OKK

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Zareb
Kapitein
Kapitein
Berichten: 936
Lid geworden op: 27 jun 2004 10:26

Berichtdoor Zareb » 20 nov 2007 19:01

Gerdien B. schreef:OKK heeft vertouwen in de gemeenteleden dat ze zelf de bijbel kunnen lezen en standpunten in kunnen nemen


Inderdaad.
Twee citaten van de website van de OKK parochie in Amersfoort, waar ik met enige regelmaat te vinden ben. http://amersfoort.okkn.nl/

Verbondenheid met elkaar is belangrijk, hoe verschillend mensen ook zijn en hoe verschillend de wegen die mensen gaan. In de kerk kies je elkaar niet uit, maar word je elkaar gegeven. Om gemeenschap te vormen en samen op weg te gaan, verzoenend en bevrijdend. Een ieder met eigen talenten en eigen functies. Allemaal deel van het ene lichaam van de Heer. Besluiten worden samen genomen en zeker niet "van bovenaf". Om samen te dragen en samen te doen én vooral ook om samen te zingen en te vieren.

en

Kenmerkend is verder dat er nadruk gelegd wordt op ieders eigen verantwoordlijkheid en geweten met betrekking tot het leven in al zijn facetten en tot "hoofd en hart en handen".
Er wordt weinig voorgeschreven en geboden. Geloven en vanuit het geloof leven is een voortdurend samen oefenen en leren aan de Schrift en naar het voorbeeld van Christus en zijn liefde en trouw.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 20 nov 2007 19:04

Laodicea schreef:
Optimatus schreef:
Laodicea schreef:
Optimatus schreef:Ik heb dat geprobeerd, maar dan komt hij weer met dezelfde argumenten en ik heb geen zin in een Weense wals vol herhalingen.

Welnee man, ik heb gewoon onderbouwd gehakt gemaakt van het gros van je 'argumenten, daarom ga je er niet op in. :schaterlach:


Wanneer neemt de RKK afstand van de moordende priesters in Nyamata en Kibuye?

Wanneer neemt de RKK afstand van de pedo-pastoors in Amerika?

Wanneer neemt de RKK afstand van foute priesters in Argentinië (er is er onlangs nog één veroordeeld door het gerecht aldaar).

Heeft men allang gedaan, als priesters wat misdaan hebben, dan komen ze voor de rechter.

En zou je nu dan eindelijk eens inhoudelijk willen reageren? Ik begrijp dat je het een sport vind om zoveel mogelijk kritische vragen te ontwijken, maar er staan nog genoeg posten open.

Ga dáár eens op in als je durft. :wink:


Ga jij eerst eens in maar eens lezen over de rol van de paters in 1994 en kom dan terug. Er zijn wat individuele priesters voor het gerecht gebracht, de RKK heeft zich daar niet van gedistantieerd. Vrij schandalig.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Laodicea
Mineur
Mineur
Berichten: 164
Lid geworden op: 03 feb 2006 23:27
Locatie: Assen

Berichtdoor Laodicea » 20 nov 2007 19:04

Optimatus schreef:Op dat punt heeft de OKKN enkele vruchten van de Reformatie in het menu verwerkt.
Als je wijn en appelsap mengt, wat krijg je dan? Afwaswater.
Maarreh... het blijft me verbazen dat een Roomse zich zo opwindt over een klein kerkgenootschapje als de OKKN. Geweten? :mrgreen:

Ja volgens mij heb ik inderdaad nog wel een geweten, en dat zorgt ervoor dat ik wat fel wordt * mod edit * in dit geval een beetje te fel, we gaan iemand niet beschuldigen van duivelswerk *
Gepassioneerd onhip, vurig apparatchik, burgerlijk met overgave, 'middle of the road' on full speed.

Gebruikersavatar
Laodicea
Mineur
Mineur
Berichten: 164
Lid geworden op: 03 feb 2006 23:27
Locatie: Assen

Berichtdoor Laodicea » 20 nov 2007 19:07

Zareb schreef:
Gerdien B. schreef:OKK heeft vertouwen in de gemeenteleden dat ze zelf de bijbel kunnen lezen en standpunten in kunnen nemen


Inderdaad.
Twee citaten van de website van de OKK parochie in Amersfoort, waar ik met enige regelmaat te vinden ben. http://amersfoort.okkn.nl/

Verbondenheid met elkaar is belangrijk, hoe verschillend mensen ook zijn en hoe verschillend de wegen die mensen gaan. In de kerk kies je elkaar niet uit, maar word je elkaar gegeven. Om gemeenschap te vormen en samen op weg te gaan, verzoenend en bevrijdend. Een ieder met eigen talenten en eigen functies. Allemaal deel van het ene lichaam van de Heer. Besluiten worden samen genomen en zeker niet "van bovenaf". Om samen te dragen en samen te doen én vooral ook om samen te zingen en te vieren.

en

Kenmerkend is verder dat er nadruk gelegd wordt op ieders eigen verantwoordlijkheid en geweten met betrekking tot het leven in al zijn facetten en tot "hoofd en hart en handen".
Er wordt weinig voorgeschreven en geboden. Geloven en vanuit het geloof leven is een voortdurend samen oefenen en leren aan de Schrift en naar het voorbeeld van Christus en zijn liefde en trouw.

Dan aan jouw de vraag, hoe is dat te rijmen met de leer van de eerste tien eeuwen? Ik kan me vergissen, maar men was in die tijd nogal tuk op een gehoorzaam geloof in Christus, wars van syncretisme en nogal fel op ketterij.
Gepassioneerd onhip, vurig apparatchik, burgerlijk met overgave, 'middle of the road' on full speed.

Riska

Berichtdoor Riska » 20 nov 2007 19:12

Laodicea schreef:Heeft men allang gedaan, als priesters wat misdaan hebben, dan komen ze voor de rechter.

Pas, nadat half Amerika over ze heen viel, Eerst was het "gewoon" overplaatsen naar een andere parochie. Mensen die iets anders doen in bisschopswijding en zo dan de RKK voorschrijft, worden geëxcommuniceerd, terwijl misbruikende priesters in feite op staande voet ontslagen zouden moeten worden en aangegeven bij de politie en wat mij betreft geëxcommuniceerd. Ik denk in Europa bv. aan een Oostenrijkse kardinaal om maar wat te noemen... gaat allemaal in de beruchte doofpot (gekarakteriseerd als "de mantel der liefde"... )

Gebruikersavatar
Laodicea
Mineur
Mineur
Berichten: 164
Lid geworden op: 03 feb 2006 23:27
Locatie: Assen

Berichtdoor Laodicea » 20 nov 2007 19:12

Optimatus schreef:Ga jij eerst eens in maar eens lezen over de rol van de paters in 1994 en kom dan terug. Er zijn wat individuele priesters voor het gerecht gebracht, de RKK heeft zich daar niet van gedistantieerd. Vrij schandalig.

Ik verwijs je eerst maar eens door naar de verklaring die JPII hierover in '96 heeft gedaan, en het soortgelijke beleid van de Anglicaanse Kerk

En wéér, wéér, wéér, blijf je m'n argumenten ontwijken, ga er nou eens op in joh, in plaats van steeds het gesprek proberen te verleggen naar allerlei offtopic onderwerpen. Je wilde persé een topic over de OKK, dat heb je nu, en nu ontwijk je elke kritische noot. Ik dacht dat OKK'ers (en OKK groupies) zo ontzettend 'zelfstandig en wijs' konden nadenken en reageren? Doe dat dan ook. :mrgreen:
Gepassioneerd onhip, vurig apparatchik, burgerlijk met overgave, 'middle of the road' on full speed.

Gebruikersavatar
Laodicea
Mineur
Mineur
Berichten: 164
Lid geworden op: 03 feb 2006 23:27
Locatie: Assen

Berichtdoor Laodicea » 20 nov 2007 19:14

Riska schreef:
Laodicea schreef:Heeft men allang gedaan, als priesters wat misdaan hebben, dan komen ze voor de rechter.

Pas, nadat half Amerika over ze heen viel, Eerst was het "gewoon" overplaatsen naar een andere parochie. Mensen die iets anders doen in bisschopswijding en zo dan de RKK voorschrijft, worden geëxcommuniceerd, terwijl misbruikende priesters in feite op staande voet ontslagen zouden moeten worden en aangegeven bij de politie en wat mij betreft geëxcommuniceerd. Ik denk in Europa bv. aan een Oostenrijkse kardinaal om maar wat te noemen... gaat allemaal in de beruchte doofpot (gekarakteriseerd als "de mantel der liefde"... )

Weet je wel hoe excommunicatie werkt? Als die mensen geen berouw hebben, dan hebben ze zichzelf al ge-excommuniceerd.
Gepassioneerd onhip, vurig apparatchik, burgerlijk met overgave, 'middle of the road' on full speed.

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 20 nov 2007 19:15

Laodicea schreef:Dan aan jouw de vraag, hoe is dat te rijmen met de leer van de eerste tien eeuwen? Ik kan me vergissen, maar men was in die tijd nogal tuk op een gehoorzaam geloof in Christus, wars van syncretisme en nogal fel op ketterij.


Waarom zou je Christus niet gehoorzamen in geloof als je zelf vrij wordt gelaten, door de kerk, hoe je Hem wilt volgen?
De RKK wil zich overal op vast leggen en alles voorkouwen bij de mensen. Het is een groot problee voor zze als mensen zelf gaan nadenken.

Als het goed is hoef je dar niet bang voro te zijn of je moet onbijbelse argumenten hebben. Dan komen ze er idd achter dat er iets niet klopt.

Verder sluit ik mij bij Zareb aan. Ook ik, als GerGemmer, ben er vanaf de eerste hartelijk verwelkomt en altijd vrij gelaten in mijn eigen opvattingen en wat ik wel of niet wilde doen.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gebruikersavatar
Laodicea
Mineur
Mineur
Berichten: 164
Lid geworden op: 03 feb 2006 23:27
Locatie: Assen

Berichtdoor Laodicea » 20 nov 2007 19:16

En men ontweek handig alle inhoudelijke kritiek op de OKK met 'jij-bakken' van horen zeggen.

Nogmaals, tot in den treure toe, er staan nog genoeg posts over de OKK open waar geen weerlegging tegen is gekomen.
Gepassioneerd onhip, vurig apparatchik, burgerlijk met overgave, 'middle of the road' on full speed.

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 20 nov 2007 19:17

je moet dan wel eerst iets inhoudelijks aanleveren om er inhoudelijk op te kunnen regeren.
Zoals ik al eerder zei: je zet er alleen maar kantekeningen bij
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gebruikersavatar
Laodicea
Mineur
Mineur
Berichten: 164
Lid geworden op: 03 feb 2006 23:27
Locatie: Assen

Berichtdoor Laodicea » 20 nov 2007 19:24

Gerdien B. schreef:Waarom zou je Christus niet gehoorzamen in geloof als je zelf vrij wordt gelaten, door de kerk, hoe je Hem wilt volgen?
Dus jij zegt nu eigenlijk dat Christus géén eenduidige leer heeft nagelaten? Dat Hij zo dom was om er geen rekening mee te houden dat de Bijbel misschien op verschillende wijzen kan worden uitgelegt?
De RKK wil zich overal op vast leggen en alles voorkouwen bij de mensen. Het is een groot probleem voor ze als mensen zelf gaan nadenken.
Christus vraagt niet in eerste instantie om alles zélf uit te zoeken, maar om Hem gehoorzaam te volgen.
Mat. 7:21 Niet iedereen die “Heer, Heer” tegen mij zegt, zal het koninkrijk van de hemel binnengaan, alleen wie handelt naar de wil van mijn hemelse Vader.
En, heel gek misschien, maar ik als Katholiek vind het dan een beetje raar om te denken dat Christus vergeten zou hebben om duidelijk te maken wat die wil dan inhoudt, en hoe dat helder te krijgen.
Verder sluit ik mij bij Zareb aan. Ook ik, als GerGemmer, ben er vanaf de eerste hartelijk verwelkomt en altijd vrij gelaten in mijn eigen opvattingen en wat ik wel of niet wilde doen.

En je vind dat niet zorgwekkend? Gastvrijheid is één ding, maar hoe zit het met de waarheid? Ik neem aan dat de GerGem de OKK niet als 'ware Kerk' erkent?
Gepassioneerd onhip, vurig apparatchik, burgerlijk met overgave, 'middle of the road' on full speed.

Gebruikersavatar
Laodicea
Mineur
Mineur
Berichten: 164
Lid geworden op: 03 feb 2006 23:27
Locatie: Assen

Berichtdoor Laodicea » 20 nov 2007 19:27

Gerdien B. schreef:je moet dan wel eerst iets inhoudelijks aanleveren om er inhoudelijk op te kunnen regeren.
Zoals ik al eerder zei: je zet er alleen maar kantekeningen bij

Ik heb een uitgebreide post van Opti even uitgebreid beantwoord, mét bronnen, en er is alleen maar gehuil op gekomen, geen antwoord.

Daarnaast heb ik allerlei fouten (geen kanttekeningen) in z'n lijstje aangestipt, en daar is óók niet op ingegaan.
Gepassioneerd onhip, vurig apparatchik, burgerlijk met overgave, 'middle of the road' on full speed.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 21 nov 2007 07:00

Riska schreef:
Laodicea schreef:Heeft men allang gedaan, als priesters wat misdaan hebben, dan komen ze voor de rechter.

Pas, nadat half Amerika over ze heen viel, Eerst was het "gewoon" overplaatsen naar een andere parochie. Mensen die iets anders doen in bisschopswijding en zo dan de RKK voorschrijft, worden geëxcommuniceerd, terwijl misbruikende priesters in feite op staande voet ontslagen zouden moeten worden en aangegeven bij de politie en wat mij betreft geëxcommuniceerd. Ik denk in Europa bv. aan een Oostenrijkse kardinaal om maar wat te noemen... gaat allemaal in de beruchte doofpot (gekarakteriseerd als "de mantel der liefde"... )


Ah, bisschop Kurt Krenn van St. Pölten.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 21 nov 2007 12:54

Laodicea schreef:
Gerdien B. schreef:Waarom zou je Christus niet gehoorzamen in geloof als je zelf vrij wordt gelaten, door de kerk, hoe je Hem wilt volgen?
Dus jij zegt nu eigenlijk dat Christus géén eenduidige leer heeft nagelaten? Dat Hij zo dom was om er geen rekening mee te houden dat de Bijbel misschien op verschillende wijzen kan worden uitgelegt?

klopt, er is niet 1 specifieke leer terug te vinden in de Bijbel. Als dat wel zo zou zijn, dan waren er nu niet zoveel kerken geweest. Daarbij zie ik verschillende dingen in de RKK die ik in de Bijbel niet terug kan vinden. Te denken valt aan de paus, de priestercelibaat, mariaverering.

Christus is niet dom, maar Hij geeft ons verantwoordelijkheid. Daarbij moeten we op deze manier leren God te vertrouwen en niet enkel alleen op de Bijbel. We hebben nu wel een persoonlijke reelatie met God nbodig om er achter te kunnen komen wat Hij met ons persoonlijk voor heeft.

De RKK wil zich overal op vast leggen en alles voorkouwen bij de mensen. Het is een groot probleem voor ze als mensen zelf gaan nadenken.
Christus vraagt niet in eerste instantie om alles zélf uit te zoeken, maar om Hem gehoorzaam te volgen.
Mat. 7:21 Niet iedereen die “Heer, Heer” tegen mij zegt, zal het koninkrijk van de hemel binnengaan, alleen wie handelt naar de wil van mijn hemelse Vader.
En, heel gek misschien, maar ik als Katholiek vind het dan een beetje raar om te denken dat Christus vergeten zou hebben om duidelijk te maken wat die wil dan inhoudt, en hoe dat helder te krijgen.


Dat maakt Hij duidelijk in die relatie. Was het niet Jezus die juist aangaf dat de regels goed waren maar neit je persoonlijk geloof in de weg mochten staan? Was niet juist Jezus die menig regel aan de kant heeft geschoven?
Juist, je handel en wandel is belangrijker dan welke kerk je bezoekt. Waarschijnlijk zit je in een kerk die bij jou handel en wandel past.

Verder sluit ik mij bij Zareb aan. Ook ik, als GerGemmer, ben er vanaf de eerste hartelijk verwelkomt en altijd vrij gelaten in mijn eigen opvattingen en wat ik wel of niet wilde doen.

En je vind dat niet zorgwekkend? Gastvrijheid is één ding, maar hoe zit het met de waarheid? Ik neem aan dat de GerGem de OKK niet als 'ware Kerk' erkent?
nee dat is niet zorgwekkend, dat is de naaste liefde die Jezus heeft uitgedragen. Hij heeft ons geleerd niet naar uiterlijkheden te kijken maar naar de werkelijke persoon.
Het gaat niet om de leer, maar om het hart van een persoon. Er is geen ware kerk dus de OKK, de RKK en de Ger Gem zijn geen ware kerk
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 22 nov 2007 00:07

Laodicea schreef:Ja volgens mij heb ik inderdaad nog wel een geweten, en dat zorgt ervoor dat ik wat fel wordt * mod edit * in dit geval een beetje te fel, we gaan iemand niet beschuldigen van duivelswerk *


En juist dat soort geleuter over duivelswerk weerhoudt mij ervan om verder met jouw species in discussie te gaan. Ik speel komende zondag in een RK doopviering, omringd door RK'ers die wel bij zinnen zijn.

Ik krijg soms het idee dat er op dit forum nogal wat mensen rondhopsen bij wie IRL onder de schedel een vorm van kortsluiting heeft plaatsgevonden. Dat klaagt en knaagt maar wat aan, maar is verder eigenlijk voornamelijk een soort nog onvoorbereid kattenvoer.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 80 gasten