Boeken!

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

goofy1978
Sergeant
Sergeant
Berichten: 410
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:14

Berichtdoor goofy1978 » 21 apr 2008 16:32

De donderslag der goddelozen van Comrie kan ik je aanbevelen. :wink:

Gebruikersavatar
em_ma
Kapitein
Kapitein
Berichten: 919
Lid geworden op: 10 feb 2008 13:06
Locatie: provincie utrecht
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 03 mei 2008 16:46

Brieven van een scepticus; Een zoon schrijft met zijn ongelovige vader

(Gregory & Edward Boyd)

In dit boek worden brieven behandeld tussen een zoon en zijn vader, die atheist is. De vader zit met diverse, hele herkenbare vragen, zoals: waarom is er ziekte in de wereld, als God liefde is hoe komt het dat er zoveel zieken zijn?
De zoon beantwoordt die vragen op een heel bijzondere wijze, geen standaard-antwoorden, maar met een hele frisse kijk waar je echt wat mee kan, ook in gesprekken met anderen die deze vragen hebben. Echt een aanrader!
Psalm 27 : 11a
HEERE, leer mij Uw weg

Gebruikersavatar
spacy
Kapitein
Kapitein
Berichten: 823
Lid geworden op: 19 jan 2005 18:23
Locatie: Assen
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 05 mei 2008 14:20

hier ook met het rijtje van CS Lewis bezig :)
-Brieven uit de hel en Verdriet, dood en geloof hebben mij flink weten te raken.
-Wonderen is ook mooi, maar al wat zwaarder
-de Afschaffing van de Mens vond ik lastig doorkomen, maar gelukkig niet erg dik
-de grote scheiding heb ik dacht ik ook gelezen, maar kan het in mijn kast nu niet terug vinden ;)
-De kromme en de rechte weg, niet onaardig, maar z'n minste qua schrijfstijl die ik tot nu toe ben tegen gekomen.
-Narnia is natuurlijk erg fijn, en de eerste 2 delen van de ruimte trilogie heb ik ook met plezier gelezen :D
Psalmen, de vier liefdes en Varenspoen en olifanten moet ik nog lezen.

maar merk dat ik het stukje apologetiek in hem, maar ook bij andere schrijvers zoals Allister McGrath erg interessant vind.

qua bijbeluitleg TJ Boersma, Midden in de eindtsrijd is een helder boek over Openbaring
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Gebruikersavatar
Napoleon
Moderator
Berichten: 2422
Lid geworden op: 12 sep 2002 17:18

Berichtdoor Napoleon » 13 mei 2008 00:45

spacy schreef:hier ook met het rijtje van CS Lewis bezig :)
-Brieven uit de hel en Verdriet, dood en geloof hebben mij flink weten te raken.
-Wonderen is ook mooi, maar al wat zwaarder
-de Afschaffing van de Mens vond ik lastig doorkomen, maar gelukkig niet erg dik
-de grote scheiding heb ik dacht ik ook gelezen, maar kan het in mijn kast nu niet terug vinden ;)
-De kromme en de rechte weg, niet onaardig, maar z'n minste qua schrijfstijl die ik tot nu toe ben tegen gekomen.
-Narnia is natuurlijk erg fijn, en de eerste 2 delen van de ruimte trilogie heb ik ook met plezier gelezen :D



Onversneden Christendom dien je dan ook te lezen natuurlijk ;) ook interessant zijn "Verrast door Vreugde" (autobiografie) en "Transpositie" (een aantal lezingen, o.a. over tongentaal, het gewicht van heerlijkheid, en het nut van studeren in oorlogstijd).
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 24 mei 2008 18:32

Die komen hier op dit forum eigenlijk niet (meer) aan bod: oudvaders. Ik heb gisteren weer eens zo'n boek aangeschaft. En wel Toetssteen der ware en valse genade van Theodorus van der Groe. Ik heb dat altijd wel een interessante titel gevonden, en ik ben benieuwd wat er allemaal wel in te lezen valt.
Ik heb ook al wel eerder eens iets van Theodorus van der Groe gelezen, en ik vond dat wel mooi. Alleen was dat wel vanuit een veel dunner boekje!
Ja, dit is wel een dikke pil! Maar goed, het is ook niet erg als ik het lezen ervan over een heel aantal jaren verspreid.


Voor wie de kerkvaders interessant vindt heb ik nog een link: http://www.haywardfamily.org/ccel/fathers2/
Daar kun je heel wat geschriften van hen vinden. Mijn ervaring is dat er naar deze serie nogal eens verwezen wordt in andere literatuur. Blijkbaar dus een belangrijke bron!
In boekvorm bij elkaar is dat zo dik:
Afbeelding
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Rope
Verkenner
Verkenner
Berichten: 19
Lid geworden op: 05 mar 2007 13:11
Locatie: Utrecht

Berichtdoor Rope » 08 jun 2008 18:58

C.S. Lewis kan ik ook niet genoeg van krijgen. Heb Narnia al meerdere keren gelezen (met Prins Caspian in aantocht gaan we natuurlijk weer alles even door ;)). Verder Onversneden Christendom behandelt met een studiegroep binnen de VGSU - echt een heel fijn boek! De Grote Scheiding heb ik ook gelezen, al is dat al even geleden.

- Komen tot Jezus Christus, John Bunyan. Als geschenk van de kerkenraad bij m'n belijdenis vorig jaar. Ik heb 'm dit voorjaar gelezen, heel waardevol!
- Vast Vertrouwen, David Bruinings (1704-1749, serie Vaderlands Erfgoed van Den Hertog). De titel zegt het al, over het vast vertrouwen in geloof in Christus. Ik moet 'm nog een keer lezen, het is nogal veel in een keer.

Verder was ik wel benieuwd of iemand hier 'Onbekeerd, wat moet je er mee?' van W. van Vlastuin kent. Ik heb 'm gelezen en vond het wel... nou ja, bijzonder maar ook wel goed geschreven. Naderhand kwam ik een amice tegen die er minder blij mee was. Ik was zomaar benieuwd of meer mensen zich hierin herkennen...
- i know You stay true when my world is false - MuteMath

Gebruikersavatar
essieee
Generaal
Generaal
Berichten: 5121
Lid geworden op: 14 apr 2003 23:47
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 08 jun 2008 22:38

Rope schreef:Verder was ik wel benieuwd of iemand hier 'Onbekeerd, wat moet je er mee?' van W. van Vlastuin kent. Ik heb 'm gelezen en vond het wel... nou ja, bijzonder maar ook wel goed geschreven. Naderhand kwam ik een amice tegen die er minder blij mee was. Ik was zomaar benieuwd of meer mensen zich hierin herkennen..


Ik heb het meerdere malen gelezen. Vond het af en toe wel erg zwart-wit, maar scherp een vooral eerlijk geschreven! Heeft voor mij een hoop duidelijkheid gegegeven!

@ boeken; De ware Rust: Theodorus van de Groe, Alexander Comrie: ABC des geloofs, en kruis dragen in Hem van Vreugdehil.
Heerlijke boeken!

jnien

Berichtdoor jnien » 09 jun 2008 08:35

De boeken van Lynn Austin, geweldig, super schrijfster!

Kent hier ook iemand de boeken van Dee Henderson, de O'Malley-serie?
Ook erg gaaf, wat mij betreft zeker aan te raden!
( wel weer even ander soort boeken als jullie laatste boeken, magoed :wink: )

Beautiful
Verkenner
Verkenner
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 dec 2006 13:52

Berichtdoor Beautiful » 17 jun 2008 14:21

De boeken van Bodie Thoene (soms samen met Brock Thoene)

Er zijn verschillende series, meestal met Joden in de hoofdrol. Je krijgt bovendien een kijkje in de Joodse cultuur. Van erg aangrijpend tot verhelderend.

Er is een serie die zich afspeelt voor en tijdens WOII.
Een serie in de jr. 50. De strijd tussen Joden en Arabieren en de Engelse bemoeienis.
Een serie over het Nieuwe Testament met Jezus in de hoofdrol die je een kijkje geeft in 'hoe het zou kunnen zijn geweest.'

Randy Alcorn (ook schrijver van Deadline) - Thuiskomst--> confronterend! Gaat over een Amerikaanse 'christen' die zijn geloof in de kast heeft gelegd door het 'gemakkelijke' Westerse leventje dat hij leeft.
En zijn Chinese studie vriend die het ontzettend moeilijk heeft als christen in China. (is summa cum laude afgestudeerd maar door zijn geloof is hij geen hoogleraar maar sleutelmaker)
Maar deze vriend is zoveel gelukkiger en zo veel geloviger juist doordat moeilijke leven, dat de rijke Westerse christen zowaar jaloers is.
Het is herkenbaar en hoewel het hier zoetsappig klinkt, is het dat niet.

De boeken van Tim Lahye.
Waaronder de Apocalyps/Laatste Oordeel-serie (jezelf wel blijven realiseren dat het fictie is en geen uitleg van het boek Openbaring maar puur een beeld van hoe het zou kunnen zijn) en zijn boeken over de antropoloog O'malley (geloof ik) met goede schriftverwijzingen.

Gebruikersavatar
Rope
Verkenner
Verkenner
Berichten: 19
Lid geworden op: 05 mar 2007 13:11
Locatie: Utrecht

Berichtdoor Rope » 22 jun 2008 20:00

Yup, O'Malleys ken ik. Mooi, maar soms wel wat hetzelfde. De Thoene's is prima tiener leesmateriaal, als vervolg op de oh zo cliché ridden streekromans à la J.F. van der Poel (wel allemaal gelezen) of erger. Ik vind ze nu ik ouder ben minder. In dezelfde trant gaat Jack Cavanaugh met de Morgan saga (volgt familie van Puriteinen tot aan Vietnam oorlog), die vond ik vooral leuk om er de stamboom bij te tekenen ;).
Oh! Iets wat echt een aanrader is: de Cirkel trilogie (Zwart, Rood en Wit) van Ted Dekker. Daar raak je echt helemaal ondersteboven van en laat je nog wel drie keer nadenken over je beeld van God voordat je dat in een hokje stopt (om het zo te zeggen).
- i know You stay true when my world is false - MuteMath

Gebruikersavatar
spacy
Kapitein
Kapitein
Berichten: 823
Lid geworden op: 19 jan 2005 18:23
Locatie: Assen
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 14 jul 2008 21:35

@Napoleon: verrast door vreugde inmiddels aangeschaft :)
maar eerst oa nog bezig in Allister mcGrath - Theologie:De basis, welke zeker uitnodigt er ook eens een aantal kerkvaders komende tijd op na te gaan slaan


Beautiful schreef:De boeken van Tim Lahye.
Waaronder de Apocalyps/Laatste Oordeel-serie (jezelf wel blijven realiseren dat het fictie is en geen uitleg van het boek Openbaring maar puur een beeld van hoe het zou kunnen zijn) en zijn boeken over de antropoloog O'malley (geloof ik) met goede schriftverwijzingen.


Persoonlijk vind ik Het Rama-Document en Operatie Wederkomst van Paul Maier mooier en reëler als het om eindtijd romans gaat.
Maar ook zijn boeken die juist de tijd rond het Nieuwe Testament beschrijven zoals Pontius Pilatus zijn erg fijn.
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 15 jul 2008 08:29

Waaronder de Apocalyps/Laatste Oordeel-serie (jezelf wel blijven realiseren dat het fictie is en geen uitleg van het boek Openbaring maar puur een beeld van hoe het zou kunnen zijn) en zijn boeken over de antropoloog O'malley (geloof ik) met goede schriftverwijzingen.
LaHaye en kornuiten geloven wel zeer zeker dat dit soort dingen zullen gebeuren (slechts de namen van de mensen zullen misschien anders zijn), maar dingen als neerstortende vliegtuigen, spontaan-verdwijnende mensen en De Antichrist.. Dat is zo niet-fictie volgens hen.

Ik heb ze tot deel 5 gelezen, het is beter dan Frank Peretti waar Jezus op een grasmaaier voorbij komt rijden.. Ik ben het verder eens met Napoleon, Paul Maiers boeken zijn zoveel mooier :)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

jmpauw
Mineur
Mineur
Berichten: 114
Lid geworden op: 05 dec 2005 11:48
Locatie: Woudenberg
Contacteer:

Berichtdoor jmpauw » 15 jul 2008 16:17

Misschien zit hier iets tussen: http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=22120 ...
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Teken de petitie op http://www.axci.nl/eerwraak

Gebruikersavatar
essieee
Generaal
Generaal
Berichten: 5121
Lid geworden op: 14 apr 2003 23:47
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 16 jul 2008 00:07

Begin nu aan de bijna christen ontdekt!
Wie durft?

Gebruikersavatar
Yael
Majoor
Majoor
Berichten: 2426
Lid geworden op: 02 apr 2004 15:54
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 19 jul 2008 19:51

Dat boek heb ik ook ergens liggen. Misschien toch maar eens lezen. Wat vind jij ervan Essieee?


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten