citaat van B. Reinders in de vragenrubriek

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
appelflap
Mineur
Mineur
Berichten: 204
Lid geworden op: 15 apr 2008 15:35
Locatie: elburg
Contacteer:

Berichtdoor appelflap » 28 mei 2008 21:02

Op zich is die enthousiasme waarschijnlijk de enthousiasme om de gemeente die verschrikkelijke werkelijkheid aan het hart te leggen.

Maar ik heb liever een rustige dominee, die toch wat met zn stem doet zeg maar, als onze eigen dominee Kempeneers(cgk Elburg) of dominee Versluis(cgk nieuw-balinge) of dominee Snoek(pkn oosterwolde en noordeinde) of dominee Muilwijk(hhk oosterwolde) of dominee Kleiberg(hhk achterberg) of....
Baksteen

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 28 mei 2008 22:18

appelflap schreef:Op zich is die enthousiasme waarschijnlijk de enthousiasme om de gemeente die verschrikkelijke werkelijkheid aan het hart te leggen.
Over het algemeen genomen mis ik elke bewogenheid bij die predikanten... En zoals hier al gezegd is als een predikant zegt dat je niet als zondaar tot God kunt gaan, dan is er goed wat mis..

Ik begrijp het overigens wel, omdat het ook heel moeilijk is om goed te definiëren. Er is geen mens die zomaar tot God gaat, aan de andere kant hoef je iemand die God zoekt (remonstrants, niemand zoekt God ;)) hoef je geen extra schop na te geven (als het waar geloof is zal het zichzelf wel bewijzen).

Maar ik heb liever een rustige dominee, die toch wat met zn stem doet zeg maar, als onze eigen dominee Kempeneers(cgk Elburg) of dominee Versluis(cgk nieuw-balinge) of dominee Snoek(pkn oosterwolde en noordeinde) of dominee Muilwijk(hhk oosterwolde) of dominee Kleiberg(hhk achterberg) of....
Ik vermoed zomaar dat dat de predikanten zijn die niet echt in die hoek horen. Ik heb mij laatst omschreven als een 'Vage Bonder' een soort van Gereformeerde Bonder maar dan buiten de PKN..

Ik kerk in de Gerefomeerde Gemeenten, maar voel me zeer sterk verwant met de prediking in de Bondsgemeenten (en de HHK idem-dito) en de CGK ook eigenlijk (wel de kant vanaf midden tot rechts :P)..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
appelflap
Mineur
Mineur
Berichten: 204
Lid geworden op: 15 apr 2008 15:35
Locatie: elburg
Contacteer:

Berichtdoor appelflap » 28 mei 2008 22:44

Ik had het nu louter over preekstijl, of en op welke manier de predikant enthousiasme toont tijdens het preken.

Wat dat betreft zijn de genoemde dominees erg fijn. Qua leer ook overigens.

Dit wat mij betreft(alleen op dit punt dus, niet op andere punten) itt tot dominees als Veenendaal(schreeuwt erg hard), Bouw(erg beweeglijk en praat snel) en dhr. Bijkerk.
(Bouw en Bijkerk vind ik over het geheel genomen wel fijn, dit is hun grote minpunt zeg maar)

Qua Oud-Gereformeerde dominees ken ik er verder geen.

Overigens kun je bij ds. Zwartbol de dominee nog observeren, dat is ook wel leuk een keer een dienst lang ;)
Baksteen

Gebruikersavatar
Flappie
Kapitein
Kapitein
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 feb 2004 00:12
Locatie: London (UK)
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 29 mei 2008 00:16

Raido schreef:Ik heb mij laatst omschreven als een 'Vage Bonder' een soort van Gereformeerde Bonder maar dan buiten de PKN..


Grappig dat je die term noemt 'Vage Bonder', dat werd altijd gebruikt voor Hervormde gemeenten waar ze een dominee van de GB hadden maar de gemeente een mix van Confessioneel/GB was. De prediking sloot dus aan bij wat er in de GB gewoon was maar er werden wel gezangen gezongen bijvoorbeeld. Ik kom uit zo'n gemeente.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 29 mei 2008 11:25

appelflap schreef:Ik had het nu louter over preekstijl, of en op welke manier de predikant enthousiasme toont tijdens het preken.

Wat dat betreft zijn de genoemde dominees erg fijn. Qua leer ook overigens.

Dit wat mij betreft(alleen op dit punt dus, niet op andere punten) itt tot dominees als Veenendaal(schreeuwt erg hard), Bouw(erg beweeglijk en praat snel) en dhr. Bijkerk.
(Bouw en Bijkerk vind ik over het geheel genomen wel fijn, dit is hun grote minpunt zeg maar)

Qua Oud-Gereformeerde dominees ken ik er verder geen.

Overigens kun je bij ds. Zwartbol de dominee nog observeren, dat is ook wel leuk een keer een dienst lang ;)
:mrgreen:

Die dominee-hype bestaat nog steeds, zie ik? :roll:

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1039
Lid geworden op: 07 mar 2006 19:21
Locatie: Velp
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 29 mei 2008 11:46

CaptainCaveman schreef:
appelflap schreef:Ik had het nu louter over preekstijl, of en op welke manier de predikant enthousiasme toont tijdens het preken.

Wat dat betreft zijn de genoemde dominees erg fijn. Qua leer ook overigens.

Dit wat mij betreft(alleen op dit punt dus, niet op andere punten) itt tot dominees als Veenendaal(schreeuwt erg hard), Bouw(erg beweeglijk en praat snel) en dhr. Bijkerk.
(Bouw en Bijkerk vind ik over het geheel genomen wel fijn, dit is hun grote minpunt zeg maar)

Qua Oud-Gereformeerde dominees ken ik er verder geen.

Overigens kun je bij ds. Zwartbol de dominee nog observeren, dat is ook wel leuk een keer een dienst lang ;)
:mrgreen:

Die dominee-hype bestaat nog steeds, zie ik? :roll:
Uiteraard, de reformatorische variant van de heiligenverering.

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 29 mei 2008 11:47

Machiavelli schreef:
CaptainCaveman schreef:
appelflap schreef:Ik had het nu louter over preekstijl, of en op welke manier de predikant enthousiasme toont tijdens het preken.

Wat dat betreft zijn de genoemde dominees erg fijn. Qua leer ook overigens.

Dit wat mij betreft(alleen op dit punt dus, niet op andere punten) itt tot dominees als Veenendaal(schreeuwt erg hard), Bouw(erg beweeglijk en praat snel) en dhr. Bijkerk.
(Bouw en Bijkerk vind ik over het geheel genomen wel fijn, dit is hun grote minpunt zeg maar)

Qua Oud-Gereformeerde dominees ken ik er verder geen.

Overigens kun je bij ds. Zwartbol de dominee nog observeren, dat is ook wel leuk een keer een dienst lang ;)
:mrgreen:

Die dominee-hype bestaat nog steeds, zie ik? :roll:
Uiteraard, de reformatorische variant van de heiligenverering.

Die houden we erin. :schaterlach:

Gebruikersavatar
appelflap
Mineur
Mineur
Berichten: 204
Lid geworden op: 15 apr 2008 15:35
Locatie: elburg
Contacteer:

Berichtdoor appelflap » 29 mei 2008 15:54

Men zegt wel heel makkelijk: Het gaat niet om de boodschapper, maar om de boodschap.

Maar ik vind dat je dan nog zeker wel een voorkeur mag hebben, alleen moet je ze niet gaan vereren of zo.
Baksteen

Gebruikersavatar
Wullimpie
Moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: 13 aug 2005 13:29
Locatie: Goeree Overflakkee
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 29 mei 2008 17:24

[modbreak] We wijken steeds wat verder af van het topic onderwerp.
Iemand nog iets nuttigs toe te voegen n.a.v. het citaat van ds. Reinders?
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten