Christen, kerkgang, mensen, kerkmensen.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 26 jan 2006 12:57

Het is idd wel erg jammer dat je soms amper iets hoort of ziet van de kerkenraad. juist met zulke gebeurtenissen.

In de week dat mijn oma overleed, waren er nog 2 gemeenteleden overleden. Bij mijn oma is er alleen bij condoleren 11 iemand van de kerkenraad langsgeweest. Bij de andere 2 personenen kwamen verschillende kerekenraadsleden langs. Ik kan je zeggen dat dit veel verdriet heeft gedaan bij mijn familie! Was mijn oma dan minder dan die andere 2 personen? Kwam het omdat mijn oma nooit zo getuigt heeft van het geloof als die andere 2 personen?

Tuurlijk snappen we dat niet elke dag iemand langs kan komen, maar waarom onderscheid?
De kerkenraad is toch de vertegenwoordiging van de gemeente. En het is niet netjes als je bij de ene meer de gemeente vertegenwoordigt dan bij de ander.

al is het wel dat 1 van de andere mensen die overleed in die week een kerkenraadslid was, dus dan snap ik ook wel dat ze er allemala naar toe gaan. Maar die andere persoon niet.

Daarbij kwamen ze bij overlijden van mijn opa's ook vaker langs.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Berichtdoor Tante Pollewop » 26 jan 2006 13:38

Dit soort misstanden zijn er inderdaad bij ons in de gemeente! Bij jouw oma is mijn vader toch hopelijk wel geweest? ik kan me namelijk niet voorstelen dat mn vader er niet geweest is. Ik ben toen ook nog naar de begrafenis geweest. Ik weet het nog goed. Het was de eerste keer dat ik echt bewust geconfronteerd werd met de dood. Ik ben toen met H-J nog wezen kijken bij je oma thuis. Zoiets blijft je toch altijd bij..

Gebruikersavatar
liza
Verkenner
Verkenner
Berichten: 45
Lid geworden op: 21 sep 2005 12:57

Berichtdoor liza » 26 jan 2006 13:53

Het valt mij weleens op dat de kerkenraad of dominee te weinig van de psyche van de mens weten.

Wat denk je van gehandicapten in de gemeente? Die stond er nog niet bij. Ik ben zelf gehandicapt en ze kennen me in de gemeente al mijn hele leven (denken ze). Als je ziet hoe weinig mensen beseffen wat het is om zo door het leven te gaan, dat merk je duidelijk als je door bepaalde situaties in gesprek raakt met iemand. Dan zeggen ze vaak: "sjoh, nee daar heb ik me eigenlijk nooit in verdiept!".

Natuurlijk heeft iedereen z'n eigen verhaal en eigen portie in het leven, maar wat meer interesse voor elkaar, ook voor eenzamen, oude mensen enz zou het gemeenteleven zeker ten goede komen.

Zomaar even wat gedachten van mij.
Van het concert des levens
krijgt niemand een program.

Bezoek mijn weblog eens!!!!! http://lizaslife.web-log.nl

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 26 jan 2006 14:18

Tante Pollewop schreef:Dit soort misstanden zijn er inderdaad bij ons in de gemeente! Bij jouw oma is mijn vader toch hopelijk wel geweest? ik kan me namelijk niet voorstelen dat mn vader er niet geweest is. Ik ben toen ook nog naar de begrafenis geweest. Ik weet het nog goed. Het was de eerste keer dat ik echt bewust geconfronteerd werd met de dood. Ik ben toen met H-J nog wezen kijken bij je oma thuis. Zoiets blijft je toch altijd bij..


ja ik geloof wel dat jou pa is geweest!

Ik snap opzich ook wel dat het ook voor de kerkenraad een indrukwekkende week was. Het was voor de hele gemeente heel indrukwekkend: 3 mensen in 1 week en alle 3 zo onverwacht!

Maar ik denk dat er wel goed gerealiseerd moet worden dat het verdeelt is als je naar mensen toe gaat. Dat dus de 1 amper iemand ziet en de bij de andere zijn er verschillende. Terwijl de andere ook behoefte er aan hebben om er over met ze te praten. Vooral ook op geloofs gebied.

Wat goed dat je toen met H-J bent wezen kijken. juist fijn als op zulke momenten je vrienden er echt voor je zijn!
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 26 jan 2006 14:21

liza schreef:Het valt mij weleens op dat de kerkenraad of dominee te weinig van de psyche van de mens weten.

Wat denk je van gehandicapten in de gemeente? Die stond er nog niet bij. Ik ben zelf gehandicapt en ze kennen me in de gemeente al mijn hele leven (denken ze). Als je ziet hoe weinig mensen beseffen wat het is om zo door het leven te gaan, dat merk je duidelijk als je door bepaalde situaties in gesprek raakt met iemand. Dan zeggen ze vaak: "sjoh, nee daar heb ik me eigenlijk nooit in verdiept!".

Natuurlijk heeft iedereen z'n eigen verhaal en eigen portie in het leven, maar wat meer interesse voor elkaar, ook voor eenzamen, oude mensen enz zou het gemeenteleven zeker ten goede komen.

Zomaar even wat gedachten van mij.


Ik vind dat je hier een goed punt heb!

Wat meer verdiepen in elkaars leven is zo slecht nog niet. Vooral het voor elkaar klaar staan.
Meestal zijn het de zelfde mensen die klaar staan als er iets is. Sommige andere mensen zie je nooit. Dat schept geen band.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Berichtdoor Tante Pollewop » 26 jan 2006 14:24

Gerdien B. schreef:
Tante Pollewop schreef:Dit soort misstanden zijn er inderdaad bij ons in de gemeente! Bij jouw oma is mijn vader toch hopelijk wel geweest? ik kan me namelijk niet voorstelen dat mn vader er niet geweest is. Ik ben toen ook nog naar de begrafenis geweest. Ik weet het nog goed. Het was de eerste keer dat ik echt bewust geconfronteerd werd met de dood. Ik ben toen met H-J nog wezen kijken bij je oma thuis. Zoiets blijft je toch altijd bij..


ja ik geloof wel dat jou pa is geweest!

Ik snap opzich ook wel dat het ook voor de kerkenraad een indrukwekkende week was. Het was voor de hele gemeente heel indrukwekkend: 3 mensen in 1 week en alle 3 zo onverwacht!

Maar ik denk dat er wel goed gerealiseerd moet worden dat het verdeelt is als je naar mensen toe gaat. Dat dus de 1 amper iemand ziet en de bij de andere zijn er verschillende. Terwijl de andere ook behoefte er aan hebben om er over met ze te praten. Vooral ook op geloofs gebied.

Ja, inderdaad. Aan iedereen moet evenveel zorg en aandacht besteed worden.
Gerdien B. schreef:Wat goed dat je toen met H-J bent wezen kijken. juist fijn als op zulke momenten je vrienden er echt voor je zijn!


Ik was toen natuurlijk nog maar een jaar of 10(?) maar in zulke dingen is het goed er voor elkaar te zijn, idd.
Laatst gewijzigd door Tante Pollewop op 27 jan 2006 00:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Maja de Bij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10 mei 2004 12:52

Berichtdoor Maja de Bij » 26 jan 2006 15:32

Wat betreft de beginvraag : Druk of niet druk maakt niets uit. Als iemand belooft spoedig weer langs te komen, moet hij dat doen. En anders gewoon niet beloven.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Gebruikersavatar
LeChat
Generaal
Generaal
Berichten: 4858
Lid geworden op: 27 jun 2005 22:18
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 26 jan 2006 17:36

Wat de beginpost betreft: daarom moet je als ds of ouderling ook zo voorzichtig zijn met beloven... Je kan serieus van plan zijn iemand snel weer op te zoeken, maar moet ook de andere oude/zieke mensen niet verwaarlozen en dan kan het zomaar voorkomen dat jij bijv van plan bent volgende week weer naar die ene persoon te gaan en dan overlijdt hij of zij deze week...
Wat die kerkenraadsleden op condoleances/begrafenissen betreft: Als ik kijk naar mijn eigen gemeente, daar gaan de kerkenraadsleden zoveel mogelijk naar alle condoleances, de predikant en wijkouderling zeker. Maar met begrafenissen kan het niet altijd: veel ouderlingen en diakenen werken nog en je kan nu eenmaal niet altijd vrij krijgen/nemen, zeker niet in een gemeente met relatief veel oude mensen en (dus) veel begrafenissen. Een concreet voorbeeld: als iemand op vrijdag begraven moet, kan mijn vader (ouderling) er wel bij zijn, hij heeft dan zijn vaste vrije 'seniorendag', op andere dagen niet... Dat heeft dus niets te maken met het meer of minder sympathiek vinden van een gemeentelid oid!
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Berichtdoor Tante Pollewop » 27 jan 2006 00:18

LeChat schreef:Wat de beginpost betreft: daarom moet je als ds of ouderling ook zo voorzichtig zijn met beloven... Je kan serieus van plan zijn iemand snel weer op te zoeken, maar moet ook de andere oude/zieke mensen niet verwaarlozen en dan kan het zomaar voorkomen dat jij bijv van plan bent volgende week weer naar die ene persoon te gaan en dan overlijdt hij of zij deze week...
Wat die kerkenraadsleden op condoleances/begrafenissen betreft: Als ik kijk naar mijn eigen gemeente, daar gaan de kerkenraadsleden zoveel mogelijk naar alle condoleances, de predikant en wijkouderling zeker. Maar met begrafenissen kan het niet altijd: veel ouderlingen en diakenen werken nog en je kan nu eenmaal niet altijd vrij krijgen/nemen, zeker niet in een gemeente met relatief veel oude mensen en (dus) veel begrafenissen. Een concreet voorbeeld: als iemand op vrijdag begraven moet, kan mijn vader (ouderling) er wel bij zijn, hij heeft dan zijn vaste vrije 'seniorendag', op andere dagen niet... Dat heeft dus niets te maken met het meer of minder sympathiek vinden van een gemeentelid oid!


Voor het ene gemeentelid wel vrij vragen en voor het andere niet, kan natuurlijk ook niet.

André

Berichtdoor André » 27 jan 2006 01:34

Het feit dat er soms 'gemeente zijn' projecten worden opgestart is eigenlijk al behoorlijk triest.
En je kunt er lang e/o kort over praten iedereen heeft het op zijn/haar manier druk : geen reden.
Wat Marnix schrijft over kleine groepjes werkt in de praktijk het meest tot ieders voldoening.
Ik denk trouwens dat we soms niet half weten hoe druk een predikant het kan hebben.
24 uur zijn zo om.
En predikanten die alles perfect (proberen te) doen die raken idd het snelst burnout.
Lees als voorbeeld maar eens het boek Eclips van Adrian Verbree.
Kun je ook 'leren' wat humor met je kan doen als je (diep) in een put zit.

Gebruikersavatar
PeterE
Verkenner
Verkenner
Berichten: 95
Lid geworden op: 27 jan 2005 21:20
Locatie: Delft

Berichtdoor PeterE » 27 jan 2006 13:01

liza schreef:Het valt mij weleens op dat de kerkenraad of dominee te weinig van de psyche van de mens weten.
Het zijn dan ook geen psychiaters. Het is mooi als een ambtsdrager gaven op dit terrein heeft (ik denk dan nog eerder aan een diaken trouwens) maar daar kun je niet standaard vanuit gaan.
Natuurlijk heeft iedereen z'n eigen verhaal en eigen portie in het leven, maar wat meer interesse voor elkaar, ook voor eenzamen, oude mensen enz zou het gemeenteleven zeker ten goede komen.
Natuurlijk. Er moet wel de wil zijn om met elkaar te delen. Ik zou dat ook zeker niet uitsluitend aan ambtsdragers overlaten zoals al meer in dit topic gezegd is. Maar delen houd ook in dat de hulpzoeker zelf ook zoekt en benaderd. Eenzaam gaan zitten in een hoekje, totdat iemand na je toekomt, werkt niet. Voor mensen buiten de gemeente ligt dat iets anders omdat zij vaak niet weten hoe en wie te benaderen. Daar zal meer inniatief vanuit de gemeente moeten komen.
Laatst gewijzigd door PeterE op 27 jan 2006 18:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Berichtdoor MissF » 27 jan 2006 16:51

André schreef:Het feit dat er soms 'gemeente zijn' projecten worden opgestart is eigenlijk al behoorlijk triest.


Heejeee, laat mijn vader ff lekker zn werk doen door die projecten te begeleiden ;)

Nee, maar ik snap je punt. Ik vind het wel best jammer dat hier over veel gemeentes echt negatief wordt gesproken als het gaat om sociale contacten.
Ik geloof dat het in veel gemeentes zo wordt ervaren, maar er zijn gelukkig ook gemeentes waarin dat niet zo is.
En veel gemeentes hebben er zeker ook hun redenen voor:
Een hele grote gemeente, als waarin ik gedoopt ben, is gewoon onmogelijk om zo intensief met iedereen om te gaan. 1200 kerkgaande leden is echt veel. En ik kende wel iedereen van naam en gezicht, maar contacten onderhouden is weer wat anders.
En in elke gemeente bevinden zich mensen die zielig doen en klagen dat er niet naar hun omgekeken wordt, maar laten zelf ook nooit merken dat ze aanwezig zijn, en dat vind ik ook heeeel jammer.

Maargoed, de gemeente waar ik nu in zit is in mijn idee een mooi voorbeeld zoals het WEL moet ;)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gebruikersavatar
liza
Verkenner
Verkenner
Berichten: 45
Lid geworden op: 21 sep 2005 12:57

Berichtdoor liza » 15 mar 2008 13:20

PeterE schreef:
liza schreef:Het valt mij weleens op dat de kerkenraad of dominee te weinig van de psyche van de mens weten.
Het zijn dan ook geen psychiaters. Het is mooi als een ambtsdrager gaven op dit terrein heeft (ik denk dan nog eerder aan een diaken trouwens) maar daar kun je niet standaard vanuit gaan.


Ik ga er ook niet vanuit dat ze het hebben, maar het valt me gewoon op en gelukkig wordt er tegenwoordig meer aandacht aan besteed. Het zijn wel mensen die centraal staan in een gemeente en waar je toch wel wat van moeten kunnen verwachten toch?
Van het concert des levens

krijgt niemand een program.



Bezoek mijn weblog eens!!!!! http://lizaslife.web-log.nl


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten

cron