OKK

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1039
Lid geworden op: 07 mar 2006 19:21
Locatie: Velp
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 20 nov 2007 11:46

Weerleg ze dan, als ze bol staan van onkunde en vooroordelen moet dat niet vreselijk moeilijk zijn. Dat is, als ze daar inderdaad bol van staan.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 20 nov 2007 12:17

Ik heb dat geprobeerd, maar dan komt hij weer met dezelfde argumenten en ik heb geen zin in een Weense wals vol herhalingen.

De OKKN is overigens geen kerk met al teveel richtingenstrijd (om het topic weer wat elan te even), daarvoor is de kerk te klein. Dat betekent echter wel dat er tussen parochies onderling, net als bij de PKN of de GerGem, her en der flinke verschillen in (theologisch) inzicht bestaan.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 20 nov 2007 12:32

Hier is een vereenvoudigd schemaatje met enkele verschillen tussen RKK en OKK:


De bisschop van Rome heeft als primaat van de kerk het alleenrecht tot alle benoemingen van het (aarts)bisschopsambt.
RKK Ja
OKK Nee

Als de bisschop van Rome (de paus) "ex cathedra" een geloofsuitspraak proclameert, is daarop geen tegenspraak mogelijk en is deze derhalve geldig voor alle gelovigen.
RKK Ja
OKK Nee

De moeder van Jezus, de H. maagd Maria is (evenals Jezus) zonder zonde geboren.
RKK Ja
OKK Nee

Zij is, mede op grond hiervan, medemiddelares tussen God en mensen.
RKK Ja
OKK Nee

Zij is daarom (evenals Jezus) ten hemel opgenomen en dus niet lichamelijk gestorven.
RKK Ja
OKK Nee

Een priester die namens de gemeente voor God staat dient celibatair te leven.
RKK Ja
OKK Nee

In de geconsacreerde hostie is het lichaam van Christus 'letterlijk' aanwezig en is een herhaling van het zoenoffer.
RKK Ja
OKK Nee

Intercommunie met andere christelijke kerkafdelingen wordt als belangrijk ervaren.
RKK Nee
OKK Ja

De (geloofs)uitspraken van de concilies tot aan het schisma tussen de Kerk van het Westen (Rome) en die van het Oosten (Orthodoxie) dienen als de basis van de zich ontwikkelende kerkelijke leer.
Zogenaamde volksdevotie en tradities komen daarbij op het tweede plan.
RKK Nee
OKK Ja

Vrouwen kunnen evenals mannen gewijd worden tot diaken en priester.
RKK Nee
OKK Ja

Het bestuur van de kerk is hiërarchisch afgeleid van de bisschop van Rome.
RKK Ja
OKK Nee

De parochie heeft invloed op pastorale benoemingen en kerkelijke afgevaardigden hebben invloed op bisschoppelijke benoemingen.
RKK Nee
OKK Ja

Het aantal beschikbare priesters voor de verzorging van de parochies is problematisch.
RKK Ja
OKK Nee
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Riska

Berichtdoor Riska » 20 nov 2007 12:53

Dat is een volkomen heldere opsomming van de verschillen.

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 20 nov 2007 15:32

Dit begrijpt een simpel mens tenminste ook. Meer dan die hele lappen tekst die hier voor gepost zijn
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gebruikersavatar
Laodicea
Mineur
Mineur
Berichten: 164
Lid geworden op: 03 feb 2006 23:27
Locatie: Assen

Berichtdoor Laodicea » 20 nov 2007 17:26

Optimatus schreef:Ik heb dat geprobeerd, maar dan komt hij weer met dezelfde argumenten en ik heb geen zin in een Weense wals vol herhalingen.

Welnee man, ik heb gewoon onderbouwd gehakt gemaakt van het gros van je 'argumenten, daarom ga je er niet op in. :schaterlach:
Gepassioneerd onhip, vurig apparatchik, burgerlijk met overgave, 'middle of the road' on full speed.

Gebruikersavatar
Laodicea
Mineur
Mineur
Berichten: 164
Lid geworden op: 03 feb 2006 23:27
Locatie: Assen

Berichtdoor Laodicea » 20 nov 2007 17:51

Optimatus schreef:Hier is een vereenvoudigd schemaatje met enkele verschillen tussen RKK en OKK:

Zullen we even de foutjes eruit schiften? ;)

De moeder van Jezus, de H. maagd Maria is (evenals Jezus) zonder zonde geboren.
RKK Ja
OKK Nee
Zonder erfzonde, al impliceert dat wel zonder zonde. Maar je kan niet stellen dat de OKK dat niet gelooft, ze heeft hier alleen niets over vastgelegt. Klein, maar niet onbelangrijk verschil. Als Oud-Katholiek kan je rustig in de Onbevlekte Ontvangenis geloven zonder in tegenspraak te zijn met de leer (welke leer eigenlijk bedacht ik me net :schaterlach: )

Zij is, mede op grond hiervan, medemiddelares tussen God en mensen.
RKK Ja
OKK Nee
Zelfde verhaal, met dat verschil dat de co-redemptrix titel niet dogmatisch is bij ons, en dat alle Christenen in een bepaalde zin mede-verlossers zijn.
Zij is daarom (evenals Jezus) ten hemel opgenomen en dus niet lichamelijk gestorven.
RKK Ja
OKK Nee
Ook weer hetzelfde voorbehoud, maar bovendien is het ook nog eens zo dat dat het Maria ten hemelopnemingsdogma niets zegt over het overlijden van Maria. De overheersende opinie is echter dat ze weldegelijk eerst ingeslapen is, getuige ook het feit dat men in het oosten het Dormitio feest kent. En dan maak je echt een kolossale fout; Jezus is niet ten hemel opgenomen, Hij is zelf ten hemel gevaren.
In de geconsacreerde hostie is het lichaam van Christus 'letterlijk' aanwezig en is een herhaling van het zoenoffer.
RKK Ja
OKK Nee
Men kent de dogma's van de Transsubstantiatie weliswaar niet, maar men heeft het weldegelijk over de 'Waarlijke Tegenwoordigheid' van de Heer in de Hostie. Transsubstantiatie gaat over het 'hoe', niet over het 'of'. Het is een teken aan de wand dat wij bijvoorbeeld de Eucharistie in de OKK wél erkennen en die in de Lutherse kerken niet. Men gelooft in feite op dit gebied hetzelfde, hoe hard ze ook roepen van niet.

Intercommunie met andere christelijke kerkafdelingen wordt als belangrijk ervaren.
RKK Nee
OKK Ja
Jazeker vinden wij dat belangrijk, te belangrijk zelfs om er een loopje mee te nemen, eenheid in waarheid he? Ik heb in het voorgaande al wat meer gezegt hierover.
De (geloofs)uitspraken van de concilies tot aan het schisma tussen de Kerk van het Westen (Rome) en die van het Oosten (Orthodoxie) dienen als de basis van de zich ontwikkelende kerkelijke leer.
Zogenaamde volksdevotie en tradities komen daarbij op het tweede plan.
RKK Nee
OKK Ja
Dit is gewoon pure modernistische laster. Bovendien was mijn quote op de vorige pagina óók van een concilie van voor het schisma.
Vrouwen kunnen evenals mannen gewijd worden tot diaken en priester.
RKK Nee
OKK Ja
En hoe wil je dat v.w.b. de priesters en gewijde diaconessen rijmen met het voorgaande?
Gepassioneerd onhip, vurig apparatchik, burgerlijk met overgave, 'middle of the road' on full speed.

Gebruikersavatar
Laodicea
Mineur
Mineur
Berichten: 164
Lid geworden op: 03 feb 2006 23:27
Locatie: Assen

Berichtdoor Laodicea » 20 nov 2007 17:55

Riska schreef:Dat is een volkomen heldere opsomming van de verschillen.
En het staat bol van de fouten en onvolkomenheden.

Dat krijg je ervan als je moeilijke thema's simpel wil maken.
Gepassioneerd onhip, vurig apparatchik, burgerlijk met overgave, 'middle of the road' on full speed.

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 20 nov 2007 17:59

Eigenlijk zeg jij in je 'weerlegging' dat het wel klopt, maar je zet er alleen even een kantekening bij.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 20 nov 2007 18:15

Laodicea schreef:
Optimatus schreef:Ik heb dat geprobeerd, maar dan komt hij weer met dezelfde argumenten en ik heb geen zin in een Weense wals vol herhalingen.

Welnee man, ik heb gewoon onderbouwd gehakt gemaakt van het gros van je 'argumenten, daarom ga je er niet op in. :schaterlach:


Wanneer neemt de RKK afstand van de moordende priesters in Nyamata en Kibuye?

Wanneer neemt de RKK afstand van de pedo-pastoors in Amerika?

Wanneer neemt de RKK afstand van foute priesters in Argentinië (er is er onlangs nog één veroordeeld door het gerecht aldaar).
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Laodicea
Mineur
Mineur
Berichten: 164
Lid geworden op: 03 feb 2006 23:27
Locatie: Assen

Berichtdoor Laodicea » 20 nov 2007 18:44

Gerdien B. schreef:Eigenlijk zeg jij in je 'weerlegging' dat het wel klopt, maar je zet er alleen even een kantekening bij.

Nee, lees nog maar eens, wezenlijk klopt het niet, in de meeste van die gevallen is het:
RKK JA/NEE
OKK niets over vastgelegd.

Dat vind ik een groot verschil.
Gepassioneerd onhip, vurig apparatchik, burgerlijk met overgave, 'middle of the road' on full speed.

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 20 nov 2007 18:45

OKK heeft vertouwen in de gemeenteleden dat ze zelf de bijbel kunnen lezen en standpunten in kunnen nemen
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 20 nov 2007 18:48

Op dat punt heeft de OKKN enkele vruchten van de Reformatie in het menu verwerkt.

Maarreh... het blijft me verbazen dat een Roomse zich zo opwindt over een klein kerkgenootschapje als de OKKN. Geweten? :mrgreen:
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Laodicea
Mineur
Mineur
Berichten: 164
Lid geworden op: 03 feb 2006 23:27
Locatie: Assen

Berichtdoor Laodicea » 20 nov 2007 18:56

Optimatus schreef:
Laodicea schreef:
Optimatus schreef:Ik heb dat geprobeerd, maar dan komt hij weer met dezelfde argumenten en ik heb geen zin in een Weense wals vol herhalingen.

Welnee man, ik heb gewoon onderbouwd gehakt gemaakt van het gros van je 'argumenten, daarom ga je er niet op in. :schaterlach:


Wanneer neemt de RKK afstand van de moordende priesters in Nyamata en Kibuye?

Wanneer neemt de RKK afstand van de pedo-pastoors in Amerika?

Wanneer neemt de RKK afstand van foute priesters in Argentinië (er is er onlangs nog één veroordeeld door het gerecht aldaar).

Heeft men allang gedaan, als priesters wat misdaan hebben, dan komen ze voor de rechter.

En zou je nu dan eindelijk eens inhoudelijk willen reageren? Ik begrijp dat je het een sport vind om zoveel mogelijk kritische vragen te ontwijken, maar er staan nog genoeg posten open.

Ga dáár eens op in als je durft. :wink:
Gepassioneerd onhip, vurig apparatchik, burgerlijk met overgave, 'middle of the road' on full speed.

Gebruikersavatar
Laodicea
Mineur
Mineur
Berichten: 164
Lid geworden op: 03 feb 2006 23:27
Locatie: Assen

Berichtdoor Laodicea » 20 nov 2007 19:01

Gerdien B. schreef:OKK heeft vertouwen in de gemeenteleden dat ze zelf de bijbel kunnen lezen en standpunten in kunnen nemen

Wat je er ook van vind, het klopt dus gewoon niet wat Optimatus zegt, alwéér niet.
Gepassioneerd onhip, vurig apparatchik, burgerlijk met overgave, 'middle of the road' on full speed.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 gasten