Boeken!

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Boeken!

Berichtdoor Boekenlezer » 11 apr 2008 17:54

Er wordt wat afgeschreven aan (christelijke) boeken. Als je wilt is er veel meer dan genoeg te lezen. Ja, zo veel, dat als je niet oppast, je zou vergeten om de Bijbel nog te lezen/onderzoeken. :oops:
Hier kun je een boek noemen, en vertellen waarom je het aan een ander zou kunnen aanraden, en/of waarom je het de moeite waard vindt, of juist niet.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 11 apr 2008 18:00

Afbeelding

Ik heb een tijdje geleden dit boek aangeschaft: Wie is als Gij? van dr. H.G.L. Peels.
Ik vind het een geweldig interessant boek. Ik heb het gelezen tot en met blz. 73.

Ten eerste spreekt het mij aan, omdat dit boek gaat over onderwerpen die nogal eens aandacht tekort komen naar mijn idee. (Dat zal wel een beetje per kerkverband verschillen, lijkt mij.) En dat doet dit boek op een heel rake manier: precies die punten, die bij ons moeite oproepen, worden behandeld. Zoals bijvoorbeeld over Gods naijver (jaloersheid is toch een slechte eigenschap?), Gods berouw (kan dat, een alwetend God die berouw krijgt?) en Gods wraak (is dat niet wreed?). Dr. Peels beschrijft dat zo, dat je er zicht op krijgt hoe dat in het Oude Testament naar voren komt, zodat je eens te weten komt waar dat nou eigenlijk over gaat. Op een heel heldere manier, zonder overdaad aan informatie. Het boek is dus ook heel geschikt om te lezen als je niet zo veel vrije tijd hebt.

Verder vind ik het heel goed dat het Oude Testament hier eens in de aandacht staat. Want dat is voor mij nogal eens een pijnpunt in de praktijk van het kerkelijke leven en onder kerkmensen, dat dat te weinig gebeurt. Ik verdiep mij vooral in het Oude Testament - tegendraads als ik ben - en ik ervaar dat als een bescherming tegen een eenzijdige confrontatie met het Nieuwe Testament. Maar misschien zit ik in dit opzicht een beetje in een rotkerk. Hoevaak heb ik het al meegemaakt dat er twee keer op een zondag uitsluitend uit het Nieuwe Testament is gelezen? Uitermate frustrerend vind ik dat!
Ik wil mij best verdiepen in het Nieuwe Testament, maar ik heb er wel de ervaring mee dat ik dan moet gaan uitkijken dat ik niet zo dood wordt gegooid met het Nieuwe Testament, dat het niet leuk meer is voor mij.
Wat dat betreft is dit citaat uit het boek mij wel uit het hart gegrepen:
In de traditie van de kerk der eeuwen heeft de 'oplossing' van Marcions gekortwiekte canon nooit een legitieme plaats gekregen. Toch is het niet denkbeeldig dat dit soort denkbeelden ook onder bijbellezers vandaag de dag voorkomen, zij het meer latent. Het Oude Testament is een mooi boek - zo hoor je wel eens -, interessant voor het onderzoek van de geschiedenis en de cultuur enzovoorts, maar wat doe je er nog mee in de praktijk van het kerkelijk leven en de persoonlijks geloofsbeleving? Hoe velen lezen het Nieuwe Testament niet veel liever dan het Oude Testament?

(blz. 16)

Goed, met al het bovenstaande is ook wel duidelijk waarom ik dit boek aan anderen kan aanraden.
Dit is geen boek waardoor je aan de Bijbel minder toekomt, maar het is juist een heel waardevol en efficiënt hulpmiddel bij het lezen van de Bijbel. Het is heel leerzaam, terwijl het toch gemakkelijk te lezen is, en niet al te veel tijd kost. Waarmee ik niet zeg dat een boek dat veel tijd kost verkeerd is. Maar de praktijk van mijn leven is zo, dat ik niet al te veel tijd overhoud, zodat ik grote dikke boeken maar heel gedeeltelijk lees.
Laatst gewijzigd door Boekenlezer op 17 mar 2012 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Wullimpie
Moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: 13 aug 2005 13:29
Locatie: Goeree Overflakkee
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 11 apr 2008 18:07

Ik heb een boekenkast vol met "interessante" boeken. :D

Maar als ik er nu 1 zou mogen noemen kies ik voor "Alles uit genade" van C.H. Spurgeon.
Ik ben daar nu in bezig vind het een zeer goed boek, duidelijk geschreven, heel to the point, en korte hoofdstukjes zodat je makkelijk af en toe een stukje leest zonder gelijk de draad kwijt te zijn.
Nadeel is dat hij voor zover ik weet alleen nog 2de hands te krijgen is.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 11 apr 2008 18:15

Ik ben weg van de (dag)boeken van Corrie ten Boom.
Zo puur en zo uit het dagelijks leven. Dat eigenlijk iedereen het wel herkent. Daarbij beschrijft zij het heerlijk simpel zodat iedereen in 1 keer begrijpt wat zij schrijft.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gebruikersavatar
em_ma
Kapitein
Kapitein
Berichten: 919
Lid geworden op: 10 feb 2008 13:06
Locatie: provincie utrecht
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 11 apr 2008 18:16

Bevrijdende liefde van Francine Rivers: het mooiste boek na de Bijbel. Het is zo confronterend hoe groot Gods liefde is voor in dit geval een hoer (en ons; vanwege de parallel met het volk Israel en dus met ons).
Ik had een doos met tissues nodig bij het lezen van dit boek.
Wat moet het voor Hosea geweest zijn om met een hoer te trouwen, terwijl hij zelf zo groen als gras was. Hij moest vechten voor haar liefde. Net als God voor ons vecht, al laat Hij ons wel 'vrij' in de keus of wij Hem willen dienen of niet. Net als Hosea in dit boek deed.

Momenteel ben ik een boek van Lori Copeland aan het lezen (Ondersteboven).
Over een vrijgezel van 40, die een man ontmoet die zendeling is en naar Papoea wil gaan.
Zij zit ontzettend vast aan haar voortkabbelende leven en die man met zijn roeping brengt heel wat teweeg. Uiteindelijk gaat ze mee naar Papoea, maar dat is behoorlijk wennen! In het boek zit ontzettend veel humor, zo herkenbaar geschreven: over het loslaten van eigen wegen en God je weg laten bepalen. Dan hoe je Hem niet tegen te werken, geeft je zo n rust.
Psalm 27 : 11a
HEERE, leer mij Uw weg

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 11 apr 2008 20:01

Ik heb op mijn verlanglijst staan:

* De imitatione Christi van Thomas à Kempis
* Augustinus van Cornelius Jansenius
* Expositio in Lucam van Ambrosius van Milaan

Helaas erg lastig te krijgen.

Wel gelukt is De Stede Gods van Augustinus van Hippo
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Napoleon
Moderator
Berichten: 2422
Lid geworden op: 12 sep 2002 17:18

Berichtdoor Napoleon » 11 apr 2008 22:32

Optimatus schreef:Ik heb op mijn verlanglijst staan:

* De imitatione Christi van Thomas à Kempis

Helaas erg lastig te krijgen.



daar kwam mijn jongere broer pas mee thuis, voor 1 of 2 euro op de rommelmarkt :)

maar on-topic: een boek wat op mij heel veel indruk gemaakt heeft is "Verdriet, dood en geloof" van C.S. Lewis.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

jmpauw
Mineur
Mineur
Berichten: 114
Lid geworden op: 05 dec 2005 11:48
Locatie: Woudenberg
Contacteer:

Berichtdoor jmpauw » 12 apr 2008 12:54

Optimatus schreef:Ik heb op mijn verlanglijst staan:

* De imitatione Christi van Thomas � Kempis
* Augustinus van Cornelius Jansenius
* Expositio in Lucam van Ambrosius van Milaan

Helaas erg lastig te krijgen.


Zoek je de eerste twee in het Latijn, of in het Nederlands?
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Teken de petitie op http://www.axci.nl/eerwraak

jmpauw
Mineur
Mineur
Berichten: 114
Lid geworden op: 05 dec 2005 11:48
Locatie: Woudenberg
Contacteer:

Berichtdoor jmpauw » 12 apr 2008 13:00

Twee auteurs, waarvan zo'n beetje alles aan te bevelen is:

C.S. Lewis
Momenteel ben ik De vier liefdes aan het lezen. Ik ga het niet samenvatten: lees en overtuig je zelf.

D.A. Carson
Waarschijnlijk minder bekend, maar absoluut de moeite waard: het is een hoogleraar Nieuwe Testament uit Chicago die op een eigentijdse manier op bijbelse wijze altijd je hart weet te raken.
Enkele mooie boekjes:
    - A Call to Spiritual Reformation; Carson onderzoekt in dit boek alle gebeden van Paulus om te zien wat we daarvan kunnen leren voor ons eigen gebedsleven.
    - The Difficult Doctrine of the Love of God. In het NL vertaald als De lastige leer van de liefde van God. Neem en lees.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Teken de petitie op http://www.axci.nl/eerwraak

Gebruikersavatar
em_ma
Kapitein
Kapitein
Berichten: 919
Lid geworden op: 10 feb 2008 13:06
Locatie: provincie utrecht
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 12 apr 2008 13:08

Moderne wetenschap in de Bijbel door drs. Ben Hobrink:

In dit boek wordt het 'nut' van Gods wetten in de Bijbel uitgelegd (voor onze gezondheid etc.) en bewezen met behulp van de moderne wetenschap.
Echt een aanrader!
Psalm 27 : 11a

HEERE, leer mij Uw weg

Gebruikersavatar
em_ma
Kapitein
Kapitein
Berichten: 919
Lid geworden op: 10 feb 2008 13:06
Locatie: provincie utrecht
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 12 apr 2008 13:11

De Jonge Christen van Matthew Henry:

Hoe sta je in de wereld als jonge christen, wat vraagt/eist God van jou?
Een ontzettend radicaal en zwart-wit boek, maar daar kan ik mij wel in vinden :wink:
Soms jammer dat het taalgebruik ook niet helemaal hendendaags is, maar ja daar moet je maar doorheen prikken dan.
Psalm 27 : 11a

HEERE, leer mij Uw weg

Gebruikersavatar
Yael
Majoor
Majoor
Berichten: 2426
Lid geworden op: 02 apr 2004 15:54
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 12 apr 2008 15:45

Afbeelding

De vrouwe van de Camino door Willem J. Ouweneel.

Ik ben al aardig gevorderd in het boek. Het is een roman waarin de schrijver je meeneemt op pelgrimstocht in Noord Spanje. De hoofdpersoon ontmoet allerlei verschillende mensen met verschillende achtergronden en denkbeelden. (een moslim, agnost, katholiek en een atheist bv.)
Je krijgt best wel veel informatie over je heen wat ik het verhaal niet altijd ten goede vind komen. Het is in die zin best een zwaar boek. Wel leerzaam overigens. Het is iedergeval wel duidelijk dat iedereen zo zijn eigen beweegrede heeft om de Camino te lopen.


Overigens lijkt het me ook wel wat die pelgrimstocht ooit is te maken. 8)

Gebruikersavatar
Yael
Majoor
Majoor
Berichten: 2426
Lid geworden op: 02 apr 2004 15:54
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 12 apr 2008 15:48

Boekenlezer schreef:Afbeelding

Ik heb een tijdje geleden dit boek aangeschaft: Wie is als Gij? van dr. H.G.L. Peels.
Ik vind het een geweldig interessant boek. Ik heb het gelezen tot en met blz. 73.


Bedankt voor de tip, inderdaad interessant!

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 apr 2008 18:15

jmpauw schreef:
Optimatus schreef:Ik heb op mijn verlanglijst staan:

* De imitatione Christi van Thomas � Kempis
* Augustinus van Cornelius Jansenius
* Expositio in Lucam van Ambrosius van Milaan

Helaas erg lastig te krijgen.


Zoek je de eerste twee in het Latijn, of in het Nederlands?


Beide.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Riska

Berichtdoor Riska » 14 apr 2008 20:30

Optimatus:
De navolging van Christus door Thomas à Kempis mag je zo van me hebben (Nederlands).


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten