Er staat een Jehova’s getuige aan de deur

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
peter77
Sergeant
Sergeant
Berichten: 386
Lid geworden op: 25 okt 2005 18:22
Locatie: Gouda
Contacteer:

Er staat een Jehova’s getuige aan de deur

Berichtdoor peter77 » 29 okt 2005 10:04

Om de een of andere reden is onze straat een bijzonder geliefd object als het gaat om evangelisatie door Jehova’s getuigen (afgekort JG).
Weet ook niet waarom maar ze lopen hier minstens een keer of 10 per jaar.
Valt ook niet altijd mee om deze “goedbedoelende” mensen te woord te staan. De ene keer verzand ik in heftige discussie de andere keer wimpel ik ze vriendelijk af of ik verstop me gewoon achter de bank als ze met hun acte tasje komen aangestapt.
Heb wel eens op het punt gestaan om een bordje met deze slagzin op de deur te plakken. Hier kom hij: Hoewel ik een getuige van Jehova (God) ben, zal ik nooit een jehova’s getuige worden.

Maar je wil niemand voor zijn hoofd stoten dus dat doe je niet, want soms zijn het heel aardige mensen. Maar ja hoe sta jij ze te woord?
De web-log van Clint (moet je gezien hebben) Iedere dag een vervolg op de belevenissen van een ruige christen met borsthaar.
http://clintslog.web-log.nl/

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 29 okt 2005 10:27

wij staan op de zwarte lijst bij de JG, want ze lopen tegenwoordig onze huis gewoon voorbij. maar de laatste keer heb ik er 1 te woord gestaan. en ik sprak hem aan op de ongeloofwaardigheid van de JG. want hoe vaak zal de wereld wel niet vergaan volgens hen en het kwam nooit uit. de JG zei ik hoor dat je er veel van weet dus het heeft geen zin om verder te praten. en hij verliet terstond de straat. ik denk dat je ze daar op moet aanspreken op de dingen waar zij voor staan en die niet bijbels zijn.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
peter77
Sergeant
Sergeant
Berichten: 386
Lid geworden op: 25 okt 2005 18:22
Locatie: Gouda
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 29 okt 2005 10:31

Ja doe ik ook vaak. Begin dan over het God zijn van Jezus Christus en daar ligt ook een zwak punt in hun leer omdat ze Hem zien als een (kleinere) God, wat dat dan ook precies mag wezen.
Maar het blijft toch wel jammer dat gepraat zonder dat er iets zinvols uit lijkt te komen.
Ze hebben natuurlijk ook een eigen vertaling (heb ik ook in huis voor vergelijking) en daar is veel in veranderd of weggelaten.
Tja: ik zeg wel eens: praten met een JG is net als in een schommelstoel zitten, je bent volop in beweging maar komt nergens.
De web-log van Clint (moet je gezien hebben) Iedere dag een vervolg op de belevenissen van een ruige christen met borsthaar.

http://clintslog.web-log.nl/

Pauline

Berichtdoor Pauline » 29 okt 2005 10:52

ja vooral doen zeg.
stel je voor dat alle heidenen dat bij christenen zouden doen op het moment dat die proberen te evangeliseren. schiet toch niet op? je jaagt mensen wel weg ja, maarre t is wel een beetje de manier waarop vind ik hoor. ik vind dit welver gaan. als ik bij iemand lang de deur zou gaan en die zou zeggen ja zeg, jij bent dan wel christen maar waarom dan die rare regeltjes in de kerk, waarom zijn er dan mensen in jou kerk die net zo veel incest plegen als mensen die geen christen zijn. zal ik dan zeggen, nou meneer, u heeft groot gelijk, u staat er blijkbaar ook niet open voor, laat maar. en dan van ´ajuus´. dat schiet toch niet op? ik zou om deze reden niet iemand op de zwarte lijst zetten.
wij staan trouwens ook op de zwarte lijst, maar gewoon omdat we dat gevraagd hebben. zo van dat ze er bij ons niets mee bereiken, en dat het sdus geen zin heeft om langs te komen, of ze dan maar willen opschrijven ergens dat ze ons mogen overslaan. en dat doen ze ook netjes.

misschien zou ik de eerste keer ze nog wel uitnodigen binnen om eens een praatje te maken , ik weet er wel een paar dingen van, maar niet precies allmeaal. en ik ben best wel benieuwd. maar ze moeten me wel in waarde laten. ik wil niet bekeerd wordenm, dus moet dat dan ook niet hun doel zijn als ik dat zeg. zoiets. en willen ze dat niet. dan is het ook van ajuus. dan mogen ze wat mij betreft vertrekken.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 29 okt 2005 10:56

Ik ga morgen gewoon eens een keer bij die JG's in hun gymzaal buurten - ik ben heel benieuwd hoe hard je daar nou eigenlijk wordt geïndoctrineerd. Gewapend met de SV, de NBG, de NBV en de OKV zal ik eens kijken of ik voor wat onrust kan zorgen.

Daarna zorg ik ervoor dat ik op een zwarte lijst kom te staan om er tot in de eeuwen der eeuwen van af te zijn.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
peter77
Sergeant
Sergeant
Berichten: 386
Lid geworden op: 25 okt 2005 18:22
Locatie: Gouda
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 29 okt 2005 11:03

Hamvraag is natuurlijk : zijn het christenen?
Omdat ze Christus niet erkennen als Gods Zoon.
Het is niet zomaar een regeltje in de vorm van een en ander. neen het gaat zo diep dat Jezus Christus zelf wordt ontkend als zijnde Gods Zoon.
Dat maakt het andere koek, lijkt mij.
Laatst gewijzigd door peter77 op 29 okt 2005 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.
De web-log van Clint (moet je gezien hebben) Iedere dag een vervolg op de belevenissen van een ruige christen met borsthaar.

http://clintslog.web-log.nl/

Gebruikersavatar
spacy
Kapitein
Kapitein
Berichten: 823
Lid geworden op: 19 jan 2005 18:23
Locatie: Assen
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 29 okt 2005 11:03

hehe optimatus ;)

Is opzich wel een ludieke actie, om opeens bij JG's aan de deur te komen.

Ik vind de discussie met ze aangaan wel leuk, maar volgens mij is het daarom al lang geleden dat ze bij me ouders langs zijn geweest,
bij mij op de flat heb ik ze zelfs nog nooit gezien,
het verschilt inderdaad per buurt.


Ik kwam wel een keer mormonen tegen in de lift waarin ik stond, dus ik vroeg ze of ze dat boek van Mormon ook hadden? en ze zeiden Ja, toen antwoorde ik dat ze die maar snel weg moesten doen omdat de Bijbel wel genoeg was, ze keken me wat vaag aan, tja dat was volgens mij ook niet de beste manier van een gesprek aan knopen, en ik moest er ook alweer uit omdat de lift op mijn verdieping was, helaas niet verder gepraat.
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Gebruikersavatar
peter77
Sergeant
Sergeant
Berichten: 386
Lid geworden op: 25 okt 2005 18:22
Locatie: Gouda
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 29 okt 2005 11:07

Mormonen Ja-ha stikken we hier ook van in Goudacity.
Hebben zelfs een kerk in het centrum. Ook wel mee gesproken maar ja...het loopt vast op dat boek van mormon.
Voor ons christenen heeft het geen waarde in die zin.
Ze hebben wel strakke "nekken" die gasten.
De web-log van Clint (moet je gezien hebben) Iedere dag een vervolg op de belevenissen van een ruige christen met borsthaar.

http://clintslog.web-log.nl/

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 29 okt 2005 13:08

Ik heb 2 maanden een buurman JG gehad, erg toffe gozer :-D zo jammer dattie weg is...
Ik heb een paar keer met hem over geloof gepraat. Twee dingen vielen op: Hij begon altijd een soort van preekje af te steken, waarbij hij er vanuit ging dat ik nog helemaal nix van geloof af wist. En als ik dan vragen stelde, kreeg ik altijd een antwoord dat begon met "wij..." en nooit vertelde hij hoe hij het zelf, persoonlijk dan beleefde of wat hij ervan vond.

Als die mensen aan de deur komen: laat ze hun preekje opzeggen, neem hun blaadje aan, zijn zij ook weer blij. En als je durft, doe dan als een dominee waar ik kattebak van heb gehad: Stel een uitwisseling voor, dus jij gaat eens naar hun "kerkdienst" (=training hoe je het beste mensen kunt bekeren) en zij komen een keer met jou mee naar de kerk.

Gebruikersavatar
peter77
Sergeant
Sergeant
Berichten: 386
Lid geworden op: 25 okt 2005 18:22
Locatie: Gouda
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 29 okt 2005 13:24

Ja-ha een uitwisseling. Ben ik het volkomen mee eens maar...ze willen niet.
Ik heb al zo vaak gezegd joh; ik neem jou wachttorenblad of ontwaakt, maar dan moet jij ook iets van mij meenemen en lezen. En wat denk je. Neen dat mogen "wij" niet. Klopt wat je zegt, het is die "wij" en niet de ik waar je mee spreekt.
De web-log van Clint (moet je gezien hebben) Iedere dag een vervolg op de belevenissen van een ruige christen met borsthaar.

http://clintslog.web-log.nl/

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23587
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 29 okt 2005 13:29

Ik had er laatst ook 1 aan de deur en die vertelde dat Jezus is gestorven voor onze zonden. Ik bood een kopje koffie aan, die werd afgeslagen... we praatten nog even verder en toen zei ik: Tja, dit geloof ik ook, we verschillen op bepaalde punten wel van mening maar ja... misschien kan je beter naar de buren gaan, die geloven niet in Hem. Dat vond ze een goed idee....

Geen voeten tussen de deur, geen discussies... ik ben er al wel achter dat dat geen zin heeft :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
peter77
Sergeant
Sergeant
Berichten: 386
Lid geworden op: 25 okt 2005 18:22
Locatie: Gouda
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 29 okt 2005 13:32

Nou een paar voeten tussen de deur mag bij mij wel als eer een paar mooie schoenen maat 44 aan vast zitten.
Ja-ha!
De web-log van Clint (moet je gezien hebben) Iedere dag een vervolg op de belevenissen van een ruige christen met borsthaar.

http://clintslog.web-log.nl/

Gebruikersavatar
Wullimpie
Moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: 13 aug 2005 13:29
Locatie: Goeree Overflakkee
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 29 okt 2005 16:00

Ik heb 2 weken geleden ook een half uur aan de deur gestaan met een JG.
Ik had me namelijk al een poos voorgenomen om eens te informeren naar de verschillen in leer tussen de protestanten en de JG.
Achteraf had ik beter even kunnen googlen, maar goed.

Een aardige mevrouw begon met het standaard praatje, en het standaard blaadje.
Toen ik echter gelegenheid zag haar te onderbreken, en naar de verschillen vroeg, was ze eerst wat terughoudend, toen ik echter zei dat ik lid was van de HHK, kwam ze goed los.
De drie-eenheid was het grote struikelblok van de protestanten, in haar ogen.
De bijbel ging open, en in mijn naivitiet(?) ging ik er van uit dat dat wel de SV of NBV zou zijn, achteraf kwam ik er achter dat dit niet zo was.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik de meeste tijd maar gezwegen heb, want ik wist niet goed hoe haar te overtuigen dat het zo dus echt niet zat.

Die mevrouw zag mij waarschijnlijk in gedacht al JG lid worden :wink: , want aan het eind van het gesprek ging het standaard blaadje de tas in en kreeg ik het boekje "Wat leert de bijbel echt" (223 blz).

Ik blij natuurlijk want ik kon eindelijk rustig hun leer vergelijken met de mijne.
Ik moet zeggen dat ik niet vermoede dat de verschillen zo groot zijn.
- ze ontkennen de drie-eenheid
- kerst en pasen mogen niet gevierd worden
- bloedtransfussie is verboden
- via een of andere berekening menen ze te weten dat in 1914 de duivel op aarde is geworpen, en dat sinds dien Gods koningkrijk regeerd(dat is God + de 144000 uit openbaringen)over de aarde.
- Volgens hun gaat het laatste oordeel,dus de wederkomst van Jesus zo: de doden krijgen hun lichaam terug, maar worden niet geoordeld naar hun daden, je begint weer met een schone lei, en omdat Christus nu zelf op aarde is krijgt iedereen het beste onderwijs in God dat er is. Dus wat je op de oordeels dag doet is maatgevend of je behouden blijft of niet. Een hel kennen ze trouwens niet, als je niet behouden blijft ga je simpel weg voor de tweede keer dood en dan voorgoed.

Dit is wat mij opviel, maar natuurlijk zeer sumier samengevat.
Om echt hun manier van leer te doorgronden moet je dat boekje lezen.

In een ding moest ik die mevrouw gelijk geven, op de manier hoe zij het evangelie (in mijn ogen een verkeerde, maar goed) verspreiden, namelijk van deur tot deur, kunnen wij/ik nog een puntje aan zuigen.


Aan het slot van het gesprek werd ook ons adres nog even genoteerd, dus de eerst volgende 2 jaar wordt onze deur niet overgeslagen :roll:

Al met al een interessante ervaring. :)

Gebruikersavatar
peter77
Sergeant
Sergeant
Berichten: 386
Lid geworden op: 25 okt 2005 18:22
Locatie: Gouda
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 29 okt 2005 16:14

.Ja de pineut voor de eerstkomende tijd. Ik heb zelf ook een aantal boekjes over hun leer maar de beste vind ik nog het boek "Herders zonder erbarmen" waarin een vrouw haar tijd bij deze sekte beschrijft. Je wordt er echt koud van. De drie-eenheid is echt hun stokpaardje en is bij mij aan de deur ook zo vaak bereden. Jammer dat die mensen niet te overtuigen zijn. Maar ja dan zouden ze ook "Jehova's overtuigen heten
De web-log van Clint (moet je gezien hebben) Iedere dag een vervolg op de belevenissen van een ruige christen met borsthaar.

http://clintslog.web-log.nl/

Gebruikersavatar
peter77
Sergeant
Sergeant
Berichten: 386
Lid geworden op: 25 okt 2005 18:22
Locatie: Gouda
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 29 okt 2005 16:17

Maar Clint gaat nu eerst lekker een patatje eten en als ik uit het raam kijk zie ik ze niet lopen, dus ik kan ongestoord mijn voedsel gaan vermalen. :lol:
De web-log van Clint (moet je gezien hebben) Iedere dag een vervolg op de belevenissen van een ruige christen met borsthaar.

http://clintslog.web-log.nl/


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 101 gasten