Waarom straft God?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aletta
Verkenner
Verkenner
Berichten: 26
Lid geworden op: 05 jan 2008 15:00

Berichtdoor Aletta » 27 jan 2008 13:51

Dit omdat hij mensen de vrije keus geeft om het goede te doen. Als God zich niet in zou houden zou er geen sprake meer zijn van een vrije keus.
Veel ellende wordt veroorzaakt door mensen, maar soms kunnen we er ook niets aan doen. Hoe verklaar je dan overstromingen, orkanen, vulkaanuitbarstingen, aardbevingen, enz?

Gebruikersavatar
Bevlogen
Sergeant
Sergeant
Berichten: 383
Lid geworden op: 14 jan 2007 23:20
Locatie: Ede (GLD)
Contacteer:

Berichtdoor Bevlogen » 27 jan 2008 14:26

Marnix schreef:Natuurlijk moet je dat aan mensen uitleggen.

Maar hoeveel mensen zullen naar je luisteren als je ze op straat vraagt of je ze wat mag vertellen? De meesten lopen dan door met een "sorry, geen tijd, geen zin, geen behoefte aan, niet nodig". Probeer het maar eens of ga met mensen praten die aan straatevangelisatie doen. Ze kunnen je wel vertellen wie er wel komen praten en luisteren. Dat zijn vooral mensen met problemen, mensen die lijden. Die mensen zitten met vragen, die mensen zoeken naar antwoorden. Veel welvarende mensen hebben het te druk en vinden het niet nodig om daar mee bezig te zijn.

Als die mensen naar je toekomen en met je praten, dan kan je vertellen wat je beschrijft, Rolf. Maar dat is dus een stap verder. Het is niet normaal dat die mensen daar naar luisteren, daar gaat vaak wat aan vooraf. En dat is vaker lijden dan welvaart.

Hangt het uiteindelijk niet gewoon van de situatie af? Bij de een zal het lijden zijn en dan is het verstandig om te vertellen waar dat lijden vandaan komt en hoe God het oplost. Bij een ander kan je misschien beter beginnen met te vertellen over de liefde van God, of de zin van het leven, of nog heel veel meer dingen.

In Athene koos Paulus voor zijn betoog ook iets wat al die mensen op de Areopagus wel aansprak: een altaar gewijd aan de onbekende God. Hij sloot daarmee aan op de denkwereld van die mensen, om hen te kunnen vertellen wie God was en wat Hij voor de wereld had gedaan.

Aletta schreef: Veel ellende wordt veroorzaakt door mensen, maar soms kunnen we er ook niets aan doen. Hoe verklaar je dan overstromingen, orkanen, vulkaanuitbarstingen, aardbevingen, enz?

1. De mens was goed.
2. De mens viel in zonde.
3. Zijn natuur werd zondig en aangezien hij het hoofd van de schepping was, nam hij de schepping in zijn val mee.
4. De schepping zucht en lijdt nu en ziet verlangend uit naar het einde en het nieuwe begin - de Nieuwe hemel en Nieuwe aarde. Dat lijden zie je ook in de aardbevingen, overstromingen en dergelijke.
5. God is nog steeds boos over de zonde en Hij wil die straffen. Aardbevingen e.d. kunnen onderdeel zijn van de 'gerichten' (uitvoering van de rechtspraak) van God.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23566
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 28 jan 2008 09:12

Vuurtje schreef:
Marnix schreef:waarom niet? waar zou jij mee beginnen? Kom maar met een uitwerking van een beter idee. Want ik vraag me af of dat er is.


Als ik het over God wil hebben begin ik niet over het kwaad. Dat is 100% het tegenovergestelde. Naast te laten zien wat God niet is kun je ook laten zien wat God wel is. De zin van het bestaan vind ik een goede ingang. Ook de natuur is een goede mogelijkheid om over God te beginnen. Ook zou je kunnen wijzen op bewijzen zoals profetien uit het oude testament die uitkomen in het nieuwe testament (betrouwbaar). Je kunt vertellen dat God een relatie met ons wil enz.


Je hebt gelijk. Alleen kom je al snel op wat Christus heeft gedaan uit en dus ook op het kwaad. En heel vaak zullen mensen je al snel vragen: Als God dan goed is, waarom is er dan lijden. Maar ik ben het er mee eens dat wij niet met het kwaad hoeven te beginnen, het ging me er overigens vooral om hoe God vaak lijden gebruikt om mensen tot Hem te trekken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Toetsenbord
Sergeant
Sergeant
Berichten: 372
Lid geworden op: 11 feb 2008 22:13

Berichtdoor Toetsenbord » 23 feb 2008 00:21

Volgens mij staat het antwoord van dit topic in Psalm 10:14

Gij ziet het [immers]; want Gij aanschouwt de moeite en het verdriet, opdat men het in Uw hand geve; op U verlaat zich de arme, Gij zijt geweest een Helper van den wees.
Er is een groot verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.

Het is de toon die de muziek maakt.

Gebruikersavatar
Joepie Meloen
Mineur
Mineur
Berichten: 220
Lid geworden op: 21 jan 2008 10:56

Berichtdoor Joepie Meloen » 25 feb 2008 15:55

Mijns inziens straft God ons om onze zonden.
"Alvorens zich te beklagen is het nuttig zich deze vraag te stellen: zou ik een ander willen zijn?"

Gebruikersavatar
Haasje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 feb 2008 15:24

Berichtdoor Haasje » 26 feb 2008 17:01

Ik denk niet dat God direct straft Hij is liefhebbend en heeft niet voor niets Zijn Zoon gestuurd!

Riska

Berichtdoor Riska » 26 feb 2008 17:47

Haasje schreef:Ik denk niet dat God direct straft Hij is liefhebbend en heeft niet voor niets Zijn Zoon gestuurd!

Dit is mij uit het hart gegrepen!

Gebruikersavatar
Joepie Meloen
Mineur
Mineur
Berichten: 220
Lid geworden op: 21 jan 2008 10:56

Berichtdoor Joepie Meloen » 26 feb 2008 20:25

Waarom zijn wij dan allerhande ellendigheid onderworpen?

Dat is dus geen straf volgens jullie?
"Alvorens zich te beklagen is het nuttig zich deze vraag te stellen: zou ik een ander willen zijn?"

Gebruikersavatar
Rope
Verkenner
Verkenner
Berichten: 19
Lid geworden op: 05 mar 2007 13:11
Locatie: Utrecht

Berichtdoor Rope » 26 feb 2008 21:12

... kwaad straft zichzelf. Dat idee heb ik vaak. Consequenties van wat wij fout doen/gedaan hebben komen later net zo hard terug als de zonde waarmee we God spreekwoordelijk in het gezicht slaan. Hij gaf ons vrije wil om de weg te gaan die we wilden, waar bijkomt dat de gevolgen van die keuzes ook voor onze rekening zijn.
Ik ben niet heel erg thuis in dit onderwerp, dus het zijn ook maar wat gedachten van mijn kant.

Ps. excuus als ik opmerkingen plaats die al eerder langsgekomen zijn...
- i know You stay true when my world is false - MuteMath

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 26 feb 2008 21:13

Joepie Meloen schreef:Waarom zijn wij dan allerhande ellendigheid onderworpen?

Dat is dus geen straf volgens jullie?


Straft God collectief, of een ieder naar zijn of haar zonden volgens jou?

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 26 feb 2008 21:19

Ik heb nog nooit ervaren dat al het slechte bij God vandaan komt. Ik weet wel dat Hij er altijd is om te helpen in moeilijke tijden.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3650
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Berichtdoor henkie » 26 feb 2008 22:04

Haasje schreef:Ik denk niet dat God direct straft Hij is liefhebbend en heeft niet voor niets Zijn Zoon gestuurd!


Mozes mocht het beloofde land niet ingaan als gevolg van zijn ongehoorzaamheid. God straft wel degelijk dus.

Gebruikersavatar
Haasje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 feb 2008 15:24

Berichtdoor Haasje » 27 feb 2008 07:05

Dat was in het Oude Testament en voor Jezus kruiseging :)

Rolf

Berichtdoor Rolf » 27 feb 2008 12:35

Haasje schreef:Ik denk niet dat God direct straft Hij is liefhebbend en heeft niet voor niets Zijn Zoon gestuurd!
Onder het nieuwe verbond is het Oude Testament niet geheel verdwenen.
Zie ook Math. 5 : 17 - 19.
In het doopformulier staat, "Eer Hij deze ongestraft liet blijven, aan Zijn lieve Zoon met de bittere en smadelijke door des kruises gestraft heeft".
De Heere Jezus heeft verzoening aangebracht.
Zijn volgelingen kunnen daarna nog wel straf ontvangen.
Denk eens aan Paulus.
In Psalm 103 staat: Hij straft, maar naar onze zonden niet.

Gebruikersavatar
Haasje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 feb 2008 15:24

Berichtdoor Haasje » 27 feb 2008 16:40

Sorry ik begrijp het niet.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 36 gasten