Christelijke Anekdotes

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 13 okt 2005 10:37

Bij mij oude stage bedrijf werd iemand die erg loopt te pushen een Jehu genoemd (en hij was een drijver)..

Ook een kennis van mij, net als ik een aanhanger van het opensource-ideaal en christen, wil nog wel eens de kreet 'wordt vrijgemaakt' gebruiken..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 13 okt 2005 11:36

parsifal schreef:iets wat ik zelf meegemaakt heb:

We waren met een groep die elkaar kende van de alsjedurft site van de eo, in Utrecht. We praatten wat over het uit zijn verband rukken van Bijbelteksten. Ook Psalm 1 kwam aan de orde en we hadden min of meer besloten dat we de volgende zomer in Nijmegen zouden gaan protesteren tijden de vierdaagse met psalm 1:1a op t-shirts. Het kwam die avond nog regelmatig terug. Uiteindelijk gingen we weer naar huis en op het station van Hardinxveld kwam ik er achter dat mijn fiets gestolen was. Ik heb nooit kunnen voorstellen dat ik om zoiets kon lachen, maar nu was het toch echt zo. Er zat niets anders op dan naar huis wandelen :).


Hehehe..... Ik zie jaarlijks de vierdaagselopers hier in Arnhem-zuid voorbij trekken en heb ook wel eens geopperd om een dergelijke actie uit te halen, maar dan meer bij wijze van schets.

Optimatus, met zo'n shirt aan hoor je aan de zijlijn te staan en zeker niet mee te wandelen, dan spreek je jezelf tegen :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 13 okt 2005 11:40

Nog een anekdote, waar ik wel om heb moeten lachen, hoewel het eigenlijk heel ernstig is. Ik zal daarom maar geen namen noemen.

Een voorganger van een ultrabevindelijke gemeente uit een wat behoudende plaats, waar maar zeer weinigen naar het avondmaal gaan, ging eens preken in het wat progressievere Utrecht, ze hadden daar avondmaal en geen predikant, dus was hij er voor gevraagd. Hij opende de tafel en zag tot zijn verbazing, de beste man was dit niet gewend, van alle kanten mensen aanstromen. In zijn ogen waren dit er veel te veel, en op een gegeven moment schijnt hij te hebben uitgeroepen:

Als er hier nog oprechte gelovigen zijn moeten ze snel wezen, voor de honden het brood hebben opgegeten.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Rijnmond
Luitenant
Luitenant
Berichten: 591
Lid geworden op: 21 okt 2004 13:06
Contacteer:

Berichtdoor Rijnmond » 13 okt 2005 12:27

Marnix schreef:Nog een anekdote, waar ik wel om heb moeten lachen, hoewel het eigenlijk heel ernstig is. Ik zal daarom maar geen namen noemen.

Een voorganger van een ultrabevindelijke gemeente uit een wat behoudende plaats, waar maar zeer weinigen naar het avondmaal gaan, ging eens preken in het wat progressievere Utrecht, ze hadden daar avondmaal en geen predikant, dus was hij er voor gevraagd. Hij opende de tafel en zag tot zijn verbazing, de beste man was dit niet gewend, van alle kanten mensen aanstromen. In zijn ogen waren dit er veel te veel, en op een gegeven moment schijnt hij te hebben uitgeroepen:

Als er hier nog oprechte gelovigen zijn moeten ze snel wezen, voor de honden het brood hebben opgegeten.


Ik ken een soortgelijk berhaal. Echter, de predikant gebruikte daar de woorden: "kerkelijk recht geeft nog geen kinderlijk recht"

Gebruikersavatar
wozz
Verkenner
Verkenner
Berichten: 52
Lid geworden op: 12 okt 2004 17:44
Locatie: Putten

Berichtdoor wozz » 19 okt 2005 09:34

Een aantal jaren geleden zou in onze gemeente een predikant uit een andere gemeente voorgaan. Deze was eerder voorganger geweest in onze gemeente, dus de mensen kenden hem en hij was behoorlijk geliefd. Kortom: de kerk zat dan ook helemaal vol, stoelen aanslepen, dat soort dingen. Toen de dienst begon beklom echter een andere predikant de preekstoel, één die juist niet zo veel mensen trok. De 'geliefde' predikant was namelijk door ziekte verhinderd. De 'minder geliefde' predikant had ook wel door dat de mensen niet voor hém waren gekomen. Hij zei dan ook droogjes: "En ziet, het was Lea."

De hele kerk kon er wel om lachen.
Identificatie

Ik denk eerlijk gezegd dat u niet eens wilt weten wie ik ben

Gebruikersavatar
ErikV
Verkenner
Verkenner
Berichten: 86
Lid geworden op: 31 mei 2004 16:44
Locatie: Berkenwoude

Berichtdoor ErikV » 07 nov 2005 20:04

Afgelopen woensdag met dankdag, zaten we te wachten in de kerk, maar er kwam maar niets, toen het tien over tien was, kwam er een diaken tevoorschijn die de afkondigingen deed, terwijl dat altijd een ouderling is, dus je zag de vragende ogen steeds groter worden, toen bleek dat de dienstdoende ouderling vergeten was dat er kerk was en de andere twee ouderlingen waren er vanuitgegaan dat ze niet nodig waren en hadden dus geen vrij genomen. De kerkraad bestond die ochtend dus uit 1 diaken. En dan hadden we ook nog een dominee.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 07 nov 2005 21:28

Ik neem aan dat de dienstdoende ouderling is geexcommuniceerd, of ten minste ernstig vermaand? :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
ErikV
Verkenner
Verkenner
Berichten: 86
Lid geworden op: 31 mei 2004 16:44
Locatie: Berkenwoude

Berichtdoor ErikV » 08 nov 2005 08:05

Geen idee, dat gebeurd dan meestal weer niet in het openbaar he?

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 nov 2005 11:14

ErikV schreef:Geen idee, dat gebeurd dan meestal weer niet in het openbaar he?


Dan hadden ze wellicht een van onze ouderlingen kunnen vragen.... De dames Verbree en de Roo...... *grinnik*
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
ErikV
Verkenner
Verkenner
Berichten: 86
Lid geworden op: 31 mei 2004 16:44
Locatie: Berkenwoude

Berichtdoor ErikV » 08 nov 2005 16:38

Das gelijk een hele tuchtcommissie

Gebruikersavatar
peter77
Sergeant
Sergeant
Berichten: 386
Lid geworden op: 25 okt 2005 18:22
Locatie: Gouda
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 08 nov 2005 17:07

Geloof het of niet maar ik zat laatst in de kerk en er komt een kerel naast me zitten die normaal nooit bij ons komt. Strak in het donkere pak en een beetje een gezicht dat je denkt: die is vast in citroensap gedoopt.
Dus die man sprak niet echt met mij en keek enkel zuur. Nou ieder het zijne dus ik laat die gast met rust, ja toch?
Komt de collectezak aanzetten en ik kijk in de knip…enkel een briefje van 50 europieten en een losse euro. Ik denk ja…die 50 zijn net ff wat te veel dan, dus hup ik mik die losse euro in de fluwelen zak, ja toch. Ik mik en gooi net naast de zak precies in de zwarte kerkschoen van mijn zure buurman. Ik met mijn vinger peuren in die schoen om die euro er uit te wippen en die vent maar kijken op een citroen achtige mannier. Nou ja een lamlendige situatie dan.
Gelukkig kreeg ik hem er wel uit.
De web-log van Clint (moet je gezien hebben) Iedere dag een vervolg op de belevenissen van een ruige christen met borsthaar.
http://clintslog.web-log.nl/

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Berichtdoor TheKeimpe » 10 nov 2005 12:33

In een "zware" GG-gemeente mocht een echtpaar het kind niet laten dopen, want de vader had een baard...
Nadat het verzoek om te dopen twee keer was afgewezen, beriepen de ouders zich op de classis.

Op de classisvergadering echter durfde niemand hier echt een uitspraak over te doen, bang als ze waren om problemen te krijgen. Het bleef dus een beetje oeverloos geklets. Totdat een dominee zei: "Als we nog langer zo doorgaan hebben we tegen het einde van de vergadering allemaal een baard..."

---

Er was een dominee, die nogal graag viste. Zijn kerkenraad vond dat eigenlijk helemaal niets, maarja, de dominee had een nogal stekelig karakter, dus durfden ze niets te zeggen.
Toen, na een kerkenraadsvergadering trok een van de ouderlingen de stoute schoenen aan: Dominee, wij als kerkenraad betreuren het dat u zoveel uren doorbrengt met vissen, wij zouden liever zien dat u die tijd gebruikte voor het pastoraat.
Tot zijn grote opluchting zei de dominee: Je hebt gelijk, ik zal het gaan veranderen.

Enkele dagen later ging 's ochtends om 4 uur de bel bij de betreffende ouderling. De ds. stond op de stoep. "Dominee, wat is er??" vroeg de ouderling verschrikt. "Broeder, u hoeft niet te schrikken, ik wilde graag op huisbezoek, en wil jij met mij mee gaan?" "Maar dominee, het is vier uur 's nachts, dat kunnen we toch niet maken?" "En ik moest van jou mijn vistijd in het pastoraat steken?"

---

Op de synode van de GG werd gesproken over de veranderende interesse van de vrouwenverenigingen. Ze wilden allerlei nieuwe activiteiten gaan ontplooien. Zegt een dominee: "laten ze het maar letterlijk en figuurlijk bij de oude patronen houden..."

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Berichtdoor TheKeimpe » 24 nov 2005 13:24

Een dominee waarschuwt tegen internet:
"Wee, wee, wee gemeente"

Memmem
Moderator
Berichten: 2720
Lid geworden op: 11 sep 2002 21:27

Berichtdoor Memmem » 24 nov 2005 13:55

Met belijdeniscathechesatie haalde de dominee iets aan over ds Smijtegelt, zegt hij: "Toen belden ze hem op".

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 24 nov 2005 14:08

wozz schreef:Een aantal jaren geleden zou in onze gemeente een predikant uit een andere gemeente voorgaan. Deze was eerder voorganger geweest in onze gemeente, dus de mensen kenden hem en hij was behoorlijk geliefd. Kortom: de kerk zat dan ook helemaal vol, stoelen aanslepen, dat soort dingen. Toen de dienst begon beklom echter een andere predikant de preekstoel, één die juist niet zo veel mensen trok. De 'geliefde' predikant was namelijk door ziekte verhinderd. De 'minder geliefde' predikant had ook wel door dat de mensen niet voor hém waren gekomen. Hij zei dan ook droogjes: "En ziet, het was Lea."

De hele kerk kon er wel om lachen.

Die is echt goed! Maar wat raar dat er meer mensen komen als een bepaalde dominee preekt, je gaat toch gewoon naar je eigen gemeente lijkt mij.

En die hier net boven (wee, wee, wee gemeente) is ook stoer!


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten