Marnix schreef:Natuurlijk moet je dat aan mensen uitleggen.
Maar hoeveel mensen zullen naar je luisteren als je ze op straat vraagt of je ze wat mag vertellen? De meesten lopen dan door met een "sorry, geen tijd, geen zin, geen behoefte aan, niet nodig". Probeer het maar eens of ga met mensen praten die aan straatevangelisatie doen. Ze kunnen je wel vertellen wie er wel komen praten en luisteren. Dat zijn vooral mensen met problemen, mensen die lijden. Die mensen zitten met vragen, die mensen zoeken naar antwoorden. Veel welvarende mensen hebben het te druk en vinden het niet nodig om daar mee bezig te zijn.
Als die mensen naar je toekomen en met je praten, dan kan je vertellen wat je beschrijft, Rolf. Maar dat is dus een stap verder. Het is niet normaal dat die mensen daar naar luisteren, daar gaat vaak wat aan vooraf. En dat is vaker lijden dan welvaart.
Hangt het uiteindelijk niet gewoon van de situatie af? Bij de een zal het lijden zijn en dan is het verstandig om te vertellen waar dat lijden vandaan komt en hoe God het oplost. Bij een ander kan je misschien beter beginnen met te vertellen over de liefde van God, of de zin van het leven, of nog heel veel meer dingen.
In Athene koos Paulus voor zijn betoog ook iets wat al die mensen op de Areopagus wel aansprak: een altaar gewijd aan de onbekende God. Hij sloot daarmee aan op de denkwereld van die mensen, om hen te kunnen vertellen wie God was en wat Hij voor de wereld had gedaan.
Aletta schreef: Veel ellende wordt veroorzaakt door mensen, maar soms kunnen we er ook niets aan doen. Hoe verklaar je dan overstromingen, orkanen, vulkaanuitbarstingen, aardbevingen, enz?
1. De mens was goed.
2. De mens viel in zonde.
3. Zijn
natuur werd zondig en aangezien hij het hoofd van de schepping was, nam hij de schepping in zijn val mee.
4. De schepping zucht en lijdt nu en ziet verlangend uit naar het einde en het nieuwe begin - de Nieuwe hemel en Nieuwe aarde. Dat lijden zie je ook in de aardbevingen, overstromingen en dergelijke.
5. God is nog steeds boos over de zonde en Hij wil die straffen. Aardbevingen e.d.
kunnen onderdeel zijn van de 'gerichten' (uitvoering van de rechtspraak) van God.