citaat van B. Reinders in de vragenrubriek

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
appelflap
Mineur
Mineur
Berichten: 204
Lid geworden op: 15 apr 2008 15:35
Locatie: elburg
Contacteer:

citaat van B. Reinders in de vragenrubriek

Berichtdoor appelflap » 24 mei 2008 21:38

ds. B. Reinders-Harskamp schreef:Vraag:

Ik ben een meisje van 16 jaar en heb enkele vragen over kerkverbanden. Ik zit zelf in de O.G.G. in Ned. Ik voel me daar ook goed thuis. Maar bij ons wordt de twee verbondenleer geleerd, in welke kerken is dat nog meer zo? Op deze site las ik al in de C.G.K., maar zijn er nog meer kerken waar dit geleerd wordt? Bijv. in de HHK en leren ze in de HHK en de Ger. Gem. (in Ned.) ook dat de Heere Jezus voor iedereen gestorven is, of alleen voor de uitverkorenen? Ik hoop dat u antwoord kunt geven op mijn vragen. In ieder geval al hartelijk bedankt! (P.S. zijn er ook dominees of andere mensen uit de O.G.G. die vragen beantwoorden op deze site?)
Antwoord:

Geachte vragenstelster,

In je brief schrijf je over de tweeverbondenleer. Die wordt in de O.G.G. in Ned. geleerd, dat is inderdaad waar. Maar niet alleen daar. Die leer wordt overal geleerd waar Gods Woord nog recht wordt gepredikt. Drieverbondenleer kom je tegen in verschillende kerkverbanden maar vooral in de C.G.K. en in de Ger. Kerken (vrijgemaakt). In de C.G.K. wordt niet door alle predikanten de drieverbondenleer heel duidelijk en consequent gepreekt. Er zijn predikanten binnen dat kerkverband waar ik mij wel mee verbonden weet. Zij zijn zeker geen vurige aanhangers van de drieverbondenleer.

Als het gaat over de leer van de verzoening, dan moeten wij stellen dat de Heere Jezus alleen voor de uitverkorenen gestorven is. Wie dat echter zijn, weten wij niet, dat is alleen bij God bekend. Wij hebben te maken met Gods geopenbaarde wil en daar hebben wij ons aan te houden. Dan hebben wij ons te bekeren, dat kan de Heere van ons eisen, omdat Hij ons goed en recht heeft geschapen. Dat wij het niet meer kunnen, dat is onze schuld.

Hartelijke groeten,
Ds. B. Reinders


Los van de vraag welk van de twee leren de juiste is(de essentie is me namelijk nog altijd niet duidelijk) vinden jullie het kunnen dat een predikant op deze manier uithaalt naar andere gelovige christenen?
Baksteen

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 24 mei 2008 22:12

Nou dan is de GKv ook een kerk 'waar de leer nog goed gebracht wordt' omdat ze daar ook geloven in twee verbonden (liever nog één groot verbond) maar in elk geval geen drie.

Daarbij is het kolder wat hij zegt over 'die predikanten waar hij zich verbonden mee voelt, de mensen in de Bewaar het Pand hoek waar hij vermoedelijk op doelt kunnen fervent aanhangers zijn van de zogenaamde 'Drieverbondenleer'..

Ik vind het best dat hij zich uit laat eigenlijk het past perfect bij de dorre taal die in die kerkverbanden veel gebruikt wordt richting anders-gereformeerden, heel erg vaak wordt een kerkverband gereduceerd tot hun verbondsvisie..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
hamlap
Luitenant
Luitenant
Berichten: 542
Lid geworden op: 06 feb 2005 13:54
Contacteer:

Berichtdoor hamlap » 24 mei 2008 22:38

Laten we hier niet gaan discussieren over wat ds. Reinders mogelijk bedoeld heeft te zeggen. Als er onduidelijkheid is over het antwoord op de gestelde vraag, dan is de juiste weg om eerst bij hem zelf om opheldering te vragen. Het gevaar is denk ik te groot dat we hem van alles gaan toedichten, wat niet juist is. Bijvoorbeeld als het gaat over zijn visie op andere kerkgenootschappen. Laten we voorzichtig met deze tere zaken omgaan!
Faith will vanish into sight
Hope be emptied in delight
Love in heav'n will shine more bright
Therefore give us love.

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 24 mei 2008 23:24

Doe het topic dan op slot...

Die zaken worden overigens teer gemaakt omdat iedereen ze te heilig vind om over te praten.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1039
Lid geworden op: 07 mar 2006 19:21
Locatie: Velp
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 24 mei 2008 23:26

hamlap schreef:Laten we hier niet gaan discussieren over wat ds. Reinders mogelijk bedoeld heeft te zeggen. Als er onduidelijkheid is over het antwoord op de gestelde vraag, dan is de juiste weg om eerst bij hem zelf om opheldering te vragen. Het gevaar is denk ik te groot dat we hem van alles gaan toedichten, wat niet juist is. Bijvoorbeeld als het gaat over zijn visie op andere kerkgenootschappen. Laten we voorzichtig met deze tere zaken omgaan!
Hoe teer is de visie van een predikant op een ander kerkgenootschap? Het dunkt mij dat dat iets is waar openlijk en vrij over gesproken en gedebatteerd mag worden.

Gebruikersavatar
The Engineer
Luitenant
Luitenant
Berichten: 545
Lid geworden op: 28 mei 2007 09:34

Berichtdoor The Engineer » 26 mei 2008 10:31

Gezien de volgende citaten vind ik het waardeloos dat een predikant dat doet:

Rom 11:11-13 "Want er staat in de Schrif: Niemand die in hem gelooft, wordt teleurgesteld. Het maakt dus geen verschil of ju Jood of geen Jood bent, want we hebben allemaal dezelfde Heer die niet karig is voor allen die hem aanroepen. Want er staat geschreven: Iedereen die de naam van de Heer aanroep zal worden gered."

Rom 14:4 "Wie bent u wel, dat u oordeelt over de knecht van een ander? Of hij slaag of faalt, is een zaak van zijn eigen heer. En hij zal wel slagen; daar kan de Heer voor zorgen."

Joh 8:14-15 "Ik mag dan een verklaring over mijzelf afleggen, maar daarom is ze nog wel geldig, antwoordde Jezus hun. Want ik weet waar ik vandaan kom en waar ik heenga. Maar u weet niet waar ik vandaan kom en waar ik heenga. U oordeelt met menselijk maatstaven; ik oordeel helemaal niemand."

Kol 2:20-22 "Als u door uw dood met Christus bevrijd bent van de geestelijke machten van het heela, waarom leeft u dan alsof u deze wereld nog toebehoort, en laat u zich de wet voorschrijven door uitspraken als: Raak niet aan, Proef niet en Blijf af? Dat betreft allemaal dingen die door het gebruik vergaan. Waarom richt u zich dus naar menselijk voorschriften en leerstellingen?

Jak 4:11-12 "Spreek geen kwaad van elkaar, broeders en zuster. Wie van zijn medemens kwaad spreekt of hem veroordeelt, spreekt kwaad van de wet en veroordeelt die. En als u dat doe, houdt u zich niet aan de wet, maar werpt u zich op als haar rechter. Er is maar één wetgever en rechter; hij die ons kan redden en ons kan laten omkomen. Wie bent u dus dat u oordeelt over uw naaste?"

En zo kan je nog wel ff doorgaan.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

Jo'tje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2925
Lid geworden op: 26 jan 2006 00:25

Berichtdoor Jo'tje » 26 mei 2008 12:58

Als een dominee zoiets publiceert mag daar toch gewoon over gesproken worden? Ik vind het behoorlijk arrogant en veroordelend om zo over andere kerkverbanden te spreken. Bovendien klopt het ook nog eens niet helemaal, dus je kunt er een aardige discussie over opzetten hoor.
Het is toch totaal niet netjes en gepast om zo veroordelend te doen?
Moet je eens horen als het andersom gebeurt...
pobody's nerfect

Gebruikersavatar
Wullimpie
Moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: 13 aug 2005 13:29
Locatie: Goeree Overflakkee
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 26 mei 2008 18:27

Een predikant die zij overtuiging uitdraagt, wat is daar mis mee?
Je kan het er niet mee eens zijn, maar dat wil niet zeggen dat hij dat dan niet mag zeggen.

En als je vind dat hij onbijbels bezig is schrijf je hem een mail, dat vind ik volwassener dan hier buiten de predikant om je gal spuwen.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

columbus
Majoor
Majoor
Berichten: 1552
Lid geworden op: 07 apr 2003 11:54
Locatie: Oud-Alblas

Berichtdoor columbus » 26 mei 2008 18:56

Verreweg de meeste puriteinen, Boston, Whitefield enz.. gingen uit van 2 verbonden (o.a.Samuel Rutherford was een '3-verbonder) maar, zo hoorde ik het eens iemand zeggen, ze preekten alsof er 3 verbonden waren :wink:
Als er 'goed' gepreekt word maakt het niet uit of er 2 of 3 verbonden zijn, m.i. is het 'slechts' een theologisch verschil. Zelf ben ik er niet helemaal over uit als CGK'er maar één ding is zeker, de zaligheid hangt niet van 2 danwel 3 verbonden af.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Gebruikersavatar
appelflap
Mineur
Mineur
Berichten: 204
Lid geworden op: 15 apr 2008 15:35
Locatie: elburg
Contacteer:

Berichtdoor appelflap » 26 mei 2008 20:37

@wullimpie, ik zet dit hier niet neer om de drieverbondenleer te bediscussieren of dominee Reinders te beroddelen, maar juist om te kijken of jullie vinden dat er iets mis mee is als een dominee dit zegt.
Baksteen

Gebruikersavatar
mw
Moderator
Berichten: 3677
Lid geworden op: 08 jul 2004 22:05
Locatie: de Bult

Berichtdoor mw » 26 mei 2008 21:39

Ach, de dominee geeft gewoon het goede voorbeeld van hoe het niet moet. Met het vingertje wijzen naar een ander kerkverband, en daarin ook nog onderscheid maken... :roll:
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Toetsenbord
Sergeant
Sergeant
Berichten: 372
Lid geworden op: 11 feb 2008 22:13

Berichtdoor Toetsenbord » 26 mei 2008 21:45

Ik vind het wat scherp gesteld van dominee Rijnders. Maar wat ik nog veel treuriger vind dat een meisje zulke vragen stelt. Met een beetje algemene ontwikkeling en wat naslagwerk kom je vast wel wat verder. Dan is het niet nodig een toch al druk bezette predikant met zulke vragen bezig te houden.
Er is een groot verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.

Het is de toon die de muziek maakt.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 27 mei 2008 07:22

mw schreef:Ach, de dominee geeft gewoon het goede voorbeeld van hoe het niet moet. Met het vingertje wijzen naar een ander kerkverband, en daarin ook nog onderscheid maken... :roll:


En dan ook nog dingen roepen die totaal niet kloppen. De drieverbondenleer wordt totaal niet in de GKV geleerd. In de CGK kom ik het overigens ook nooit tegen.

Zullen we het hem maar vergeven... en het topic op slot doen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Toetsenbord
Sergeant
Sergeant
Berichten: 372
Lid geworden op: 11 feb 2008 22:13

Berichtdoor Toetsenbord » 27 mei 2008 07:44

Marnix schreef:
Zullen we het hem maar vergeven... en het topic op slot doen.
:jaknikken:
Laatst gewijzigd door Toetsenbord op 27 mei 2008 07:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Er is een groot verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.



Het is de toon die de muziek maakt.

Toetsenbord
Sergeant
Sergeant
Berichten: 372
Lid geworden op: 11 feb 2008 22:13

Berichtdoor Toetsenbord » 27 mei 2008 07:45

Marnix schreef:
mw schreef:Ach, de dominee geeft gewoon het goede voorbeeld van hoe het niet moet. Met het vingertje wijzen naar een ander kerkverband, en daarin ook nog onderscheid maken... :roll:


En dan ook nog dingen roepen die totaal niet kloppen. De drieverbondenleer wordt totaal niet in de GKV geleerd. In de CGK kom ik het overigens ook nooit tegen.

Zullen we het hem maar vergeven... en het topic op slot doen.
:jaknikken:
Er is een groot verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.



Het is de toon die de muziek maakt.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 79 gasten