Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Forum voor minder serieuze onderwerpen.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor Chaya » 18 mar 2017 14:17

Lalage schreef:Ik ga zo 'Nooit meer slapen' van W.F. Hermans voor de tweede keer uitlezen, een geniaal boek.

Verplichte kost op de middelbare, ik kwam er nauwelijks doorheen.
Dit boek
Afbeelding
ligt momenteel op mijn nachtkastje.
Haar verloren zoon is teruggekeerd! Maar heeft hij zijn verleden werkelijk achter zich gelaten?

Wanneer Alisa Stewart de politieauto op haar oprit ziet, weet ze het zeker. Haar grootste angst is werkelijkheid geworden – Kurt, haar zoon, is dood. Zijn verslaving heeft hem zijn leven gekost. De agent blijkt echter op zoek naar informatie over een misdrijf. Wanneer Kurt belt om te zeggen dat hij zich heeft laten opnemen in een afkickkliniek, voelt Alisa sinds lange tijd weer hoop – een hoop die ze eigenlijk al had opgegeven.
Het is alsof haar zoon uit de dood is terugekeerd.
Maar de agent komt terug. Hij stelt lastige vragen over de moord op iemand die Kurt heeft gekend. Alisa is doodsbang. Haar zoon is veranderd en verdient een tweede kans. Maar zijn verleden laat zich niet begraven en Alisa komt voor een onmogelijke keuze te staan:
Zwijgen en haar zoon behouden, of….
Alles op het spel zetten in een zoektocht naar de waarheid.

Ik ben benieuwd. Hij valt in de categorie: fam. prot.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor Mortlach » 19 mar 2017 12:53

Momenteel een boek over het leven van Karl Marx.

Volgende twee boeken gaan over de Atlantische slavenhandel en de Holocaust, want ik was toe aan wat licht leesvoer voor het slapengaan. :|
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor elbert » 20 mar 2017 14:18

Johan100 schreef:Hoe is dat boek, Elbert?
Helaas ben ik er door tijdgebrek nog niet heel ver in gekomen. Ik heb wel geleerd dat Luther uit een mijnwerkersfamilie stamt (wel een relatief rijke familie, want ze waren eigenaar van een aantal mijnen) en hij een strenge vader had. De auteur legt de link tussen zijn strenge vader en het strenge godsbeeld waar Luther mee worstelde.
Bovendien stelt ze dat Luthers geestelijke ommekeer (zijn ontdekking dat de rechtvaardige uit het geloof zal leven) niet in 1517, maar later, in 1519 plaatsvond.
Ik betwijfel of alle kerkhistorici dat met haar eens zullen zijn.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor Mortlach » 21 mar 2017 16:35

Laatst trouwens het boek Sapiens A Brief History of Humankind van Yuval Noah Harari gelezen. Over de menselijke geschiedenis én de mogelijke toekomst. Ik vond het een geweldig boek, hoewel ik het mensen van refoweb dan weer niet zou aanbevelen. Als je het toch leest, ben ik zeer benieuwd wat je ervan vindt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor Johan100 » 24 mar 2017 10:52

elbert schreef:
Bovendien stelt ze dat Luthers geestelijke ommekeer (zijn ontdekking dat de rechtvaardige uit het geloof zal leven) niet in 1517, maar later, in 1519 plaatsvond.
Ik betwijfel of alle kerkhistorici dat met haar eens zullen zijn.


Voor zover mij bekend op basis van wat ik gelezen heb heeft Luther voor 1517 (ergens tussen 1512-1517) de Romeinen- en Galatenbrief bestudeerd en daar colleges over gegeven.

Om tot een goed beeld van zijn bekeringsgeschiedenis te komen is het denk ik goed om zijn eigen voorwoorden en commentaren op deze brieven te lezen (met jaartallen) die hij daarna heeft geschreven. Deze commentaren zijn volgens mij ergens na 1520 geschreven. Met aantekeningen van zijn studenten. Ergens tussen 1520-1521 zat hij nog min of meer gevangen op de Wartburg en heeft hij daar het N.T. vertaald.

Als je verschillende externe bronnen raadpleegt zie je dat er nogal verschillend gedacht wordt over Luthers geschiedenis.
Hier bijvoorbeeld kun je in een inkijkexemplaar een voorwoord van de vertalers en het voorwoord van Luther en het eerste hoofdstuk van Luthers commentaar op de brief van Paulus aan de Galaten lezen. Dan lees je bijv. ook dat Luther in 1523 een vernieuwde uitgave heeft laten uitgeven van dit commentaar. In 1531 heeft hij de Galatenbrief weer bestudeerd en is er weer uitvoeriger op ingegaan. Etc.

Het lijkt mij aannemelijk dat zijn geestelijke ommekeer ergens voor 1517 was bij de bestudering van de Romeinenbrief en dat hij later meer verdieping kreeg. Maar ik ben er ook niet bij geweest en houd een slag om de arm.

Ik blijf het overigens hoogst opmerkelijk vinden dat Luther zo fel over de Joden heeft geschreven.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor elbert » 24 mar 2017 13:27

Johan100 schreef:Voor zover mij bekend op basis van wat ik gelezen heb heeft Luther voor 1517 (ergens tussen 1512-1517) de Romeinen- en Galatenbrief bestudeerd en daar colleges over gegeven.
Klopt, in 1516 heeft hij colleges over de Romeinenbrief gegeven en daarbij merkte hij ook op dat de rechtvaardige door geloof leeft. Maar het is natuurlijk mogelijk dat hij wel correct de bijbelse leer weergaf, maar het nog niet goed tot hem zelf doordrong en dat dat pas later kwam. In elk geval is zijn geestelijke ommekeer wel voor 1520 geweest. Als je bijvoorbeeld "De vrijheid van een christen" van zijn hand leest (een prachtig werkje met een heldere uiteenzetting van het Evangelie), dat hij in dat jaar heeft geschreven, dan is dat heel duidelijk.
Johan100 schreef:Ik blijf het overigens hoogst opmerkelijk vinden dat Luther zo fel over de Joden heeft geschreven.
Antisemitisme was in die tijd en in die streek helaas wijdverbreid en ook Luther deed daaraan mee.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor Lalage » 25 mar 2017 12:20

Mortlach schreef:Laatst trouwens het boek Sapiens A Brief History of Humankind van Yuval Noah Harari gelezen. Over de menselijke geschiedenis én de mogelijke toekomst. Ik vond het een geweldig boek, hoewel ik het mensen van refoweb dan weer niet zou aanbevelen. Als je het toch leest, ben ik zeer benieuwd wat je ervan vindt.

Ik ben daar wel benieuwd naar! Maar geen idee of ik eraan toe kom, mijn boekenlijst is heel erg lang ;)

De afgelopen twee dagen las ik het christelijke boekenweekgeschenk, geschreven door Corien Oranje. Echt een aanrader!
https://lalageleest.wordpress.com/2017/03/24/een-alternatief-boekenweekgeschenk/

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor Mortlach » 25 mar 2017 13:46

Lalage schreef:Ik ben daar wel benieuwd naar! Maar geen idee of ik eraan toe kom, mijn boekenlijst is heel erg lang ;)


Het is wel een aanrader. Ik ben er nu van overtuigd dat advocaten in werkelijkheid shamanen/priesters/tovenaars zijn. Als je iets wil, ga je naar een advocaat, geef je die een 'offer', in dit geval geld; doet hij/zij iets onbegrijpelijks met magische spreuken en hopla: opeens 'bestaat' er een bedrijf dat door iedereen wordt erkend als zijnde 'echt' :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor elbert » 11 mei 2017 07:50

Afbeelding
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3648
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor henkie » 11 mei 2017 08:51

Beetje saai maar geeft wel mooie, nieuwe inzichten!

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor Chaya » 02 jun 2017 14:18

Momenteel ben ik bezig aan Mintijteer, door Esther Maria Magnis.
Mintijteer vertelt het verdrietige verhaal van een jong meisje dat zichzelf en haar (zeer kritische maar onmiskenbaar christelijke) geloof volledig verliest als het bestaan zich van zijn allerwreedste kant toont: in de onvoorziene dood van een dierbare.
Magnis is vijftien als ze hoort dat haar vader ongeneeslijk ziek is, en zeventien als hij overlijdt – al haar hartstochtelijke gebeden om genezing, samen met broer en zus, ten spijt. Haar God – die tot dan toe vooral lief was in haar beleving ­– sterft met vader mee. Zijn dood maakt alles stil en koud.

Het is geen gemakkelijk boek. Je moet er echt voor gaan zitten.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor naamloos » 07 jun 2017 08:17

Na 'eindeloos bewustzijn' van Pim van Lommel nu 'wat een stervend brein niet kan' van Titus Rivas.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Welk boek ben je aan het lezen? [deel 4]

Berichtdoor elbert » 12 jun 2017 15:45

"Het echte conflict" van Alvin Plantinga. Stevige kost.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Boeken!

Berichtdoor elburger » 23 jul 2017 15:06

Momenteel lees ik het boek "Tussen Orinoco en Amazone"
Dit boek heb ik sinds 1999 en ik ben het gaan herlezen.
Het is geschreven door Redmond O'Hanlon .
Het gaat over zijn reis van 4 maanden over de rivier de Orinoco naar het hart van het Amazonegebied.

Een aanrader voor hen die van reisverhalen houd.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Boeken!

Berichtdoor Lalage » 28 jul 2017 18:54

Marnix schreef:Precies. Boek importeren in calibre. Ereader aansluiten. Boek als epub naar de ereader zetten. Klaar.

Bij bibliotheekboeken gaat het anders, dan heb je Adobe Digital Edition nodig.


Terug naar “Slow Chat”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten