OKK

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Berichtdoor Riska » 19 apr 2008 14:06

Schoon oud-katholieke bisschop Haarlem

Dick Schoon is zaterdag gekozen tot oud-katholieke bisschop van Haarlem. Hij volgt Bert Wirix op, die eind februari aan kanker stierf.

De verkiezing had plaats na een eucharistieviering in de kathedrale kerk van de H.H. Anna en Maria in Haarlem. De kiesgerechtgden waren de geestelijken in het bisdom Haarlem en een aantal leken uit dat bisdom. Verkiesbaar waren alle oud-katholieke priesters in Nederland die zeker vijf jaar in de kerk als geestelijke werken, de leeftijd van 30 jaar hebben bereikt en nog niet met emeritaat zijn. In totaal waren er meer dan twintig kandidaten.

Dick J. Schoon (49) is deken van het bisdom Haarlem en pastoor in Amsterdam. De geboren IJmuidenaar groeide op in de oud-katholieke parochie van de H. Engelmundus, waarvan hij later van 1992 tot 2007 ook pastoor werd.

Naast het pastoraat ontwikkelde hij zich tot kerkhistoricus. Hij promoveerde in 2004 op de dissertatie 'Van bisschoppelijke Cleresie tot Oud-Katholieke Kerk. Bijdrage tot de geschiedenis van het katholicisme in Nederland in de 19e eeuw'.

Bestuurlijk heeft Schoon de nodige ervaring opgedaan als pastoor en als deken. Hij maakt als deken al meer dan vier jaar deel uit van het landelijk bestuur en heeft de laatste twee jaar zijn voorganger regelmatig vervangen.

De Oud-Katholieke Kerk, die is ontstaan uit een conflict in de Rooms-Katholieke Kerk in de achttiende eeuw, telt ongeveer 5500 leden en 25 parochies. De meeste leden wonen in het westen van Nederland. De kerk ziet zich als voortzetting van de oude katholieke kerk van voor de Hervorming (1517) en erkent het gezag van de paus niet. Zij viert de eucharistie geheel in het Nederlands. De kerk heeft het verplichte priestercelibaat rond 1920 afgeschaft. Sinds tien jaar kunnen ook vrouwen priester worden.

Bron: ANP
overgenomen van de IKON-site
Laatst gewijzigd door Riska op 19 apr 2008 17:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 19 apr 2008 15:53

En hij kan zingen!
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Riska

Berichtdoor Riska » 19 apr 2008 17:03

Optimatus schreef:En hij kan zingen!

Als hij de parochieleden maar mee laat zingen!
Maar inderdaad, als de goede man dat niet kon, zou het voor hem zelf een ramp zijn...

Gebruikersavatar
Laodicea
Mineur
Mineur
Berichten: 164
Lid geworden op: 03 feb 2006 23:27
Locatie: Assen

Berichtdoor Laodicea » 23 apr 2008 10:26

Bodar gaat los, in reactie op het aanmatigende Trouw artikel van 19 april:
LOMPSTE LAND TER WERELD

Kan het wellevend heten, wanneer christenen onder elkaar onwetenden als vliegen van elkaar pogen afhandig te maken? Ik denk het niet. Nederland is reeds kampioen in lompheid en getuigt reeds elk uur van uitbanning van wellevendheid. Dit lompste land ter wereld geeft van eigen lompheid nog eens – volstrekt ten overvloede – bewijs in het ochtendblad Trouw van jongstleden zaterdag.

Oud-katholieken herhalen weer eens uitnemend alternatief te zijn van de Moederkerk. Waarom? Oud-katholieken bewegen niet alleen mee met de tijd zoals de Moederkerk doet, maar zij kijken de mensen gaarne en wel meteen naar de ogen. Hun bisschoppen zijn niet zelden eertijds als Rooms-Katholiek priester gewijd. Hun ontrouw aan de ene Kerk wordt beloond door hun afval van Rome om zich aldus de wijding tot bisschop te laten welgevallen in de splintergroep van Oud-katholieken. Zouden zij zich schamen? Vermoedelijk zijn zij in dezen aan schaamte voorbij, omdat zij zich koesteren in demokratie, de wil van de mens dus alleen, zich kennelijk niet bekommerend om de wil van God, en zo de traditie van de ongedeelde Kerk van vóór 1054 klaarblijkelijk bereid te verkwanselen dan wel naar eigen hand te zetten.

‘Mogen zij allen één zijn zoals Gij, Vader, het zijt in Mij en Ik in U. Mogen ze ook één zijn, opdat de wereld gelove dat Gij Mij hebt gezonden.’ Zo Jesus Zelf, de Zoon van God (cf. Jo 17,23). God wil dat wij allen samen zijn naar Zijn wil – niet naar de gemakkelijke gezamenlijkheid die gegrond is in wat ons mensen past op grond van louter menselijkheid en derhalve menselijke keuze.

Christus bemint Zijn bruid die de Kerk is. Want Hij, Jesus de Christus, is de bruidegom van de bruid die de Kerk is. Hij wil haar jong tot Zich voeren als de heerlijke en de ongerepte bruid – naar Paulus. Hij wil de Kerk niet eerst krijgen als bruid wanneer zij uitgebluisd en onvruchtbaar derhalve als vrouw nederzit als ‘oude vrijster’, maar toch nog tamelijk vitaal de Heer Jesus begroeten kan als enige Verlosser van de ganse wereld en enige Heer van de ganse schepping.

Oud-katholieken als eersten hebben de taak terug te keren tot de de Moederkerk.

Minder met hen maar veel meer weet ik mij verbonden met orthodox-protestanten – lezers van Nederlands Dagblad en Reformatorisch Dagblad. Zij worstelen werkelijk met Jesus’ leer omtrent Zijn verzoek en meer nog bede en eis om met alle andere christenen weer één te worden. Die orthodox-protestanten zijn voor mij werkelijk geweten van hetgeen ik als gewoon katholiek – kind van de Moederkerk (zij heet niet zo maar Moederkerk) overweeg.

Orthodox-protestanten overwegen het christelijke geloof alleszins. Zij verdienen bewondering om hun onderzoek naar de ene Christus en Zijn Kerk veeleer dan de mijns inziens tamelijk ijdele zo geheten groep van Oud-katholieken die in mijn ogen dingen naar de waan van de dag en de aanpassing van de week. Oud-katholieken menen te verkeren als gevolg van demokratie in verlichte kringen van aanpassing, terwijl zij te zelfder tijd – waarschijnlijk onwetend – het beeld van Christus verlaten en verduisteren en zich tevreden stellen met naar hand-zetterij van hetgeen de Kerk van eeuwen poogt te worden – de waardige bruid van Christus.

Gewone katholieken als ik weten protestanten in orthodoxe zin verenigd met ons in gezamenlijkheid en gemeenschapszin. Zij – de nog altijd protesterende protestanten – zoeken niet anders dan de wil van God. Zij staan mijns inziens tamelijk ver weg van Oud-katholieken die hun wil hebben aangepast aan die van de wereld.

De Oud-katholieken zouden weldra immens ongekend populair kunnen worden, maar hun roem zal kort zijn en zij zullen weldra mèt hun ontrouwe bisschoppen al snel niet meer ertoe kunnen doen.

Jesus als herder houdt mijns inziens niet van afvallig in Zijn naam aangestelde herders.
bron
Gepassioneerd onhip, vurig apparatchik, burgerlijk met overgave, 'middle of the road' on full speed.

Riska

Berichtdoor Riska » 23 apr 2008 11:34

Ik heb het gelezen ja. Wat wil je ermee zeggen?
Als er iemand 'bedrijfsblind' is - en dat druk ik mij zeer mild uit - is het Antoine Bodar wel.
Ik begrijp echt niet waar hij het lef vandaan haalt zo met mede-christenen om te gaan en ze te veroordelen.

Ik heb in de laatste maand door omstandigheden zowel een viering in een RK als in de OKK meegemaakt.
De viering in de RK was star, vol rituelen, koud.
De viering in de OKK was ook vol rituelen, maar heb ik als een warm bad ervaren.

Gebruikersavatar
Laodicea
Mineur
Mineur
Berichten: 164
Lid geworden op: 03 feb 2006 23:27
Locatie: Assen

Berichtdoor Laodicea » 23 apr 2008 13:53

Riska schreef:Ik heb het gelezen ja. Wat wil je ermee zeggen?
Als er iemand 'bedrijfsblind' is - en dat druk ik mij zeer mild uit - is het Antoine Bodar wel.
Ik begrijp echt niet waar hij het lef vandaan haalt zo met mede-christenen om te gaan en ze te veroordelen.
Volgens mij waren de oud-katholieken eerst... :roll:
Ik heb in de laatste maand door omstandigheden zowel een viering in een RK als in de OKK meegemaakt.
De viering in de RK was star, vol rituelen, koud.
De viering in de OKK was ook vol rituelen, maar heb ik als een warm bad ervaren.

...en dit soort reacties zie je dus keer op keer en in feite dus precies ook wat Bodar aan de kaak stelt. De OKK stelt de mens en haar wensen centraal.

In al die discussies tot nu toe zie ik steeds dezelfde bakken over tafel vliegen; 'RK'ers zijn niet lief', 'RK is niet gezellig', 'schandaaltje zus of zo'. Waarmee precies het stereotype wordt bevestigd. Het gaat kennelijk niet om waarheid maar om sfeer. Want áls er op argumenten wordt bediscussieerd, dan wordt er keer op keer niet thuis gegeven. Of dat nou om het Schisma van Utrecht gaat, of om de Eucharistie.
Gepassioneerd onhip, vurig apparatchik, burgerlijk met overgave, 'middle of the road' on full speed.

Riska

Berichtdoor Riska » 23 apr 2008 15:51

Laodicea schreef:De OKK stelt de mens en haar wensen centraal.

In al die discussies tot nu toe zie ik steeds dezelfde bakken over tafel vliegen; 'RK'ers zijn niet lief', 'RK is niet gezellig', 'schandaaltje zus of zo'. Waarmee precies het stereotype wordt bevestigd. Het gaat kennelijk niet om waarheid maar om sfeer. Want áls er op argumenten wordt bediscussieerd, dan wordt er keer op keer niet thuis gegeven. Of dat nou om het Schisma van Utrecht gaat, of om de Eucharistie.

Tot voor enige tijd heb ik met een gerust hart op bepaalde plekken wel eens ene eucharistieviering meegemaakt en het ook als warm ervaren. Sinds er een strakke lijn is ingezet voel je als het ware de koude wind van "regel is regel", zonder enige compassie met de mens.

Ik vind je opmerking over waarheid en sfeer in de OKK ver beneden de maat. Een dienst, in welke kerk, van welke denominatie dan ook, kan zeer strak in de leer zijn, kan voluit in de waarheid staan, en tóch warm zijn, troostvol en bemoedigend.

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1039
Lid geworden op: 07 mar 2006 19:21
Locatie: Velp
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 23 apr 2008 16:05

Riska schreef:Ik vind je opmerking over waarheid en sfeer in de OKK ver beneden de maat. Een dienst, in welke kerk, van welke denominatie dan ook, kan zeer strak in de leer zijn, kan voluit in de waarheid staan, en tóch warm zijn, troostvol en bemoedigend.
Mar de argumentie in dit topic ten faveure van de OKK lijkt zich toch voornamelijk op de schijnbaar zo prettige sfeer te richten.

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 23 apr 2008 16:32

Wat ik tegen de RKK heb is de Maria verering, de macht van de paus, het celibaat voor de priesters. Dat is vrij inhoudelijk lijkt mij.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gebruikersavatar
Flappie
Kapitein
Kapitein
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 feb 2004 00:12
Locatie: London (UK)
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 23 apr 2008 23:04

Riska schreef:Ik heb het gelezen ja. Wat wil je ermee zeggen?
Als er iemand 'bedrijfsblind' is - en dat druk ik mij zeer mild uit - is het Antoine Bodar wel.
Ik begrijp echt niet waar hij het lef vandaan haalt zo met mede-christenen om te gaan en ze te veroordelen.

Ik heb in de laatste maand door omstandigheden zowel een viering in een RK als in de OKK meegemaakt.
De viering in de RK was star, vol rituelen, koud.
De viering in de OKK was ook vol rituelen, maar heb ik als een warm bad ervaren.


Dat kan zo zijn natuurlijk, maar volgens mij associeer je jezelf ook niet onder de orthodox-protestanten. In die zin sluit je reactie wellicht enigzins aan bij het betoog van Bodar.

Bodar bevind zich overigens wel in een soort spagaat, aangezien onder orthodox-protestanten nog anti-papisme te vinden is natuurlijk :wink:
Laatst gewijzigd door Flappie op 23 apr 2008 23:09, 1 keer totaal gewijzigd.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Riska

Berichtdoor Riska » 23 apr 2008 23:08

Ik hoor tot de midden-orthodoxie.
Maar wat heeft dat met de reactie van Bodar te maken? Ik volg je niet helemaal?

Gebruikersavatar
Flappie
Kapitein
Kapitein
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 feb 2004 00:12
Locatie: London (UK)
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 23 apr 2008 23:21

Riska schreef:Ik hoor tot de midden-orthodoxie.
Maar wat heeft dat met de reactie van Bodar te maken? Ik volg je niet helemaal?


Nee, dat heeft niet rechtstreeks iets te maken met de reactie van Bodar. Dan suggereer ik wellicht iets. Maar enig houd snijdt de reactie van Bodar wel, aangezien in reacties vaak 'de prettige sfeer' als argument ingebracht wordt. Daar gaat het in eerste instantie niet om denk ik.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Riska

Berichtdoor Riska » 23 apr 2008 23:27

Nee, waar het om gaat is dat hij in feite zegt dat de OKK een afscheiding is van de RK, dat ze dat zelf gedaan hebben, zoals de protestanten ook noodzakelijk zouden moeten terugkomen in de 'moederkerk'. (dat is door Kimman aangegeven, een andere RK-man, waar Bodar het volledig mee eens is).
Ze gaan er binnen de RK van uit dat het allemaal wel lang genoeg geduurd heeft en het tijd wordt dat iedereen zich weer verenigt met de RK, daarbij voorbijgaand aan de grote en zeer fundamentele verschillen die er zijn.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 23 apr 2008 23:46

Laodicea schreef:
Riska schreef:Ik heb het gelezen ja. Wat wil je ermee zeggen?
Als er iemand 'bedrijfsblind' is - en dat druk ik mij zeer mild uit - is het Antoine Bodar wel.
Ik begrijp echt niet waar hij het lef vandaan haalt zo met mede-christenen om te gaan en ze te veroordelen.
Volgens mij waren de oud-katholieken eerst... :roll:
Ik heb in de laatste maand door omstandigheden zowel een viering in een RK als in de OKK meegemaakt.
De viering in de RK was star, vol rituelen, koud.
De viering in de OKK was ook vol rituelen, maar heb ik als een warm bad ervaren.

...en dit soort reacties zie je dus keer op keer en in feite dus precies ook wat Bodar aan de kaak stelt. De OKK stelt de mens en haar wensen centraal.

In al die discussies tot nu toe zie ik steeds dezelfde bakken over tafel vliegen; 'RK'ers zijn niet lief', 'RK is niet gezellig', 'schandaaltje zus of zo'. Waarmee precies het stereotype wordt bevestigd. Het gaat kennelijk niet om waarheid maar om sfeer. Want áls er op argumenten wordt bediscussieerd, dan wordt er keer op keer niet thuis gegeven. Of dat nou om het Schisma van Utrecht gaat, of om de Eucharistie.


Laodicea, zoals je zelf weet, zijn de Oud-Katholieken door Rome uit de RKK gesmeten. Zij hebben zelf niet gekozen voor excommunicatie, maar Rome smeet hen desondanks uit de RKK. Het heeft even geduurd (ruim honderdvijftig jaar) voordat ze over die schok heen waren, maar toen zijn ze toch meer en meer op eigen benen gaan staan. Vooral in de achttiende eeuw stroomden de steunbetuigingen uit zowel de Romana als de Reformatie binnen - Diverse RK-bisschoppen waren het openlijk met de OKK eens, maar zij durfden of konden de stap naar een OKK-achtige Kerk niet maken. Na de val van Napoleon en onder invloed van de sterke rol die de paus ten tijde van Napoleon (de toenmalige H. Vader heeft destijds, naar mijn mening, dapper gehandeld) kwam de OKK geïsoleerd te staan. Eerst overheerste een ondergangsstemming, maar deze sloeg na Vaticanum I om in een definitieve opbouwbeweging. De Oud-Katholieke beweging sloeg een andere weg in dan de Romana en vormde meer en meer een zelfstandig kerkgenootschap en - God lof - vebond zich met de Anglicana en de Oosterse Orthodoxie.

De opmerkingen van Bodar zijn duidelijk. Blijkbaar vreest Rome het tere, kleine kerkgenootschapje der Oud-Katholieken. Terwijl Rome meer dan een miljard zielen onder haar hoede heeft, heeft het kleine Utrecht slechts zesduizend actieve zielen onder haar hoede. Het feit dat Bodar zich zo verschrikkelijk opwindt over deze zesduizend schaapjes, terwijl steeds meer schaapjes de immense schaapskooi Rome verlaten, geeft aan dat Bodar niet alleen jaloers is jeges, maar ook bang is voor het kleine, onbeduidende Utrechtse schaapskooitje. God liefhebben boven alles en het liefhebben van de naaste zoals men zichzelve liefheeft, dat is de boodschap van het kleine Oud-Katholieke kerkje. Terwijl het grote Rome zich laaft aan grote machtspolitiek, probeert het kleine Utrecht zich met beperkte middelen zich te bekommeren om kleine mensen. Terwijl Roomse priesters onschuldige gelovigen soms letterlijk verkracht en miljoenen aan schadevergoedingen, betaald door onschuldige gelovigen, op moet hoesten, ontfermt het kleine Utrecht zich over mensen zonder naam. Vreest Rome deze onschuld? Blijkbaar, anders zou een mens als de Bange Bodar zich niet zo druk maken over deze piepkleine schare christenen - christenen die voluit vieren, hartstochtelijk zingen en begrijpen wat zij vieren.

Tegenwoordig is de Oud-Katholieke Kerk in Nederland en in veel andere landen een zelfstandig, zij het erg klein, maar levendig kerkgenootschap. De kleine parochies zouden allang ten onder zijn gegaan als er niet een sterke gemeenschapszin zijn geweest - en - het allerbelangrijkst - een onwankelbaar vertrouwen in God, de Almachtige, Schepper van Hemel en Aarde. Ik geloof - als PKN-lid - oprecht dat de God van Israël naar Zijn dienstknechtje, de OKKN, heeft omgezien, zoals Hij ook omziet naar andere, kleine dienstknechtjes, zoals de Gereformeerde Gemeenten (al dan niet in Nederland al dan niet buiten verband) of de Vrijgemaakte of Nederlandse of Christelijke Gereformeerde dienstknechten. Als een kerkgenootschap niet op de Heer, de God der Hemelse Machten, georiënteerd is, zal het kerkgenootschap ten ondergaan. Ondanks alle moeilijkheden en beperkingen van de kleinheid heeft de Oud-Katholieke Kerk zich staande weten te houden. Ik speel al bijna tien jaar orgel in de parochie te Schoonhoven. Het kerkbezoek is in die tien jaar verdubbeld van acht naar gemiddeld zestien à twintig (bij 25 is het gebouw vol). Ik beschouw mij al lang als tweekerkelijk: PKN en OKKN. Beide zijn mij lief.

Rome wordt geteisterd door schandalen.
Hoeveel miljoenen dollars heeft Rome niet moeten betalen aan slachtoffers van RK geestelijken die hun mannelijk lid in een gelovige hebben gepropt?
Hoeveel RK priesters hebben zich niet schuldig gemaakt aan mensonterende praktijken in landen als Argentinië en Chili?
Hoeveel Rwandezen zijn er niet vermoord door hordes RK gelovigen, daartoe opgehitst door hun priesters en bisschoppen? Ik heb in hoogst eigen jonkheerlijke persoon gezien wat er van de slachtoffers is geworden.
Hoeveel Judaïsten zijn er niet door toedoen van Torquemada over de kling gejaagd?

Haatdragendheid is de oud-katholieken vreemd. Dit kerkgenootschap veroordeelt geen andere kerkgenootschappen, maar zoekt naar wat zij met andere kerkgenootschappen kan delen. Oecumene is geen toverwoord, maar een levenswijze: immers, God is veel te groot voor één kerkgenootschap.

Ik zal niet zeggen dat RK'ers niet lief zijn of niet gezellig zijn. Ik vind de RK echter lief noch gezellig. Achter de pracht en praal van Rome - en ik geniet van de Sta. Maria Maggiore, ik geniet van de kerk van San Francesco in Assisi en ik geniet van het gregoriaanse gezang in het Kinyarwanda in Kibuye (Rwanda) en ik heb de zegen gevraagd en ontvangen van een Italiaanse bisschop op het vliegveld van Kigali (Rwanda) en van een priester in Ruhengeri (eveneens Rwanda) - ik heb genoten van de gastvrijheid in een klooster-residentie van de bisschop van Ruhengeri - de liefde die uitgaat van individuele RK'ers zal ik op geen enkele wijze ter discussie stellen, want die is aanwezig. Ik plaats vraagtekens bij de officiële RK Kerk. Waarom, waarom is deze zo ijskoud?

De Oud-Katholieke Kerk stelt maar Eén Iemand centraal: De Drievuldig God, +Vader, +Zoon en +Heilige Geest. Immers, zij beleidt dat Christus, God Zijnde, in de eenheid van de Heilige Geest, leeft en regeert in de eeuwen der eeuwen.

Amen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten

cron