Ds. Van der Meer begint eigen kerkverband

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

freek

Berichtdoor freek » 11 okt 2007 09:58

Het is wel apart dat in alle berichtgeving nooit de eerste standplaats van ds. Van der Meer genoemd wordt: Loenen aan de Vecht (of iig in die buurt). Mijn opa was daar indertijd ouderling, en Van der Meer is daar op een vreemde wijze gekomen en op een nog veel vreemdere wijze weer vertrokken.
Zou dat te gevoelig zijn om te noemen in de krantenberichten?

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 11 okt 2007 10:18

rosalie83 schreef:
essieee schreef:
rosalie83 schreef:Misschien niets nieuws onder de zon, maar het is wel enorm triest.

Want? Erger dan de splitsing PKN en HHK?

Nee hoor, ik vind elke splitsing jammer! Waarom zou ik dit erger moeten vinden?


Ik vind het vrij irritant dat men maar wegloopt als men een stemming verliest. Op lokaal niveau is het wat anders, want daar is een zekere eenheid van belang, maar binnen een kerkVERBAND zou men toch wat minder moeten steggelen met elkaar. De HHK'ers konden het destijds ook niet verkroppen dat ze een legale stemming niet in hun voordeel konden beslechten.

En dat allemaal omdat er 20.000 Lutheranen bij zouden komen...
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
GKN'er
Sergeant
Sergeant
Berichten: 390
Lid geworden op: 26 jul 2006 20:33

Berichtdoor GKN'er » 11 okt 2007 10:28

Optimatus schreef:En dat allemaal omdat er 20.000 Lutheranen bij zouden komen...

Het aantal lag nog lager: rond de 15.000 (en zelfs dat is een hoge schatting).
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 11 okt 2007 10:32

Kijk aan, nog minder dus.

Nogmaals, op lokaal niveau is een zekere uniformiteit wel praktisch - gooi geen Bonders en vrijzinnigen in één gemeente, dat is vragen om gedonder.

Echter, op een meer abstract, landelijk niveau is men toch (hopelijk) vooral bestuurlijk bezig. Daar kun je rustig vijf stromingen bij elkaar hebben.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

SimonT
Luitenant
Luitenant
Berichten: 553
Lid geworden op: 20 nov 2003 22:45
Locatie: Opheusden

Berichtdoor SimonT » 11 okt 2007 12:31

die laatste heeft ook kromme gedachten, eerst zeggen dat de rest van de OGG veel te licht zijn (en dat is al zo zwaar als gemalen poppenstront) om vervolgens zijn betoog te besluiten met de overigens zeer terechte opmerking, geen zwaarheid maar waarheid :?
Gelukkig met mijn vriendin(netje)!

Gebruikersavatar
LeChat
Generaal
Generaal
Berichten: 4858
Lid geworden op: 27 jun 2005 22:18
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 11 okt 2007 12:48

Naar zijn mening is er kennelijk geen sprake van 'zwaarheid om het zwaar zijn', maar preekt die dominee 'de (zware) waarheid'...
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Gebruikersavatar
essieee
Generaal
Generaal
Berichten: 5121
Lid geworden op: 14 apr 2003 23:47
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 11 okt 2007 18:15

Optimatus schreef:
rosalie83 schreef:
essieee schreef:
rosalie83 schreef:Misschien niets nieuws onder de zon, maar het is wel enorm triest.

Want? Erger dan de splitsing PKN en HHK?

Nee hoor, ik vind elke splitsing jammer! Waarom zou ik dit erger moeten vinden?


Ik vind het vrij irritant dat men maar wegloopt als men een stemming verliest. Op lokaal niveau is het wat anders, want daar is een zekere eenheid van belang, maar binnen een kerkVERBAND zou men toch wat minder moeten steggelen met elkaar. De HHK'ers konden het destijds ook niet verkroppen dat ze een legale stemming niet in hun voordeel konden beslechten.

En dat allemaal omdat er 20.000 Lutheranen bij zouden komen...



Als dat het enige bezwaar was was ik PKN geworden!

Gebruikersavatar
essieee
Generaal
Generaal
Berichten: 5121
Lid geworden op: 14 apr 2003 23:47
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 11 okt 2007 18:16

Ik heb van de Meer regelmatig gehoord....en ach, je kon hem goed horen! :wink:

columbus
Majoor
Majoor
Berichten: 1552
Lid geworden op: 07 apr 2003 11:54
Locatie: Oud-Alblas

Berichtdoor columbus » 11 okt 2007 18:32

essieee schreef:Ik heb van de Meer regelmatig gehoord....en ach, je kon hem goed horen! :wink:


ik heb em ook vaak gehoord en voorzichtig uitgedrukt...ik vond het heel moeilijk om naar hem te luisteren.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

freek

Berichtdoor freek » 11 okt 2007 18:39

columbus schreef:
essieee schreef:Ik heb van de Meer regelmatig gehoord....en ach, je kon hem goed horen! :wink:


ik heb em ook vaak gehoord en voorzichtig uitgedrukt...ik vond het heel moeilijk om naar hem te luisteren.


Iets minder voorzichtig uitgedrukt: ik vond er totaal niets aan.

Gebruikersavatar
essieee
Generaal
Generaal
Berichten: 5121
Lid geworden op: 14 apr 2003 23:47
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 11 okt 2007 18:44

Ja, makkelijk wasíe niet!
Maar wel eenduidig!

Maar goed, daar is dit topic niet voor bedoeld!

Gebruikersavatar
Smurffie
Generaal
Generaal
Berichten: 4606
Lid geworden op: 19 feb 2005 14:40
Locatie: Bleskenscity

Berichtdoor Smurffie » 11 okt 2007 19:47

Ik had niet anders verwacht dan dat hij voor zichzelf zou beginnen. Wéér een kerkverband erbij. Zelf kom ik ook uit de ogg en er zijn idd. nog maar bar weinig predikanten over. Heel soms komt kandidaat Zwartbol wel eens preken, maar die is toen afgewezen om dominee te worden, volgens mij. Waarom weet ik niet..naar mijn idee voldeed hij wel aan de eisen van de ogg. Hij breekt alleen bijna de preekstoel af, zo hyperactief. Ik heb nog nooit iemand zo enthousiast hel en verdoemenis horen en zien preken.

freek

Berichtdoor freek » 11 okt 2007 20:27

Smurffie schreef:Heel soms komt kandidaat Zwartbol wel eens preken, maar die is toen afgewezen om dominee te worden, volgens mij


Nee joh, OGG-predikanten hebben eerst een proefperiode als lerend ouderling. Na één of twee jaar mogen ze echt dominee worden.

Gebruikersavatar
essieee
Generaal
Generaal
Berichten: 5121
Lid geworden op: 14 apr 2003 23:47
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 11 okt 2007 21:39

freek schreef:
Smurffie schreef:Heel soms komt kandidaat Zwartbol wel eens preken, maar die is toen afgewezen om dominee te worden, volgens mij


Nee joh, OGG-predikanten hebben eerst een proefperiode als lerend ouderling. Na één of twee jaar mogen ze echt dominee worden.

Inderdaad, hij gaat hier nog wel eens voor!
En...anders heb ik altijd nog een cd van hem :wink:

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 11 okt 2007 22:18

De kerk is het lichaam van Christus.. Wie echt denkt dat je dit straffeloos kunt verscheuren en verknippen, zit goed fout!

Wat een ego tripper!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 93 gasten