Ds. Van der Meer begint eigen kerkverband

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Bevlogen
Sergeant
Sergeant
Berichten: 383
Lid geworden op: 14 jan 2007 23:20
Locatie: Ede (GLD)
Contacteer:

Berichtdoor Bevlogen » 11 okt 2007 23:02

Ik heb nog nooit iemand zo enthousiast hel en verdoemenis horen en zien preken.

Humorrrr! :mrgreen:

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 okt 2007 00:24

essieee schreef:
Optimatus schreef:
rosalie83 schreef:
essieee schreef:
rosalie83 schreef:Misschien niets nieuws onder de zon, maar het is wel enorm triest.

Want? Erger dan de splitsing PKN en HHK?

Nee hoor, ik vind elke splitsing jammer! Waarom zou ik dit erger moeten vinden?


Ik vind het vrij irritant dat men maar wegloopt als men een stemming verliest. Op lokaal niveau is het wat anders, want daar is een zekere eenheid van belang, maar binnen een kerkVERBAND zou men toch wat minder moeten steggelen met elkaar. De HHK'ers konden het destijds ook niet verkroppen dat ze een legale stemming niet in hun voordeel konden beslechten.

En dat allemaal omdat er 20.000 Lutheranen bij zouden komen...



Als dat het enige bezwaar was was ik PKN geworden!


Verder is er niets anders dan wat we in de oude NHK ook al hadden. O, wacht, er zijn wat belijdenisgeschriften bijgekomen, namelijk wat Lutherse schrijfsel. Nou en?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
leclerc
Kapitein
Kapitein
Berichten: 936
Lid geworden op: 21 dec 2004 09:50

Berichtdoor leclerc » 12 okt 2007 07:25

Bevlogen schreef:
Ik heb nog nooit iemand zo enthousiast hel en verdoemenis horen en zien preken.

Humorrrr! :mrgreen:


De quote van het jaar :mrgreen:
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

Gebruikersavatar
Bookman
Luitenant
Luitenant
Berichten: 681
Lid geworden op: 13 apr 2004 17:33
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 12 okt 2007 17:31

De nieuwe naam van het kerkverband heet:

Vrije herstelde oud gereformeerde gemeente in Nederland op Gereformeerde grondslag buiten verband

Je zult daar scriba van zijn en de telefoon moeten opnemen.... :mrgreen:
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

Gebruikersavatar
TKF
Moderator
Berichten: 1662
Lid geworden op: 14 okt 2003 19:34
Locatie: Malden

Berichtdoor TKF » 12 okt 2007 17:49

essieee schreef:
Optimatus schreef:
En dat allemaal omdat er 20.000 Lutheranen bij zouden komen...



Als dat het enige bezwaar was was ik PKN geworden!


Probleem voor de vele HHK-gemeenten was dat die Luthersen ook iets meenamen. Dat was althans voor bijv. Leerbroek de druppel die de emmer deed overlopen. Samen met de GKN, oke, maar met de Lutherse belijdenissen (Leuenorder Konkordie undsofort...) ging het te ver. Daarnaast was de inzegening van het homohuwelijk een brug te ver, en, ook niet onbelangrijk, was men het niet eens met de fianciën omdat een en ander nu van bovenaf geregeld werd en met de lokale autonimiteit kwijt zou raken. Maar dit is een beetje off-topic.

We hebben er dus weer een groepje bij wat weer aangeeft dat we met kerken (met kleine letter) te maken hebben. Al deze kerken vinden formeel dat versplintering eigenlijk niet goed is, maar het lijkt hen wel beter naar de huidige omstandigheden. Volgens de geloofsvorm en bekentenis verwoord in het Apostolicum is er een Kerk, en het lijkt me duidelijk dat die Kerk op de wereld niet georganiseerd is.

Als Van de Meer hier goed aan denkt te doen en het beter is voor de situatie aldaar, dan is dat wellicht ook de beste oplossing. Ik hoop niet dat dit á la 1 mei veel ruzie (aldaar) gaat opleveren.
Soms vraag ik me wel eens af of al het kleine rechts (GGiN, OGG, HervLokaal enz. enz.) binnen de reformatorische zuil niet beter een federatie aan zou kunnen gaan...
'Real discoveries come from chaos.'
- Chuck Palahniuk

pol
Majoor
Majoor
Berichten: 2482
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:47

Berichtdoor pol » 12 okt 2007 18:12

TKF schreef:
essieee schreef:
Optimatus schreef:
En dat allemaal omdat er 20.000 Lutheranen bij zouden komen...



Als dat het enige bezwaar was was ik PKN geworden!


Probleem voor de vele HHK-gemeenten was dat die Luthersen ook iets meenamen. Dat was althans voor bijv. Leerbroek de druppel die de emmer deed overlopen. Samen met de GKN, oke, maar met de Lutherse belijdenissen (Leuenorder Konkordie undsofort...) ging het te ver. Daarnaast was de inzegening van het homohuwelijk een brug te ver, en, ook niet onbelangrijk, was men het niet eens met de fianciën omdat een en ander nu van bovenaf geregeld werd en met de lokale autonimiteit kwijt zou raken. Maar dit is een beetje off-topic.

We hebben er dus weer een groepje bij wat weer aangeeft dat we met kerken (met kleine letter) te maken hebben. Al deze kerken vinden formeel dat versplintering eigenlijk niet goed is, maar het lijkt hen wel beter naar de huidige omstandigheden. Volgens de geloofsvorm en bekentenis verwoord in het Apostolicum is er een Kerk, en het lijkt me duidelijk dat die Kerk op de wereld niet georganiseerd is.

Als Van de Meer hier goed aan denkt te doen en het beter is voor de situatie aldaar, dan is dat wellicht ook de beste oplossing. Ik hoop niet dat dit á la 1 mei veel ruzie (aldaar) gaat opleveren.
Soms vraag ik me wel eens af of al het kleine rechts (GGiN, OGG, HervLokaal enz. enz.) binnen de reformatorische zuil niet beter een federatie aan zou kunnen gaan...


Is het eigenlijk wel bijbels om te scheuren? Als je leest wat voor zooi het was in de tijd van Eli/Samuel in de tempel. Eli begon toch ook niet een of ander vrije herstelde tempel op oude grondslag in vrij verband? En de Heere Jezus sprak toch ook in synagoges, terwijl die ook veel fouten hadden.

Gebruikersavatar
Flappie
Kapitein
Kapitein
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 feb 2004 00:12
Locatie: London (UK)
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 12 okt 2007 18:25

Optimatus schreef:Ik vind het vrij irritant dat men maar wegloopt als men een stemming verliest. Op lokaal niveau is het wat anders, want daar is een zekere eenheid van belang, maar binnen een kerkVERBAND zou men toch wat minder moeten steggelen met elkaar. De HHK'ers konden het destijds ook niet verkroppen dat ze een legale stemming niet in hun voordeel konden beslechten.

En dat allemaal omdat er 20.000 Lutheranen bij zouden komen...


Erg offtopic, maar ehm, als er 'echt democratisch gestemd was in de voormalige hervormde kerk (dat betekent stem naar aantal mensen wat je vertegenwoordigt) was de pkn er nooit gekomen (durf ik te beweren :wink:).

Overigens is deze splitsing natuurlijk totaal niet te vergelijken met de pkn, dit is gewoon onzinnigheid in het kwadraat.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 12 okt 2007 18:41

Bookman schreef:De nieuwe naam van het kerkverband heet:

Vrije herstelde oud gereformeerde gemeente in Nederland op Gereformeerde grondslag buiten verband

Je zult daar scriba van zijn en de telefoon moeten opnemen.... :mrgreen:

:shock:
Is dit officieel? Ik dacht dat "Nederlands vrijgevormd refogelisch baptoliek binnen hersteld verband" al karikaturaal genoeg was. ;)
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 12 okt 2007 20:49

Pol schreef:
Is het eigenlijk wel bijbels om te scheuren?

En Barnabas ried, dat zij Johannes, die genaamd is Markus, zouden medenemen. 8 Maar Paulus achtte billijk, dat men dien niet zoude medenemen, die van Pamfylie af van hen was afgeweken, en met hen niet was gegaan tot het werk. 39 Er ontstond dan een verbittering, alzo dat zij van elkander gescheiden zijn, en dat Barnabas Markus medenam, en naar Cyprus afscheepte; 40 Maar Paulus verkoos Silas, en reisde heen, der genade Gods van de broederen bevolen zijnde. 41 En hij doorreisde Syrie en Cilicie, versterkende de Gemeenten (Hnd 15:37-41).

Wat vind je van dit Bijbelgedeelte?
Scheuren of scheiden lijk mij het zelfde.

pol
Majoor
Majoor
Berichten: 2482
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:47

Berichtdoor pol » 12 okt 2007 21:06

Jantjes schreef:Pol schreef:
Is het eigenlijk wel bijbels om te scheuren?

En Barnabas ried, dat zij Johannes, die genaamd is Markus, zouden medenemen. 8 Maar Paulus achtte billijk, dat men dien niet zoude medenemen, die van Pamfylie af van hen was afgeweken, en met hen niet was gegaan tot het werk. 39 Er ontstond dan een verbittering, alzo dat zij van elkander gescheiden zijn, en dat Barnabas Markus medenam, en naar Cyprus afscheepte; 40 Maar Paulus verkoos Silas, en reisde heen, der genade Gods van de broederen bevolen zijnde. 41 En hij doorreisde Syrie en Cilicie, versterkende de Gemeenten (Hnd 15:37-41).

Wat vind je van dit Bijbelgedeelte?
Scheuren of scheiden lijk mij het zelfde.


Scheuren of scheiden is het zelfde. Maar is het goed dat je uit elkaar gaat... verbittering (vs 39) is volgens mij geen vrucht van de Geest

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 12 okt 2007 21:39

pol schreef:
Jantjes schreef:Pol schreef:
Is het eigenlijk wel bijbels om te scheuren?

En Barnabas ried, dat zij Johannes, die genaamd is Markus, zouden medenemen. 8 Maar Paulus achtte billijk, dat men dien niet zoude medenemen, die van Pamfylie af van hen was afgeweken, en met hen niet was gegaan tot het werk. 39 Er ontstond dan een verbittering, alzo dat zij van elkander gescheiden zijn, en dat Barnabas Markus medenam, en naar Cyprus afscheepte; 40 Maar Paulus verkoos Silas, en reisde heen, der genade Gods van de broederen bevolen zijnde. 41 En hij doorreisde Syrie en Cilicie, versterkende de Gemeenten (Hnd 15:37-41).

Wat vind je van dit Bijbelgedeelte?
Scheuren of scheiden lijk mij het zelfde.


Scheuren of scheiden is het zelfde. Maar is het goed dat je uit elkaar gaat... verbittering (vs 39) is volgens mij geen vrucht van de Geest

Inderdaad. Die ‘verbittering’ is puur menselijk zwakheid zeggen de kantekenaren.
Niettegenstaande heeft die scheiding ook een positieven zijde want zo werd het Evangelie op veel meer plaatsen verkondigd, ook volgens de kantekenaren. Negatifiteit kan positieviteit teweeg brengen al kunnen wij dat niet direct bekijken en hoeft ook niet direct met de duivel in verbinding te staan. De mysterie dat Judas de Christus verraden moest (in de zin van besloten in Gods raad) is ook niet te begrijpen. Dus wie weet wat er nog eens uit de: Vrije herstelde oud gereformeerde gemeente in Nederland op Gereformeerde grondslag buiten verband van Ds. A.P. van der Meer kan groeien.

De versnippering van de kerk in Nederland heeft mij in deze toch wel wat te zeggen namelijk dat God een twist houd in die kerken en wie zoekt naar de oorzaak? Als we die oorzaak altijd bij een ander zoeken en niet bij onszelf gaat de versnippering door.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Berichtdoor Speedy » 12 okt 2007 21:48

Jantjes schreef:[Niettegenstaande heeft die scheiding ook een positieven zijde want zo werd het Evangelie op veel meer plaatsen verkondigd, ook volgens de kantekenaren. Negatifiteit kan positieviteit teweeg brengen al kunnen wij dat niet direct bekijken en hoeft ook niet direct met de duivel in verbinding te staan. De mysterie dat Judas de Christus verraden moest (in de zin van besloten in Gods raad) is ook niet te begrijpen. Dus wie weet wat er nog eens uit de: Vrije herstelde oud gereformeerde gemeente in Nederland op Gereformeerde grondslag buiten verband van Ds. A.P. van der Meer kan groeien.

De versnippering van de kerk in Nederland heeft mij in deze toch wel wat te zeggen namelijk dat God een twist houd in die kerken en wie zoekt naar de oorzaak? Als we die oorzaak altijd bij een ander zoeken en niet bij onszelf gaat de versnippering door.

Het spijt me hier zie ik niets positiefs in. Een man die bewust de tucht voorbij gaat. Als je ziet de vragen waar hij "ja" op heeft gezegd bij zijn bevestiging in die gemeente is hij buiten alle grenzen gegaan. Dit is niet naar schrift en belijdenis! En ook niet naar DKO Vd Meer heeft bewust de meerdere vergadering ter zijde geschoven en dat is schandelijk!

Dat je hier ook nog de Heere bij betrekt vind ik verkeerd. Dit een zuivere goddeloze zaak en niet te vergelijken met andere scheuringen die in het verleden hebben plaatsgevonden.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 okt 2007 23:33

Bookman schreef:De nieuwe naam van het kerkverband heet:

Vrije herstelde oud gereformeerde gemeente in Nederland op Gereformeerde grondslag buiten verband

Je zult daar scriba van zijn en de telefoon moeten opnemen.... :mrgreen:


Is dit al officieel?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Riska

Berichtdoor Riska » 13 okt 2007 06:42

Volgens mij is dat officieel ja.

Hoe het ook bekeken wordt, van welke kant dan ook, een dergelijke scheuring is ronduit beschamend.
Toen ik het las in Trouw dacht ik: "daar gáán we weer met ons getuigenis"... geen wonder toch dat de buitenwacht er niks van snapt dat "die christenen" alweer onenigheid hebben met elkaar?

freek

Berichtdoor freek » 13 okt 2007 08:17

Bevlogen schreef:
Ik heb nog nooit iemand zo enthousiast hel en verdoemenis horen en zien preken.

Humorrrr! :mrgreen:


Sorry, ik vind zie hier weinig humor in.

Als je echt bezwaar hebt tegen de prediking van wie dan ook, reageer je je niet op zo'n manier af.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten