Ds. Van der Meer begint eigen kerkverband

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Liarose
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3208
Lid geworden op: 17 aug 2006 12:43

Ds. Van der Meer begint eigen kerkverband

Berichtdoor Liarose » 10 okt 2007 10:30

Dit is toch niet normaal meer?

Ds. Van der Meer begint eigen kerkverband

SINT PHILIPSLAND - Ds. A. P. van der Meer, voorheen predikant van de oud gereformeerde gemeente te Sint Philipsland, gaat zelfstandig verder. Hij begint een eigen kerkverband, de Oud Gereformeerde Gemeenten buiten verband in oprichting.

Volgens diverse regionale media werden zondag de eerste kerkdiensten gehouden in het bedrijfspand van Van Dijke Zeeland aan de Kwekerijweg in Sint Philipsland.

De predikant werd in mei voor vier maanden geschorst vanwege „gedragingen en uitlatingen tijdens de eredienst.” De predikant sprak zelf over een meningsverschil inzake de leer van de kerk. Op 26 september zegde de predikant zelf zijn lidmaatschap op. Daarmee beschouwde het kerkverband de kwestie als beëindigd.

Ds. Van der Meer (63) diende de oud gereformeerde gemeenten van Kinderdijk, Krimpen aan den IJssel, Werkendam en Sint Philipsland. De predikant was de afgelopen dagen niet bereikbaar voor commentaar.

http://www.refdag.nl/artikel/1318237/Ds ... rband.html

Gebruikersavatar
essieee
Generaal
Generaal
Berichten: 5121
Lid geworden op: 14 apr 2003 23:47
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 10 okt 2007 10:36

En...Waarom is dit niet meer normaal?
Nogal normale trend in refo Nederland 8)

Liarose
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3208
Lid geworden op: 17 aug 2006 12:43

Berichtdoor Liarose » 10 okt 2007 10:39

Whaha ja, als je het zo bekijkt ;)

Gebruikersavatar
Bevlogen
Sergeant
Sergeant
Berichten: 383
Lid geworden op: 14 jan 2007 23:20
Locatie: Ede (GLD)
Contacteer:

Berichtdoor Bevlogen » 10 okt 2007 10:47

Sluit me aan bij essieee, niets nieuws onder de zon! 8)

Liarose
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3208
Lid geworden op: 17 aug 2006 12:43

Berichtdoor Liarose » 10 okt 2007 10:58

Misschien niets nieuws onder de zon, maar het is wel enorm triest.

Gebruikersavatar
essieee
Generaal
Generaal
Berichten: 5121
Lid geworden op: 14 apr 2003 23:47
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 10 okt 2007 11:06

rosalie83 schreef:Misschien niets nieuws onder de zon, maar het is wel enorm triest.

Want? Erger dan de splitsing PKN en HHK?

André

Berichtdoor André » 10 okt 2007 11:20

Algemeen scriba A.A. Klein van de Oud Gereformeerde Gemeenten houdt het op ongeveer driehonderd kerkleden voor de Oud Gereformeerde Gemeente en zo'n honderdvijftig voor Van der Meer.

Bron

Liarose
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3208
Lid geworden op: 17 aug 2006 12:43

Berichtdoor Liarose » 10 okt 2007 11:51

essieee schreef:
rosalie83 schreef:Misschien niets nieuws onder de zon, maar het is wel enorm triest.

Want? Erger dan de splitsing PKN en HHK?

Nee hoor, ik vind elke splitsing jammer! Waarom zou ik dit erger moeten vinden?

Cahier
Mineur
Mineur
Berichten: 170
Lid geworden op: 20 aug 2007 09:38

Berichtdoor Cahier » 10 okt 2007 11:57

essieee schreef:Nogal normale trend in refo Nederland 8)


Voordat zo'n zaak door een synode behandeld is, het kerkverband verlaten en alzo afgesneden worden is niet de normale trend.

Hij dient een voorbeeld te nemen aan Kampen-Noord van de GK(v).

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 10 okt 2007 12:08

Cahier schreef:
essieee schreef:Nogal normale trend in refo Nederland 8)


Voordat zo'n zaak door een synode behandeld is, het kerkverband verlaten en alzo afgesneden worden is niet de normale trend.

Hij dient een voorbeeld te nemen aan Kampen-Noord van de GK(v).
Hebben ze in de OGG(bv?/federatie van?) wel synodes?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
Bevlogen
Sergeant
Sergeant
Berichten: 383
Lid geworden op: 14 jan 2007 23:20
Locatie: Ede (GLD)
Contacteer:

Berichtdoor Bevlogen » 10 okt 2007 15:24

Cahier schreef:
essieee schreef:Nogal normale trend in refo Nederland 8)


Voordat zo'n zaak door een synode behandeld is, het kerkverband verlaten en alzo afgesneden worden is niet de normale trend.

Hij dient een voorbeeld te nemen aan Kampen-Noord van de GK(v).

Hmm... dan vind ik zo'n afsplitsing eigenlijk beter. Zo kan die dominee in z'n eentje verder gaan. Dat met die Ichtusgemeente is inmiddels een zeven- á achtjarenplan aan het worden. Beetje triest voor al die gemeenteleden daaro.

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 10 okt 2007 16:57

Wat voor uitlatingen deed hij precies?

Gebruikersavatar
Dirk
Sergeant
Sergeant
Berichten: 331
Lid geworden op: 24 mei 2005 20:44

Berichtdoor Dirk » 10 okt 2007 17:05

André schreef:Algemeen scriba A.A. Klein van de Oud Gereformeerde Gemeenten houdt het op ongeveer driehonderd kerkleden voor de Oud Gereformeerde Gemeente en zo'n honderdvijftig voor Van der Meer.

Bron


toch een beetje triest, als je dan leest dat ze nog maar drie of vier predikanten overhebben in de OGG.
Wijsheid en Intelligentie: een wereld van Verschil!!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 11 okt 2007 07:47

Cahier schreef:
essieee schreef:Nogal normale trend in refo Nederland 8)


Voordat zo'n zaak door een synode behandeld is, het kerkverband verlaten en alzo afgesneden worden is niet de normale trend.

Hij dient een voorbeeld te nemen aan Kampen-Noord van de GK(v).


Ik denk dat hij de bui wel voelt hangen... ook gezien dit soort zaken in het verleden. Volgens mij is een schorsing door een kerkenraad bijna altijd overgenomen door een synode. Als hij gaat wachten op een synodeuitspraak is hij wel een poos bezig. De generale synode is dacht ik pas weer in 2009 dus dan kan je 2 jaar niet aan het werk. Als ik 2 jaar niet zou kunnen werken zou ik ook gaan zoeken naar een andere plek waar ik wel kan werken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Hillel
Verkenner
Verkenner
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 okt 2007 22:19

Berichtdoor Hillel » 11 okt 2007 09:18

Op een site vond ik wat reacties over dit onderwerp. Blijkbaar was die Van der Meer geen gemakkelijk heerschap.

Door: Rene (80.60.177.xxx)
In OGG kringen gaat het verhaal dat deze eerwaarde bij herhaling de preek(stoel) gebruikte om persoonlijke conflicten uit te vechten. Er zou theologische autoriteit zijn gebruikt om 'kerkpolitieke' tegenstanders de mond te snoeren. Tja, zo beschouwd kloppen zowel de verklaring over "gedragingen en uitlatingen tijdens de eredienst" als die over "de leer van de kerk".


Door: Louis (86.87.161.xxx)
Deze predikant veroorzaakte trammelant in al de gemeentes waar hij gestaan heeft, tot bijna slaande ruzie. Zijn eerste standplaats verliet hij halsoverkop al na vier maanden, omdat daar vrijwel direct na zijn komst al een kerkscheuring ontstond. In zijn Krimpense tijd verliet ongeveer eenderde van de leden de gemeente. Voor het kerkverband is het wellicht een opluchting dat hij weg is, en wat hij nu doet moet hij wat mij betreft zelf weten, maar het is een verdrietige zaak voor alle betrokkenen.


Al zijn er ook voorstanders van deze 'zeer ver doorgeleide leraar':

09 okt 2007, 08.33 uur
Door: Herma (86.84.13.xxx)
Ik ben erg blij dat Ds.A.P van de Meer voor zichzelf begonnen is. Hebben we eindelijk de kans om weer van zijn afsnijdende preken te genieten. Maar daar moeten niet zoveel mensen meer wat van hebben (zelfs de dominee's uit het oud.ger.ger. verband niet), en dan doen ze er alles aan om hem van alles en nog wat te beschuldigen en hun eigen fouten zien ze niet. Het is verdrietig dat dit allemaal heeft moeten plaatsvinden maar het was te verwachten. Je mag wel over Ruth preken, maar niet over Orpa. Want de uitverkiezing daar wil een mens niet van horen. Ik hoop dat het werk wat Ds. van de Meer nog te doen heeft, tot onze bekering mag lijden. En dat velen hem zullen volgen, om zich bij zijn kerkverband aan te sluiten. Als er hier een afdeling komt ben ik de eerste.


09 okt 2007, 09.29 uur
Door: ernst (82.170.102.xxx)
Het doet me zeer goed dat deze zeer ver doorgeleide leeraar ds AP vd Meer voor zichzelf door is gegaan, De verdere leeraars van de ogg zijn qua leer zoveel lichter als ds van der Meer,ik heb zeer veel bewondering voor deze leeraar die door zijn zachtmoedig karakter steeds in de problemen kwam. Verder wens ik ook zijn vrouw en kinderen veel kracht van boven toe,zij zijn ook door een diep dal gegaan,en ik hoop dat deze ds nu eindelijk eens de rust krijgt die hij zo verdient heeft.Zijn leer brengt nou eenmaal boze mensen,so what????geen zwaarheid maar waarheid.


Dit soort scheuringen beginnen mijns inziens sectarische trekjes te vertonen.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten