Christelijke Anekdotes

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
simone
Mineur
Mineur
Berichten: 111
Lid geworden op: 20 jan 2006 21:54
Locatie: friesland

Berichtdoor simone » 07 mar 2006 14:16

mijn ouders zijn eens op vakantie in een gemeente geweest waar de broeders een wedstrijd deden wie het langste gebed kon uitspreken. Voor de vrouwen balen want die mochten in die gemeente niet spreken...


mijn vader las vroeger na het eten uit de bijbel voor en las op een gegeven moment HEB GEBRULD BROEDERS erg luid. Wij lachen natuurlijk want er stond; heb geduld broeders, hij heeft dit nog jaren moeten aanhoren.

Mijn zus had een vriend en die kon niet zo goed lezen, maar uiteindelijk toch maar eens uit de bijbel lezen. Dus hij begint heel voorzichtig o.....g..ij.....gr..o..te.. en dan ineens heel blij LEVERWORST ( levensvorst) wij blauw van het lachen aan tafel en hij snapte eerst niet waarom wij lachtten. Hij was enkel verbaasd dat er leverworst in de bijbel stond. Na een kwartier hebben we hem uitgelegd dat er geen leverworst stond maar levensvorst. Waarop hij droog antwoordde: ohh, ik dacht al. ( hij was trouwens gek op leverworst)
De verkering is uiteindelijk uit gegaan maar we hebben het nog wel eens over die leverworst.
' Als Jezus Christus werkelijk God is en zijn leven voor mij gaf, dan kan mijn offer voor Hem nooit te groot zijn.'

C. T. STUDD

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 07 mar 2006 14:36

Borkdude ging een tijdje geleden bijbellezen en las het kopje van het stukje: 'Jezus en de Elven' en hij dacht: nee he, er staat toch niet iets over elfen in de bijbel!

Gebruikersavatar
Bookman
Luitenant
Luitenant
Berichten: 681
Lid geworden op: 13 apr 2004 17:33
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 07 mar 2006 15:59

Mijn moeder is opgevoed in de Oud Ger. daar las een ouderling het hoofdstuk dat een jong kind zijn hand uitsteekt in het hol van een basilisk. Maar dat vond hij blijkbaar te moeilijk, want hij las: "in het hol van een balkeslikker.....
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23567
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 08 mar 2006 12:20

Lalage schreef:Borkdude ging een tijdje geleden bijbellezen en las het kopje van het stukje: 'Jezus en de Elven' en hij dacht: nee he, er staat toch niet iets over elfen in de bijbel!


Hehe. Zo las ik vroeger eens een keer nadat ik de hele middag een nieuw voetbalspel op de pc had gespeeld uit Psalm 110: Totdat hij hen gemaakt heeft tot een voetbal voor zijn voeten.

En een keer in de auto met mijn ouders, mooie geestelijke muziek aan :D Om 11 uur springt hij automatisch op het radionieuws (das zo'n speciale functie) Na het nieuws fileinformatie, wegens werkzaamheden stond er een lang file op een of andere snelweg.... direct daarna begint de cd weer te spelen en het eerste wat uit de speakers klinkt is: "Prijst de Heer, de weg is open"
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Bookman
Luitenant
Luitenant
Berichten: 681
Lid geworden op: 13 apr 2004 17:33
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 08 mar 2006 13:32

Jaren geleden was er een vrome ouderling op pad met een dominee. Die ouderling had nogal last van vrome streken. Hij zei end at kan natuurlijk best waar geweest zijn: "Het zingt al de hele morgen in mijn hart dominee"
Ja zei de dominee die er zo onderhand wel schoon genoeg van had, bij mij ook. O zegt die ouderling, wat zingt het dan bij u?
"Boer wat zeg je van mijn kippen"zei de dominee :lol:
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.

Psalm 106:47

Gebruikersavatar
Sjaan
Sergeant
Sergeant
Berichten: 253
Lid geworden op: 21 mar 2003 11:44
Locatie: de Bult
Contacteer:

Berichtdoor Sjaan » 13 mar 2006 12:19

Wat een geweldige reacties allemaal :-D
Ken uzelf.

Mijn web-log!

Gebruikersavatar
Bookman
Luitenant
Luitenant
Berichten: 681
Lid geworden op: 13 apr 2004 17:33
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 13 mar 2006 14:14

December 2004 lazen we het hoofdstuk van Jacob dat hij uitgeleend werd dan aan die vrouw en dan aan die vrouw. Het is heel open beschreven en ik was dan ook erg nieuwsgierig naar de reactie van mijn oudste zoon, goed oplettend en 9 jaar. Maar tot onze verbazing kwam er 0,0 reactie. Dat viel me alles mee. Enkele dagen later overlijdt Prins Bernhard. Mijn zoontje die een krantenlezer is, vroeg mij wat nu eigenlijk buitenechtelijke kinderen zijn. Pfffffffff leg dat eens uit aan een knulletje van 9. Maar enfin dat hoefde al niet meer, want hij zei zelf al:
Laat maar ik denk dat ik het wel weet:"Het zal we zoiets geweest zijn als bij Jacob, Hij ging tot haar in en zij ontving bij hem en zij baarde hem een zoon ( dochter)" :shock:
Sommige dingen zijn blijkbaar in de Statenvertaling toch wel erg duidelijk. Uiteraard heb ik er hartelijk om gelachen en het was duidelijk dat hij goed geluisterd had naar de uiteenzetting over Jacobs liefdeleven. :D
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.

Psalm 106:47

broeloe
Verkenner
Verkenner
Berichten: 79
Lid geworden op: 17 mei 2005 18:49

Berichtdoor broeloe » 13 mar 2006 16:19

Gister las een kandidaat bij ons het bedrag voor wat er was opgehaald met biddagcollecte: namelijk 340000 Euro.
De hele kerk zat elkaar aan te kijken van hé???
(waarschijnlijk was het drieenveertig honderd Euro)

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Berichtdoor TheKeimpe » 14 mar 2006 11:38

Stiekem even van REFDAG gehaald:

De apostel Paulus had een vruchtbare pen. In de canon van de Bijbel treffen we niet minder dan veertien brieven van hem aan. Dat is nog niet alles, hoewel in de apocriefe boeken, zoals die in oude Statenbijbels voorkomen, geen paulinische brieven zijn opgenomen.

J. Mastenbroek

Wel in de zogenaamde Doopsgezinde Bijbel van Nicolaas Biestkens. Daarin staat Paulus’ brief aan de Laodicensen. De inhoud daarvan is volgens prof. dr. W. C. van Unnik niet anders dan „een samenraapsel van paulinische teksten, vooral aan Filippensen ontleend.” Paulus’ derde brief aan Korinthe kreeg geen plaats bij Biestkens en evenmin in de apocriefe boeken; ook niet zijn briefwisseling met de stoïcijnse filosoof Seneca. Die zijn niet door de Heilige Geest geïnspireerd.

Maar er circuleert nóg een brief van Paulus. Het zal meer dan veertig jaar geleden zijn, dat ik die overschreef. Waar de tekst vandaan kwam? Geen idee. Onlangs vond ik deze weer terug. Het is een brief die tot nadenken stemt. Die misschien wel grondig met onze vele vooroordelen afrekent.

Het gebeurde ergens. Waar? En… ís het wel ooit gebeurd? Ook dat valt niet eens met zekerheid vast te stellen. Mogelijk zijn er lezers die er hun licht over kunnen laten schijnen. De ene bron vermeldt dat het gebeurde in Scheveningen. Een andere bron heeft het over Groningen. Hoe dan ook: over de laatste twee lettergrepen is in ieder geval overeenstemming! En belangrijk is de plaats al helemaal niet.

Er was een vacature binnen een hervormde gemeente. Geld voor een volledige predikantsplaats? Nee, dat ontbrak. De parttimer of pastoraal medewerker moest nog worden bedacht. Een combinatie met docentschap aan de een of andere reformatorische scholengemeenschap was toen nog verre toekomst. Toch waagde men er een advertentie aan. Daarin werden sollicitanten opgeroepen om de noodlijdende gemeente te dienen.

Vol spanning wachtte de kerkenraad af. Maar wat de post ook bracht, geen sollicitatiebrieven. Had de kerkenraad te veel gevraagd in de advertentie? Werd een schaap met vijf poten, in dit geval een herder met drie benen gezocht? Lag de lat te hoog? Het honorarium te laag? Was de gemeente te groot? De vacature te oud? De scriba keek steeds vergeefs naar de deurmat. Géén sollicitatie!

Er was al een kerkenraadsvergadering verstreken, maar toen de broeders de keer daarop hun plaatsen op de knopstoelen in de consistoriekamer weer innamen, legde de scriba met een bijna triomfantelijk gebaar een brief op tafel. Een sollicitant! Niet te geloven… „Is het wat? Ja? Leest u dan de brief eens voor”, drong de preses aan.

De scriba stak van wal:

„Geachte kerkenraad,

Aangezien ik vernomen heb dat er een vacature in uw gemeente is, ben ik zo vrij daarnaar te solliciteren. Voor uw beeldvorming geef ik wat bijzonderheden over wie ik ben en wat ik voor uw gemeente zou kunnen betekenen. Ik bezit heel wat eigenschapen die u naar ik veronderstel, zult waarderen. Ik kan met kracht preken dat de mens kennis van zonden moet bekomen door de Wet Gods. Bovendien heb ik altijd verkondigd dat God zondaren wil bekeren. En dat het enkel soevereine en vrije genade is, als een mens bekeerd wordt. Dat was de grondslag van mijn prediking.

Ik heb niet alleen gesproken, ook geschreven. Als auteur ben ik niet onbekend gebleven. Sterker nog, ik ben redelijk succesvol geweest. Van mij wordt verteld dat ik een goede organisator ben. In de meeste plaatsen waar ik ben geweest, heb ik een leidende, toonaangevende rol gespeeld. Natuurlijk waren er mensen die wat op mij tegen hadden. Voor alle eerlijkheid wil ik u die bezwaren noemen.

Ik ben boven de vijftig. Ik heb nooit langer dan drie, vier jaren achtereen in dezelfde plaats gepreekt. Sommige plaatsen moest ik verlaten omdat door mijn werk en optreden onenigheden en opstootjes ontstonden. En, dat zal u verbazen, ik heb een paar maal in de gevangenis doorgebracht. Buiten mijn schuld overigens.

Ik ben nog niet in de avond van mijn leven, hoewel mijn gezondheid te wensen overlaat. Toch kan ik nog veel werk aan. Niet altijd was mijn inkomen zodanig dat ik ervan kon rondkomen. Het is wel gebeurd dat ik mijn oude beroep ernaast moest uitoefenen om bij te verdienen. Niet voor mijn gezin, ik ben vrijgezel. Maar toch…

Ik heb kleine gemeenten gehad, in grote, wereldse steden. Soms raakte ik in conflict met de kerkelijke kopstukken in steden waarin ik het Woord verkondigd heb. Dat werd mij niet in dank afgenomen. Ik ben meermalen bedreigd en voor de rechter gesleept. Men heeft mij zelfs lichamelijk geweld aangedaan, waardoor ik verwondingen opliep.

Wat mijn administratie betreft, daarin blink ik niet uit. Het is bekend dat ik vergeet wie ik gedoopt heb, en dat is ook zo. Ondanks alle problemen die ik u eerlijk heb laten weten, hoop ik toch dat u van mijn diensten gebruik wilt maken. Is het honorarium te laag? Ik ben bereid met mijn handen bij te werken om het inkomen te verhogen.”

De broeders luisterden met klimmende verbazing. Gaandeweg verstrakten de gezichten. Hoe kon de scriba zo’n brief voorlezen? „Wat moeten we met een man die twistziek is, lastig, verstrooid, de gevangenis van binnen heeft gezien en geen goede gezondheid heeft?”

Totaal ongeschikt, luidde het op één stem na unanieme standpunt. Wél was men erg benieuwd welke prediker deze brief had geschreven. Die nieuwsgierigheid moest bevredigd worden. Dan had men thuis weer eens wat te vertellen. En in de gemeente.

De scriba keen minzaam rond, zeker van zijn overwinning. Het antwoord was: „De apostel Paulus.”

Misschien kende u het verhaal al. Historisch? Mogelijk niet eens. Leerzaam? Nou en of!

Gebruikersavatar
TheEdge
Luitenant
Luitenant
Berichten: 594
Lid geworden op: 03 jan 2003 12:36
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 16 mar 2006 11:10

Sjaan schreef:Bij ons in de kerk stond de dominee eens op het punt een kind te dopen toen er geen water in het doopvont bleek te zitten. (...)


Een soortgelijk verhaal ook bij mij in de kerk, een relatief grote, maar niet zo erg rijke stadsgemeente. De dominee loopt richting het doopvont, werpt er een blik in, ziet dat het leeg is en roept naar de koster achterin de kerk: "Ik wist dat we moesten bezuinigen, maar zó erg?"
Laatst gewijzigd door TheEdge op 16 mar 2006 11:16, 2 keer totaal gewijzigd.
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

Gebruikersavatar
TheEdge
Luitenant
Luitenant
Berichten: 594
Lid geworden op: 03 jan 2003 12:36
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 16 mar 2006 11:11

Bij mij op de universiteit kun je trouwens "Maritieme techniek" studeren, een vak waarin je (onder meer) leert hoe je schepen kunt bouwen. Een héle anti-christelijke opleiding. Want "God laat niet varen wat Zijn hand begon".
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.



Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

Gebruikersavatar
mw
Moderator
Berichten: 3677
Lid geworden op: 08 jul 2004 22:05
Locatie: de Bult

Berichtdoor mw » 16 mar 2006 15:46

TheEdge schreef:Bij mij op de universiteit kun je trouwens "Maritieme techniek" studeren, een vak waarin je (onder meer) leert hoe je schepen kunt bouwen. Een héle anti-christelijke opleiding. Want "God laat niet varen wat Zijn hand begon".

hehe... en ooit zal de zee er niet meer zijn, vlgs opbenbaringen :mrgreen:
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Gebruikersavatar
Annemieke86
Luitenant
Luitenant
Berichten: 614
Lid geworden op: 09 jan 2005 16:30
Locatie: Maarssen

Berichtdoor Annemieke86 » 18 apr 2006 20:18

een dominee preekte bij ons. Het was muisstil in de Kerk. Opeens heft hij zijn handen omhoog en roept: "De poorten van de Hemel gaan open!!! Hoort u het??" Op het zelfde moment komt er een gigantische stortbui naar beneden. Vond ik wel geinig :lol:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 18 apr 2006 22:08

De dominee stond geestdriftig te preken over de wederkomst enzovoorts. Wees hij naar een van de deuren in de kerk: "En dan komt Hij daar naar binnen door de deur!" Ging meteen de deur open en kwam de koster binnen.....
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gebruikersavatar
Sjaan
Sergeant
Sergeant
Berichten: 253
Lid geworden op: 21 mar 2003 11:44
Locatie: de Bult
Contacteer:

Berichtdoor Sjaan » 19 apr 2006 09:36

Jippie! Ga door met mooie verhalen :-D
Ken uzelf.



Mijn web-log!


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten