OKK

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Laodicea
Mineur
Mineur
Berichten: 164
Lid geworden op: 03 feb 2006 23:27
Locatie: Assen

Berichtdoor Laodicea » 30 nov 2007 17:50

Zareb zei:
De Bijbel is Gods Woord, en een ieder die daar aan af doet of daaraan toevoegt is vervloekt, zo leert de Bijbel ons.
Jezus is Gods woord, de Bijbel bevat God's woord, dat is nogal essentieel, anders zou je een boekaanbidder zijn. Een boek leert ook niets, want het is een object. Bovendien valt dat citaat uit Openbaringen niet te rijmen met de stelling die je hier neerzet. Dat citaat gaat namelijk over het boek Openbaringen zélf, niet de hele Bijbel. Als je het wél zo interpreteert (wat een stevig anachronisme zou zijn, maar goed) dan heb je een nog groter probleem, want de eerste Bijbels hadden aantoonbaar meer boeken dan welke Protestantse Bijbels nu hebben.
En, juist die persoonlijke relatie met God is iets wat je niet zo makkelijk in de RK vind.

Nergens, maar dan ook nergens vind je de intieme relatie met Christus meer dan in de Kerk, waar je één mag worden met Christus in de Eucharistie, niks gedenken, niks vergeestelijken, Hij is dan letterlijk in je.
O ja, inquisitie, waar duizenden protestanten gemarteld en vermoord zijn, is daar een goed bewijs van.

Naast het feit dat de daden van de Inquisitie steevast overdreven worden, zijn er veel meer katholieken door Protestanten vermoord dan andersom.
Nee, wat een enorme bullshit. Het gaat er niet om wat wij interpreteren. Het gaat om de boodschap die klip en klaar uit Zijn Woord naar voren komt.

Zo klip en klaar dat men binnen de Protestantse minderheid in het Christendom verdeelt is over 30000 verschillende denominaties die juist op leerstellig gebied enorm van elkaar verschillen? Dat de schuld niet van de Bijbel (kijk, nu begin ik ook al over een boek te praten alsof het een persoon is, het werkt aanstekelijk. :P ), dat heeft te maken met het oneigenlijk gebruik ervan. De Bijbel is nooit bedoeld geweest als éénzijdige bron voor leerstellingen, maar behoort thuis in een raamwerk van de Traditio en magisterium.
En dan kan die boodschap voor jou misschien wel eens ander zijn dan die voor mij.

Mjah, relativisme dus?
Maar wat ons samen zou moeten brengen is het geloof in Hem, die geen biecht tegen over zondige mensen mensen nodig heeft.

Hoe kom je erbij dat wij Christus zouden laten biechten? :schaterlach: Anyway, de biecht is er sowieso voor de mens, niet voor God.
Daar waar Rome de plaatst denkt in te kunnen nemen van de Bijbel daar is ze voor mij, een valse godsdienst.

Zeggen dat de Kerk de plaats inneemt van de Bijbel getuigt van een fundamenteel onbegrip voor onze ecclesiologie. Ik vind het echt niet erg om van mening te verschillen, maar waarom tref ik juist in dit soort kringen zo vaak de neiging om stropoppen op te werpen? De Kerk neemt niet de plaats in van de Bijbel, maar van de éénling die met de Bijbel in de hand z'n eigen leer denkt te ontwerpen.
Gerdien B. zei:
De ware Kerk is in de hemel en hier op aarde zijn het kerken die allemaal denken dat zij gelijk zijn aan de ware Kerk van hierboven.

Geinig. :) Ik lees wat anders in de Bijbel en kom wat anders tegen in de Kerkgeschiedenis. Zelfs de NGB is het niet met je eens, bekijk artikel 27 tot 29 maar eens. (zo uit het hoofd hoor. ;) )
bedenk wel dat de mensen die boven in de ware kerk zijn uit alle soorten kerken hier op aarde komen. Denk niet dat je er alleen maar rooms katholieken tegen zult komen.

Zeker, sterker nog, er zullen ook Moslims, Boeddhisten en Atheisten zijn. Of er ook Oud-katholieken zullen zijn weet ik niet. Vast wel een paar. :P Bedenk wel dat de katholieke éne Kerk-gedachte niet hetzelfde is als de Calvinistische ware Kerk-gedachte.
Optimatus zei:
Het feit dat jij iets niet kunt volgen, betekent niet dat het toch zo kan zijn. De ware Kerk is de gemeenschap van Christus en niet een of ander kerkgenootschap. Dat is een subtiel verschil.

Kwestie van woordgebruik, de katholieke Kerk is dan ook niet 'een kerkgenootschap' maar het Lichaam van Christus. Als we het hebben over Christenen die niet katholiek zijn, dan hebben we het over Christenen die zich buiten de zichtbare grenzen van de Kerk bevinden. Stiekem zijn ze dus een ietsepietsie katholiek zonder het te weten.
Dat is dus nonsens. Er is geen kerkgenootschap, ook niet dat van Bennie Zestien, dat de waarheid in pacht heeft.

Prima, wijs maar eens de inconsistenties aan in ons ecclesiologisch systeem. Dat lijkt me de enige wijze om zo'n claim hard te maken. ;)
De almacht van de paus in Rome. Er komen richtlijnen voor wat je MOET GELOVEN uit Rome. Als de paus morgen bepaalt dat Maria de dochter van de aartsengel Gabriël is, dan moeten de RKK'ers dat geloven. Dat moeten hè...

De paus is uiteindelijk de plaats van de eindverantwoordelijkheid, maar de meeste beslissingen vinden uiteindelijk plaats in de collegialiteit van de bisschoppen. Wat fundamenteler is, je MOET helemaal niets geloven. Dit is echt een groot verschil tussen katholieken en Protestanten. Als ik, door wat voor omstandigheid, niet kan geloven dat Maria ten hemel is opgenomen, maar ik ben gehoorzaam aan de Kerk, dan is er niet zoveel aan de hand. Alsof een mens altijd maar controle heeft over wat hij gelooft. Het zou een zootje worden als alles daarvan afhankelijk was.
(Overigens zou Maria de dochter van Anna en Joachim zijn, maar daar zijn geen bijbelse bewijzen voor).

Neuh, maar voor'sola scriptura' en de Bijbelcanon zijn er ook geen 'Bijbelsche bewijzen'. Voor een magisterium en de Traditio echter wel. Het tekent wel de zwakte van het gehanteerde paradigma.
De transsubstantiatie. Ik geloof nog dat Christus aanwezig is in brood en wijn, maar niet dat ik letterlijk op Hem zit te kauwen.

Dat heb je waarschijnlijk allang gedaan. Dat de OKK het Transsubstantiatie dogma erkent is niet meer dan een strategisch handigheidje, in praktijk geloven ze gewoon hetzelfde als wij op dit punt. Darnaast is het natuurlijk een vreemde zin als je 'm nog eens hardop voorleest: "Ik geloof nog dat Christus aanwezig is in brood en wijn, maar niet dat ik letterlijk op Hem zit te kauwen" Als Hij er aanwezig is, dan zit je op 'm te kauwen, zo simpel ligt dat.
In bijna geen enkele kerk krijg je bij de communie wijn. Waarom eigenlijk niet?

Weet ik niet, iets met hygiëne geloof ik. Het maakt ook niet wezenlijk uit, aangezien het juist niet om het decorum gaat. Christus komt toch wel tot je. Je hebt ook mensen die reuze allergisch zijn voor gluten, die mogen dan geen Hostie, maar alleen wijn, ook dat maakt verder niet wezenlijk uit.
Het feit dat de RKK zich nooit eens ondubbelzinnig heeft uitgesproken tegen, ondermeer, vervolging van andersdenkenden. Goed, JP2 heeft zich wel eens wat vaagjes verontschuldigd, maar dat leek meer op een PR-stunt dan op een echte verontschuldiging.

Omdat het ook een moeilijke kwestie is. Was de vervolging van de Albigenzen terecht? Waren de kruistochten terecht? Me dunkt dat die acties op zich best gerechtvaardigt waren, maar je hebt eenvoudigweg te maken met een ander rechtssysteem.
Het idiote priestercelibaat en het daaruit volgende priestertekort.

Valt best mee, dat priestertekort is slechts een lokaal West-Europees fenomeen. Het celibaat is weliswaar geen dogmatisch feit, maar niettemin is het aantal problemen in de Kerk juist enorm afgenomen sinds het celibaat strikt werd nageleefd.
De excessieve Mariaverering. Dat gedoe inzake Middelares aller Genade. Zij heeft de Middelaar gedragen, maar is zelf geen middelares. Daar geloof ik geen snars van.

Het is een titel, geen dogma. Maar als je gewoon kijkt wat die titel nu inhoudt aan de hand van je eigen zin: "Zij heeft de Middelaar gedragen, maar is zelf geen middelares." Dat middelares alle genade slaat daarop, op het vrijwillig dragen van Christus, en niet meer, het is gewoon een gevolgtrekking. Je kunt zeggen dat de rol van Maria onnoemelijk klein is, en haar middelaarschap valt in de categorie zoals ook Mozes, Abraham, Adam, Paulus en noem maar op middelaars waren, zoals we eigenlijk allemaal middelaars zijn, en wat totaal iets anders is dan het middelaarschap van Jezus. Maar het verandert er niets aan.
Het "contact" met heiligen kan ik me nog voorstellen. Het is een prettig idee dat in de hemel wat mensen met je meebidden, dan sta je niet zo alleen, maar de soms afgodische aanbidding van heiligen - allé, niet officieel, maar het komt akelig dicht in de buurt.

Dat is veel meer een gevoelskwestie denk ik. Sommige mensen dwepen ook enorm met elkaar, wat vervelend is, maar ook niet meer dan dat. Verder maakt het natuurlijk niet uit wat 'een prettig idee is', maar wat wáárheid is. Er zijn zoveel vervelende dingen die toch waar zijn.
Het feit dat RKK'ers vaak niet geïnteresseerd zijn in wat ze geloven - en het vaak ook niet weten.

Dat is even vervelend als universeel menselijk. Geen criterium voor waarheid. Israel was ook God's volk. In de Bijbel kan je glashelder teruglezen dat het messtentijds zo zondig was als ik weet niet wat, maar toch bleef het God's volk. Judas was zondig, het is niet vreemd om te bedenken dat hij wellicht in de hel beland is, maar als dat zo is, dan maakte hem dat niet minder een apostel, dat staat los van zijn al dan niet zondigheid.
Als blijkt dat Rome inderdaad is gaan schuiven, kan meteen een deel van de Heidelbergse Cathegisme naar het museum...

Zondag 30 klopt in ieder geval niet, wij herofferen Christus niet in de Mis, het offer wordt niet herhaalt, dat is altijd al en foute visie geweest.
Riska zei:
Ook in de RK is het standpunt verschoven. Vorige week hadden wij uitleg van een beleidsmedewerker van het bisdom Rotterdam over de Eucharistie en de uitleg die inmiddels algemeen geldend is binnen de RK is, dat de Heer ons nodigt en aanwezig is in de viering
Dit klopt natuurlijk, maar deze gevolgtrekking;
(precies zoals wij dat binnen het protestantisme ook geloven. Dus niks: veranderen in het lichaam en het bloed van Christus, maar het gedenken dat Hij dat voor ons gaf.

...die klopt niet, het Transsubstantiatie dogma geldt nog steeds gewoon.
Ik was dit weekend in de Abdij van Berne en bij de Eucharistieviering werd gezegd: "het brood des levens"... Daar kon ik mij dus geheel in vinden.

Dat zeggen ze bij ons ook. Dat is ook logisch, want hoe kan brood dat niks doet nu levend maken?
Gepassioneerd onhip, vurig apparatchik, burgerlijk met overgave, 'middle of the road' on full speed.

Vuurtje
Mineur
Mineur
Berichten: 192
Lid geworden op: 07 okt 2006 20:49

Berichtdoor Vuurtje » 30 nov 2007 18:36

Mattheus 24:23-26 + 30

Alsdan, zo iemand tot u zal zeggen: Ziet, hier is de Christus, of daar, gelooft het niet. Want er zullen valse christussen en valse profeten opstaan, en zullen grote tekenen en wonderheden doen, alzo dat zij (indien het mogelijk ware) ook de uitverkorenen zouden verleiden. Ziet, Ik heb het u voorzegd! Zo zij dan tot u zullen zeggen: Ziet, hij is in de woestijn; gaat niet uit; Ziet, hij is in de binnenkamers; gelooft het niet. (...) En alsdan zal in de hemel verschijnen het teken van de Zoon des mensen; en dan zullen al de geslachten der aarde wenen, en zullen de Zoon des mensen zien, komende op de wolken des hemels, met grote kracht en heerlijkheid.

Het is duidelijk dat Jezus de aarde lichamelijk verlaat, en er is duidelijk beschreven hoe hij terug zal komen.

Lucas 20:19
En Hij nam brood, en toen Hij gedankt had, brak Hij het, en gaf het hun, zeggende: Dat is Mijn lichaam, dat voor u gegeven wordt; doet dat tot Mijn gedachtenis.

Dus tot zijn gedachtenis, en niet om lichamelijk één te worden.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 30 nov 2007 23:07

Wat wil je daarmee zeggen, Vuurtje?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

wateengedoe2
Verkenner
Verkenner
Berichten: 52
Lid geworden op: 27 sep 2006 13:23

Berichtdoor wateengedoe2 » 30 nov 2007 23:12

Vuurtje schreef:Lucas 20:19
En Hij nam brood, en toen Hij gedankt had, brak Hij het, en gaf het hun, zeggende: Dat is Mijn lichaam, dat voor u gegeven wordt; doet dat tot Mijn gedachtenis.

Dus tot zijn gedachtenis, en niet om lichamelijk één te worden.

Waar gaat Johannes 6 dan over?
Als iemand zegt: dat de mens door zijn werken [..], zonder de goddelijke genade [..] gerechtvaardigd kan worden vóór God, hij zij veroordeeld. (VI, Trente)

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 02 dec 2007 13:50

Laodicea schreef:
bedenk wel dat de mensen die boven in de ware kerk zijn uit alle soorten kerken hier op aarde komen. Denk niet dat je er alleen maar rooms katholieken tegen zult komen.

Zeker, sterker nog, er zullen ook Moslims, Boeddhisten en Atheisten zijn. Of er ook Oud-katholieken zullen zijn weet ik niet. Vast wel een paar. :P Bedenk wel dat de katholieke éne Kerk-gedachte niet hetzelfde is als de Calvinistische ware Kerk-gedachte.


Waarop grond jij de gedachte dat er moslims, atheisten en anderen in de hemel komen en waarom twijfel je er aan of er Oud-Katholieken in de hemel zullen komen?

ik vermoed dat dit puur een intepretatie van jou is, jou idee over de hemel, want ik lees geen enkele kerkverband in de Bijbel die op voorhand al wordt uitgesloten
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gebruikersavatar
biblebook
Sergeant
Sergeant
Berichten: 295
Lid geworden op: 08 apr 2006 11:58

Berichtdoor biblebook » 11 dec 2007 18:03

Hallo Laocidea,

U schreef:

Hij is dan letterlijk in je.

Laten we wel wezen Laocidea, als je lichaam de Tempel van de Heilige Geest is, dan is dat niet tijdens de Eucherastie en zeker niet op zoindag. Binnen de RKK is Jezus helemaal niet aanwezig maar is Maria het middelpunt van de aandacht. Zij is immers de Koningin der hemel. We weten allemaal dat de RKK een afgoden kerk is van jewelste. Vrijmetselarij is de basis. De paus is als Koning er wereld de vertegenwoordiger van de onreine vrouw. Hij verzamelt datgene dat onrein is en geregeert wordt door een valse doctrine. Het Pausdom is er dan ook nog steeds van overtuigd dat de Protestantse kerken geen recht van bestaan hebben, alleen onder de RKK de Staat in Rome.

Als je wilt dat Jezus "in je is" dat wil zeggen, Hem navolgen door de werking van de heilige Geest die haar fundament in de Hemelse God de Vader vindt en niet in een zondig mens die met de hoed "van Dagon" de visgod op, staat te beweren dat Christus "een mens" de macht heeft overgelaten. Jezus leert twee dingen over de mens: "Niemand is goed" en
"De mens is zonder Mij niets".

Wel de RKK heeft geboden en tijden veranderd. Zij zegt ook dat de Kerk belangrijker is dan Christus en zegt dan ook dat zij die de Kerk aanbidden Rome dienen na te volgen en zij die Christus navolgen Zijn geboden.


Enkele feiten over de RKK vanuit politiek-religieus perspectief (als politieke kerk dus):

Dat tijdens het Concilie van Nicea de Sabbat door Keizer Constantijn werd afgeschaft?!

In de eerste eeuwen hielden de bijbelse Christenen de Sabbat (vrijdag zonsondergang tot zaterdag zonsondergang). Echter in het jaar 325 vond Romeinse Keizer Constantijn dat dit maar afgelopen moest zijn.

Dat tijdens hetzelfde Concilie van Nicea de zondagsheiliging werd ingevoerd ?!
Keizer Constantijn was tot zijn dood een aanbidder van de heidense drie-ene-zonnegod = dus zon dagsviering. Een politieke rustdag, geen goddelijke en zeker niet van Jezus en God de Vader(=Isis+Horus+Seth=IHS) en hij wou in zijn rijk eenheid tussen Christenen en (de meerderheid )van zonnegodaanbidders. Daarom riep Constantijn de heilige dag van de drie-ene-zonnegod -de zondag- uit tot dag van heiliging...

Dat de 'Drie-eenheid-doctrine' met geweld door Constantijn in Nicea werd doorgevoerd?!

Keizer Constantijn stuurde een peleton soldaten af op de christelijke leiders die 'de eenheid-doctrine' niet Bijbels vonden. Nadat Constantijn zich van deze bijbelse leiders had ontdaan, loodste hij 'de basisbeginselen voor de drie-eenheid' zoals we die nu kennen door het Concilie. (Kortom: Jezus = God + God = Jezus). In het Concilie van Constantinopel in 381 loodste Constantinus de onbijbelse 3-eenheid -nu mŽt Heilige Geest- door de vergadering...

Dat er geen grotere heiligschennis is, dan een paus die zegt 'vervanger van God op Aarde' te zijn?!

De paus -hoofd van de Rooms-Katholieke Kerk- beweert plaatsvervanger van God op Aarde te zijn en daarmee ook nog eens 'onfeilbaar te zijn'.

Iedereen die de Bijbel leest, weet dat alleen de Heilige Geest van God zelf God vertegenwoordigt hier op Aarde. Ook weten we uit de Bijbel, dat heiligschennis is: je als mens uitgeven als (plaatsvervanger van) God. Overigens: alleen God zelf is alwetend!

Dat de 10-Geboden van God werden veranderd door de Rooms-Katholieke Kerk?!

Het tweede Gebod van God -Gij zult geen afgodsbeelden maken- werd door de Rooms-Katholieke Kerk 'afgeschaft en zoekgemaakt'. Het is natuurlijk duidelijk waarom, namelijk omdat deze kerk aanzet tot het maken en heiligen van beelden. Om toch weer op 10-Geboden uit te komen, werd het 10-de Gebod in tweeën gedeeld, zodat er weer 10-Geboden waren....

Dat het heiligverklaren- én het aanbidden van mensen ingaat tegen het 1e en 2e Gebod van God?!

Het eerste Gebod van God luidt, dat er slechts ŽŽn God is en dat alleen Hij aanbeden dient te worden. Met het heilig verklaren van mensen, het maken van heiligenbeelden Žn het aanbidden van heiligenbeelden worden dus mensen aanbeden. En dat is geheel strijdig met het eerste- en het tweede Gebod van God!


Dat Maria beslist gŽŽn maagd meer is en dat Jezus broers en zussen heeft?!

De Bijbel maakt duidelijk melding van broers en zussen van Jezus van dezelfde moeder Maria. Maria is dus geen 'eeuwige maagd'.

Deze titel is echter een verwijzing naar Astarte, die ook wel Isis wordt genoemd; zij is de vrouwelijke component van de 3-ene-zonnegod !!

Dat de besprenkeling en kinderbesprenkeling/doop niet bijbels zijn?!
Hoewel de Rooms-Katholieke Kerk in de eerste vijf eeuwen Ook doopte met onderdompeling, besloot men uit efficiency-overwegingen over te stappen naar 'besprenkeling'. Een aantal eeuwen hierna besloot ook deze kerk tot het besprenkelen van onwetende babies. En hiermee werd wederom een bijbelse handeling teniet gedaan door de Rooms-Katholieke Kerk.

De Bijbel spreekt van een doop door onderdompeling. En dat is ook letterlijk wat 'dopen' betekend, namelijk: 'onderdompelen'.

Hiermee wordt het afsterven van het zondige leven [onderwater] en het opstaan in Jezus met een nieuw en schoon leven [bovenkomen uit water] gesymboliseerd. Deze bijbelse handeling is voor iedereen die weet wat hij/zij gelooft én Jezus wil aannemen in zijn/haar leven als Redder van zonde.


Zo, om maar even een paar onbijbels en dus ongegronde zaken over de RKK te openbaren. Niet Jezus is in je, maar veel eerder de mens in zichzelf gekeerd! Slecht voorbeeld en een slechte zaak, voor de Rooms Katholieke Žn de Protestantse gelovige.

En dan nog dit, je schreef ook: niks vergeestelijken.

Als Jezus "in" je is, m.a.w. door Gods Geest het voorbeeld "levend maakt" (Levende Schriftwoord) dan is het de Heilige Geest die dat bewerkt. Wie Christus navolgt is een Geestelijke Christen, geen aardse door een namaak "heilig vader". We hebben een heilige Vader on de hemel; niet op aarde. Indien de pausen "heilig en onfeilbaar" zouden zijn, uitgekozen voor een taak op aarde, dan zouden zij niet overlijden; sterker noch er zou nooit opvolging van de eerste paus hebben plaatsgevonden, want die eerste paus "Petrus" (niet de Petrus van de Heilige Schrift overigens) zou dan nog hebben voorgeleefd, immers deze eerste Paus zou "onsterfelijk" zijn geweest, als Plaatsvrvanger van Christus/ Maar waarom zou Christus door een andere verlosser vervangen moeten worden? Jezus was immers uit de dood opgestaan! Het punt Laocidea was, dat Christus naar de hemel moet opgaan om twee redenen;

1. Hij moest de profetie van zijn Dienstwerk vervullen.
2. Hij kon, ook als -volmaakt- mens niet ALLE mensen bereiken.
3. Hiermee is dus tegelijkertijd bewezen dat het "uitverkoren volk" hun taak niet serieus wilde nemen, en daardoor hun bijzondere status verloor.
4. Om nu het eeuwig Evangelie toch in de wereld te brengen, vroeg Jezus aan Zijn Vader een andere "Trooster" te zenden, die overal en aan ieder mensenhart kon werken, buiten de wereld om; de Heilige Geest.

En met deze vaststaande gegevens en profetie in een notendop, is de macht en de positie van de Paus en het Pausdom buiten spel gezet en kan zij haar Gezag Žn haar geestelijke idee‘n alleen maar in deze wereld openbaren en toepassen. Edoch geen enkele toepassing er van zal mensen het juiste aspect van Christus`kunnen openbaren, wie onder het Gezag van de RKK valt in de vorm van haar Regering, is geestelijk begrensd door de beperktheid van de Draak, zoals Openbaring 13 ons leert. Want de Beesten (staat voor machten die een occulte en valse doctrine brengen met een zweem van -schijn- heiligheid en zich voordoen als vertegenwoordigers van het lam =Christus) staan in schril contrast van het Lam, dat zal overwinnen.

Nog een aardige opmerking van je:
maar ik ben gehoorzaam aan de Kerk, dan is er niet zoveel aan de hand

Citaat van de RKK Staat:

Zij die de (RKK) Kerk eerbiedigen dienen de zondag te onderhouden.
Zij die Christus navolgen dienen de Sabbat van het 4e gebod na te volgen.

En, bovendien, wat heeft Maria te maken met "de aanbidding". Maria ligt in haar graf tot de dag der opstanding. Immers Christus zŽlf heeft Johannes opdracht te geven voor haar te zorgen tot aan haar dood.
Maria is niet de Koningin der hemelen. Er is slechts ŽŽn Koning en dat is Christus. Er is geen Koning Žn een koningin der hemelen.
Alleen Christus is uit de doden opgewekt niet Maria! Maria ter hemelvaart, wie kan zo iets nu bedenken. Wie heeft Maria ten hemel zien varen?

Kijk, dit is wat Christus van ons vraagt en wat de gevolgen zijn als we een Paus of een ander, in de plaats stellen van Christus. Mensen die willens en wetensvast houden aan menselijke aanbidding, hebben geen relatie met Christus. Er woont in het Vaticaan dus een misleider, als deze zegt en meent dat hij de functie, uit de historie, van Christus heeft ontvangen:

Indien wij broeders zijn van Christus hebben we dezelfde Vader. We zijn uit Hem geboren.
Van Maria wordt gezegd: Òwant wat in haar verwekt is, is uit de heilige Geest.Ó Matt 1:20. Zij was een moeder als elk andere vrouw die een kind verwacht. Haar trouw aan de geboden van God en de inwoning van de Heilige Geest in haar, is mede de reden geweest dat zij, Christus kon ontvangen. Zij was niet katholiek, maar een geestelijke jood in de juiste zin van het woord.

Om een broeder van Christus te worden moeten we herboren worden uit de heilige Geest.

ÒWat uit het vlees geboren is, is vlees, en wat uit de Geest geboren is, is geest. Verwonder u niet, dat Ik u gezegd heb: Gijlieden moet wederom geboren worden.Ó Joh 3:5

De wedergeboorte houdt in dat de Geest woning maakt in onze harten en gehoorzaamheid bewerkt naar de belofte.

ÒMijn Geest zal Ik in uw binnenste geven en maken, dat gij naar mijn inzettingen wandelt en naarstig mijn verordeningen onderhoudt.Ó Eze 36:27

Het is zo dat we broeders en zusters worden van Jezus.

ÓWant iedereen die de wil van God doet, die is mijn broer en zuster en moeder.Ó

ÒGij daarentegen zijt niet in het vlees, maar in de Geest, althans, indien de Geest Gods in u woont. Indien iemand echter de Geest van Christus niet heeft, die behoort Hem niet toe.Ó Rom 8:9


Jezus en Zijn volgelingen putten kracht uit dezelfde bron. Het is Gods geest die hen leidt en kracht geeft. Indien wij elke dag naar het voorbeeld van Jezus ons leven aan God overgeven zal Zijn geest ons sterken en leiden zoals Hij dat deed in het leven van Jezus.


Wie is dus het belangrijkst in een Christelijk leven, juist de Heilige Geest die ook kracht gaf en geeft aan Jezus. Maak maar komaf met de Paus en de hele heidense afgoderij van Rome; Geef je hart aan Christus en vraag verlossing; kies voor de juiste, maar smalle weg! En Gods wil doen staat in relatie met de geboden, de wet van God. De 10 geboden die Rome voorstelt zijn vervalst en getuigen van een valse doctrine. Het veiligst is men als de mens Gods geboden onderhoudt zoals we die vinden in Exodus 20:1-17 want alleen die wet staat in relatie met Jezus en de Heilge Geest en is dan ook basis voor het oordeel. Ook als men de geboden niet onderhoud of zelfs kent. Want ook zij die Hem "doorstoken" hebben -zullen- op grond van dat fundament geoordeeld worden.

Vuurtje
Mineur
Mineur
Berichten: 192
Lid geworden op: 07 okt 2006 20:49

Berichtdoor Vuurtje » 21 dec 2007 23:42

wateengedoe2 schreef:
Vuurtje schreef:Lucas 20:19
En Hij nam brood, en toen Hij gedankt had, brak Hij het, en gaf het hun, zeggende: Dat is Mijn lichaam, dat voor u gegeven wordt; doet dat tot Mijn gedachtenis.

Dus tot zijn gedachtenis, en niet om lichamelijk één te worden.

Waar gaat Johannes 6 dan over?


Johannes 6:35 En Jezus zeide tot hen: Ik ben het Brood des levens; die tot Mij komt, zal geenszins hongeren, en die in Mij gelooft, zal nimmermeer dorsten.

Als Jezus spreekt over het geven van zijn vlees kijkt Hij vooruit naar zijn offer aan het kruis. Het gaat hier om geestelijke woorden: tot Mij komen en geloven. Ik neem aan dat je het hongeren en dorsten ook niet lichamelijk opvat maar geestelijk? Of krijg je na het avondmaal nooit meer honger? Zo is het 'Brood des levens eten' net zo geestelijk.

Voor mij is de uitleg van vers 35 helder: die tot Mij komt, zal geenszins hongeren, en die in Mij gelooft, zal nimmermeer dorsten.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 29 feb 2008 23:14

Bisschop Oud-Katholieke kerk overleden

Nieuwsredactie

HAARLEM - Bisschop Bert Wirix van de Oud-Katholieke kerk is vrijdagmorgen rond tien uur in zijn woonplaats Haarlem overleden. Het Bisschoppelijk Bureau heeft dat bevestigd. Jan Lambert Wirix-Speetjens is 61 jaar geworden. Dat meldt RKNieuws.nl vrijdag.

De Oud-Katholieke kerk is een kleine geloofsgemeenschap die in Nedelrnad ongeveer 6000 leden heeft. De kerk heeft zich in 1723 afgescheiden van de Rooms-Katholieke kerk.

Wirix was getrouwd en had twee kinderen. Sinds twee jaar leed hij aan kanker. Hij was bisschop sinds 1995.

De Oud-Katholieke Kerk vaart een liberalere koers dan de Rooms-Katholieken. Zo hecht het kerkgenootschap veel waarde aan het eigen geweten van gelovigen, en zijn bisdommen zelfstandig. Vrouwen kunnen er tot bisschop worden gekozen.

Bert Wirix werd op 13 oktober 1946 in Neeroeteren (Maaseik) geboren. Hij studeerde theologie en filosofie aan het Groot Seminarie te Luik en de Katholieke Universiteit te Leuven. Op 26 juni 1971 werd hij priester gewijd. Van 1977 tot 1984 was Wirix wetenschappelijk medewerker aan de K.U. Leuven. In 1984 promoveerde hij op een proefschrift over christelijke riten en symbolen bij sterven en uitvaart.

In 1982 werd Wirix aangesteld in de Oud-Katholieke Kerk als docent aan het Oud-Katholiek Seminarie. Op 3 november 1994 werd hij verkozen tot bisschop van Haarlem en gewijd in de Bavo te Haarlem op 15 mei 1995.

Naast wetenschappelijke publicaties verschenen van zijn hand een gebedenboek en een gedichtenbundel, die hij zelf illustreerde. Zijn wapenspreuk luidde "Barmhartigheid en waarheid".


Twee foutjes: de Oud-Katholieke Kerk heeft zich niet afgescheiden van de Rooms-Katholieke Kerk, maar is de jure de enige rechtmatige voortzetting van de katholieke kerk in de noordelijke Nederlanden.

De volledige wapenspreuk van Mgr. Wirix luidde: "Barmhartigheid en waarheid, rechtvaardigheid en vrede ontmoeten elkaar"
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Laodicea
Mineur
Mineur
Berichten: 164
Lid geworden op: 03 feb 2006 23:27
Locatie: Assen

Berichtdoor Laodicea » 15 mar 2008 17:37

Optimatus schreef:Twee foutjes: de Oud-Katholieke Kerk heeft zich niet afgescheiden van de Rooms-Katholieke Kerk, maar is de jure de enige rechtmatige voortzetting van de katholieke kerk in de noordelijke Nederlanden.

Want? Heb je het dan over het kapittelrecht?
Gepassioneerd onhip, vurig apparatchik, burgerlijk met overgave, 'middle of the road' on full speed.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 22 mar 2008 18:26

Laodicea schreef:
Optimatus schreef:Twee foutjes: de Oud-Katholieke Kerk heeft zich niet afgescheiden van de Rooms-Katholieke Kerk, maar is de jure de enige rechtmatige voortzetting van de katholieke kerk in de noordelijke Nederlanden.

Want? Heb je het dan over het kapittelrecht?


Het recht van het metropolitaan kapittel van Utrecht om zelf de bisschop te kiezen ja. Rome heeft ten tijde van de Reformatie een sterke neiging tot centralisme gehad - op zich niet eens onbegrijpelijk en in zekere zin ook wel goed. Diverse natiestaten ontstonden ten tijde van de Reformatie, de versterking van het centraal gezag was op wereldlijk niveau ook in gang gezet.

Echter, de manier waarop Rome het Utrechtse privilege heeft geschonden, is de reden geweest waarom er nu twee katholieke kerken zijn. Verder lijkt het me dat Rome het Utrechtse kerkje vooral met rust moet laten. Immers, het Utrechtse kerkje heeft zich ontwikkeld tot een klein kerkgenootschapje met tamelijk zelfbewuste leden. Hoewel de secularisatiebeker ook aan het Utrechtje niet voorbijgegaan is, bleef er een actieve kern over. Misschien dat Rome van het Utrechtje iets leren kan.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Laodicea
Mineur
Mineur
Berichten: 164
Lid geworden op: 03 feb 2006 23:27
Locatie: Assen

Berichtdoor Laodicea » 02 apr 2008 15:52

Optimatus schreef:
Laodicea schreef:
Optimatus schreef:Twee foutjes: de Oud-Katholieke Kerk heeft zich niet afgescheiden van de Rooms-Katholieke Kerk, maar is de jure de enige rechtmatige voortzetting van de katholieke kerk in de noordelijke Nederlanden.

Want? Heb je het dan over het kapittelrecht?


Het recht van het metropolitaan kapittel van Utrecht om zelf de bisschop te kiezen ja. Rome heeft ten tijde van de Reformatie een sterke neiging tot centralisme gehad - op zich niet eens onbegrijpelijk en in zekere zin ook wel goed. Diverse natiestaten ontstonden ten tijde van de Reformatie, de versterking van het centraal gezag was op wereldlijk niveau ook in gang gezet.

Echter, de manier waarop Rome het Utrechtse privilege heeft geschonden, is de reden geweest waarom er nu twee katholieke kerken zijn. Verder lijkt het me dat Rome het Utrechtse kerkje vooral met rust moet laten. Immers, het Utrechtse kerkje heeft zich ontwikkeld tot een klein kerkgenootschapje met tamelijk zelfbewuste leden. Hoewel de secularisatiebeker ook aan het Utrechtje niet voorbijgegaan is, bleef er een actieve kern over. Misschien dat Rome van het Utrechtje iets leren kan.

Nu, het punt is dus een beetje dat er in 1723 (jaartal uit het hoofd hoor) helemaal geen kapittel meer zat, maar een apostolisch vicariaat. Dit ook omdat het bisdom Utrecht toen al opgeheven was. Er zat ook geen aartsbisschop van Rome, maar een Apostolische Vicaris. Dat zal wel de hoofdreden zijn dat het niet rechtsgeldig is. Nog los van het feit dat het kapittel wel mocht kiezen, maar dat de Paus moest bevestigen.
Gepassioneerd onhip, vurig apparatchik, burgerlijk met overgave, 'middle of the road' on full speed.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 02 apr 2008 23:43

Het aartsbisdom is nooit opgeheven, maar er is na het overlijden van, ik meen Van Toutenberg, door Rome geen aartsbisschop meer benoemd. Het kapittel bestond nog wel.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Laodicea
Mineur
Mineur
Berichten: 164
Lid geworden op: 03 feb 2006 23:27
Locatie: Assen

Berichtdoor Laodicea » 14 apr 2008 16:30

Optimatus schreef:Het aartsbisdom is nooit opgeheven, maar er is na het overlijden van, ik meen Van Toutenberg, door Rome geen aartsbisschop meer benoemd. Het kapittel bestond nog wel.

Ja, dat eerste klopt. Nadien zat hier een Apostolisch vicaris, dat was ook een aartsbisschop, maar dan slecht titulair, en niet van Utrecht. Die vicaris richtte een eigen lichaam op, het vicariaat, en dát beriep zich later op de kapittelrechten. Althans dat bak ik ervan.

Ik heb een stukje uit Rogier's werkje 'De geschiedenis van het katholicisme in Noord-Nederland in de 16e en 17e eeuw' ingescand dat o.m. handelt over de oprichting van het vicariaat. Het gaat om dit bestuurslichaam, en dit heeft zichzelf later tot metropolitaan kapittel verheven.

"Op hetzelfde terrein als de bemoeiingen met het Haarlemse kapittel en de maatregelen ter indeling van de Hollandse Zending in administratieve districten ligt de befaamde oprichting van het Vicariaat van Utrecht.
Erfelijk belast met een ongunstig apriori ten aanzien van het lichaam, welks pretenties zulk een noodlottige twist in de Zending hebben te· weeggebracht en dat boven alle andere personen en corporaties schuldig Itaat aan het specifiek Hollands-Utrechtse schisma van 1723, zijn wij nog veelal geneigd deze schepping van Rovenius reeds in oorsprong zekere arrogantie en schismatieke neigingen toe te schrijven. Ook wordt wel de indruk gewekt, alsof Rovenius met zijn creatie van het vicariaat bedoeld heeft op clandestiene wijze een metropolitaan kapittel te scheppen. Dat het college zich later de naam daarvan aanmatigde en de rechten ervan usurpeerde, is niet Rovenius' schuld. Wat deze organisator met de stichting van het vicariaat bedoelde, is niet moeilijk te zeggen.
Het was een wat zonderlinge toestand, dat alleen het bisdom Haarlem een corporatie bezat, die als adviescollege gebruikt kon worden en die ook financiële vastheid aan het bestuur gaf. Het uitgestrekte aartsbisdom had zijn kapittels verloren. Zij bestonden voort, maar buiten verband met de missie. Zelfs mochten er geen katholieken meer in benoemd worden. De oude tactiek, door Rovenius tot 1639, het jaar van zijn aanraking met de justitie, gevolgd, bestond daarin, dat de apostolische vicaris krachtens hem gegeven volmacht elke vacature aanvulde door het benoemen van een katholiek priester uit het aartsbisdom. Wel negeerde het betrokken kapittel deze benoeming volkomen en was de aanstelling niets dan een formaliteit, maar men zie ze als een onderdeel van de hele tactiek der instandhouding van de oude hiërarchie. Rovenius zag echter in, dat hij daarmee voorlopig zeker niets zou bereiken, zo heel de tactiek al niet hopeloos moest heten.
Inmiddels bestond de eigenaardige onevenwichtigheid voort, dat in de Zending alleen het bisdom Haarlem een raad van vooraanstaande priesters rijk was. Misschien heeft Rovenius aan het scheppen van een tweede college uit de vooraanstaande missionarissen van het aartsbisdom zelf geen behoefte gevoeld: hij was te zeer autocraat om vrijwillig adviescolleges te scheppen. Maar het voortbestaan van de toestand moest de Utrechtse heren geërgerd hebben. Zou Haarlem wèl zulk een lichaam bezitten en Utrecht niet? Het werd een kwestie van klerikale eer, van 'jalousie sacerdotale', een prestigezaak. Aan aandrang uit hun midden zal Rovenius te minder weerstand hebben kunnen bieden, naarmate hij in het financiële meer afhankelijk van de Utrechtse heren was. Het Haarlemse kapittel hief retributiën van de staties en subsidieerde de apostolische vicaris, ook occasioneel, b.v. voor zijn Roomse reis in 1622. Aan de Utrechtse staties zulke retributies op te leggen, een soort van centrale missiekas te vormen, waaruit de apostolische vicaris en zijn secretariaat te onderhouden waren en ook het Keulse college AIticollense bedropen kon worden - op dezelfde voet als het Haarlemse kapittel dat Pulcheria deed - was een natuurlijk verlangen in een man van systeem als Rovenius bij uitstek was. Door in het te scheppen college de voornaamste en gegoedste priesters uit het Utrechtse te verenigen, kon hij de financiën van de Hollandse Zending een vaste bodem verschaffen. Dit zijn hoogstwaarschijnlijk de motieven, die Rovenius tot het scheppen van het vicariaat bewogen.
De 9de november 1633 richtte Philippus Rovenius het nieuwe college op. Hij benoemde tot leden ervan: de Utrechtse provicaris Joannes Wachtelaer, de oud-missionaris Lambert Feyt, de drie Utrechtse 'pastoors' Hendrik van der Steen, Gerardus Pelt en Joannes Putcamer, de vijf aartspriesters Engelbert Kenniphoven te Den Haag, Rumoldus Medenblick te Leiden, Suitbertus Purmerent te Delft, Herman Oem van Wijngaarden te Dordrecht en Petrus Purmerent te Gouda en ten slotte Reinier Mercator, missionaris te Leiden. Dat dit vicariaat, gelijk na 1703 beweerd werd en nog door sommige schrijvers uit de oud-katholieke kerk wordt volgehouden, de identieke continuatie zou zijn van het zogenaamde generaal-kapittel, dat tot 1559 de Utrechtse bisschoppen koos, wordt weerlegd door zijn eigen oprichtingsakte, die met geen woord van zulk een bedoeling spreekt en de namen kapittel en kanunniken nergens gebruikt. Bovendien bewijzen ook tal van omstandigheden, dat bij de stichter zulk een bedoeling niet voorgezeten heeft. Was dit wel het geval, dan zou Rovenius gezorgd hebben, dat alle benoemden lid van een der kapittels waren en tevens, dat alle naar het canonieke recht wettig-fungerende, dat zijn dus alle katholieke leden van de oude kapittels, in het vicariaat overgingen. Hij had immers niet het recht naar eigen welgevallen zulke leden uit te sluiten. Volstrekt wordt heel deze achteraf, dat is in de achttiende eeuw, verdichte voorstelling weerlegd door het feit, dat Rovenius eenvoudig voortging met het benoemen van kanunniken in de oude kapittels, die hij dan juist had willen vervangen door dit ene nieuwe lichaam. Zelfs vermeldt hij in zijn verslagen van 1635, 1638 en 1642 deze volgens de tendentieuze voorstelling van de oud-katholieke schrijvers in het vicariaat opgegane kapittels nog als bestaande.
Zo is dan de stichting van het Utrechtse vicariaat te zien als een voor Rovenius typerende afronding van zijn bestuurlijke organisatie. Aldus ontstond de karakteristieke tweeëenheid van de Hollandse Zending onder de apostolische vicarissen, een tweeëenheid, die gedeeltelijk de historie bepaald heeft, terug te vinden als zij is in de huidige splitsing van het gebied van de Hollandse Zending in twee bisdommen. Sedert 1633 vormden twee adviescolleges, waarin de gedelegeerden van de apostolische vicaris zitting hadden, de administratieve en financiële centra van de missie. Dat het oudste van de twee kon beweren de identieke continuatie te zijn van een canoniek-wettig kapittel en het tweede een nieuwe corporatie was, die in Rovenius' opzet niet bedoeld was als een continuatie van de Utrechtse kapittels, maakte voor de praktijk van het bestuur geen verschil.
Het is aannemelijk, dat beide lichamen tot heil van de missie werkzaam gebleven zouden zijn, als alle opvolgers van Rovenius persoonlijkheden van zijn kaliber geweest waren. Dit is volstrekt niet het geval geweest.
Alleen Neercassel was een figuur van betekenis. Rovenius' onmiddellijke opvolger, de onevenwichtige en indolente edelman Jacobus de la Torre, zelf lid van het vicariaat, geraakte spoedig met het college op gespannen voet. Hij was het kwalijk gezind en trachtte het zo weinig mogelijk aandeel in het bestuur te geven. Zowel de aanmatigingen van het Haarlemse kapittel als die van het vicariaat moeten deze zwakke prelaat zeer gehinderd hebben. In 1652 verzocht hij de Propaganda te bepalen, dat 'alle priesters aan hem zouden onderworpen zijn en dat aan niemand anders enig recht, hetzij bisschoppelijk, hetzij krachtens ordepriviliges, hetzij van een kapittel verblijve". Duidelijk is dit verzoek niet alleen tegen de regulieren gericht, maar ook tegen de twee corporaties van Haarlem en Utrecht. In 1656 bood de la Torre te Rome paus Alexander VII een suppliek aan, waarin hij verzocht te bepalen, dat 'aan geen kapittel of vicariaat, op welke vermeende titel het zich beroepen mag, enig bisschoppelijk recht verblijft'.
Merkwaardigerwijze erkende dezelfde de la Torre het vicariaat echter bij besluit van 29 juli 1658. Dit besluit is de ongerijmdheid zelf. Het bevestigt het college 'als blijvende senaat van de kerk van Utrecht' en verklaart het te beschouwen als gelijke van 'een college van gegradueerde kanunniken in een kathedrale kerk'. Het bepaalt verder, dat alleen leden van het vicariaat benoemd kunnen worden tot aartsdiaken, pro vicaris en apostolisch vicaris. Dit laatste is wel zo potsierlijk, dat men niet begrijpt, hoe ooit een apostolische vicaris zulk een zonderlinge bepaling kon maken. Het is een tragische aanduiding van de geestestoestand van de verstandelijk sinds 1656 snel achteruitgegane de la Torre, die een jaar later als volslagen krankzinnig zou worden overgebracht naar het Wilhelmietenklooster te Huybergen. Het gehele besluit valt dan ook onder het in 1669 uitgevaardigde pauselijke decreet, dat alle beslissin,gen, door de la Torre sedert september 1656 genomen, ongeldig verklaarde.
Het is volkomen duidelijk, dat de vicariaatsleden de ongelukkige vicaris, wiens armoede hem tot een obsessie was geworden, voor geld - hij ontving er 20 000 gulden voor - alles konden laten tekenen, wat zij hem beliefden voor te leggen. De ongerijmde voorschriften maakten de corporatie natuurlijk niet tot een kapittel, maar het geval bewijst, dat toen over het vicariaat reeds de geest van aanmatiging vaardig was, die zou leiden tot het streven zich steeds ruimer aandeel in het bestuur van de Zending te verzekeren, zelfs boven de apostolische vicaris. Dit proces ging onder de volgende vicarissen verder. Zacharias de Metz, die beter dan iemand op de hoogte geweest moet zijn van de wijze, waarop het befaamde besluit van de la Torre tot stand gekomen was, kantte zich heftig tegen elke bestuursinmenging van kë.pittel en vicariaat, maar hij stierf nog vóór de la Torre. Boudewijn Cats (1662-1663) was bij zijn ambtsaanvaarding vermoedelijk reeds verstandelijk verzwakt; hem trof hetzelfde tragische lot als zijn voorganger. Neercassel alleen was een man van groot gezag, maar een regent in geheel andere stijl dan Rovenius.
Onder hem behielden de twee corporaties overigens hun ondergeschikte plaats. Zijn plotselinge dood in 1686 bracht echter onzekerheid, waaraan de Propaganda een eind maakte door het bestuur voorlopig aan enige provicarissen op te dragen, twee uit het Haarlemse kapittel, twee uit het Utrechtse vicariaat. Dit interregnum duurde twee jaar; in deze tijd beproefde het vicariaat alles om een van zijn leden benoemd te krijgen.
Het kreeg eindelijk zijn zin met de benoeming van Petrus Codde. Deze was een nauwgezet administrator, maar een zwakke persoonlijkheid, geheel en al het instrument van het vicariaat. Zo werd dit lichaam in strijd met Rovenius' opzet een bestuurscollege en in de steeds toenemende troebelen tot een centrum van onrust en verzet tegen de Propaganda."
Gepassioneerd onhip, vurig apparatchik, burgerlijk met overgave, 'middle of the road' on full speed.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 14 apr 2008 22:38

Lees het boek "De oud-katholieke kerk: leer en leven" eens, dan kom je wellicht tot een andere conclusie.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Laodicea
Mineur
Mineur
Berichten: 164
Lid geworden op: 03 feb 2006 23:27
Locatie: Assen

Berichtdoor Laodicea » 14 apr 2008 23:26

Optimatus schreef:Lees het boek "De oud-katholieke kerk: leer en leven" eens, dan kom je wellicht tot een andere conclusie.
Zou je misschien de meest relevante delen hier kunnen posten? Vooral m.b.t. tot de vicariaatskwestie?
Gepassioneerd onhip, vurig apparatchik, burgerlijk met overgave, 'middle of the road' on full speed.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 103 gasten