Boeken!

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Boeken!

Berichtdoor Boekenlezer » 25 nov 2011 20:08

Afbeelding

Momenteel ben ik aan het lezen in het boek In alle redelijkheid van Tim Keller. Of beter gezegd: ik ben het studerend aan het doornemen. Want als ik het alleen maar vluchtig doorlees, houd ik er niet genoeg van vast, vind ik. Na een hoofdstuk gelezen te hebben, voel ik behoefte om het gelezene op een rijtje te zetten.

Volgens mij is dit een uitermate nuttig boek. Ik herinner mij een RD-artikel waarin gesteld werd dat de prediking in de kerk vrij sterk gericht is op de persoonlijke geloofservaring, en te weinig op het leven als christen in de maatschappij tussen de seculiere mensen, en ik moet zeggen dat ik dat vaak ook wel zo ervaren heb. (Ik denk daarbij vooral aan bevindelijk-gereformeerde kerken.) Dan vult een boek als dit absoluut een gat op. Het bedrijven van verantwoording over je geloof naar niet-gelovigen is volgens mij een belangrijke taak van een christen in de wereld (1 Petrus 3:15). Daarin kan dit boek tot een goede hulp zijn.
Tim Keller bespreekt eerst zeven sceptische gedachten, zoals je die vaak tegenkomt bij seculiere mensen. Hij weerlegt die op een interessante manier. Daarna bespreekt hij ook tien reden die voor het christelijke geloof pleiten.

Meer over dit boek:
Tim Kellers 'In alle redelijkheid'
Tim Keller: In alle redelijkheid (Willem de Klerk)
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Boeken!

Berichtdoor Lalage » 25 nov 2011 23:03

Ik heb de Koran van Kader Abdolah helemaal gelezen. Dat is een vrije weergave van het echte boek. Ik vond het erg boeiend om te lezen, vooral ook de stukken over Jezus en Abraham en andere bijbelse figuren.

Dorah
Verkenner
Verkenner
Berichten: 52
Lid geworden op: 07 okt 2009 16:02

Re: Boeken!

Berichtdoor Dorah » 07 dec 2011 12:22

@ Boekenlezer,

' In alle redelijkheid' vind ik ook een geweldig goed boek. Ik herken wat je schrijft. Zeker in onze tijd is apologetisch materiaal ontzettend hard nodig maar wat is er nog weinig te vinden. Jongeren probeer ik ook aan te sporen rekenschap te geven van de hoop die in hen is! Helaas vinden veel jongeren dat ongelooflijk moeilijk. Een goed boekje voor jongeren vind ik: 'Wat en waarom ik geloof'. Het is een boek waarin de meest basale maar ook moeilijke vragen worden behandeld middels vraag en antwoord.
De auteur heeft in het voorwoord geschreven dat het voor alle kerken te gebruiken is, al zul je soms zelf iets moeten aanpassen.
Als je ' In alle redelijkheid' goed vindt dan kan ik ' brieven van een scepticus' ook aanbevelen, mocht je dat nog niet hebben gelezen; ook een heel goed boek.
Goed, ik houd het even hierbij want ik word iets te enthousiast:)

Luke.
Mineur
Mineur
Berichten: 133
Lid geworden op: 12 sep 2011 10:59

Re: Boeken!

Berichtdoor Luke. » 07 dec 2011 12:45

@Dorah Ik neem aan dat je On Guard, van William Lane Craig, al kent?

Ik raad trouwens Paul Copan niet zo aan. ik ben nu in 2 boeken van hem bezig, maar ik vind hem niet zo denderend.
1 Peter 3:15. Be ready always to give an answer to every man that asketh you a reason of the hope that is in you with meekness and fear.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Boeken!

Berichtdoor Boekenlezer » 17 mar 2012 20:08

Nu had ik het een stukje terug over In alle redelijkheid van Tim Keller. Een waardevol boek, maar op één punt viel dat boek me wat tegen. En dat is in hoofdstuk 6, als hij het over de verhouding tot de wetenschap gaat hebben. De evolutietheorie komt dan ter sprake. Wat mij tegenvalt is dat hij eigenlijk gewoon in de evolutietheorie meegaat. Daardoor blijft dat hoofdstuk wat mij betreft teveel op de vlakte. Het biedt geen echte antwoorden.
Dat is iets wat mij bij meer apologeten dwars zit. Een ander voorbeeld is Dinesh D'Souza met zijn Het christendom is zo gek nog niet. Die gaat ook klakkeloos met de evolutietheorie mee.

Is er een boek dat in die leemte voorziet? Ja, dat is er! Het boek God and evolution van Jay Richards behandelt de verhouding van geloof en evolutie. Het mooie van dit boek vind ik de brede religieuze benadering. Het boek bekijkt het onderwerp vanuit protestants, rooms-katholiek en joods perspectief. Dat maakt dit boek qua sfeer anders dan veel boeken die je vanuit creationistische hoek vindt. Die laatsten kunnen wel eens wat geforceerd overkomen. (Gelukkig niet alle.) Daar heb ik bij dit boek geen last van. Dit boek behandelt juist het geforceerde van het combineren van de evolutietheorie met het geloof in de Bijbel. Waar de genoemde apologeten de tijd niet nemen om eens aandachtig naar dat probleem te kijken, daar doet dit boek dat wel. Het bekijkt de problemen die het geeft eens aandachtig in alle eerlijkheid, zonder geforceerde claimerigheid.
De net genoemde Tim Keller komt letterlijk op pagina 23-25 van dit boek aan de orde.

Afbeelding

Website:
http://www.faithandevolution.org/

Video's bij dit boek:
http://www.youtube.com/watch?v=CwgVdoEXnzE (3:17)
http://www.youtube.com/watch?v=9WHB_kMa ... re=related (1:02:36)
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
MarcMichel
Verkenner
Verkenner
Berichten: 14
Lid geworden op: 31 mar 2012 18:39
Locatie: Hoek van Holland
Contacteer:

Een plaats van genezing - Joni Eareckson Tada

Berichtdoor MarcMichel » 31 mar 2012 20:38

Afbeelding
Dit boek heb ik onlangs gelezen. Het is een er goed boek. Joni is vanaf haar 20e vanaf haar nek gehandicapt en in dit boek beschrijft zij hoe zij zich gelovend door het leven slaat. God prijzen is haar doel.


Biografie:

Als God mij kan genezen, waarom doet Hij het dan niet?

Hoe overbruggen we die pijnlijke afstand tussen een wonderbaarlijk 'ja' en een hartverscheurend 'nee'?

Meer dan veertig jaar geleden raakte Joni Eareckson Tada als gevolg van een duikongeluk vanaf haar nek verlamd. In de periode die volgde, ontwikkelde ze zich tot een geliefd schrijfster en heeft ze miljoenen mensen toegesproken.
Maar vandaag heeft Joni te maken met een heel nieuwe strijd: de worsteling met chronische, niet-aflatende pijn. In Een plaats van genezing zul je zien dat genezing soms plaatsvindt door antwoorden heen ­en soms door de vragen zelf.


Joni Eareckson Tada neemt je mee op een bijzonder persoonlijke, intieme reis, terug naar de fundamentele vragen rond genezing, lijden en hoop. Of je nu te maken hebt met lichamelijke pijn, financiële problemen of moeizame relaties, Joni nodigt je uit om jouw beproeving tegelijk met haar onder ogen te zien.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Boeken!

Berichtdoor Boekenlezer » 26 jan 2013 16:59

Zo, dat is een tijd geleden dat er hier iemand wat te melden had over boeken!

Afbeelding

Ik ben aan het lezen in De wereldwijde vloed van Tjarko Evenboer. Dat boek heb ik een week geleden gekocht. Ik heb het nog lang niet uit. 'k Zit middenin hoofdstuk 5 (van de 8 hoofdstukken). Maar het leek mij wel leuk om alvast een impressie te geven.

Dat het zondvloedverhaal op meer plekken te vinden is dan in de Bijbel alleen, was mij al bekend. Mijn vader had het boek De ark in de branding van W.J. Ouweneel, en daarin had ik het ruim twintig jaar geleden al gelezen.

Het eerste hoofdstuk is een opsomming van zondvloedverhalen bij diverse volken. En het tweede hoofdstuk doet datzelfde met Adam en Eva in het paradijs. Zo'n opsomming vond ik om te lezen ietwat droog, al heeft het wel zijn waarde voor de naslag. En er staan interessante dingen in, zoals bijvoorbeeld de Indische versie van het zondvloedverhaal. En die dingen zijn ook op internet te vinden, zoals bijvoorbeeld het Wikipediaverhaal over Manu.
Het derde hoofdstuk gaat nader op Genesis in. Dat vind ik wat boeiender als leesstof. De auteur hangt alles wel heel erg op aan het werk van P.J. Wiseman (blz. 90 e.v.), naar mijn idee. Het kan natuurlijk heel goed zijn dat die geleerde in 1936 heel waardevolle dingen publiceerde, maar het hoeft natuurlijk niet de onfeilbare waarheid te zijn. Dat kleitablettenverhaal komt op mij daarom wat speculatief over. Het kàn waar zijn, dat de inhoud van Genesis 1-11 zo aan Mozes overgeleverd is, maar zeker weten doe je dat niet. Ik zou het liever zo stellen: het kan heel goed waar zijn dat Mozes bij het schrijven van Genesis gebruik maakte van oude overgeleverde bronnen.
Vanuit het POT-commentaar* op Genesis ben ik door dr. A. van Selms doorverwezen naar de Oudtestamentische voordrachten van B. Holwerda, en van daaruit staan de zaken m.b.t. de toledotstructuur van Genesis toch net even anders in mijn geheugen. Een toledot-formule is dan geen afsluiting van een gedeelte, maar een begin. En dat lijkt mij ook geen vreemde keuze, als je bedenkt dat Mattheüs 1:1 zeer sterke gelijkenis vertoont met Genesis 5:1, helemaal met de Septuaginta-vertaling erbij. Verder ben ik op literaire gronden een uitgesproken tegenstander van het opdelen van Genesis 2:4 in een a- en b-deel, om die dan vervolgens te scheiden. Ondanks deze kritiek van mij ontken ik niet dat er verder best waardevolle zaken in dat hoofdstuk kunnen staan.
In hoofdstuk vier valt te lezen hoe de toren(bouw) van Babel over de wereld in verhalen terug te vinden is.
Bij deze eerste vier hoofdstuk laat ik het voor nu even wat deze beschrijving betreft.

Wat ik wel mooi vind aan dit boek: het benadert de bijbelse geschiedenis van Genesis 1-11 niet op een natuurwetenschappelijke manier, maar het kijkt meer naar wat je tegenkomt aan verhalen bij andere volken. En dat heeft zeker zijn waarde. Er zijn op dit forum nogal wat discussies over schepping vs. evolutie. Dan gaat het doorgaans over wat voor sporen er in de aarde te vinden zijn. Maar er is natuurlijk meer dan dat. Zouden al die verhalen over schepping, zondvloed, etc. die te vinden zijn bij andere volken niet ergens op wijzen? Dat lijkt mij wel.
Een verdienste van dit boek is ook, dat het laat zien op welke manier het interessant kan zijn om je in andere religies te verdiepen. Het verbreden van je blik is nooit verkeerd.

En laat ik een noodzakelijke correctie alvast even niet vergeten:
Op pagina 284-285 wordt niet verwezen naar Rig Veda, mandala I, hymne 144 (Sanskriet), zoals nu in de noten op pagina 401 staat. De correcte verwijzing is: Rig Veda, mandala X, hymne 121 (Sanskriet). Die informatie heb ik van de auteur gekregen, toen ik dit aan hem voorlegde.

Kortom, naar mijn idee, ondanks dat er kritiekpunten te bedenken zijn, een waardevol en interessant boek, dat in ieder geval stof oplevert voor verdere studie o.i.d.

Hier een recentie van het boek in het Reformatorisch Dagblad, door dr. M.J. Paul: Mythen geven flarden weer van Genesis
En dan is er nog de website van dit boek: http://www.dewereldwijdevloed.nl/

________________
* POT = De Prediking van het Oude Testament
Laatst gewijzigd door Boekenlezer op 29 jan 2013 17:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Scavence
Verkenner
Verkenner
Berichten: 26
Lid geworden op: 24 jan 2013 19:09

Re: Boeken!

Berichtdoor Scavence » 27 jan 2013 00:10

C.S. Lewis - Het probleem van het lijden
Ondanks ik het boek hier en daar best pittig vond heeft het mijn zingeving over het leven echt verbreed. Als je moeite en tijd wil steken om stil te staan en na te denken over het lijden is dit echt een aanrader. Wel vond ik, ondanks hij aangaf dat het slechts om een speculatie ging, zijn visie over het scheppen van de mens iets te evolutionistisch.

Wilkin van de Kamp - Het wonder van het kruis
Gaat diep in op de lijdensweg die Jezus heeft moeten gaan voor onze zonden. Iets waar we als christenen zeker bewust van moeten blijven. Dit boek heeft mij veel nieuwe inzichten geboden.

Derek Prince - Wandelen met God
Een kort boekje, simpel en duidelijk. Ik vind het op zich een goed boek maar wel een beetje beknopt. Er stonden wel veel goede dingen in.

Dietrich Bonhoeffer - Bruidsbrieven uit de cel
Net in begonnen. Een bijna absurd boek, maar zeker inspirerend. Het laat veel zien van de sterke relatie tussen Dietrich en Maria waarin God centraal staat. En ook hoe God kan werken, zo anders als wij dat soms willen.
Handel zodanig dat gij de mensheid zowel in uw eigen persoon als in dat van ieder ander steeds tegelijk als doel en nooit alleen als middel nodig hebt.

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3134
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: Boeken!

Berichtdoor johannes1 » 31 mei 2013 15:35

Dietrich Bonhoeffer - Bruidsbrieven uit de cel
Net in begonnen. Een bijna absurd boek, maar zeker inspirerend. Het laat veel zien van de sterke relatie tussen Dietrich en Maria waarin God centraal staat. En ook hoe God kan werken, zo anders als wij dat soms willen.


Wat is er absurd in dit boek?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Boeken!

Berichtdoor gravo » 21 jun 2013 12:01

Net uit:

Zwiep, A.W., Tussen tekst en lezer. Een historische inleiding in de bijbelse hermeneutiek 2: van moderniteit naar postmoderniteit (Amsterdam: VU University Press, 2013) xviii + 573pp. ISBN 9789086596850

Interessante materie. Een overzicht van de bijbeluitleg door de eeuwen heen. Zeer compleet!
Ben erg benieuwd naar dit tweede deel. Het eerste deel loopt van Vroege Kerk - Schleiermacher.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

maaarten

Re: Boeken!

Berichtdoor maaarten » 06 aug 2013 12:20

gravo schreef:Net uit:

Zwiep, A.W., Tussen tekst en lezer. Een historische inleiding in de bijbelse hermeneutiek 2: van moderniteit naar postmoderniteit (Amsterdam: VU University Press, 2013) xviii + 573pp. ISBN 9789086596850

Interessante materie. Een overzicht van de bijbeluitleg door de eeuwen heen. Zeer compleet!
Ben erg benieuwd naar dit tweede deel. Het eerste deel loopt van Vroege Kerk - Schleiermacher.

gravo


Ze hadden het beter bij deel 1 kunnen houden. Beginnende bij Scheiermacher en daarna is het toch niet meer echt de moeite waard. :mrgreen:

Matthea

Re: Boeken!

Berichtdoor Matthea » 21 sep 2013 20:28

Naast "in alle redelijkheid" van Tim Keller is "namaakgoden" ook een aanrader. Het gaat over de afgoden van deze tijd en hoe deze zich (vaak ongemerkt) aan ons opdringen.

Laatst heb ik de biografie over Bonhoeffer van Metaxas gelezen. Gedetailleerd, maar niet te. Een betrouwbaar verslag, indringend geschreven!

Antropoloog
Verkenner
Verkenner
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 mei 2013 10:19

Re: Boeken!

Berichtdoor Antropoloog » 21 okt 2013 12:11

Ik kan iedereen het boek van Shane Claiborne, Hoe Jezus de wereld op zijn kop zet (en mijn leven ook), ten zeerste aanraden.

Afbeelding

Dit boek gaat in de kern over naastenliefde. Het is een vlot geschreven boek (anders dan veel andere christelijke boeken) en heeft een zeer praktische invalshoek. Niet dat er naar na elk hoofdstuk een lijstje met 'to do' dingen staat, maar doordat het dicht bij het leven van alledag blijft. Naastenliefde voor zowel onze nabije naaste (bijvoorbeeld buurtgenoten), maar ook ver weg.

Aanrader als je meer wilt lezen over rechtvaardigheid, naastenliefde vanuit Bijbels oogpunt.

(de schrijver is misschien enigszins excentriek, maar laat dit je niet weerhouden dit boek te lezen)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Boeken!

Berichtdoor Boekenlezer » 06 jan 2014 12:07

Ik ben eigenlijk niet zo'n dagboeklezer, maar sinds dit jaar heb ik er weer een. Er bleek er een te bestaan dat me dermate interessant leek, dat ik ernaar ben gaan kijken, en ik heb het aangeschaft. Het is het Dagboek Vroege Kerk. De inhoud van het dagboek bestaat uit preken van vier kerkvaders: Ambrosius, Augustinus, Johannes Chrysostomos en Eusebius van Caesarea. Iedere dag krijg je dan een klein stukje.

Ik vind het heel interessant om dit dagboek te lezen. Je zit dan niet meer in de sfeer van "ik en mijn Bijbel", maar je leest die Bijbel in de gemeenschap van de katholieke kerk, zo voelt het. Want naast jezelf en je Bijbel is er ook nog de uitleg van kerkleraren uit andere tijden. En die gemeenschap van alle tijden en plaatsen, dat is toch een belangrijk punt van het christelijke geloof. Christus verzamelt geen uitverkoren individuën, maar een uitverkoren volk in deze wereld. Een gemeenschap dus.
En verder is dit dagboek natuurlijk ook heel leerzaam.

Afbeelding
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Boeken!

Berichtdoor Lalage » 07 jan 2014 20:07

Sinds een paar maanden heb ik een boekenblog: http://lalageleest.wordpress.com


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten