Waarom straft God?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Denkertje21

Waarom straft God?

Berichtdoor Denkertje21 » 10 dec 2007 09:55

Ik las in een ander topic een opmerking die me bezig bleef houden:

Straf van God is bedoeld om je iets te leren, om je uiteindelijk te reinigen. Dat is net als wanneer een vader z'n kind slaat omdat die zichzelf in gevaar heeft gebracht.


Is dat zo? Waarom straft God eigenlijk? Is dat omdat Hij rechtvaardig is en Hij daarom gerechtigheid en genoegdoening wil?
Of is dat omdat Hij ons met liefdevolle hand op het rechte pad wil brengen?

esli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1023
Lid geworden op: 27 nov 2007 21:38
Locatie: Leiden

Berichtdoor esli » 10 dec 2007 10:04

Idd wel interessant. Maar ik heb dan nog niet helemaal helder wat als straf van God wordt gezien. Gewoon de logische consequenties dragen van dom gedrag? of denk je aan het hiernamaals?

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 10 dec 2007 11:03

Ik denk meer aan straffen hier en nu

esli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1023
Lid geworden op: 27 nov 2007 21:38
Locatie: Leiden

Berichtdoor esli » 10 dec 2007 11:15

Ik zag dat je het citaat staat in een topic over sex. Dus als je met meerdere mensen sex zou hebben en vervolgens een SOA oploopt is dat een straf van God. Is dat een beetje wat je bedoelt met straf?

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 10 dec 2007 11:35

Ik denk daarbij aan consequenties van je gedrag op aarde, maar ook aan de poel des vuurs nadat je bent overleden.

Gebruikersavatar
goshen
Luitenant
Luitenant
Berichten: 563
Lid geworden op: 18 jul 2007 10:20
Locatie: Westland

Berichtdoor goshen » 10 dec 2007 11:42

Denk ook niet dat de ellende die je tijdens je leven overkomt als een straf moet zien, dat zou wel heel erg onrechtvaardig zijn in die zin dat sommige mensen dan extreem zwaar gestraft worden. Het is eerder een "willekeurig" lot dat sommige van ons treft, de reden is voor ons als mensen niet duidelijk maar ik denk dat je het niet individueel moet bekijken maar naar de mensheid toe. Ik ga er eerst het bijbelboek Job nog eens op nalezen.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 10 dec 2007 12:05

goshen: zo denk ik ook wel, maar aan de andere kant heeft God ook alles in Zijn hand en gebruikt Hij alle dingen om Zijn doel te bereiken. Ken je dat beeld van het borduurwerk?

Gebruikersavatar
goshen
Luitenant
Luitenant
Berichten: 563
Lid geworden op: 18 jul 2007 10:20
Locatie: Westland

Berichtdoor goshen » 10 dec 2007 13:00

Lalage schreef:goshen: zo denk ik ook wel, maar aan de andere kant heeft God ook alles in Zijn hand en gebruikt Hij alle dingen om Zijn doel te bereiken. Ken je dat beeld van het borduurwerk?
Dat laatste ken ik niet zo, verklaar je nader :shock:

(zware) Tegenslagen in het leven kunnen ook door Christenen gebruikt worden om de gemeente op te bouwen. Zelf heb ik een keer gesproken met diepgelovige 'pijnpatient'. Deze man leed aan een soort gewrichtsziekte waardoor hij ieder moment van de dag pijn had. Toch was hij daar niet verbitterd over en getuigde hij van zijn geloof en was een positief ingesteld persoon. Door er zo mee om te gaan ben je een goed voorbeeld voor anderen.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 10 dec 2007 13:05

Wel, als je een borduurwerk van de onderkant bekijkt, zie je alleen een wirwar van draadjes. Maar als je het van boven ziet, dan wordt duidelijk wat het eigenlijk voorstelt. God kijkt van boven, maar wij van beneden. Wij zien alleen die warboel van draadjes en we weten niet hoe 't er uiteindelijk uit zal zien.

Dat over die pijnpatient herken ik wel, mijn moeder is ook zo iemand...

Gebruikersavatar
goshen
Luitenant
Luitenant
Berichten: 563
Lid geworden op: 18 jul 2007 10:20
Locatie: Westland

Berichtdoor goshen » 10 dec 2007 16:39

Lalage schreef:Wel, als je een borduurwerk van de onderkant bekijkt, zie je alleen een wirwar van draadjes. Maar als je het van boven ziet, dan wordt duidelijk wat het eigenlijk voorstelt. God kijkt van boven, maar wij van beneden. Wij zien alleen die warboel van draadjes en we weten niet hoe 't er uiteindelijk uit zal zien.

Dat over die pijnpatient herken ik wel, mijn moeder is ook zo iemand...
Mooi voorbeeld!
En ik heb enorme bewondering voor mensen die altijd positief blijven, ook als het tegenzit. Zelfs bij kleine tegenslag (zoals vroeg op moeten staan) is het voor sommige mensen al moeilijk om vrolijk te blijven (ik noem geen namen :mrgreen: ).

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 10 dec 2007 18:17

goshen schreef:Zelfs bij kleine tegenslag (zoals vroeg op moeten staan) is het voor sommige mensen al moeilijk om vrolijk te blijven (ik noem geen namen :mrgreen: ).

zo eentje ken ik er ook wel...

Riska

Berichtdoor Riska » 10 dec 2007 22:23

Lalage schreef:Wel, als je een borduurwerk van de onderkant bekijkt, zie je alleen een wirwar van draadjes. Maar als je het van boven ziet, dan wordt duidelijk wat het eigenlijk voorstelt. God kijkt van boven, maar wij van beneden. Wij zien alleen die warboel van draadjes en we weten niet hoe 't er uiteindelijk uit zal zien.

Het beeld is bekend ja, maar het maakt mij altijd weer boos. Heb altijd het gevoel gehad met een kluitje in het riet gestuurd te worden bij zulke beelden, als het gaat om de wezenlijke vragen...

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 10 dec 2007 22:25

Dat heb ik de laatste tijd ook meer.

Daarbij ben ik het ook niet mee eens dat God straft. Wel gebruikt Hij onze foute dingen om er van te leren en er beter door gewapend te worden voor de toekomst.

(klinkt misschien wel erg vaag zo :wink: )
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Riska

Berichtdoor Riska » 10 dec 2007 22:33

Voor mij volstrekt duidelijk.

Liarose
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3208
Lid geworden op: 17 aug 2006 12:43

Berichtdoor Liarose » 11 dec 2007 10:08

Voor mij ook. Slechte dingen komen van de duivel. En God gebruikt die slechte dingen inderdaad ten goede, maar Hij zorgt niet zelf voor slechte dingen.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten

cron