Boeken!

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

jmpauw
Mineur
Mineur
Berichten: 114
Lid geworden op: 05 dec 2005 11:48
Locatie: Woudenberg
Contacteer:

Re: Boeken!

Berichtdoor jmpauw » 12 jul 2010 14:38

@ Boekenlezer: zo'n rij met bijbelverklaringen uit dezelfde serie staat natuurlijk wel indrukwekkend, maar ik kies toch voor een praktischer indeling. Bij mij krijgen alle commentaren op hetzelfde bijbelboek een plekje naast elkaar: dus alle commentaren op Genesis, dan alle commentaren op Exodus, etc.
Het praktische is, dat je dan direct weet hoeveel en vooral welke commentaren je op een bepaald bijbelboek hebt.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Teken de petitie op http://www.axci.nl/eerwraak

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Boeken!

Berichtdoor Boekenlezer » 12 jul 2010 20:16

Aan zo'n indeling heb ik ook wel eens gedacht. Maar ik vond het bij elkaar houden van hele series toch mooier, en het esthetische heeft het uiteindelijk gewonnen van het rationele. En over het algemeen weet ik ook wel aardig welke commentaren ik heb over een bijbelboek. Alleen met die dubbele rijen doe ik er waarschijnlijk goed aan om foto's bij de hand te hebben van de achterste rijen, omdat ik die niet zo direct kan zien.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Boeken!

Berichtdoor MissF » 14 jul 2010 07:59

Wat gaaf, die rij met bijbelverklaringen met die blauwe, gele, rode en groene omslagen. Mijn vader heeft die ook, die heeft denk ik wel 9 zulke boekenkasten vol met commentaren, verklaringen e.d. maar ik werd altijd al naar die rij gekleurde boeken getrokken, die vond ik er gewoon aantrekkelijk uitzien :D

Wij hebben hier wel een boekenkast in de studeerkamer, en die staan op soort. maar wij kunnen niet tippen aan jouw verzameling bijbelverklaringen ;)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Boeken!

Berichtdoor Boekenlezer » 16 jul 2010 18:42

MissF schreef:Wat gaaf, die rij met bijbelverklaringen met die blauwe, gele, rode en groene omslagen. Mijn vader heeft die ook, die heeft denk ik wel 9 zulke boekenkasten vol met commentaren, verklaringen e.d. maar ik werd altijd al naar die rij gekleurde boeken getrokken, die vond ik er gewoon aantrekkelijk uitzien :D

Wij hebben hier wel een boekenkast in de studeerkamer, en die staan op soort. maar wij kunnen niet tippen aan jouw verzameling bijbelverklaringen ;)

9 van zulke boekenkasten met commentaren vol?! Zo, dat is nogal wat! Was je vader soms predikant, of theoloog?

Tja, van bijbelcommentaren kun je enorme verzamelingen aanleggen! Als je ziet wat er allemaal te koop is aan engelstalig materiaal bijvoorbeeld...
Als ik dat zie, dan kan dat mijn verzamelingsdrang aardig aanwakkeren. Toch beheers ik me liever, want waar zou ik dat allemaal moeten laten? Ik heb er de ruimte niet voor. Bovendien gebruik ik maar een heel beperkt aantal verklaringen tegelijkertijd, dus waar ik het dan ook eigenlijk goed voor? Met heel veel verklaringen op een enkel bijbelhoofdstuk kan het zo'n warboel voor je worden, vanwege de veelheid aan tekst die je dan voor je kiezen krijgt. Kennis laat zich nu eenmaal het beste geleidelijk aan opbouwen.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Boeken!

Berichtdoor Speedy » 16 jul 2010 19:09

Boekenlezer schreef:
MissF schreef:Wat gaaf, die rij met bijbelverklaringen met die blauwe, gele, rode en groene omslagen. Mijn vader heeft die ook, die heeft denk ik wel 9 zulke boekenkasten vol met commentaren, verklaringen e.d. maar ik werd altijd al naar die rij gekleurde boeken getrokken, die vond ik er gewoon aantrekkelijk uitzien :D

Wij hebben hier wel een boekenkast in de studeerkamer, en die staan op soort. maar wij kunnen niet tippen aan jouw verzameling bijbelverklaringen ;)

9 van zulke boekenkasten met commentaren vol?! Zo, dat is nogal wat! Was je vader soms predikant, of theoloog?

Tja, van bijbelcommentaren kun je enorme verzamelingen aanleggen! Als je ziet wat er allemaal te koop is aan engelstalig materiaal bijvoorbeeld...
Als ik dat zie, dan kan dat mijn verzamelingsdrang aardig aanwakkeren. Toch beheers ik me liever, want waar zou ik dat allemaal moeten laten? Ik heb er de ruimte niet voor. Bovendien gebruik ik maar een heel beperkt aantal verklaringen tegelijkertijd, dus waar ik het dan ook eigenlijk goed voor? Met heel veel verklaringen op een enkel bijbelhoofdstuk kan het zo'n warboel voor je worden, vanwege de veelheid aan tekst die je dan voor je kiezen krijgt. Kennis laat zich nu eenmaal het beste geleidelijk aan opbouwen.


Je moet niet gelijk series kopen. Je moet commentaren kopen waar je mee kan werken en ook die een goede verklaring hebben. Het kan zijn dat van een hele serie dat er maar 3 delen echt goed zijn en goed gebruikbaar. Dit advies wordt door een aantal theologische universiteiten gegeven.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Boeken!

Berichtdoor Boekenlezer » 16 jul 2010 20:26

Speedy schreef:Je moet niet gelijk series kopen. Je moet commentaren kopen waar je mee kan werken en ook die een goede verklaring hebben. Het kan zijn dat van een hele serie dat er maar 3 delen echt goed zijn en goed gebruikbaar. Dit advies wordt door een aantal theologische universiteiten gegeven.

Daar ben ik mee bekend. Voor engelstalige bijbelcommentaren heb ik deze boekjes als hulp daarbij: Old Testament Commentary Survey, Tremper Longman III, en New Testament Commentary Survey, D.A. Carson. (Ik zie dat van beide boekjes een nieuwere editie bestaat, dan die ik heb.)

Al zal je "goed" ongetwijfeld vanuit verschillende invalshoeken kunnen invullen. Wat de een goed vindt, kan een ander misschien wel minder goed vinden.
Zo kun je verschillende vragen stellen. Zoals:
- hoe orthodox is de auteur?
- hoe geleerd en geschoold is de auteur, en hoe komt dat eruit in het commentaar?
- hoe goed is de presentatie van de tekst, en daarmee de toegankelijkheid van de aangeboden kennis?
Heel verschillende vragen, die voor een gebruiker van belang zijn. En waarvan zeker de eerste vraag niet door iedereen voor gelijke wensen staat, denk ik.

De WBC-delen worden meestal wel goed beoordeeld door Tremper Longman III. Het zijn er maar enkele die er als minder uitkomen. Maar dan nog: betekent dat dan, dat zij onbruikbaar zijn? Mijn ervaring zegt van niet.

Over Richteren zijn niet zo heel veel commentaren te koop. Om die reden heb ik het deel Judges, Ruth van I. Block uit de NAC-reeks eens gekocht. Die werd in dat boekje van Tremper Longman III aangeprezen als de beste voor dat bijbelboek.
Inmiddels is de situatie wel wat verbeterd aangaande Richteren. Zo is er vorig jaar een WBC-deel van verschenen, en er is een nederlandse becommentariëring in de vorm van de SBOT.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
phox
Sergeant
Sergeant
Berichten: 444
Lid geworden op: 24 dec 2004 17:19
Locatie: Waalwijk

Re: Boeken!

Berichtdoor phox » 17 jul 2010 20:44

9 kasten vol :shock: Gebruikt hij ze dan ook regelmatig? Of staat het grootste deel alleen stof te vangen? Betrap mezelf nog weleens op kopen om het hebben en vervolgens weinig of niet gebruiken...

Ben nu zelf bezig in

Wilhelm Buch - Jezus, onze bestemming

Een heel eenvoudig, laagdrempelig geschreven boekje. Het bevat pareltjes van voorbeelden. De radicale, prikkelende manier van redeneren spreekt mij erg aan. Af en toe gaat die redenering door genoemde eigenschappen m.i. wel iets mank, maar dat wordt ruimschoots goed gemaakt door de niet mis te verstane oproep om Jezus aan te nemen en de ruimhartigheid waarmee die oproep gepaard gaat. Een echte aanrader!
Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid. (Galaten 5:22)

Gebruikersavatar
*J*
Verkenner
Verkenner
Berichten: 95
Lid geworden op: 09 aug 2010 16:37
Contacteer:

Re: Boeken!

Berichtdoor *J* » 10 aug 2010 11:47

Of ze al genoemd zijn weet ik niet, maar ik ben helemaal weg van de boeken van Gerda Ronhaar. Zij schreef onderandere de Duiventil serie en de Babs serie. Het zijn mooie, ontroerende en herkenbare boeken, met een duidelijke christelijke inslag.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Boeken!

Berichtdoor Boekenlezer » 10 aug 2010 20:35

Afbeelding

Ik heb sinds vrij kort dit boek: Muhammad van Martin Lings.
Martin Lings is een man van christelijke afkomst, die later een soort van islamitisch geloof aan ging hangen, en wel het soefisme. (Meer valt o.a. hier over hem te lezen.)
Hij heeft dus dit boek geschreven over Mohammed. Dit boek bestaat uit korte, en daarom veel hoofdstukken. Ik vind dat wel prettig. Op die manier is het laagdrempelig om aan een hoofdstuk te beginnen. De tekst is ook prettig leesbaar. Een goed leesbaar boek dus.
Toen ik het voor het eerst zag, kocht ik het nog niet meteen. Ik dacht: wellicht is er ook een nederlandstalig boek over Mohammed. Maar ik heb het toch maar gekocht, want ik weet er niet direct. En ach, dat Engels valt ook best te lezen. Alleen is het goed om een woordenboek bij de hand te hebben.
Dit boek leek mij een mooie manier, om eens wat meer over Mohammed te weten te komen.
Ze hadden het bij Den Hertog liggen.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

hazelaar
Verkenner
Verkenner
Berichten: 69
Lid geworden op: 29 mei 2010 16:55

Re: Boeken!

Berichtdoor hazelaar » 20 jan 2011 21:21

Dit topic is al wel een heel tijdje inactief zag ik, tijd om er eens wat verandering in te brengen:

@ Boekenlezer, poeh poeh die kast bijbel exegese is de moeite waard! Kom ik aan zetten met mijn ene boek "tekst voor tekst". Al ben ik daar trouwens heel erg blij mee.
Favoriete schrijvers/ boeken bij mij zijn onder andere:

- J.I. Packer met onder andere: "God leren kennen" en "groeien in Christus". Hele goede doordachte evenwichtige theologie, die ook nog eens heel praktisch dichtbij wordt gebracht.
- Philip Yancey: Heerlijk om 's avonds op de bank te lezen. Heeft altijd een verfrissende blik op de zaken en geeft zichzelf met al zijn vragen heel erg bloot, waardoor het echt aanspreekt
- "Belijdenissen" van Augustinus. Hoe hij met al zijn denken, filosoferen, theologiseren altijd weer uitkomt bij een grote lofzang op God is geweldig!
- Ruler
- ds. Overduin
- Miskotte
- Spurgeon/ Edwards/ Bunyan, ach eigenlijk alles wel waarin Christus centraal staat. Alleen het ene boek leest nu net even wat makkelijker weg en een ander boek zoals "belijdenissen" of Calvijns Institutie moet ik me echt wel even toe zetten, omdat het in ieder geval voor mij wel wat energie kost.
Jezus zei tot hem: Ik ben de weg, de Waarheid en het Leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Boeken!

Berichtdoor TheKeimpe » 21 jan 2011 10:35

Tim Keller - de vrijgevige God

Een absolute aanrader over de twee verloren zonen en over het werk van de Zoon.

Gebruikersavatar
sunlover
Mineur
Mineur
Berichten: 149
Lid geworden op: 31 dec 2004 20:29

Re: Boeken!

Berichtdoor sunlover » 22 jan 2011 12:13

Navolging van Dietrich Bonhoeffer is een boek wat je een keer gelezen moet hebben.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Boeken!

Berichtdoor meribel » 28 jan 2011 02:14

( ik weet niet of het al genoemd is )
maar:
- Ik heb te weinig geloof om atheïst te zijn
van Geisler/Turek


mijn conclusie; ik heb te weinig geloof om atheïst te zijn.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Boeken!

Berichtdoor Boekenlezer » 23 apr 2011 19:17

Momenteel interesseer ik mij nogal sterk in de kerkgeschiedenis van zeg maar de eerste vijf eeuwen. Dat is ook de tijd waarin de leer omtrent Christus is vastgesteld, het meest wezenlijke van het christelijke geloof, mag je wel zeggen. Al waren die controversen dan bepaald niet verkwikkend, als je leest hoe dat allemaal ging.
Ik noem een paar boeken die ik hierover heb.

In de eerste plaats: Introducing early Christianity van Laurie Guy.

Afbeelding

Als je je ergens in begint te verdiepen is het wel fijn om door middel van wat hoofdlijnen een beetje ingewijd te worden, zodat je een bruikbare basiskennis krijgt. Een boek als dit heeft daar de juiste opzet voor.
Het boek begint met een hoofdstuk waarin de vraag wordt behandeld: wat is er in de eerste vijf eeuwen in de christelijke kerk zoal aan veranderingen geweest? Want dat in de kerk aan het einde van de vijfde eeuw bepaalde dingen anders waren dan aan het begin, dat is wel duidelijk, op zijn zachts uitgedrukt.
Na dat eerste hoofdstuk worden die veranderingen meer in detail bekeken.


Voor een diepere kennis van de kerkgeschiedenis heb ik wat delen uit de serie The Monarch History of the Church. Een serie die blijkbaar ook als The Baker History of the Church bestaat.
Ik heb er tot nu toe vier delen van kunnen bemachtigen. Deel 1 en 2, en deel 4 en 5. Deel 3, over de Middeleeuwen, is momenteel niet verkrijgbaar, heb ik uit een zoektocht op internet begrepen.
De delen 1 en 2 gaan over de periode die ik in dit bericht genoemd heb.

Afbeelding

Afbeelding

Deel 1, The Birth of the Church, behandelt de periode vanaf het begin tot aan de bekering van Constantijn de Grote. Deel 2, A Public Faith, gaat dan vanaf dat punt verder, tot ongeveer het jaar 600.
Deze boeken zijn dus een stuk uitgebreider dan het bovengenoemde boek van meneer Guy. Zo heb ik er informatie in kunnen vinden over bijvoorbeeld de ebionieten. Die vind je niet in het boek van Guy.


Een ander boek, dat ik in het verleden gebruikt heb voor verkennende studie van de kerkgeschiedenis, is het Handboek van de geschiedenis van het christendom (T. Dowley, nederlandse bewerking van dr. A.J. Jelsma). Ik denk niet dat dat nog als nieuw te koop is. Ik heb het in 1995 nieuw gekocht.


Een boek wat ik de laatste tijd nogal eens opgeslagen heb om erin te lezen, is Annus Liturgicus? (Een onderzoek naar de betekenis van Cyrillus van Jeruzalem voor de ontwikkeling van het 'kerkelijk jaar') van dr. K. Deddens. Dat heb ik in 2008 tweedehands eens op de kop getikt.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant
Berichten: 720
Lid geworden op: 09 mar 2011 15:08
Locatie: Azie

Re: Boeken!

Berichtdoor Janvanverweg » 02 mei 2011 17:15

niemand noemt Schaeffer, dat verbaast me.
het is misschien de tijd, te oud om nieuw te zijn te jong om oud te zijn.
maar wat een stof tot nadenken. niet eenvoudig en niet voor een terrasje, maar uit de reacties hier maak k op dat er best mensen zijn die weten wat lezen is.

zijn er ook luitjes die bewust van de tegenpartij lezen om hun eigen denken te scherpen. of blijft iedereen veilig binnen de aangebrachte kaders?

ik beveel de boeken van David Pawson aan: http://www.postorderboekhandel.nl/auteur/DavidPawson/
de normale christelijke geboorte heb ik een topic al eens genoemd. maar hij heeft meer geschreven.
vaak kiest hij onderwerpen die het niet zo goed doen; hel, geloofs afval, doop etc.
stof voor conflict dus, voor boze reacties. ik lees die boeken met de bijbel open ernaast, klopt het, staat dat er echt? kan hij mij overtuigen? in meerdere gevallen ja, hij kon door de kracht van zijn studie.

een ander (niet christelijk) boek is de ban van de ring. fantasie, maar vol bijbelse principes en vol karakterstudies.

worden er trouwens chr. biografien gelezen? van zendelingen of zo?
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten