Boeken!

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Nina87
Sergeant
Sergeant
Berichten: 496
Lid geworden op: 06 sep 2009 19:59
Locatie: Amsterdam

Re: Boeken!

Berichtdoor Nina87 » 06 apr 2010 18:08

Ik had een keer via internet de Romeinenbrief van Karl Barth gekocht (in het Duits). Het was echt een heel oud boek en er zaten allemaal brieven in. Het boek was van een predikant geweest die het had gekregen toen hij in het ambt werd bevestigd. Dat soort dingen zijn echt leuk aan oude boeken. Ik heb het boek overigens nog steeds niet uitgelezen :oops: .
Weak is the effort of my heart,
And cold my warmest thought;
But when I see Thee as Thou art,
I’ll praise Thee as I ought.

Istendael
Verkenner
Verkenner
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 apr 2010 11:21

Re: Boeken!

Berichtdoor Istendael » 06 apr 2010 19:17

Ik ben gek op literatuur en heb graag oude exemplaren en het liefst de eerste druk. Een hele mooie uitgave van Max Havelaar uit 1891 heeft een prominente plaats in mijn boekenkast.
Indien iemand Gods tempel vernietigt, zal God hem vernietigen, want Gods tempel is heilig – en die tempel bent u zelf. (1 Cor. 3:17)

Petra777
Luitenant
Luitenant
Berichten: 597
Lid geworden op: 24 apr 2006 19:12
Locatie: Kampen

Re: Boeken!

Berichtdoor Petra777 » 13 mei 2010 22:18

Van Ted Dekker : de dochters van de beul.

Een beetje apart boek en puur fictie, maar laat wel mooi zien wat God voor ons over had in Jezus.
Ons hart is onrustig, totdat het rust vind in U.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Boeken!

Berichtdoor Boekenlezer » 14 mei 2010 09:09

Met het verschijnen van een boek over dr. C. Steenblok, blijkt er een gevoelige zenuw geraakt te zijn. Er is namelijk een boek verschenen, die aandacht geeft aan de persoonlijkheid van deze doctor in de theologie. En daar zit behoorlijk gevoelige informatie bij. De heer L.M.P. Scholten is daar níet blij mee.
Mijns inziens zitten er twee kanten aan deze zaak.
Ik kan mij heel goed voorstellen, dat wanneer je een fervent aanhanger bent van de leer van dr. C. Steenblok, je niet blij bent met een dergelijke publicatie. Want het hebben van een psychologisch etiket staat voor veel mensen immers gelijk met: niet goed wijs zijn. Ongetwijfeld een beetje onbewust, maar daar komt het wel op neer. En als de leer van zo iemand dan ook nog eens een belangrijke steen in de fundering van je eigen geloofsopvattingen is, ja, dan krijg je daar natuurlijk een gevoelige dreun mee.
Aan de andere kant vraag ik mij echter af, hoe eerlijk het is om dergelijke informatie onder tafel te willen vegen. Inderdaad, keihard bewijzen dat dr. C. Steenblok Asperger had, is niet mogelijk. Maar dat deze doctor gedragingen had, die vreemd aandoen, valt niet te ontkennen. Vanuit wat ik al wist, verbaast datgene wat drs. P.L. Rouwendal naar voren brengt, mij totaal niet. Als je zoiets vermoed, zou het dan wellicht nuttig kunnen zijn om te bepalen, welke consequenties dergelijke eigenschappen kunnen hebben voor het functioneren van een theoloog? (Bijvoorbeeld: hoe zo iemand tot bepaalde leringen kan komen.) Dat is al een stuk zorgvuldiger, dan dr. Steenblok meteen voor gek te verklaren, wat natuurlijk wel erg simplistisch is. Want ik denk, dat je met het even laten verschijnen van dergelijke informatie, en het vervolgens weer zo gauw mogelijk onder het tafelkleed wegmoffelen, je juist een dergelijk simplisme in stand houdt.
Eerlijkheid duurt het langst, en kan pijn doen. Maar je komt er uiteindelijk wel het verst mee, lijkt mij.

De artikelen die erover gaan:


Afbeelding
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Antoinette
Sergeant
Sergeant
Berichten: 445
Lid geworden op: 28 jun 2009 00:11
Contacteer:

Re: Boeken!

Berichtdoor Antoinette » 30 mei 2010 08:53

En de Engelen zwegen van Max Lucado.

Prachtig, heel simpel brengt de schrijver mensen als kinderen aan de voeten van Jezus.
Het boek gaat over Jezus in de week voor de kruisiging.
Wat gebeurde er allemaal en wat vond Jezus zelf belangrijk.
Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven

Johannes 1:12

pol
Majoor
Majoor
Berichten: 2482
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:47

Re: Boeken!

Berichtdoor pol » 30 mei 2010 12:59

Ted Dekker, Kus, in een adem uitgelezen.
Wil nu het boek van Franca Treur lezen maar bij de bieb is een wachtlijst van maar liefst 3 maanden.... (en dan zijn wij denk ik al verhuisd)

Jo'tje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2925
Lid geworden op: 26 jan 2006 00:25

Re: Boeken!

Berichtdoor Jo'tje » 31 mei 2010 10:10

pol schreef:Ted Dekker, Kus, in een adem uitgelezen.
Wil nu het boek van Franca Treur lezen maar bij de bieb is een wachtlijst van maar liefst 3 maanden.... (en dan zijn wij denk ik al verhuisd)


Staat hier in de kast. Gaat mee op vakantie naar Portugal, daarna mag je hem komen lenen hoor ;)
pobody's nerfect

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Boeken!

Berichtdoor TheKeimpe » 31 mei 2010 10:14

@Boekenlezer: dit boek wordt ook in de Saambinder besproken. Afgelopen week stond het eerste artikel erin.

Gebruikersavatar
kwebbel
Generaal
Generaal
Berichten: 5152
Lid geworden op: 17 feb 2007 12:47
Contacteer:

Re: Boeken!

Berichtdoor kwebbel » 02 jun 2010 09:11

de zegen van het Avondmaal, ik ben erg benieuwd.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Gebruikersavatar
Wullimpie
Moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: 13 aug 2005 13:29
Locatie: Goeree Overflakkee
Contacteer:

Re: Boeken!

Berichtdoor Wullimpie » 02 jun 2010 14:52

kwebbel schreef:de zegen van het Avondmaal, ik ben erg benieuwd.


Heb ik ook.
Het is een fijn boekje, en niet te lang van stof.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Boeken!

Berichtdoor Boekenlezer » 10 jul 2010 10:42

Vorige week heb ik mijn bijbelstudieboeken eens geherorganiseerd. Ik heb nu één boekenkast gereserveerd voor boeken, die direct met bijbelexegese van doen hebben. Daarvan nemen de bijbelcommentaren de voornaamste plek in.
Op dit moment ziet die boekenkast er zo uit:

Afbeelding

De tweede, derde en vierde plank zijn dubbel bezet, met twee rijen boeken. (De plankentelling begint bovenaan.) Achter de rijen boeken die zichtbaar zijn, staan dus nog net zulke rijen. Dat is het voordeel van een diepe boekenkast.
- Op de bovenste plank staat de Studiebijbel Oude Testament. Tot nu toe zes delen. Het zevende deel is inmiddels ook al verschenen, dus die komt binnenkort ook erbij. Daarnaast staat een Joods commentaar op de eerste vijf bijbelboeken. Uitgegeven door het NIK (Nederlands-Israelitisch Kerkgenootschap), geschreven door rabbijn J. Vredenburg.
Dat deze plank voor een groot deel nog leeg is, is omdat de SBOT uiteindelijk uit 12 delen zal gaan bestaan. Daar heb ik alvast ruimte voor vrij gemaakt. Ieder jaar verschijnt een deel. Dat duurt dus nog een aantal jaren voordat die plank vol zal zijn.
- Op de tweede plank staat de serie: De Prediking van het Oude Testament. Dat is een bekende nederlandstalige commentaarserie op het Oude Testament. Ik mis helaas nog één deel: Psalmen deel 2. :( Daarachter, niet zichtbaar op de foto, staan ook nog wat delen van De Verklaring van de Hebreeuwse Bijbel. Eveneens commentaren op het Oude Testament. En nog enkele delen van Tekst voor Tekst.
- Op de derde plank staat de serie: Word Biblical Commentary. Een engelstalige commentarenserie op de bijbel, waarvan ik met name de delen heb die over het Oude Testament gaan. Op de tweede rij staan nog een paar andere engelstalige commentaren.
- Op de vierde plank zie je prominent in beeld de serie: Commentaar op het Nieuwe Testament, derde serie (red. J. van Bruggen). Die zwarte boeken behoren tot Kommentaar op het Nieuwe Testament, eerste serie (aanv. S. Greijdanus en F.W Grosheide). In de tweede rij staan nog een paar delen uit de serie Commentaar op het Oude Testament, en een paar commentaren van J. Calvijn.
- Op de vijfde plank zie je o.a. nog wat NT-delen van de WBC. En wat bijbels in de grondtalen. Ook is de Septuagintavertaling te zien.
- Op de onderste, zesde plank, woordenboeken, concordanties, studiemateriaal aangaande de Hebreeuwse taal, een paar bijbelvertalingen.

Van een christen mag je verwachten dat hij zijn Bijbel een beetje bestudeert, nietwaar? Met deze boekenkast ben ik daar wel aardig goed voor uitgerust. Wel erg prettig, om zo naar een boek te kunnen grijpen met uitleg, als je vragen hebt over een passage in de Bijbel.

Ik heb overigens nog wel andere boeken over bijbelse onderwerpen. Maar in de getoonde kast staan de boeken die heel direct met bijbelexegese te maken hebben.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

jmpauw
Mineur
Mineur
Berichten: 114
Lid geworden op: 05 dec 2005 11:48
Locatie: Woudenberg
Contacteer:

Re: Boeken!

Berichtdoor jmpauw » 10 jul 2010 12:48

Eigenlijk horen de bijbeluitgaven niet weggemoffeld te worden op de onderste plank, maar verdienen ze een pontificale plaats op de bovenste plank, vind je niet :wink:
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Teken de petitie op http://www.axci.nl/eerwraak

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Boeken!

Berichtdoor Boekenlezer » 10 jul 2010 18:04

Daar heb ik niet zo bij stil gestaan bij het opnieuw inrichten van mijn boekenkast. Dat deed ik eerder inderdaad wel: eerst de Bijbels, en dan de commentaren.

Nou ligt dat niet helemaal zo zwart-wit als dat het op het eerste gezicht lijkt, bedacht ik, toen ik er even over nadacht. Want de bijbeltekst staat namelijk ook weergegeven in de SBOT, de Pentateuch met het commentaar van rabbijn J. Vredenburg, en de WBC. In de SBOT staat de grondtekst, met de Statenvertaling, plus kleine frases uit andere Nederlandse vertalingen. In de genoemde Pentateuch staat de Hebreeuwse tekst met een Nederlandse vertaling ernaast. In de WBC heeft de commentator een eigen vertaling van de tekst gemaakt, die erin staat weergegeven.
Dus zo bezien staat de Bijbel dan toch nog behoorlijk bovenaan in mijn boekenkast. 8)

Wat aanraden betreft*: die SBOT kan ik beslist aanraden!
Als je als gewoon kerklid de CNT-reeks al hebt, wil je natuurlijk ook iets hebben over het Oude Testament, om na te kunnen slaan en te bestuderen. Nu, dan is de SBOT zeker geschikt!
En al heb je de CNT-reeks nog niet, dan nog...

* Ik haak even aan bij het eerste bericht in deze discussie.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

pol
Majoor
Majoor
Berichten: 2482
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:47

Re: Boeken!

Berichtdoor pol » 10 jul 2010 18:41

Wat ziet jouw boekenkast er keurig uit...... =D>
We gaan binnenkort verhuizen, daarna kijk ik nog een keer op het plaatje of ik er aan kan tippen, maar ik geloof het nooit :^o

Gebruikersavatar
kwebbel
Generaal
Generaal
Berichten: 5152
Lid geworden op: 17 feb 2007 12:47
Contacteer:

Re: Boeken!

Berichtdoor kwebbel » 11 jul 2010 10:40

in mijn boekenkast staan tevens ook de dvd's, op zich ziet het er wel keurig uit maar zo netjes als die van Boekenlezer..... nee!
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten