Christelijke Anekdotes

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
janneke7337
Sergeant
Sergeant
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 nov 2007 12:11

Re: Christelijke Anekdotes

Berichtdoor janneke7337 » 12 feb 2014 13:30

Een predikant die na de zegen hard wegliep en z'n microfoon aan liet staan.
Hij moest erg nodig plassen, en dat hoorde je door de hele kerk heen, inclusief aahh ooh zuchten en geklater :D

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Christelijke Anekdotes

Berichtdoor schelpje3 » 12 feb 2014 13:34

janneke7337 schreef:Een predikant die na de zegen hard wegliep en z'n microfoon aan liet staan.
Hij moest erg nodig plassen, en dat hoorde je door de hele kerk heen, inclusief aahh ooh zuchten en geklater :D

He, hoe kan dat nou? Dat ding zit toch ingeplugd?
Bij ons vergat dominee dat ding een keer af te clipsen, zodat hij de stekker met kracht eruit trok, dat gaf een hoop geknetter. :lol:

Gebruikersavatar
janneke7337
Sergeant
Sergeant
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 nov 2007 12:11

Re: Christelijke Anekdotes

Berichtdoor janneke7337 » 12 feb 2014 13:36

schelpje3 schreef:He, hoe kan dat nou? Dat ding zit toch ingeplugd?
Bij ons vergat dominee dat ding een keer af te clipsen, zodat hij de stekker met kracht eruit trok, dat gaf een hoop geknetter. :lol:

Nee hoor, draadloze microfoons, gewoon een zenderkastje in de zak en microfoontje opklemmen.
Predikant heeft dan ook veel bewegingsruimte.
Dit was in een aparte kerk voor een aparte doelgroep zonder echte preekstoel.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Christelijke Anekdotes

Berichtdoor StillAwake » 12 feb 2014 13:37

schelpje3 schreef:He, hoe kan dat nou? Dat ding zit toch ingeplugd?
Bij ons vergat dominee dat ding een keer af te clipsen, zodat hij de stekker met kracht eruit trok, dat gaf een hoop geknetter. :lol:

Er bestaan ook draadloze microfoons. Zendertje in je binnenzak, batterijen tijdig vervangen, microfoontje aan je oor of aan je kleding vastmaken en gaan met die hap!
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Christelijke Anekdotes

Berichtdoor Rozijn » 12 feb 2014 21:40

Afgelopen zondag greep de dominee als gebaar naar zijn hoofd en mepte dus prompt het microfoontje scheef. "O, dat was een verkeerde beweging"
Die draadloze gevallen zijn ook leuk als de batterijen slecht worden...

Een poosje terug hadden we een predikant die bekend staat om zijn 'sobere' preekstijl. Het ging over de diaconie en hulp aan mensen met financiële zorgen. Dat er soms naast steun ook hulp bij budgetbeheer gegeven moet worden, want "sommigen hebben een gat in hun hand, en anderen ... hebben helemaal geen hand."

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Christelijke Anekdotes

Berichtdoor Pcrtje » 05 mar 2014 16:30

Een vrij gezette vrouw zakte tijdens het bidden door haar stoel. Zelfs de dominee had het moeilijk zijn lachen in te houden. :P
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Christelijke Anekdotes

Berichtdoor StillAwake » 05 mar 2014 19:48

Pcrtje schreef:Een vrij gezette vrouw zakte tijdens het bidden door haar stoel. Zelfs de dominee had het moeilijk zijn lachen in te houden. :P

Daarna kon je niet meer van "gezet" spreken maar van "gelegd"?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Kapitein
Mineur
Mineur
Berichten: 234
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:04

Re: Christelijke Anekdotes

Berichtdoor Kapitein » 05 mar 2014 21:48

Pcrtje schreef:Een vrij gezette vrouw zakte tijdens het bidden door haar stoel. Zelfs de dominee had het moeilijk zijn lachen in te houden. :P

Zo zakte bij ons eens een paar leden van een bezoekende JV door de bank tijdens hemelvaartweekend. En dat terwijl ze voor op het podium zaten!
--
Ik ben het Licht der wereld; wie Mij volgt, zal beslist niet in de duisternis wandelen, maar zal het licht van het leven hebben. (Joh8:12b)

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Christelijke Anekdotes

Berichtdoor Pcrtje » 24 apr 2014 15:57

Een aantal jaren geleden alweer. Mijn vader las, ondanks zijn dyslexie, immer voor uit de kinderbijbel na de maaltijd. Bij Daniël maakte de bijen een honing in de buik van de leeuw, at Noach een dros truiven en maakte Jezus kennis met de hoge bozepriesters. 8)
"Een libelle zweeft over het water..."

Jvslooten

Re: Christelijke Anekdotes

Berichtdoor Jvslooten » 24 apr 2014 16:03

Deze anekdote is heel bekend en betreft het feit dat Spurgeon in St. Pauls Cathedral zou spreken. Daar hij nooit in die kerk op de preekstoel had gestaan en de akoestiek van het gebouw dus niet kende, besloot hij de koster te vragen of hij in de week de akoestiek mocht uitproberen.

Dat was oké en op een bepaalde dag stond Spurgeon in die kerk met als enige toehoorder de koster, die hem wat aanwijzingen zou geven. Met een flink stemgeluid riep Spurgeon de bekende woorden uit 1 Tm 1:15: “Het woord is betrouwbaar en alle aanneming waard, dat Jezus Christus in de wereld gekomen is om zondaars te behouden”. Omdat hij, volgens de koster te hard sprak, herhaalde hij die woorden op wat zachtere toon, maar net een beetje te zacht. De koster gaf aan, dat hij er tussenin moest zitten en dus herhaalde Spurgeon voor de derde maal de woorden die het doel van de komst van Christus zo duidelijk vertolken. Daarna bedankte hij de koster en vertrok.

Jaren later werd Spurgeon bij een man geroepen die op zijn sterfbed lag. Er ontstond een geestelijk gesprek waarbij bleek dat de man een gelovige was. Toen Spurgeon hem vroeg hoe hij tot bekering gekomen was, vertelde de man dat dat gekomen was door een stem uit de hemel. De man vertelde daarop hoe hij jaren terug eens een reparatie aan het dak van de St. Pauls Cathedral moest verrichten en dat daar op eens een stem riep:’ Dit is een getrouw woord en aller aanneming waard dat Jezus Christus in de wereld gekomen is, om zondaren zalig te maken’.

‘En, zo zei hij’ die stem heb ik driemaal gehoord en dat heeft me niet meer losgelaten’.

Jvslooten

Re: Christelijke Anekdotes

Berichtdoor Jvslooten » 24 apr 2014 16:12

Er zijn veel anekdotes van Spurgeon bewaard gebleven trouwens.. ik noem er een paar die wel het vermelden waard zijn:

Toen Spurgeon eens merkte dat zijn opa veel verdriet had vanwege het oppervlakkige en ergerlijke leven van één van zijn gemeenteleden, liet de kleine Spurgeon het er niet bij zitten. Regelrecht liep hij naar het café waar deze steevast te vinden was en zei met opgeheven vinger: ‘Wat maakt gij hier, Elia? Zitten met de goddelozen; u als kerkmens, u breekt het hart van uw dominee. Ik schaam me voor u…’
Op school zaten de beste leerlingen op de voorste rij, maar dat betekende dat men het verst van de kachel verwijderd was. Daarom ging Spurgeon steeds minder zijn best doen om maar dichtbij de kachel te kunnen zitten. Regel werd toen de meester hierachter kwam: de beste van de klas mag het dichtst bij de kachel zitten.
Spurgeon zette zich in voor het zondagsschoolwerk, en dat ging hem goed af. Dat was James Vinter ook opgevallen. Deze man gaf leiding aan een bond voor lekenpredikers, die ten doel had jonge mannen in de omgeving uit te zenden om het Woord te bedienen. Zo konden de vele kleine gemeenten toch een preek horen, daar ze geen eigen predikant konden betalen. Deze Vinter vroeg aan de 16-jarige Spurgeon om een andere jongeman te begeleiden die ergens moest preken. Eenmaal onderweg bleek dat de ander hetzelfde van Spurgeon dacht. Er zat niets anders op: Spurgeon moest zijn eerste preek houden. Hij koos voor de tekst: ‘U dan, die gelooft, is Hij dierbaar’ (1 Petrus 2:7)
Met de komst van Spurgeon floreerde de gemeente in zeer korte tijd. Nu zaten er 1500 mensen opeengepakt in de kerk. Het was zo benauwd in de kerk dat Spurgeon eigenhandig de ramen bovenin het gebouw stuksloeg.
’s Zondags maakte Spurgeon gebruik van de koets om naar de Tabernacle te gaan, de reis duurde zo’n driekwartier. Toen Spurgeon hierover werd aangesproken, zei hij: ‘Maakt u zich geen zorgen over mijn twee paarden. Het zijn Joden, ze zijn nog onder de wet en houden strikt de sabbat.’
Toen Spurgeon meer wilde weten over de olijfboom ging een vragenbriefje naar het Natural History Department of the British Museum. Ze waren daar zo enthousiast met de brief, dat ze de moeite namen vier pagina’s vol te schrijven over de eigenschappen van de boom.

Afijn, dit wordt al weer een veel te lange lijst.. lees liever het hele verhaal, via: http://gereformeerden.wordpress.com/charles-haddon-spurgeon/

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Christelijke Anekdotes

Berichtdoor mealybug » 24 apr 2014 16:39

Jvslooten schreef:Toen Spurgeon eens merkte dat zijn opa veel verdriet had vanwege het oppervlakkige en ergerlijke leven van één van zijn gemeenteleden, liet de kleine Spurgeon het er niet bij zitten. Regelrecht liep hij naar het café waar deze steevast te vinden was en zei met opgeheven vinger: ‘Wat maakt gij hier, Elia? Zitten met de goddelozen; u als kerkmens, u breekt het hart van uw dominee. Ik schaam me voor u…’
Op school zaten de beste leerlingen op de voorste rij, maar dat betekende dat men het verst van de kachel verwijderd was. Daarom ging Spurgeon steeds minder zijn best doen om maar dichtbij de kachel te kunnen zitten. Regel werd toen de meester hierachter kwam: de beste van de klas mag het dichtst bij de kachel zitten.
Spurgeon zette zich in voor het zondagsschoolwerk, en dat ging hem goed af. Dat was James Vinter ook opgevallen. Deze man gaf leiding aan een bond voor lekenpredikers, die ten doel had jonge mannen in de omgeving uit te zenden om het Woord te bedienen. Zo konden de vele kleine gemeenten toch een preek horen, daar ze geen eigen predikant konden betalen. Deze Vinter vroeg aan de 16-jarige Spurgeon om een andere jongeman te begeleiden die ergens moest preken. Eenmaal onderweg bleek dat de ander hetzelfde van Spurgeon dacht. Er zat niets anders op: Spurgeon moest zijn eerste preek houden. Hij koos voor de tekst: ‘U dan, die gelooft, is Hij dierbaar’ (1 Petrus 2:7)
Met de komst van Spurgeon floreerde de gemeente in zeer korte tijd. Nu zaten er 1500 mensen opeengepakt in de kerk. Het was zo benauwd in de kerk dat Spurgeon eigenhandig de ramen bovenin het gebouw stuksloeg.
’s Zondags maakte Spurgeon gebruik van de koets om naar de Tabernacle te gaan, de reis duurde zo’n driekwartier. Toen Spurgeon hierover werd aangesproken, zei hij: ‘Maakt u zich geen zorgen over mijn twee paarden. Het zijn Joden, ze zijn nog onder de wet en houden strikt de sabbat.’
Toen Spurgeon meer wilde weten over de olijfboom ging een vragenbriefje naar het Natural History Department of the British Museum. Ze waren daar zo enthousiast met de brief, dat ze de moeite namen vier pagina’s vol te schrijven over de eigenschappen van de boom.

Afijn, dit wordt al weer een veel te lange lijst.. lees liever het hele verhaal, via: http://gereformeerden.wordpress.com/charles-haddon-spurgeon/[/quote]


Mooi verhaal hoe die man baptist werd.
Vooral ook de liefde waarmee hij daarna andersgelovigen zoals niet-baptisten bejegende.
(Vergelijk dat met wat de rkk, luther en calvijn deden met geloofsdopers; brandstapel en verbannen!)
Daar ging tenminste iets vanuit.

Jvslooten

Re: Christelijke Anekdotes

Berichtdoor Jvslooten » 24 apr 2014 16:49

mealybug schreef:Mooi verhaal hoe die man baptist werd.
Vooral ook de liefde waarmee hij daarna andersgelovigen zoals niet-baptisten bejegende.
(Vergelijk dat met wat de rkk, luther en calvijn deden met geloofsdopers; brandstapel en verbannen!)
Daar ging tenminste iets vanuit.
Wauw, die plottwist´s van jou zijn echt sterk! Je zou filmscripts moeten gaan schrijven o.i.d. 8)

Gebruikersavatar
Ayla
Sergeant
Sergeant
Berichten: 373
Lid geworden op: 14 mar 2014 09:35

Re: Christelijke Anekdotes

Berichtdoor Ayla » 25 apr 2014 15:31

Wat een leuk topic!

Een aantal maanden geleden was ik naar een dienst waar de dominee de kinderen
wilde betrekken bij de preek. Ik weet niet meer exact het onderwerp maar het ging er over dat
vrijgevigheid best moeilijk kan zijn. Hij vroeg aan de kinderen of zij wel eens iets hadden weggegeven
waar ze veel waarde aan hechtten. Een meisje van een jaar of 5 wilde wel antwoord geven. Ze vertelde dat ze een vriendinnetje eens een heel mooie ketting had gegeven die eerst van haarzelf was. De dominee vroeg meelevend: "En, vond je dat heel moeilijk?" Zegt ze heel droog: "Nou, zooo mooi was die ketting nou ook weer niet..."
~❥ Visit many good books, but live in the Bible -- C.H. Spurgeon ❥ ~

Jvslooten

Re: Christelijke Anekdotes

Berichtdoor Jvslooten » 25 apr 2014 15:55

Zo was er eens een dorpsdominee die altijd veel last van stotteren had gehad. Inmiddels was hij er overheen gegroeid, maar als hij voor een andere gemeente dan zijn eigen moest preken stak het vaak toch weer de kop op. Dit kon hij echter voorkomen, zo had hij ontdekt, door ´s morgens voor de kerk twee kleine glaasjes jenever te nemen. Op een gegeven moment moest hij inderdaad weer buiten de deur preken. Dus zo gezegd, zo gedaan; de dominee nam twee glaasjes jenever en toog naar de kerk.

Toch, toen de koster hem bij binnenkomst al van een afstandje verwelkomde met: ''Zo dominee, u heeft al vroeg twee glaasjes op!'', reageerde hij geschrokken. ''Wat!'', riep hij, ''Kunt u het ruiken?'', niet wetende dat de koster grappend op de leesbril van de predikant had gedoeld. 8)


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten