Belijdenis

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 25 mar 2008 08:58

Precies. Dit is leeftijdsgebonden, niet gebonden aan of je wel belijdenis hebt gedaan of niet.

wimvers schreef:
Marnix schreef:
wimvers schreef:
Marnix schreef:Wimvers, als het zo is als jij schrijft, kan je me vast ook het volgende vertellen: Wat moet er bij iemand die zeer sterk verlangt om Jezus Christus als zaligmaker te hebben, nog gebeuren voordat hij bekeerd is? Dat verlangen zal toch ook in zijn gedrag tot uiting komen? Als hij dat echt sterk verlangt zal hij zich toch ook aan Hem onderwerpen en Hem als Heer van zijn leven erkennen? Dat verlangen zal toch op die manier zichtbaar zijn in zijn daden en in het feit dat waar hij in zijn daden faalt, hij met berouw naar Christus gaat?


Een sterk verlangen om hem te dienen, betekend niet dat je een kind van God bent, je wil het graag zijn, maar je hebt het misschien nog niet van God gkregen. Je hebt nog niet de geloofszekerheid dat je een kind van God ben, terwijl je het wel kan zijn.


En waar komt dat sterke verlangen dan vandaan? God roept je op tot geloof en bekering en je wil dat ook. Zou Hij je dan ook niet helpen om aan die oproep gehoor te geven? Ik lees nergens, maar dan ook nergens in de Bijbel: Ik wil wel maar God heeft het niet gegeven. De Bijbel zegt dat God nooit iemand die Hem iets vraagt, iets weigert. Als mensen Hem als zaligmaker willen hebben en Hem daarom vragen, dan geeft Hij dat ook. Dan zegt God niet: Leuk dat je dat wil, maar je krijgt het niet... of voorlopig nog niet. Wie voor Hem op de knieen gaat is kind van God en hij doet dat niet uit zichzelf maar omdat God dat in hem gewerkt heeft.


God werkt op zijn tijd en wijze dus! en we hebben mischien niet altijd die geloofszekerheid als we belijdenis doen, een sterk verlangen kan een begin van de bekering, een sterk verlangen is zaligmakend, maar dat hoeft niet niet a la minute zijn, als je een verlangen hebt, ben je niet meteen een kind van God, dat gaat in een proces! Ik stop met deze discussie, want jij begrijpt het goed!


Nee natuurlijk hoeft het niet a la minute te zijn. Alleen de tijd die er overheen gaat, kan ook nooit erg lang zijn. Als er het verlangen is om kind van God te zijn, kan het geen tijden duren voordat je kind van God bent. Op catechisatie leer je hier over, in de kerk wordt dit evangelie gebracht. Als het verlangen er echt is, dan wijst de Bijbel duidelijk de weg. Jezus is de weg. Als je dat erkent en het alleen bij Hem zoekt ben je kind van God, door Hem, uit genade. Maar goed, zolang het "God werkt op zijn tijd en wijze" maar geen argument voor afwachtende onzekerheid wordt. De Bijbel roept op tot actieve bekering, als mensen aan de discipelen vroegen wat ze moesten doen om behouden te worden kregen ze als antwoord: Bekeert u en laat u dopen. Als er het verlangen was naar Christus kwam er nooit als reactie een "Wacht maar af". Als dat verlangen wat jij noemt er was bij mensen, beleden ze hun zonden en hun geloof en lieten ze zich dopen en hoorden bij de gemeenschap van kinderen van God. Als er bij mensen dit verlangen is mogen we hen daar ook toe aanzetten en als ze dat doen zijn ze kinderen van God. Dat is wel een wat andere insteek.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
cire
Sergeant
Sergeant
Berichten: 388
Lid geworden op: 20 jun 2003 21:37
Locatie: Leiden

Berichtdoor cire » 25 mar 2008 20:39

In hoeverre is belijdenis doen eigenlijk Bijbels noodzakelijk?

En met noodzakelijk bedoel ik dat het echt tot de meest belangrijke zaken van een christelijke gemeente / kerk hoort. Iets waar een kerk niet zonder kan...

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 25 mar 2008 20:53

Dat hangt een beetje van de vorm af. Een kerk kan niet zonder belijdende leden. ;)

Waar het bij kerken waar de kinderdoop wordt bediend, om gaat is dat de kinderen er vanaf het begin bij horen (tenminste, zo zou dat moeten zijn)... maar dat ze op een gegeven moment wel voor een eigen keuze komen te staan. Wat dat betreft is de belijdenis (tenminste, zou zou dat moeten zijn) wel een ijkpunt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Riska

Berichtdoor Riska » 26 mar 2008 18:37

Deze week kwam ik in het bezit van twee attestaties uit de jaren dertig van de vorige eeuw.
Aan de voorkant de naam van de betrokkene, met de datum waarop Belijdenis is gedaan en men toegang kreeg tot het Avondmaal.
De achterkant gaf de volgende tekst ( Nederlandsche Hervormde Kerk):

Afbeelding

Dat was dus best pittig, niks stilzitten, maar je volledig inzetten voor de Kerk....

Gebruikersavatar
Marie Popelin
Mineur
Mineur
Berichten: 247
Lid geworden op: 08 mar 2008 21:56

Berichtdoor Marie Popelin » 26 mar 2008 19:01

Zo hebben wij hem ook ongeveer met die 3 vragen. Iets andere tekst, maar het komt op hetzelfde neer. :)
De natuur kent het geheim en glimlacht.

Gebruikersavatar
GKN'er
Sergeant
Sergeant
Berichten: 390
Lid geworden op: 26 jul 2006 20:33

Berichtdoor GKN'er » 26 mar 2008 22:00

Mooie belijdenis, Riska!
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

Vonkie

Berichtdoor Vonkie » 27 mar 2008 14:46

Marie Popelin schreef:Zo hebben wij hem ook ongeveer met die 3 vragen. Iets andere tekst, maar het komt op hetzelfde neer. :)


Idd. Wij ook.

André

Berichtdoor André » 27 mar 2008 15:52

Ik heb eens opgezocht waar ik zo'n 26 jaar terug 'ja' op heb gezegd.
Punt 1.) moet je zorgvuldig lezen zie ik nu, toen ik het de eerste keer las, dacht ik 'hier in deze kerk' :? , maar gelukkig is er ook ruimte voor andere ware kerken. Anders ging ik in hoger beroep alsnog. :clown:

Geliefden in onze Here Jezus Christus,

U bent verschenen voor God en zijn heilige gemeente, om belijdenis af te leggen van uw geloof en zo toegang te verkrijgen tot het avondmaal van de Here Jezus Christus1.

Wilt daarom oprecht antwoorden op de volgende vragen:

Ten eerste:

Belijdt u dat de leer van het Oude en Nieuwe Testament, die in de Apostolische Geloofsbelijdenis is samengevat en hier in de christelijke kerk geleerd wordt, de ware en volkomen leer van de verlossing is?2 En belooft u bij de belijdenis van deze leer door Gods genade te blijven in leven en sterven?

Ten tweede:

Gelooft u Gods verbondsbelofte, waarvan u in de doop het teken en zegel ontvangen hebt?3 En belijdt u, nu u de toegang vraagt tot het heilig avondmaal, dat u vanwege uw zonden een afkeer hebt van uzelf en u voor God verootmoedigt en uw leven buiten uzelf in Jezus Christus, de enige Verlosser, zoekt?4

Ten derde:

Verklaart u, dat u van harte begeert God de Here lief te hebben en te dienen naar zijn Woord, te breken met de wereldse begeerten, uw oude natuur te doden en godvrezend te leven?5

Ten vierde:

Belooft u zich te onderwerpen aan de kerkelijke vermaning en tucht6, indien u zich – waarvoor God u genadig beware – in leer of leven misgaat?

Wat is hierop uw antwoord?

(Antwoord:) Ja.

(Het antwoord wordt door ieder afzonderlijk gegeven, nadat zijn naam genoemd is.)
(Daarna spreekt de voorganger:)

De God van alle genade, die u in Christus geroepen heeft tot zijn eeuwige heerlijkheid, Hij zal u, na een korte tijd van lijden, volmaken, bevestigen, sterken en grondvesten. Hem zij de kracht in alle eeuwigheid! Amen (1Petr. 5:10, 11).


1 Mat. 10:32; 1Tim. 6:12; 1Kor. 11:28, 29. 2 Rom. 15:4; 2Tim. 3:15; Mat. 24:13. 3 Gen. 17:7; Hand. 2:39. 4 Gal. 2:20; Hand. 4:12. 5 Ps. 119:10, 105; Ef. 4:20-24; 1Joh. 2:15-17. 6 Heb. 13:17.


Riska

Berichtdoor Riska » 27 mar 2008 16:29

Mooi André! En dat: "hier in de kerk" lees ik beslist niet als een exclusiviteit van jouw kerkgenootschap. Maar gewoon als een: "in de kerk" (en niet buiten een kerk)...

rafaell

Berichtdoor rafaell » 27 mar 2008 17:22

Vonkie schreef:
Marie Popelin schreef:Zo hebben wij hem ook ongeveer met die 3 vragen. Iets andere tekst, maar het komt op hetzelfde neer. :)


Idd. Wij ook.


Wij ook. Alleen dan geherformuleerd in hedendaags Nederlands natuurlijk :wink:

Riska

Berichtdoor Riska » 27 mar 2008 17:25

ja, leuk he, gelooven met twee oo's en zo...

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 27 mar 2008 19:53

Riska schreef:Mooi André! En dat: "hier in de kerk" lees ik beslist niet als een exclusiviteit van jouw kerkgenootschap. Maar gewoon als een: "in de kerk" (en niet buiten een kerk)...
In de Gergem hebben wij die vragen ook, zijn van Voetius zo ver als ik weet.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 28 mar 2008 09:24

Riska schreef:ja, leuk he, gelooven met twee oo's en zo...


Op z'n Twents: Geloooooven en zooooo.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 116 gasten

cron