Belijdenis

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

André

Berichtdoor André » 19 mar 2008 12:55

Of het is belijdenis van je geloof (persoonlijk geloof in Jezus Christus als Middelaar)
Of het is een belijdenis van je historische geloof de acceptatie van 'de feiten' dus het bestaan van God, dat er een Middelaar is en dat de Geest in de harten van mensen wil werken.
Toch blijf ik een beetje protesteren tegen die 'soorten geloof'
Als Jezus (In het NT) aan iemand vraagt, gelooft u dat ik de Zoon van God ben?
En men zei voluit: ja
Dan was het, ga heen uw zonden zijn u vergeven. (zondig niet weer)
En wat is er 'mis' met het woord 'geloof' dat het niet een duidelijke betekenis heeft, zo lijkt het...

ge•loof (het; geloven)
1 vertrouwen in de waarheid van iets
2 vast en onwankelbaar geloof in God en Gods woord
3 godsdienst

Riska

Berichtdoor Riska » 19 mar 2008 13:35

Voor mij is belijdenis doen een kwestie van hart en hoofd samen.
Ik weet met mijn hoofd (de leer) wat Jezus voor mij deed, hoe de officiële belijdenissen geformuleerd zijn.
Maar geloven is voor mij veel meer. Het is vol vertrouwen achter de Heer aangaan en er zeker van zijn dat Hij voor mij zorgt en een Schild is om mij heen. Als ik belijdenis doe in de kerk, dan zeg ik dus beide: dat ik de leer de belijdenissen onderschrijf en dat ik niet zonder de Heer in mijn leven kan.

Het een sluit het ander niet uit. Ze kunnen niet zonder elkaar.

Eunice

Berichtdoor Eunice » 19 mar 2008 17:55

Maandag hoop ik belijdenis te gaan doen. Gelukkig wordt het bij ons in de kerk ook echt als belijdenis van het geloof gezien. Je gelooft in het woord van God. Je weet met je verstand dat het waar is, maar daar houdt het niet mee op. Je geeft aan dat Christus ook voor jou persoonlijk is gestorven, dat Hij je middelaar is. Je vraagt God om hulp voor je verdere leven, je geeft aan dat je het zonder Hem niet kunt.
Als dit allemaal wegvalt bij belijdenis, waarom zou je dan nog belijdenis doen? Je kunt dan wel zeggen dat je door een 'leerbelijdenis' aangeeft het eens te zijn met de leer van de kerk, maar mijn inziens spreekt dat redelijk voor zich. Als je het niet eens bent met de leer van de kerk, dan zat je er toch niet?
Ook zie ik het doen van belijdenis als het 'overnemen' van de verantwoordelijkheid die je ouders bij de doop hebben beloofd. Je zegt als het ware 'amen' op de doop. God heeft toen beloofd dat Hij je Vader wil zijn, nu zeg je daar ja op, je geeft te kennen dat je ook echt met Hem verder wilt. Hoe kun je dat zeggen als je niet met je hart gelooft?

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 20 mar 2008 16:40

Toch blijf ik een beetje protesteren tegen die 'soorten geloof'
In de traditie van onze kerken (en daar bedoel ik het gehele brede gereformeerde spectrum) heeft men die termen wel uit elkaar/naast elkaar gebruikt.

Als je bijvoorbeeld kijkt naar de evangelist Demas, hij ging mee op de reizen van Paulus, hij bracht het evangelie en op een gegeven moment gooit hij het bijltje er bij neer en heeft hij de tegenwoordige wereld lief gekregen. Als je kijkt naar verschillende verhalen in de Bijbel, variërend van Kaïn en Abel tot Jakob en Ezau dan zie je dat al die vier personen geloven. Ze geloven in het bestaan van God (Kaïn werd erg kwaad op Abel omdat zijn offer door God wel werd aangenomen en die van hem niet).

Je kunt niet zeggen dat Kaïn niet geloofde, hij heeft niet tot het Grote Niets staan offeren, hij sprak later na de moord op Abel met God, hij wist dat hij verkeerd was geweest, hij is zelfs nukkig en moppert tegen God 'ben ik mijn broeders hoeder'. Toch (gaan wij er van uit) dat hij niet gelovig was in onze zin van het woord.

Daarom heb ik ook geen probleem met die termen. Er zijn nou eenmaal in elke kerk, waar ook ter wereld mensen die niet geloven met hun hart (ookal denken ze dat zelf misschien wel) ze kennen alleen niet dat wat de Bijbel 'de onberouwelijke bekering' (die de Geest werkt). Ook in jou kerk (net als in die van mij) gaan er mensen aan het avondmaal zonder een waar geloof in Jezus Christus, zonder dat het gewerkt is door de Heilige Geest.

Geloof wordt namelijk snel gezien als 'iets voor waarheid aannemen' en het '1+1=2'-bekeringsmodel kom je ook nogal een tegen (Jezus stierf voor zondaren + Ik ben zondaar = ik ben vergeven). Je zo makkelijk is het en nee zo makkelijk is het niet. Daarom staat ook in onze avondmaalsformulieren dat je aan zelfonderzoek moet doen. Hoeveel van het werk van de Heilige Geest komt er nou openbaar in je leven. Als je een lange tijd helemaal niet het idee hebt (menselijk gezien, ook al is dat lang niet altijd een goede maatstaf) dat de Geest niet in jou werkt, dan kunnen er twee dingen zijn.

1. God heeft zich van jou 'verwijderd' Hij neemt een stapje terug, misschien wel omdat jij Zijn aanwijzingen in de wind slaat, je in zonde leeft.
2. Gods Geest heeft niet in jou gewerkt.. (ga alleen nooit bij de pakken neerzitten want wij hebben een welwillende God!).

Vooral in de wat 'zwaardere' kringen (vergeef me de term) worden die verschillende geloven aangestipt. Historisch geloof (acceptatie van de dingen die je in de kerk hoort als waarheid, maar verder tja...). Wonder geloof (door een bepaald wonder in jou leven ben je er van overtuigd dat God jou bekeerd heeft, je bouwt je hele geloofsleven op die ervaring... maar niet op God) Tijdgeloof (een moment/tijd waarin je overtuigd bent van alles, maar dat op een gegeven moment weer langzaam afzwakt...).

Persoonlijk vind ik de gelijkenis van de zaaier daar altijd mooi bij passen. Hij wordt alleen in onze kringen heel erg veel gebruikt om al het zaad wat door de Zaaier in de akker word gestrooid in de kiem te smoren, ga er maar vanuit dat je van dat zaad op de stenen/weg/onkruid bent... Dat soort dingen. Dat is niet goed...
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
Joepie Meloen
Mineur
Mineur
Berichten: 220
Lid geworden op: 21 jan 2008 10:56

Berichtdoor Joepie Meloen » 20 mar 2008 22:30

Mijns inziens is de scheiding die Raido maakt juist. Het historisch geloof is in wezen ongeloof. Dit wil niet zeggen dat je toch kunt geloven dat wat in de Bijbel staat waar is. Aangezien de Bijbel niet kan worden bewezen, moet dat toch gezien worden als een geloof. Op grond daarvan leg je dus toch een soort geloofsbelijdenis af.

Het verschil tussen hart en verstand zit hem daarin, dat een persoon verstandelijk het volledig met de Bijbel eens is, maar in zijn leven toont dat hij toch liever tegelijkertijd zijn of haar eigen gang gaat en niet naar Gods geboden wil leven. Hij stemt verstandelijk toe dat het wel zo zou moeten, maar zijn innerlijke drijfveren zijn anders.
"Alvorens zich te beklagen is het nuttig zich deze vraag te stellen: zou ik een ander willen zijn?"

André

Berichtdoor André » 21 mar 2008 01:19

Joepie Meloen schreef:Mijns inziens is de scheiding die Raido maakt juist. Het historisch geloof is in wezen ongeloof. Dit wil niet zeggen dat je toch kunt geloven dat wat in de Bijbel staat waar is. Aangezien de Bijbel niet kan worden bewezen, moet dat toch gezien worden als een geloof. Op grond daarvan leg je dus toch een soort geloofsbelijdenis af.
Niet een 'soort' maar de belijdenis van je geloof in God want hoe wil je het anders noemen?
Het verschil tussen hart en verstand zit hem daarin, dat een persoon verstandelijk het volledig met de Bijbel eens is, maar in zijn leven toont dat hij toch liever tegelijkertijd zijn of haar eigen gang gaat en niet naar Gods geboden wil leven. Hij stemt verstandelijk toe dat het wel zo zou moeten, maar zijn innerlijke drijfveren zijn anders.
Ik blijf het onzin vinden, want hoe weet jij bijvoorbeeld wat God wel als een zonde ziet bij jou, waar jij niet eens over na gedacht zou hebben, om maar wat te noemen. En wie kan er naar de wet leven in dit aardse leven? Niemand, want wij zijn zelfs van nature geneigd God en onze naaste te haten.
Dat doe je in alle soorten geloof maakt niet uit welke naam je aan dat of dit geloof geeft.
Laatst gewijzigd door André op 21 mar 2008 01:47, 1 keer totaal gewijzigd.

André

Berichtdoor André » 21 mar 2008 01:46

Geloof wordt namelijk snel gezien als 'iets voor waarheid aannemen' en het '1+1=2'-bekeringsmodel kom je ook nogal een tegen (Jezus stierf voor zondaren + Ik ben zondaar = ik ben vergeven). Je zo makkelijk is het en nee zo makkelijk is het niet. Daarom staat ook in onze avondmaalsformulieren dat je aan zelfonderzoek moet doen.
Zo makkelijk is het wel!, de zonden die in het formulier staan, die worden door een ieder gedacht of gedaan in meer of mindere mate, je wordt er bij de overdenking aan herinnert of je misschien niet bezig bent met het bewust continueren van zonden waarvan je zeker weet dat het niet Gods bedoeling is, voor de overige zonden zit je samen met je broeder/zuster aan de tafel om God te danken voor het verlossende werk dat zijn Zoon voor ons heeft gedaan, deze Zoon legt ons zelfs op dit te doen totdat Hij terug komt op de wolken.
Hoeveel van het werk van de Heilige Geest komt er nou openbaar in je leven. Als je een lange tijd helemaal niet het idee hebt (menselijk gezien, ook al is dat lang niet altijd een goede maatstaf) dat de Geest niet in jou werkt, dan kunnen er twee dingen zijn.

1. God heeft zich van jou 'verwijderd' Hij neemt een stapje terug, misschien wel omdat jij Zijn aanwijzingen in de wind slaat, je in zonde leeft.
2. Gods Geest heeft niet in jou gewerkt.. (ga alleen nooit bij de pakken neerzitten want wij hebben een welwillende God!).
M.i. probeer je hier met je menselijke ogen een inschatting te maken van Gods Goddelijke werk. Punt 1. iedereen leeft in zonden, gelovig of niet.
Punt 2. het is voor een mens niet aantoonbaar dat Zijn Geest niet in iemand zou werken, van dit soort gedachten krijg je ook dat 'angstgeloof' (even een nieuwe term) want wee oo wee misschien heb je wel 1 zonde teveel gedaan de afgelopen maanden. Dacht je nu echt dat het daar op vast zou zitten, is dat jou geloof? Is dat onze verlosser?

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 21 mar 2008 08:58

Mijns inziens is de scheiding die Raido maakt juist. Het historisch geloof is in wezen ongeloof. Dit wil niet zeggen dat je toch kunt geloven dat wat in de Bijbel staat waar is. Aangezien de Bijbel niet kan worden bewezen, moet dat toch gezien worden als een geloof. Op grond daarvan leg je dus toch een soort geloofsbelijdenis af.
En dat is waar ik dus een probleem mee heb, er valt overigens best wat over te zeggen wat bijvoorbeeld geloofszekerheid betreft en dergelijke.

Het verschil tussen hart en verstand zit hem daarin, dat een persoon verstandelijk het volledig met de Bijbel eens is, maar in zijn leven toont dat hij toch liever tegelijkertijd zijn of haar eigen gang gaat en niet naar Gods geboden wil leven. Hij stemt verstandelijk toe dat het wel zo zou moeten, maar zijn innerlijke drijfveren zijn anders.
Met je belijdenis (of in elk geval met de doop van je kinderen later) wordt gevraagd om ze in 'de dienst des Heeren' op te voeden. Dat is meer dan mee naar de kerk nemen en na het eten uit de kinderbijbel lezen. Wie als vader geen priester in het huisgezin is..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
Joepie Meloen
Mineur
Mineur
Berichten: 220
Lid geworden op: 21 jan 2008 10:56

Berichtdoor Joepie Meloen » 22 mar 2008 17:43

Raido schreef:
Mijns inziens is de scheiding die Raido maakt juist. Het historisch geloof is in wezen ongeloof. Dit wil niet zeggen dat je toch kunt geloven dat wat in de Bijbel staat waar is. Aangezien de Bijbel niet kan worden bewezen, moet dat toch gezien worden als een geloof. Op grond daarvan leg je dus toch een soort geloofsbelijdenis af.
En dat is waar ik dus een probleem mee heb, er valt overigens best wat over te zeggen wat bijvoorbeeld geloofszekerheid betreft en dergelijke.


Op zich snap ik dat je daar een probleem mee kan hebben, maar je mag dus als je niet bekeerd bent geen belijdenis doen volgens jou?

Het verschil tussen hart en verstand zit hem daarin, dat een persoon verstandelijk het volledig met de Bijbel eens is, maar in zijn leven toont dat hij toch liever tegelijkertijd zijn of haar eigen gang gaat en niet naar Gods geboden wil leven. Hij stemt verstandelijk toe dat het wel zo zou moeten, maar zijn innerlijke drijfveren zijn anders.
Met je belijdenis (of in elk geval met de doop van je kinderen later) wordt gevraagd om ze in 'de dienst des Heeren' op te voeden. Dat is meer dan mee naar de kerk nemen en na het eten uit de kinderbijbel lezen. Wie als vader geen priester in het huisgezin is..


Verstand kan je innerlijke drijfveren ook deels leiden.
"Alvorens zich te beklagen is het nuttig zich deze vraag te stellen: zou ik een ander willen zijn?"

rafaell

Berichtdoor rafaell » 22 mar 2008 17:47

Natuurlijk moet je als je niet 'bekeerd' bent geen geloofsbelijdenis doen. Daarnaast sluit ik aan bij Andre dat het vieren van het Avondmaal ter nagedachtenis aan Jezus en als vooruitblik op Zijn komst een opdracht van Jezus aan Zijn volgelingen is.

Gebruikersavatar
Joepie Meloen
Mineur
Mineur
Berichten: 220
Lid geworden op: 21 jan 2008 10:56

Berichtdoor Joepie Meloen » 22 mar 2008 18:20

rafaell schreef:Natuurlijk moet je als je niet 'bekeerd' bent geen geloofsbelijdenis doen. Daarnaast sluit ik aan bij Andre dat het vieren van het Avondmaal ter nagedachtenis aan Jezus en als vooruitblik op Zijn komst een opdracht van Jezus aan Zijn volgelingen is.


Hmm, dus dan maar de wereld in, en geen lid worden van een kerk.

Ik denk dat dat ook niet de juiste weg is, dus is het het beste om lid te worden op basis van een verstandelijke belijdenis.
"Alvorens zich te beklagen is het nuttig zich deze vraag te stellen: zou ik een ander willen zijn?"

Gebruikersavatar
Wullimpie
Moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: 13 aug 2005 13:29
Locatie: Goeree Overflakkee
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 22 mar 2008 18:23

Nee!!! Je moet bekeerd worden!!
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

rafaell

Berichtdoor rafaell » 22 mar 2008 18:37

Je bent geen lid van de Kerk en je kunt het ook niet zijn als je geen ware volgeling van Jezus bent. Bovendien is het helemaal niet de 'wereld' in dan, dan sta je daar immers al in (als je dat onderscheid wilt maken, het heeft niet mijn voorkeur). Ik vind dat je je veel te makkelijk neerlegt bij een blijkbaar aanwezige situatie van een gebrek aan geestelijk leven, maar dat verbaast me ook weer niet van iemand uit een kerk met een verschrompeld aanbod van genade.

André

Berichtdoor André » 22 mar 2008 19:10

Wullimpie schreef:Nee!!! Je moet bekeerd worden!!
Mijn voorkeur gaat uit naar: houd je handen op om het geloof te ontvangen en bevestig het naar God toe, met ja te zeggen door je geloof te belijden voor Gods aangezicht en zijn gemeente.

Maar wat is er dan zo anders of vreemd met mijn overtuiging, dat kun je bijvoorbeeld hier lezen. Overigens ik zie geen enkel verband met de aangehaalde teksten door ds. Pieters.
Maar dan heb je een klein beetje een idee wat ik niet vind 'passen' bij een geloofsbelijdenis.

(5) Belijdenis doen houdt ook in: je vrijwillig aansluiten bij de kerk van Jezus Christus. Deze kerk heeft een wereldwijde én vooral een plaatselijke openbaring.
Wanneer je van de christelijke gemeente (belijdend) lid wordt (omdat je al (doop)lid was...), houdt dat onder andere in:
· je leeft in haar gemeenschap
· je draagt verantwoordelijkheid voor haar welzijn
· je bent mede schuldig aan haar verval (Ezra 9 vers 6-7 & 15; Daniël 9 vers 4-5 & 9)
· je weet je verplicht om haar te dienen (zie HC, 55)
· je bent verlangend om haar weer uit haar vervallen staat te helpen oprichten
· je bent onderworpen aan haar Bijbelse tucht

Bron

Gebruikersavatar
Joepie Meloen
Mineur
Mineur
Berichten: 220
Lid geworden op: 21 jan 2008 10:56

Berichtdoor Joepie Meloen » 22 mar 2008 19:12

Ik ben het met jullie eens dat je bekeerd moet worden. Maar dit wil niet zeggen dat je je niet mag aansluiten bij een kerk.

rafaell schreef:Bovendien is het helemaal niet de 'wereld' in dan, dan sta je daar immers al in (als je dat onderscheid wilt maken, het heeft niet mijn voorkeur).


Er is wel verschil tussen het uitleven in de wereld, of proberen toch verstandelijk naar Gods Woord te leven.

Ik vind dat je je veel te makkelijk neerlegt bij een blijkbaar aanwezige situatie van een gebrek aan geestelijk leven, maar dat verbaast me ook weer niet van iemand uit een kerk met een verschrompeld aanbod van genade


Terwijl ik vind dat je zo'n opmerking wel erg gemakkelijk uit mijn woorden haalt. Volgens jouw bewering heb ik me er al bij neergelegd, en ik denk dat je zeker met zulk soort uitspraken erg moet oppassen.
"Alvorens zich te beklagen is het nuttig zich deze vraag te stellen: zou ik een ander willen zijn?"


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 37 gasten