Christelijke Anekdotes

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

broeloe
Verkenner
Verkenner
Berichten: 79
Lid geworden op: 17 mei 2005 18:49

Christelijke Anekdotes

Berichtdoor broeloe » 08 okt 2005 14:18

Het leek me een leuk idee om in de post een aantal leuke, grappige, ontroerende etc. anekdotes neer te zetten over dingen die gebeurden rondom het kerkelijke leven.
Een kleine tip: gebruik geen namen van dominees, kerkverbanden e.d. , soms kan dit als kwetsend worden ervaren.

En om maar te beginnen:

Een jong stel wilde graag trouwen in de kerk.
Zo gezegd zo gedaan en de dienst vangt aan.
De tekstwoorden voor de dienst waren 1Joh. 4:17-21
Helaas had de ouderling die het desbetreffende gedeelte zou gaan voorlezen niet goed opgelet en was in de veronderstelling dat het om het evangelie van Johannes ging.
aangekomen bij Joh. 4:18 las hij voor:
"Want gij hebt vijf mannen gehad, en dien gij nu hebt, is uw man niet; dat hebt gij met waarheid gezegd." :mrgreen:

de volgende anekdote was ikzelf bij:

Een man van Katholieke oorsprong laat zijn kind dopen in protestantse kerk. De dominee die het nodig vond om geen briefje met daarop de naam van het kind te gebruiken, begint met de doop.
De dominee, die al wat op leeftijd was, vergeet de echte naam en spreekt een verkeerde naam uit.
De vader van het kind fluistert tegen zijn vrouw "zeg vrouw, ben ik nu gek maar zo heette het toch niet?"
En dus legt hij het geval voor aan de dominee, die daarop besluit het kind opnieuw te dopen met de goede naam.
Het kind wordt weer opnieuw gedoopt en dit keer gaat alles goed.
De reactie na de tijd van de ex-katholieke vader was:
"Het is nu een heilige!"

amigo
Mineur
Mineur
Berichten: 217
Lid geworden op: 26 jul 2005 16:27

Berichtdoor amigo » 10 okt 2005 00:17

Pas geleden werdt er ergens een kind gedoopt. De vader had hun dochter van 3 jaar ook meegenomen. De baby was gedoopt, wat denk je? begint die dochter van 3 jaar te huilen en te krijsen. Dus de ds vraagt wat er was nou zij heb niets van het dopen kunnen zien. Nou zij de ds dat lossen we makkelijk op we doen het nog een keer. Zo gezegd zo gedaan het kind is twee keer gedoopt.
Ik vloog over de wolken, naar een land hierver vandaan.....

André

Re: Christelijke Anekdotes

Berichtdoor André » 10 okt 2005 00:29

broeloe schreef:Een kleine tip: gebruik geen namen van dominees, kerkverbanden e.d.
Best wel lastig hè? 8)

Een man van Katholieke oorsprong laat zijn kind dopen in protestantse kerk.

broeloe
Verkenner
Verkenner
Berichten: 79
Lid geworden op: 17 mei 2005 18:49

Re: Christelijke Anekdotes

Berichtdoor broeloe » 10 okt 2005 09:20

André schreef:
broeloe schreef:Een kleine tip: gebruik geen namen van dominees, kerkverbanden e.d.
Best wel lastig hè? 8)

Een man van Katholieke oorsprong laat zijn kind dopen in protestantse kerk.


Omdat anders de clue van het verhaal niet duidelijk is, tkon effe niet anders :wink:

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 10 okt 2005 09:23

Krimpen aan de Lek, avonddienst:

Predikant heeft een hele lange preek. Plotseling valt er een boek op de toetsen van het orgel waardoor er een stoot geluid klinkt. Reactie van de predikant: "Ik ben zo klaar."
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Pauline

Berichtdoor Pauline » 10 okt 2005 15:11

haha

Gebruikersavatar
ErikV
Verkenner
Verkenner
Berichten: 86
Lid geworden op: 31 mei 2004 16:44
Locatie: Berkenwoude

Berichtdoor ErikV » 10 okt 2005 19:09

Dominee ging elke week voor in een gemeente waar nogal wat mensen sliepen tijdens de dienst. Op een keer kwam de dominee de kerk binnen met een baksteen in zijn hand, de hele gemeente keek toe en wachte vol verwachting wanneer hij de baksteen zou gebruiken in zijn preek, na afloop van de dienst had hij de steen niet gebruikt en nam hem mee terug de consistorie in. De dominee had die dienst wel bereikt dat er niemand in slaap viel.

Gebruikersavatar
mw
Moderator
Berichten: 3677
Lid geworden op: 08 jul 2004 22:05
Locatie: de Bult

Berichtdoor mw » 10 okt 2005 19:32

ik ken ook het verhaal van een voorganger die gebruikte ipv de baksteen een schoolkrijtje. Zette die op de rand van de kansel... mensen bleven turen wat het nou was... (was vrij grote kerk dus niet iedereen kon het onderscheiden). Zelfde resultaat: mensen bleven wakker
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Maaike

Berichtdoor Maaike » 12 okt 2005 18:25

Poosje terug zat ik in de kerk, bij een dominee die best wel lang preekt zeg maar. Nou zat er toen nog een man(tussen de 25 en 30 jaar) bij ons in de kerk die altijd redelijk lomp zit, met zn schoenen op de bank voor hem, knieen een meter boven de bank uit, en toen het te lang duurde ging hij uitgebreid op zijn horloge zitte kijken, waarop de ds. zei: nog even gedult meneer 8)

Ennuh, nog een leuke:
Er zaten achter in de kerk 2 meisjes gigantisch te giebelen, te praten ed. Voorin de kerk zat een man te slapen. Zegt de ds.: Meisjes daar achterin, zouden jullie stil willen zijn, dan kan die man hier voorin slapen.

Resultaat: Meisjes stil, man wakker :P

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 13 okt 2005 00:01

ErikV schreef:Dominee ging elke week voor in een gemeente waar nogal wat mensen sliepen tijdens de dienst. Op een keer kwam de dominee de kerk binnen met een baksteen in zijn hand, de hele gemeente keek toe en wachte vol verwachting wanneer hij de baksteen zou gebruiken in zijn preek, na afloop van de dienst had hij de steen niet gebruikt en nam hem mee terug de consistorie in. De dominee had die dienst wel bereikt dat er niemand in slaap viel.


Is dat dezelfde baksteen als waarmee Peter van W. de organist bedreigd heeft tijdens het orgelspel?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 13 okt 2005 00:07

Tja, was er ook geen dominee die als het flink had gevroren de schaatsen onderbond en daarop naar de kerk ging, en vervolgens citeerde uit psalm 138:

Ik buig mij op uw eis, naar uw paleis


Een vriend van me is uit het raam gevallen en heeft in totaal 30 botbreuken en 2 verbrijzelde hakken. Vervolgens zongen we psalm 33:7 in de GKV-vertaling:

Gods kind kan veilig gaan
wordt voor verbrijzeling behoed


Daarna vertelde de dominee dat hij er op bezoek was geweest. Hij zit in een rolstoel, met beiden benen omhoog. Je kijkt precies tegen de onderkant van zijn gips aan, waarop zijn zus een bijbeltekst heeft geschreven die ik in mijn vriendenkring als grap ook wel eens aanhaal. Psalm 1 vers 1 a:

Welzalig de man die niet wandelt.

:D

Ik hou wel van af en toe een grapje in de kerk. Humor en geloof kunnen soms best samengaan. :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
mw
Moderator
Berichten: 3677
Lid geworden op: 08 jul 2004 22:05
Locatie: de Bult

Berichtdoor mw » 13 okt 2005 00:54

afgelopen zomer waren we op vakantie in een vakantiekerk.
De meeste vakantiegangers kwamen op de fiets, maar het was nogal wisselvallig weer. Maar gelukkig wat het een halfuur voor aanvangstijd droog.

De preek ging in deze dienst over tegenwind in je leven... De toch was niet altijd gemakkelijk. Maar dat we altijd een Reisgenoot hadden... die ook voor ons uit fietste/liep/reed enz. Maar ook dat de lucht ook opklaard..
Toen na de preek hadden we de collecte.... en natuurlijk....toen begon het te storten..
zegt de voorganger: vreest niet, er komen opklaringen. Enne.. als het vanmiddag nog zo onstuimig is... kom dan gewoon weer hier, trosseer de tegenwind voor je Reisgenoot.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Gebruikersavatar
ErikV
Verkenner
Verkenner
Berichten: 86
Lid geworden op: 31 mei 2004 16:44
Locatie: Berkenwoude

Berichtdoor ErikV » 13 okt 2005 08:42

Optimatus schreef:
ErikV schreef:Dominee ging elke week voor in een gemeente waar nogal wat mensen sliepen tijdens de dienst. Op een keer kwam de dominee de kerk binnen met een baksteen in zijn hand, de hele gemeente keek toe en wachte vol verwachting wanneer hij de baksteen zou gebruiken in zijn preek, na afloop van de dienst had hij de steen niet gebruikt en nam hem mee terug de consistorie in. De dominee had die dienst wel bereikt dat er niemand in slaap viel.


Is dat dezelfde baksteen als waarmee Peter van W. de organist bedreigd heeft tijdens het orgelspel?


Nee die steen was wat ronder en is niet op de kansel geweest.

Gebruikersavatar
parsifal
Majoor
Majoor
Berichten: 2146
Lid geworden op: 28 jan 2003 10:48
Locatie: Stockholm

Berichtdoor parsifal » 13 okt 2005 08:49

iets wat ik zelf meegemaakt heb:

We waren met een groep die elkaar kende van de alsjedurft site van de eo, in Utrecht. We praatten wat over het uit zijn verband rukken van Bijbelteksten. Ook Psalm 1 kwam aan de orde en we hadden min of meer besloten dat we de volgende zomer in Nijmegen zouden gaan protesteren tijden de vierdaagse met psalm 1:1a op t-shirts. Het kwam die avond nog regelmatig terug. Uiteindelijk gingen we weer naar huis en op het station van Hardinxveld kwam ik er achter dat mijn fiets gestolen was. Ik heb nooit kunnen voorstellen dat ik om zoiets kon lachen, maar nu was het toch echt zo. Er zat niets anders op dan naar huis wandelen :).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 13 okt 2005 09:07

Heb je de vierdaagse ook gelopen?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten