citaat van B. Reinders in de vragenrubriek

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
parsifal
Majoor
Majoor
Berichten: 2146
Lid geworden op: 28 jan 2003 10:48
Locatie: Stockholm

Berichtdoor parsifal » 27 mei 2008 08:23

Ik denk dat deze predikant zich eerder krom heeft uitgedrukt dan dat hij bedoelt wat hij zegt. Ik denk eigenlijk dat hij op een of andere manier de GKV en CGK ook rekent tot de kerken waar Gods Woord nog recht wordt gepredikt.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 27 mei 2008 11:27

columbus schreef:Verreweg de meeste puriteinen, Boston, Whitefield enz.. gingen uit van 2 verbonden (o.a.Samuel Rutherford was een '3-verbonder) maar, zo hoorde ik het eens iemand zeggen, ze preekten alsof er 3 verbonden waren :wink:
Als er 'goed' gepreekt word maakt het niet uit of er 2 of 3 verbonden zijn, m.i. is het 'slechts' een theologisch verschil. Zelf ben ik er niet helemaal over uit als CGK'er maar één ding is zeker, de zaligheid hangt niet van 2 danwel 3 verbonden af.


In preken is er meestal wel een verschil in 2 of 3 verbonden.
Luister maar eens een 2-verbonder uit de GG(iN). Daar blijft het vaak steken bij de welgemeende wens dat er nog mensen tot geloof mochten komen.
Bij een 3 verbonden hoor je meer de oproep om tot Christus te komen zoals je bent. Heeft weer te maken met het uitleggen van het genadeverbond.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 27 mei 2008 13:00

Hm dat ligt meer aan de kerkcultuur denk ik. In de GKV leidt de verbondsvisie niet tot een welgemeende vraag of er toch maar enkelen tot geloof mogen komen... in dat opzicht.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
appelflap
Mineur
Mineur
Berichten: 204
Lid geworden op: 15 apr 2008 15:35
Locatie: elburg
Contacteer:

Berichtdoor appelflap » 27 mei 2008 14:04

als ik GG en CGK vergelijk ben ik geneigd om met race406 in te stemmen, maar als ik de HHK er bij betrek dan krijg ik toch weer zo mijn twijfels, omdat die oproep daar zeker ook klinkt.

De GKV ken ik niet goed genoeg om een uitspraak te doen.
Baksteen

columbus
Majoor
Majoor
Berichten: 1552
Lid geworden op: 07 apr 2003 11:54
Locatie: Oud-Alblas

Berichtdoor columbus » 27 mei 2008 18:12

Race406 schreef:
columbus schreef:Verreweg de meeste puriteinen, Boston, Whitefield enz.. gingen uit van 2 verbonden (o.a.Samuel Rutherford was een '3-verbonder) maar, zo hoorde ik het eens iemand zeggen, ze preekten alsof er 3 verbonden waren :wink:
Als er 'goed' gepreekt word maakt het niet uit of er 2 of 3 verbonden zijn, m.i. is het 'slechts' een theologisch verschil. Zelf ben ik er niet helemaal over uit als CGK'er maar één ding is zeker, de zaligheid hangt niet van 2 danwel 3 verbonden af.


In preken is er meestal wel een verschil in 2 of 3 verbonden.
Luister maar eens een 2-verbonder uit de GG(iN). Daar blijft het vaak steken bij de welgemeende wens dat er nog mensen tot geloof mochten komen.
Bij een 3 verbonden hoor je meer de oproep om tot Christus te komen zoals je bent. Heeft weer te maken met het uitleggen van het genadeverbond.


als je werk van Boston en McCheyne (eva) leest en preken van een (aantal) GG predikanten beluisterd, 2verbonders dus, hoor je een ruime nodiging om tot Christus te komen, een nodiging die je ook in de CGK vind. En dat heeft zeker met de uitlegging van het genadeverbond te maken.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Gebruikersavatar
appelflap
Mineur
Mineur
Berichten: 204
Lid geworden op: 15 apr 2008 15:35
Locatie: elburg
Contacteer:

Berichtdoor appelflap » 27 mei 2008 22:09

Vandaag was ik in een Oud Gereformeerde Gemeente. Die dominee heeft de preekstoel zowat kapotgeslagen toen hij tekeerging tegen de gedachte dat je als zondaar tot Christus kon komen! Dat was zo remonstrants, dat kon toch echt niet. Naar een kerk die dat verkondigde moest je nooit gaan, je moest bij de waarheid blijven en als je naar een ander kerkverband ging dan ging het fout, aldus die dominee.

Dus blijkbaar ligt het inderdaad aan interpretatie van het verbond.
Baksteen

Toetsenbord
Sergeant
Sergeant
Berichten: 372
Lid geworden op: 11 feb 2008 22:13

Berichtdoor Toetsenbord » 27 mei 2008 22:44

appelflap schreef:Vandaag was ik in een Oud Gereformeerde Gemeente. Die dominee heeft de preekstoel zowat kapotgeslagen toen hij tekeerging tegen de gedachte dat je als zondaar tot Christus kon komen! Dat was zo remonstrants, dat kon toch echt niet. Naar een kerk die dat verkondigde moest je nooit gaan, je moest bij de waarheid blijven en als je naar een ander kerkverband ging dan ging het fout, aldus die dominee.

Dus blijkbaar ligt het inderdaad aan interpretatie van het verbond.


Het is natuurlijk ook een beetje hoe je het brengt. Waarschijnlijk kan die preekstoel best tegen een stootje en is tie nog helemaal in orde. Ik snap je punt, maar het komt nu een beetje over alsof die dominee vreselijk agressief heeft staan doen.
Er is een groot verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.

Het is de toon die de muziek maakt.

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 27 mei 2008 23:12

Toetsenbord schreef:Ik snap je punt, maar het komt nu een beetje over alsof die dominee vreselijk agressief heeft staan doen.
Oh, maar dat doen ze ook wel eens hoor. :)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 28 mei 2008 08:06

Toetsenbord schreef:
appelflap schreef:Vandaag was ik in een Oud Gereformeerde Gemeente. Die dominee heeft de preekstoel zowat kapotgeslagen toen hij tekeerging tegen de gedachte dat je als zondaar tot Christus kon komen! Dat was zo remonstrants, dat kon toch echt niet. Naar een kerk die dat verkondigde moest je nooit gaan, je moest bij de waarheid blijven en als je naar een ander kerkverband ging dan ging het fout, aldus die dominee.

Dus blijkbaar ligt het inderdaad aan interpretatie van het verbond.


Het is natuurlijk ook een beetje hoe je het brengt. Waarschijnlijk kan die preekstoel best tegen een stootje en is tie nog helemaal in orde. Ik snap je punt, maar het komt nu een beetje over alsof die dominee vreselijk agressief heeft staan doen.


het gaat er om dat hij dat toch wel erg sterk wilde benadrukken.

En tja, dan weet ik wel naar welke kerk je nooit toe moet gaan... die waar dat wat hij zegt verkondigt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 28 mei 2008 08:10

CaptainCaveman schreef:
Toetsenbord schreef:Ik snap je punt, maar het komt nu een beetje over alsof die dominee vreselijk agressief heeft staan doen.
Oh, maar dat doen ze ook wel eens hoor. :)


Nou en of! Ik heb ze wel eens tekeer horen gaan...... :shock:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gebruikersavatar
appelflap
Mineur
Mineur
Berichten: 204
Lid geworden op: 15 apr 2008 15:35
Locatie: elburg
Contacteer:

Berichtdoor appelflap » 28 mei 2008 09:26

Deze man ging zo erg tekeer ;)
Hij schreeuwde, met groot volume en snelheid en hij zwaiade op allerlei manieren met zijn armen. Ik wist niet dat dat op zoveel manieren kon :D
En toen hij het hier over had begon hij met zijn vuist keihard op de kanselrand te slaan en zo ;)
Baksteen

Toetsenbord
Sergeant
Sergeant
Berichten: 372
Lid geworden op: 11 feb 2008 22:13

Berichtdoor Toetsenbord » 28 mei 2008 09:34

appelflap schreef:Deze man ging zo erg tekeer ;)
Hij schreeuwde, met groot volume en snelheid en hij zwaiade op allerlei manieren met zijn armen. Ik wist niet dat dat op zoveel manieren kon :D
En toen hij het hier over had begon hij met zijn vuist keihard op de kanselrand te slaan en zo ;)


heb je een keer een enthousiasteling, is het weer niet goed... :wink:
Er is een groot verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.



Het is de toon die de muziek maakt.

Gebruikersavatar
appelflap
Mineur
Mineur
Berichten: 204
Lid geworden op: 15 apr 2008 15:35
Locatie: elburg
Contacteer:

Berichtdoor appelflap » 28 mei 2008 09:49

Ach ja, ik zei niet dat dat slaan op de kansel en schreeuwen op zich niet goed is, maar ik haalde het er alleen bij om te laten zien dat hij dat punt erg belangrijk vond.
Baksteen

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 28 mei 2008 17:23

Toetsenbord schreef:
appelflap schreef:Deze man ging zo erg tekeer ;)
Hij schreeuwde, met groot volume en snelheid en hij zwaiade op allerlei manieren met zijn armen. Ik wist niet dat dat op zoveel manieren kon :D
En toen hij het hier over had begon hij met zijn vuist keihard op de kanselrand te slaan en zo ;)


heb je een keer een enthousiasteling, is het weer niet goed... :wink:

Ah, een dominee is dan gewoon enthousiast!

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 28 mei 2008 17:38

Toetsenbord schreef:
appelflap schreef:Deze man ging zo erg tekeer ;)
Hij schreeuwde, met groot volume en snelheid en hij zwaiade op allerlei manieren met zijn armen. Ik wist niet dat dat op zoveel manieren kon :D
En toen hij het hier over had begon hij met zijn vuist keihard op de kanselrand te slaan en zo ;)


heb je een keer een enthousiasteling, is het weer niet goed... :wink:
Ja in het vuur van zijn betoog... Ik heb soms ook wel eens vol verbazing gekeken en geluisterd hoe iemand zo enthousiast (ἐνθουσιασμός : buitengewone manier bewoond wordt door de geest van God) hel en verdoemenis kan preken. Gelukkig (en dat meen ik heel erg) komt dat, op die manier nauwelijks voor in de Gereformeerde Gemeenten.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten