Boeken!

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Boeken!

Berichtdoor dalethvav » 12 jul 2016 09:15

Momenteel ben ik het boek "De Messias leren" van ds. Edjan Westerman an het lezen. Zou verplichte kost voor elke predikant/theoloog moeten zijn.
Zie ook: http://www.messiasleren.nl

Afbeelding
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Boeken!

Berichtdoor Johan100 » 12 jul 2016 09:29

Arco schreef:
Dit boek kwam ik tegen bij de tweedehands-afdeling van Hertog in Houten.

De schrijver verklaart de discussies tussen de Heere Jezus en de schriftgeleerden nader. Vragen die over het algemeen worden opgevat als vijandig en venijnig, passen goed in een rabbijns/joodse wijze van vragen, toetsen en doorvragen. Erg interessant!


Het is wel de vraag of het ook werkelijk klopt wat de schrijver schrijft.
De bijbel schetst wat betreft de Schriftgeleerden een beeld dat ze Hem altijd vervolgden en wilden vangen (ook met praatjes) en overleveren.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Boeken!

Berichtdoor Arco » 12 jul 2016 09:40

Johan100 schreef:Het is wel de vraag of het ook werkelijk klopt wat de schrijver schrijft.
De bijbel schetst wat betreft de Schriftgeleerden een beeld dat ze Hem altijd vervolgden en wilden vangen (ook met praatjes) en overleveren.


De schrijver, maar dan moet je het boekje maar eens lezen, ontkent niet dat er vijandigheid ontstaat en dat dit leidt tot de overlevering van de Heere Jezus. Maar niet elk gesprek is even vijandig. Als we "beproeven" lezen, dan denken we vaak gelijk in negatieve zin, maar dat hoeft natuurlijk niet. Bijvoorbeeld de vraag "wat is het eerste/grootste gebod in de Wet?", deze vraag is bedoeld om te kijken of de Heere Jezus niet iets leert tegen de Torah (wet) in (Deut. 13), zodat ondervonden kan worden of Hij inderdaad de Profeet is (Deut. 18).
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Boeken!

Berichtdoor Johan100 » 12 jul 2016 09:55

Arco schreef:
De schrijver, maar dan moet je het boekje maar eens lezen, ontkent niet dat er vijandigheid ontstaat en dat dit leidt tot de overlevering van de Heere Jezus. Maar niet elk gesprek is even vijandig. Als we "beproeven" lezen, dan denken we vaak gelijk in negatieve zin, maar dat hoeft natuurlijk niet. Bijvoorbeeld de vraag "wat is het eerste/grootste gebod in de Wet?", deze vraag is bedoeld om te kijken of de Heere Jezus niet iets leert tegen de Torah (wet) in (Deut. 13), zodat ondervonden kan worden of Hij inderdaad de Profeet is (Deut. 18).


Ja, ik zal het eerst moeten lezen, ben er wel benieuwd naar. Dank voor de tip!
En, hebben ze ondervonden dat Hij dé Profeet is?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Boeken!

Berichtdoor Johan100 » 12 jul 2016 11:46

Uiteindelijk leveren 'ze' Hem wel over aan het Sanhedrin!
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Boeken!

Berichtdoor Arco » 12 jul 2016 12:44

Johan100 schreef:Ja, ik zal het eerst moeten lezen, ben er wel benieuwd naar. Dank voor de tip!
En, hebben ze ondervonden dat Hij dé Profeet is?


Uit de Bijbel blijkt dat er onder het volk, de schriftgeleerden en Farizeeën zeker gelovigen in Christus zijn. Op verschillende Schriftplaatsen zien we de erkenning van de Heere Jezus als de Profeet: Mat. 14:5, 21:11, 21:46, Luk. 7:16 en Joh. 4:19 (en zo meer). In Hand. 15:5 staat: "er zijn sommigen opgestaan van die van de sekte der Farizeën, die gelovig zijn geworden" en in Hand. 21:20 staat "Gij ziet, broeder, hoevele tienduizenden van Joden er zijn, die geloven; en zij zijn allen ijveraars van de wet." (tienduizenden is de letterlijke lezing).

Johan100 schreef:Uiteindelijk leveren 'ze' Hem wel over aan het Sanhedrin!


De verdorvenheid van de geestelijk elite was zeer groot. Lees eens Mat. 24, wat verwijt de Heere Jezus hen niet allemaal. Verblind door woede, uit machtswellust en uit verharding van harten hebben zij Hem overgeleverd.

Desondanks zijn niet alle gesprekken en debatten vijandig. Er zijn parallellen met andere gesprekken van rabbijnen. Dat vind je in het genoemde boekje. Veel leesplezier!
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Boeken!

Berichtdoor Johan100 » 12 jul 2016 13:14

Arco schreef:
Uit de Bijbel blijkt dat er onder het volk, de schriftgeleerden en Farizeeën zeker gelovigen in Christus zijn. Op verschillende Schriftplaatsen zien we de erkenning van de Heere Jezus als de Profeet: Mat. 14:5, 21:11, 21:46, Luk. 7:16 en Joh. 4:19 (en zo meer). In Hand. 15:5 staat: "er zijn sommigen opgestaan van die van de sekte der Farizeën, die gelovig zijn geworden" en in Hand. 21:20 staat "Gij ziet, broeder, hoevele tienduizenden van Joden er zijn, die geloven; en zij zijn allen ijveraars van de wet." (tienduizenden is de letterlijke lezing).


Ik heb er één tekst bij gepakt, de eerste Mat.14:5. Maar dat gaat bijvoorbeeld al over Johannes de doper die door het volk voor een profeet gehouden werd!
De volgende tekst, Mat.21:11 gaat over de schare en niet over de Schriftgeleerden.
Mat.21:46 wilden de overpriesters en farizeeën Hem vangen, maar ze vreesden de scharen, omdat die Hem hielden voor en profeet.
Het gaat dan iedere keer om mensen uit de schare en niet om de zogenaamde Schriftgeleerden, waar het boekje over gaat, dus die teksten hebben daar niet mee te maken.
Laatst gewijzigd door Johan100 op 12 jul 2016 14:50, 1 keer totaal gewijzigd.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Boeken!

Berichtdoor Arco » 12 jul 2016 13:48

Johan100 schreef:Ik heb er één tekst bij gepakt, de eerste Mat.14:5. Maar dat gaat bijvoorbeeld al over Johannes de doper die het volk voor een profeet hield!
De volgende tekst, Mat.21:11 gaat over de schare en niet over de Schriftgeleerden.
Mat.21:46 wilden de overpriesters en farizeeën Hem vangen, maar ze vreesden de scharen, omdat die Hem hielden voor en profeet.
Het gaat dan iedere keer om mensen uit de schare en niet om de zogenaamde Schriftgeleerden, waar het boekje over gaat, dus die teksten hebben daar niet mee te maken.


Ow sorry, dan heb ik Mat. 14:5 niet goed opgegeven.

Nu kan ik nog een hele verhandeling plaatsen, het boekje is interessant en geeft wat meer Joods perspectief aan de gesprekken in de Evangeliën.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Boeken!

Berichtdoor Johan100 » 12 jul 2016 14:41

Ik heb er één tekst bij gepakt, de eerste Mat.14:5. Maar dat gaat bijvoorbeeld al over Johannes de doper die door het volk voor een profeet gehouden werd! Dat is een betere zin.

Daarna heb ik de andere teksten er ook op nageslagen.

De volgende tekst, Mat.21:11 gaat over de schare en niet over de Schriftgeleerden.
Mat.21:46 wilden de overpriesters en farizeeën Hem vangen, maar ze vreesden de scharen, omdat die schare Hem hielden voor een profeet.
Het gaat dan iedere keer om mensen uit de schare en niet om de zogenaamde Schriftgeleerden, waar het boekje over gaat, dus die teksten hebben daar niet mee te maken.
Lukas 7:16 gaat over de schare, tijdens de opwekking van de jongeling te Nain, waarbij de schare denkt aan een profeet.
Joh. 4 :19 gaat over de Samaritaanse vrouw die in Hem een profeet ziet en later pas de vraag stelt of 'Deze niet de Christus is'.
Handelingen 15 :1-5 moet je ook maar eens lezen. Het gaat hier over een twisting tussen (aanhangers van) Paulus en de apostelen en sommige die afgekomen waren van Judea die van de sekte der farizeeën waren, die zogenaamd? gelovig zijn geworden en de mensen weer onder de wet wilden brengen.
Handelingen 21 gaat over Joden 'die geloven', dat wordt gezegd door iemand nadat er verteld is van de wonderen die geschiedt zijn onder de heidenen (vers 19) en daar komt ook de besnijdenis en wet weer te sprake en wilden de Joden later Paulus gevangen nemen.

Dus geen van alle teksten gaan er eigenlijk over. Je kunt niet zomaar met teksten gaan strooien.
Laatst gewijzigd door Johan100 op 12 jul 2016 15:02, 1 keer totaal gewijzigd.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Boeken!

Berichtdoor Arco » 12 jul 2016 15:00

Beste Johan,

U bent een doorzetter, de discussie die u probeert te voeren hoort niet thuis in dit topic, gaat over een boekje waarvan ik de inhoud niet wil verklappen, dat u zou mogen lezen en is pas relevant als we spreken over dezelfde gegevens.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Boeken!

Berichtdoor Boekenlezer » 13 jul 2016 19:06

Cathy schreef:Wanneer je bij bol.com een ebook koopt krijg je na betaling een code waarmee je het boek kunt downloaden.
Ik betaal meestal via ideal, dan krijg ik het direct.

Dan kun je het inderdaad downloaden. Dat houdt dan in, dat ik het op een plek op mijn harde schijf kan zetten. De vraag is dan alleen vervolgens: hoe krijg ik het op mijn e-reader? Dat is mij nog niet gelukt.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Boeken!

Berichtdoor Cathy » 13 jul 2016 21:14

Boekenlezer schreef:De vraag is dan alleen vervolgens: hoe krijg ik het op mijn e-reader? Dat is mij nog niet gelukt.

Je e-reader aansluiten op je computer en even wachten tot je computer 'm ook daadwerkelijk ziet.
Dan beide vensters - je downloads en je boekenlijst van je e-reader- openen en slepen. Of kopiëren naar.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Boeken!

Berichtdoor Lalage » 14 jul 2016 19:40

@Boekenlezer ik gebruik het gratis programma Calibre om de boeken op mijn e-reader te beheren. Dus het gedownloade bestandje importeer ik in Calibre en van daar uit stuur ik het naar mijn e-reader. Calibre kan ook formaten omzetten en zien wat er al op je e-reader staat. Handig!

Ben je lid van de plaatselijke bibliotheek? Dan kan je ook e-books lenen. Het kost wat moeite om die op je e-reader te krijgen, maar er is een goede handleiding.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Boeken!

Berichtdoor Marnix » 19 jul 2016 21:36

Precies. Boek importeren in calibre. Ereader aansluiten. Boek als epub naar de ereader zetten. Klaar.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Boeken!

Berichtdoor elburger » 27 jul 2016 10:37

Momenteel ben ik het boek(je) "De taal des harten" aan het lezen. Ik heb het bijna uit. Een heerlijk boek en een eye opener voor mij. Hier heb ik echt het een en ander van geleerd. Het is geschreven door G.P.P.Burggraaf. Er staan oa korte interviews in van Spurgeon, Luther, Philpot, Van der Groe en vooral het stuk van Huntington sprak mij erg aan.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: meribel en 12 gasten