Waarom straft God?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Berichtdoor Riska » 03 mar 2008 10:38

Er is een boek met de veelzeggende titel: "het bittere raadsel van de goede schepping".
Het 'waarom' der dingen, waar we niet uitkomen.

Op catechisatie zei onze dominee (en ik speek van járen geleden, hij leeft niet meer): "als iemand hier buiten een bananenschil op straat gooit en ik glij erop uit en breek mijn nek, dan heeft dat niets met Gods wil te maken, maar alles met oorzaak en gevolg".
Waarom mensen elkaar aandoen wat ze elkaar aandoen - ik weet het niet. Het gebeurt en wat ook gebeurt is, dat God vaak niet ingrijpt, tenminste naar ons gevoel. We proberen dat dogmatisch op te lossen met 'de vrije wil van de mens'. Maar ik ervaar dat enigszins als een vorm van 'met een kluitje in het riet sturen'. Het behoort tot de grote levensvragen, waar we niet uit zullen komen in deze wereld.

Voor mij persoonlijk is het enige dat telt, dat ik God ervaar als mijn Tochtgenoot, Hij gaat met mij mee, zoals Jezus meeliep met de Emmaüsgangers. Hij wijkt niet van mijn zijde.
Om het met de psalmen te zeggen: "Hij is de schaduw aan mijn rechterhand"... En alleen als ik in het licht blijf staan van Zijn liefde, zie en ervaar ik die schaduw.
Daar hoort geen straf bij op de manier, die er vaak van gemaakt wordt: ziekte, dood, tsunami's etc. Daar hoort wel bij dat Hij me soms op de schouders tikt en aangeeft dat ik misschien wat in de schemer of het donker terechtkom en Hem dus niet meer zo zal ervaren. Dat is liefdevol. Op de schouders tikken heeft geen enkel geweld in zich...

Gebruikersavatar
Joepie Meloen
Mineur
Mineur
Berichten: 220
Lid geworden op: 21 jan 2008 10:56

Berichtdoor Joepie Meloen » 03 mar 2008 11:05

Volgens mij ben ik het dan ook niet met de dominee eens.

Het heeft in zoverre niets met God te maken dat ik zelf verantwoordelijk ben voor mijn daden, aangezien God ons de macht heeft gegeven om te kiezen tussen verschillende dingen.

Het heeft in zoverre alles met God te maken dat Hij alle dingen bestuurt. Zoals ik al aangaf is het oorzaak-gevolg-verhaal alleen maar een terminologie die door mensen aan gebeurtenissen is gekoppeld en is het niet zozeer de oorzaak of de kwestie van iets.
"Alvorens zich te beklagen is het nuttig zich deze vraag te stellen: zou ik een ander willen zijn?"


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten