes schreef:
pannenkoek schreef:Kom, kom, niet zo negatief over het noorden. Hier zijn ook gemeenten die een predikant nodig hebben.
Even een suggestie doen, verhuis naar Rijssen :lol:
pannenkoek schreef:Want soms snap ik het echt niet, en vraag ik mij af 'waarom....'
Soms zijn het vragen waar ik nooit een antwoord op zal krijgen.
Als jij jezelf dit afvraagt kan jij je nooit neer bij de uitspraak:
pannenkoek schreef:Wij weten niet welke weg God wijst aan een predikant. Gods gedachten zijn hoger als die van ons.
In de achter ons liggende tijd is Gods gedachten in ieder geval bekent niet naar het noorden dus en hoop doet leven als je niet naar Rijssen wil :mrgreen:



We kunnen geen 85 ha land meenemen in onze broekzak:lol:

En ten tweede, wij voelen ons niet thuis in Rijssen.
Heb daar familie, en vrienden wonen, maar nee, wij nuchtere noordelingen zullen ons daar vreemd voelen. geef ons het noorden maar. Jij zou misschien niet hierheen willen, en wij willen niet daarheen. Iedereen heeft vast zo zijn voorkeur
(met de concequentie vacant te zijn :-)
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Merisja
Luitenant
Luitenant
Berichten: 652
Lid geworden op: 15 feb 2008 19:10

Re: Beroepingswerk binnen Refoland (deel 2)

Berichtdoor Merisja » 14 okt 2010 12:14

Jantjes schreef:
Juliah schreef:Maar hoe verklaren ze de weg die die 'Iemand' ze wijst?


Die zal een dominee niet bekent maken. Dat hoeft hij ook niet te doen maar dat wil niet zeggen dat er geen persoonlijke motieven bij komen kijken en meewegen. Voor D.s A. Geuze bijvoorbeeld is Canada niet onbekend hij was er eerder reeds leraar op een school
Juliah schreef:Ik bedoel, al eerder aangehaald in dit topic, net als dat er geen GG-ds naar het noorden des lands worden gezonden. Kunnen die gemeenten dan wel af zonder herder? ...wegen zijn ondoorgrondelijk..of soms toch niet?

.


Nou, meestal wordt door een dominee wel verteld waarom hij naar een andere gemeente gaat, hoor. Ik hoor dat wel vaker. Toen onze dominee wegging vertelde hij ook hoe hij die keuze had gemaakt.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 53 gasten