Hervormingsdag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Hervormingsdag

Berichtdoor Teus » 08 dec 2013 16:34

Faramir schreef:Het 'leuke' is dat er in de middeleeuwen vrij veel katholieke stromingen (naast elkaar en onder de paus) bestonden en de katholieke Kerk als geheel lang niet zo ultramontaans was als na de reformatie. Pas tijdens en na de reformatie kwam die stroming erg op en kreeg uiteindelijk de overhand. Indien Calvijn en Luther zich hadden begeven binnen de kaders van de katholieke Kerk dan was het vrij goed mogelijk dat het pausschap een veel minder aanzienlijke positie was en feitelijk een wat veredelde bisschopsfunctie had.

Inderdaad ja, ze hebben de katholieke kerk de ruimte gelaten door zelf een richting te kiezen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Hervormingsdag

Berichtdoor StillAwake » 13 dec 2013 12:10

Faramir schreef:Het 'leuke' is dat er in de middeleeuwen vrij veel katholieke stromingen (naast elkaar en onder de paus) bestonden en de katholieke Kerk als geheel lang niet zo ultramontaans was als na de reformatie. Pas tijdens en na de reformatie kwam die stroming erg op en kreeg uiteindelijk de overhand. Indien Calvijn en Luther zich hadden begeven binnen de kaders van de katholieke Kerk dan was het vrij goed mogelijk dat het pausschap een veel minder aanzienlijke positie was en feitelijk een wat veredelde bisschopsfunctie had.

Daarnaast is het ook interessant om op te merken dat de acties van Luther in de RK ook een contrareformatie tot stand hebben gebracht.
In die contrareformatie zijn veel punten van Luther alsnog (hoewel de man zelf in de ban was gedaan) gehonoreerd...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Faramir

Re: Hervormingsdag

Berichtdoor Faramir » 13 dec 2013 12:20

Teus schreef:Inderdaad ja, ze hebben de katholieke kerk de ruimte gelaten door zelf een richting te kiezen.

Wie is 'ze'?

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Hervormingsdag

Berichtdoor Teus » 13 dec 2013 19:41

Calvijn en Luther
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Faramir

Re: Hervormingsdag

Berichtdoor Faramir » 13 dec 2013 20:50

Teus schreef:Calvijn en Luther

Ze waren natuurlijk niet helemaal vrij in hun keuze. Dat ze uiteindelijk buiten de kerk vielen kwam van beide kanten.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Hervormingsdag

Berichtdoor mealybug » 14 dec 2013 08:30

Faramir schreef: Indien Calvijn en Luther zich hadden begeven binnen de kaders van de katholieke Kerk dan was het vrij goed mogelijk dat het pausschap een veel minder aanzienlijke positie was en feitelijk een wat veredelde bisschopsfunctie had.


De hierarchistische bisschopsfunctie is volgens de indeling van funkties binnen de gemeente zoals Paulus dat leert, al veel te hoog gegerepen, natuurlijk.
Wie was de uitvinder daarvan ook al weer?
Ignatius van Antiochie?.

Wikipedia:
'' Hij pleit voor het gezag van de bisschop. Zonder dit gezag is de doop en het liefdesmaal niet geoorloofd. De gemeente van Rome bekleedt in zijn visie de eerste plaats. De verlossing dacht hij niet in morele termen als verlossing van de zonden, maar zag die meer als bevrijding van de dood. Daarom noemde hij het avondmaal of liefdesmaal een geneesmiddel tot onsterfelijkheid.
Onze God, immers Jezus Christus werd ontvangen door Maria naar Gods bestel .. opdat hij door Zijn lijden het water zou reinigen (Aan Efeze 13.2)
Hem ... de tijdloze, de onzichtbare, die om ons zichtbaar werd, de ontastbare, die niet kan lijden, maar om ons leed, die op allerlei manieren volhard heeft (Aan Polycarpus 3.2)''

Hier staan al zoveel dwalingen in, dat er een heel topic over gestart kan worden.

Faramir

Re: Hervormingsdag

Berichtdoor Faramir » 14 dec 2013 11:03

mealybug schreef:Hier staan al zoveel dwalingen in, dat er een heel topic over gestart kan worden.

Je kan natuurlijk alles wat jou niet zint afdoen als dwalingen. Maar hoeveel indruk maak je hiermee? Het is immers slechts je privé overtuiging. Je bent niet theologisch geschoold dus ook daaruit kan je geen gezag putten. Verder heb je (als ik het mij goed herinner) niet aangesloten bij een geloofsgemeenschap uit hoogmoed. Dan heb je werkelijk de basis van de bijbel al wezenlijk gemist. Dus ook je eigen geloofspraktijk straalt geen gezag uit.

Kortom, hoeveel waarde moet men hechten aan de mening van een individu die zichzelf buiten elke vorm van het christendom plaatst. Ik denk geen.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Hervormingsdag

Berichtdoor mealybug » 14 dec 2013 11:16

Een onderbouwde reactie die ingaat op wat er geschreven wordt, ipv weer eens een persoonlijk gerichte afleiding naar mijn vermeende geloofsleven, was niets minder dan ik al had verwacht...
Theologie/ ''godskunde''...dat is pas hoogmoed.
De veronderstelling alleen al dat kennis het hoogste goed is..
Dacht Eva dat ook al niet?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Hervormingsdag

Berichtdoor schelpje3 » 14 dec 2013 11:21

mealybug schreef:Een onderbouwde reactie die ingaat op wat er geschreven wordt, ipv weer eens een persoonlijk gerichte afleiding naar mijn vermeende geloofsleven, was niets minder dan ik al had verwacht...
Theologie/ ''godskunde''...dat is pas hoogmoed.
De veronderstelling alleen al dat kennis het hoogste goed is..
Dacht Eva dat ook al niet?

Hoe ziet de ideale godsdienstige wereld er volgens jou uit? Want dit is niet goed, dat is niet Bijbels, dit is dwaalleer, dominees deugen niet, het instituut kerk moet afgeschaft worden.
Maar hoe dan wel? Want dat hebben we nog nergens kunnen lezen, alleen wat niet goed is!
Maar wat is nu wel goed?
Ieder thuis, met een boekske in een hoekske?
In dit geval, de Bijbel?
Individueel christendom?

Faramir

Re: Hervormingsdag

Berichtdoor Faramir » 14 dec 2013 11:22

mealybug schreef:Een onderbouwde reactie die ingaat op wat er geschreven wordt, ipv weer eens een persoonlijk gerichte afleiding naar mijn vermeende geloofsleven, was niets minder dan ik al had verwacht...

Met je azijnzeikerij over werkelijk elk onderwerp wat hier langskomt roep je het over jezelf af. Je levert nergens een constructieve bijdrage en brand alles en iedereen tot de grond toe af. Terwijl je eigen geloofsleven niet christelijk is en dus niet bijbels is. En dan de gebeten hond spelen als iemand gewoon benoemd waar het op staat. Inhoudelijk heeft het geen enkele zin om met je te communiceren je bent namelijk niet voor rede vatbaar.

Jedidja1971
Verkenner
Verkenner
Berichten: 34
Lid geworden op: 27 nov 2013 20:18
Locatie: Dorp in Zeeland..

Re: Hervormingsdag

Berichtdoor Jedidja1971 » 27 jan 2014 13:03

De bijbelse omschrijving van deze welaangename tijd begon nadat het was volbracht door Hem.
Of heb ik het mis?[/quote]

Volgens mij heb je dat goed... Het tempelgordijn scheurde van boven naar beneden... Dat was het teken van God dat Zijn Zoon de weg weer gebaand had... Men kon zomaar in het Heilige der Heiligen kijken!! Dit symboliseerde dat we "zomaar" weer naar de Vader kunnen komen. Zomaar tussen aanhalingstekens, want de weg die Jezus moest gaan was niet makkelijk en Zijn lijden en sterven was verre van goedkoop!! [-(
Wie geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn, zál zalig worden....

Jedidja1971
Verkenner
Verkenner
Berichten: 34
Lid geworden op: 27 nov 2013 20:18
Locatie: Dorp in Zeeland..

Re: Hervormingsdag

Berichtdoor Jedidja1971 » 29 jan 2014 18:36

Wisten jullie trouwens dat Luther een behoorlijke Jodenhater was?
Zijn 7 stellingen over Joden:

• Steek synagogen en Joodse scholen in brand, en wat niet verbrandt,
moet met modder worden bedekt.
• Verwoest de huizen van Joden, de Joden moeten in stallen wonen zoals zigeuners.
• Neem Joden hun gebedsboeken en andere heilige geschriften af.
• Verbied Joods religieus onderwijs.
• Neem sieraden en geld van de Joden af.
• Verbied Joden te reizen.
• Verplichte tewerkstelling van Joden.

Nogal heftig vond ikzelf....
Wie geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn, zál zalig worden....

Bambi

Re: Hervormingsdag

Berichtdoor Bambi » 29 jan 2014 18:42

Jedidja1971 schreef:Wisten jullie trouwens dat Luther een behoorlijke Jodenhater was?
Zijn 7 stellingen over Joden:

• Steek synagogen en Joodse scholen in brand, en wat niet verbrandt,
moet met modder worden bedekt.
• Verwoest de huizen van Joden, de Joden moeten in stallen wonen zoals zigeuners.
• Neem Joden hun gebedsboeken en andere heilige geschriften af.
• Verbied Joods religieus onderwijs.
• Neem sieraden en geld van de Joden af.
• Verbied Joden te reizen.
• Verplichte tewerkstelling van Joden.

Nogal heftig vond ikzelf....

Hier heb je toch al een topic over geopend?

viewtopic.php?f=2&t=27352&p=1937940#p1937940

mohamed

Re: Hervormingsdag

Berichtdoor mohamed » 29 jan 2014 19:22

Teus schreef:Calvijn en Luther

Faramir schreef:Ze waren natuurlijk niet helemaal vrij in hun keuze. Dat ze uiteindelijk buiten de kerk vielen kwam van beide kanten.

Hoe konden ze buiten de kerk vallen als zijnde gedoopt?

Faramir

Re: Hervormingsdag

Berichtdoor Faramir » 29 jan 2014 19:24

mohamed schreef:Hoe konden ze buiten de kerk vallen als zijnde gedoopt?

Feitelijk niet, gedoopt is gedoopt. Maar als excommunicatie uitgesproken is en men begint voor zichzelf kan je wel stellen dat men buiten de katholieke Kerk valt.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 80 gasten