Er staat een Jehova’s getuige aan de deur

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Robin84
Verkenner
Verkenner
Berichten: 30
Lid geworden op: 01 aug 2012 19:49
Locatie: Gouda

Re: Er staat een Jehova’s getuige aan de deur

Berichtdoor Robin84 » 01 aug 2012 20:16

Misschien een heel kort door de bocht antwoord: WWJD, ofwel What Would Jesus Do?

Jezus ging ook in gesprek met mensen van een hele andere leer. Zij moeten het Licht misschien nog ontdekken en iemand moet het ze vertellen, toch?

Succes!

Gods zegen,

Robin
~ Sola Gratia ~

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Er staat een Jehova’s getuige aan de deur

Berichtdoor Wilsophie » 02 aug 2012 13:50

Sorry, dat ik deze uitspraak die ooit op tshirts en armbandjes als warme broodjes onder de toonbank gingen wat vind getuigen van onkunde over het huidige werk van JezusChristus
Wat de Here Jezus zou doen? Is een uitspraak die veel vragen oproept.
De Heer had een bediening als dienstknecht op aarde om te dienen.
Inmiddels is Hij aangesteld tot Zoon, Hogepriester, Christus en Erfgenaam en gezeten aan de rechterhand van de Vader met een bediening niet aan de wereld maar aan gelovigen.
Men leze de Hebr. brief.
Bij vele situaties is de uitspraak wwJdo helemaal niet relevant omdat Hij geen werk doet aan de wereld , dat is volbracht, en Hij Zich niet bezighoudt met vleselijke zaken maar inwoning heeft in de gelovigen en Hij een werk doet aan en in gelovigen en dat is meer dan de Here Jezus prolongeren als een merk tandpasta.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Er staat een Jehova’s getuige aan de deur

Berichtdoor schelpje3 » 02 aug 2012 14:55

Dat valt mij van je mee Wilsophie :D
Ik vind het een rare uitspraak, net alsof wij in de buurt hiervan zouden kunnen komen.
Spreek vrijmoedig over God, maar misbruik Zijn Naam niet, is m.i. hier van toepassing.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Er staat een Jehova’s getuige aan de deur

Berichtdoor TheKeimpe » 02 aug 2012 15:45

Er zitten twee kanten aan.
Enerzijds is het goed om na te denken over de eigenschappen van de Heere Jezus, die, zeker in de omgang met mensen, ook een Voorbeeld voor ons is (maar Hij is veel, veel meer dan dat alleen!)
Anderzijds moeten we niet aan inlegkunde gaan doen en denken: als Jezus nu in mijn schoenen stond, wat zou Hij dan doen, want we kunnen onmogelijk denken zoals Hij dacht, en als wij onze gedachten op Hem projecteren, is dat niet minder dan Heiligschennis.

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: Er staat een Jehova’s getuige aan de deur

Berichtdoor 1a2b3c » 02 aug 2012 16:12

TheKeimpe schreef:Anderzijds moeten we niet aan inlegkunde gaan doen en denken: als Jezus nu in mijn schoenen stond, wat zou Hij dan doen, want we kunnen onmogelijk denken zoals Hij dacht, en als wij onze gedachten op Hem projecteren, is dat niet minder dan Heiligschennis.

Het lijkt alsof je hier helemaal geen rekening houdt met het nieuwe leven dat God de gelovige gegeven heeft. De Heilige Geest woont in hen 1 Kor.3:16 en Jezus leeft in hen Gal.2:20. Daarom kunnen gelovigen (naar de nieuwe mens) wel denken zoals Jezus dacht, Hij heeft niet voor niets gezegd: leert van Mij, dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart.

2 Petr.1: 3 Immers, Zijn Goddelijke kracht heeft ons alles geschonken wat tot het leven en de godsvrucht behoort, door de kennis van Hem Die ons geroepen heeft door Zijn heerlijkheid en Zijn deugd. 4 Daardoor heeft Hij ons de grootste en kostbare beloften geschonken, opdat u daardoor deel zou krijgen aan de Goddelijke natuur, nadat u het verderf, dat er door de begeerte in de wereld is, ontvlucht bent.
1 Petr.2:21 Want hiertoe bent u geroepen, omdat ook Christus voor ons geleden heeft; Hij laat ons zo een voorbeeld na, opdat u Zijn voetsporen zou navolgen;

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant
Berichten: 720
Lid geworden op: 09 mar 2011 15:08
Locatie: Azie

Re: Er staat een Jehova’s getuige aan de deur

Berichtdoor Janvanverweg » 02 aug 2012 16:27

paulus schreef: "volg mij na zoals ik Chrstus navolg"

hoe kunnen we dat doen zonder na te denken hoe Jezus iets gedaan zou hebben?
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Er staat een Jehova’s getuige aan de deur

Berichtdoor Wilsophie » 02 aug 2012 18:04

Het is een overschatting lijkt mij om ons te verplaatsen in de Zoon des mensen zonder zonde.

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: Er staat een Jehova’s getuige aan de deur

Berichtdoor 1a2b3c » 02 aug 2012 18:50

Wilsophie schreef:Het is een overschatting lijkt mij om ons te verplaatsen in de Zoon des mensen zonder zonde.

Waarom? We verplaatsen ons niet in Jezus als God, maar als mens. Het is niet meer dan logisch om een voorbeeld te nemen aan Iemand zonder zonden.
Gelovigen zijn uitverkoren om aan Zijn beeld gelijkvormig te worden Rom.8:29 en dat begint hier op aarde al. Nog heel onvolmaakt uiteraard, maar Hij moet meer worden en ik echter minder. Joh.3:30.
Jezus heeft het ons niet alleen voorgedaan, maar Hij heeft ook Zijn Geest gegeven zodat we er de kracht voor hebben. Christus moet in de gelovige te zien zijn Gal.4:19 mijn lieve kinderen, van wie ik opnieuw in barensnood ben totdat Christus gestalte in u krijgt.

Joh.3:2 Geliefden, nu zijn wij kinderen van God, en het is nog niet geopenbaard wat wij zullen zijn. Maar wij weten dat, als Hij geopenbaard zal worden, wij Hem gelijk zullen zijn; want wij zullen Hem zien zoals Hij is.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Er staat een Jehova’s getuige aan de deur

Berichtdoor TheKeimpe » 02 aug 2012 19:53

Er is nogal een verschil tussen een voorbeeld nemen aan, wat ik dus wel wil doen, en jezelf verplaatsen in iemand...

Ik probeer het te verduidelijken met een voorbeeld:
Ik ben moe en zit er eigenlijk helemaal doorheen. In die situatie ontmoet ik een mens in nood. Wat doe ik?
1. Ik denk: toen Jezus de Samaritaanse vrouw zag, zette Hij Zijn vermoeidheid opzij en hielp haar. Ik ga ook helpen.
2. Ik denk: als ik Jezus was, dan zou ik nu gaan helpen. Dus ik ga helpen.

Die laatste zin is toch haast blasfemisch?

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant
Berichten: 720
Lid geworden op: 09 mar 2011 15:08
Locatie: Azie

Re: Er staat een Jehova’s getuige aan de deur

Berichtdoor Janvanverweg » 02 aug 2012 20:46

@ the Keimpe,
ik zie het blasfemisme niet.
Jezus was ook moe. ook Hij trok zich terug om 'bij te tanken'
Jezus leerde ons dat 'de nood' altijd om ons heen is.
maar leerde ons ook om niet -alleen- op eigen kracht te vertrouwen. de zwakke zegt ik ben sterk, etc.
als wij niet -meer- kunnen, en er wordt een dringend beroep op ons gedaan, durven we dan op God te vertrouwen? durven we de tweede mijl te gaan? na gedane arbeid op het veld de rok opschorten om ook nog eens in huis te bedienen?

een discipel leert zijn meester na te volgen. "wat zou mijn meester doen?" is daarom een goede vraag die een discipel zichzelf kan stellen.

in de vraag moet je natuurlijk niet te simplitich te werk gaan, dat spreekt vanzelf. maar als je biddend nagaat wat Jezus zou doen, dan moet je goede argumenten hebben om dan iets anders te doen. wij leven niet voor ons zelf; wij leven en sterven voor God onze Heer!
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: Er staat een Jehova’s getuige aan de deur

Berichtdoor 1a2b3c » 03 aug 2012 00:01

Het ging over 'wat zou Jezus doen' waar op gereageerd werd. Inmiddels heeft iemand 'jezelf verplaatsen in Jezus' ervan gemaakt. Het lijkt me heel duidelijk in deze context dat er niet bedoeld wordt dat we moeten denken dat we Jezus Zelf zijn. Dus begrijp ik echt niet dat in dit verband woorden worden gebruikt als Heiligschennis, overschatting en blasfemisch.
Jezus is ons in alles gelijk geworden, uitgenomen de zonden Hebr.2. En ook Hij kon van Zichzelf niets doen Joh.5, want Hij kwam hier op aarde als mens.
Dezelfde Geest die Hij ontvangen heeft woont na de wedergeboorte ook in ons, en in Zijn kracht kunnen we Jezus navolgen. Dus is de vraag 'wat zou Jezus doen' volkomen terecht.

Maar als gelovigen zichzelf als arme zondaren blijven zien ipv, zoals de Bijbel zegt, heiligen en rechtvaardigen (ondanks dat we nog zondigen) die de Heilige Geest in zich hebben, dan kan ik die 'grote woorden' wel begrijpen.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Er staat een Jehova’s getuige aan de deur

Berichtdoor Wilsophie » 03 aug 2012 14:08

="1a2b3c"Het lijkt alsof je hier helemaal geen rekening houdt met het nieuwe leven dat God de gelovige gegeven heeft. De Heilige Geest woont in hen 1 Kor.3:16 en Jezus leeft in hen Gal.2:20. Daarom kunnen gelovigen (naar de nieuwe mens) wel denken zoals Jezus dacht, Hij heeft niet voor niets gezegd: leert van Mij, dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart.

2 Petr.1: 3 Immers, Zijn Goddelijke kracht heeft ons alles geschonken wat tot het leven en de godsvrucht behoort, door de kennis van Hem Die ons geroepen heeft door Zijn heerlijkheid en Zijn deugd. 4 Daardoor heeft Hij ons de grootste en kostbare beloften geschonken, opdat u daardoor deel zou krijgen aan de Goddelijke natuur, nadat u het verderf, dat er door de begeerte in de wereld is, ontvlucht bent.
1 Petr.2:21 Want hiertoe bent u geroepen, omdat ook Christus voor ons geleden heeft; Hij laat ons zo een voorbeeld na, opdat u Zijn voetsporen zou navolgen;


Je hebt ongetwijfeld gelijk, maar laat ik stellen dat ik niet elke uur van de dag denk in de zin van "What would Jesus do?"
Overigens staat het m.i. los van kostbare beloften en het deel hebben aan de Goddelijke natuur.
Maar je hebt gelijk, het is genuanceerder dan ik stelde.

Gebruikersavatar
Lathron
Mineur
Mineur
Berichten: 118
Lid geworden op: 01 dec 2009 18:38
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Er staat een Jehova’s getuige aan de deur

Berichtdoor Lathron » 30 okt 2012 18:57

Om even terug te komen op het topic: "Er staat een Jehova’s getuige aan de deur"

Doe de deur open, bied ze een kop koffie aan en breng het evangelie onder de mensen. Het is een uitgelezen moment om te evangeliseren.

Bovendien staat er in de bijbel:"Onderzoekt alle dingen, maar behoudt het goede".

Als je werkelijk op zoek bent naar de waarheid dan zul je die ook vinden. Je hoeft dus ook niet bang te zijn dat je van het ware geloof afgezet wordt, zolang je maar God blijft zoeken.

Het is wel verstandig om je te verdiepen in de achtergrond van de JG en het Wachttorengenootschap.

Een belangrijk deel van je huiswerk is dan ook: kerkgeschiedenis en de geschiedenis van de grondteksten en manuscripten.
Uw regels geven mij inzicht, daarom haat ik elk bedrieglijk pad. (Ps.119:104)

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Er staat een Jehova’s getuige aan de deur

Berichtdoor Wilsophie » 30 okt 2012 19:07

Helemaal mee eens en ik heb dat ook verschillende keren gedaan, heb daar goede herinneringen aan eigenlijk, en ook vrede mee.

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Er staat een Jehova’s getuige aan de deur

Berichtdoor xsidd » 15 dec 2012 15:16

Dag mensen:)

Hoe ik Jehova getuigen zie?

Als mensen, die ik respecteer in hun mening, maar waar ik het van harte oneens mee ben.


Mijn inziens pakt men een aantal bijbelteksten, en maakt er blokken van. Men stapelt dat op elkaar, en men gaat boven op de piramide van teksten zitten. Daar zit men dan:)

En als iemand 1 van de teksten die uit de contekst zijn genomen uit het Woord uit de piramide trekt, grijpt men gauw een andere tekst om dat gat op te vullen.

Los daarvan.

Als je bij de oganisatie komt, is het heel hartelijk en open. Echter als je halverwege de piramide bent, word er ineens druk gelegd en een paar andere teksten voorgehouden dat je ook langs de deur moet gaan.

Je kan dan kiezen.

Of je valt van de piramide af, en je voelt je niet alleen onwaardig, maar je word ook onwaardig geacht door anderen in de organisatie. Of je denkt ik ga door, want dan word ik gerespecteerd door anderen en ik doe het voor God.


Achter deze organistatie zit mijn inziens niet de Geest van God, maar het een grote kracht van mensen die zich samenbundelen en dat zijn, wat bij u en mij soms tot uitdrukking komt aan de deur.

Waak ervoor.

In het Woord staat duidelijk als iemand zich afkeert van de waarheid we ons niet moeten inlaten met hem of haar als broeder of zuster. Heb geen deel aan hun werken.

Ik wens u het beste toe, en wijsheid in wat u mag doen!


Hartelijke groet


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten