Rolf schreef:In Psalm 103 staat: Hij straft, maar naar onze zonden niet.
Ik ga even puur menselijk reageren. Henkie schrijft, dat Mozes het beloofde land niet inmocht, als straf.
Dat is, hoe zwaar het ook voor Mozes was (hij mocht het wel zien, dus helemaal onthouden werd het hem niet) iets waar ik in kan komen. Het is een 'proportionele' straf.
Maar wat ik in dit topic heb gelezen aan mogelijkheden van wat we als straf van God zouden kunnen (of moeten) zien, is volledig disproportioneel. Velen van ons noemen God "Vader" en de meesten ervaren dat ook zo.
Maar als een aardse vader zijn kinderen zou straffen op de manier waarop een aantal aangeven dat God het doet, zou er sprake zijn van pure mishandeling.
De tsunami werd als straf van God gezien, de watersnoodramp van 1953 in Zuid-Holland en Zeeland idem-dito.
Daarbij zijn ongetwijfeld ook mensen geweest die hun hele leven aan God hadden toevertrouwd, die in Hem geloofden en met alle lek en gebrek probeerden naar Zijn wil te leven. Is dat straf of mishandeling?
Als een moeder uit een gezin met heel jonge kinderen wordt weggerukt door de dood, is dat een straf van God? Voor wie dan? Voor de vader? Maar zijn niet vooral de kinderen daarvan het slachtoffer en worden ze niet voor het leven beschadigd? Is dat straf?
Heel persoonlijk ervaar ik alleen al de suggesties als een vloek. Hoe kan een liefdevolle God zo wreed zijn? Nee toch?
Hij stuurt Zijn eigen Zoon naar deze wereld - zou Hij dan nog één mens zo 'genadeloos' straffen?
Veel van de beelden worden uit het OT gehaald. Maar in het NT hebben wij Gods liefde en zorg mogen zien. Zoals Jezus de liefdeloze wijze van wetten en regels aan de kaak stelde. Zoals Hij met ontferming werd bewogen, als er een mens was die niks van het leven had gemaakt, die was blijven steken in een bepaalde ontwikkelingsfase. Jezus reikte ze de hand. Ja, Hij zei: "zondig niet mer", maar met die handreiking zette Hij die mens met beide benen op de grond en gaf ze weer zin aan het leven!
Nee, Hij was geen doetje. Hij kon heel kwaad worden. Maar dat was, als je het goed bekijkt, waar macht in het spel kwam. En het daarmee gepaard gaande misbruik van macht. Maar de mens die zondigde?
Hij stuurde ze de wereld in - mens ga léven!