Boanerges schreef:Beste Naamloos, (wonderlijke naam eigenlijk) wat je schrijft geloof ik óók hoewel ik het verschil tussen de rechterstoel en de grote witte troon niet als zodanig onderscheid; voor mij zijn die gelijk. Ik hoop dat we daar voor nu geen punt van maken, daar gaat dit topic natuurlijk niet over.
Voor mij niet, maar inderdaad
Boanerges schreef:Ik blijf echter wel zitten met de veronderstelling dat mensen die overlijden direct al in de “verdiende/verkregen” dimensie worden geplaatst: De gelovige direct naar de hemel, de plaats waar alles spreekt van Hem en zij die niet wilden/konden geloven naar de plaats waar Hij niet is. Dat is de hel of noem het dodenrijk wanneer je dat wilt. (ook dat verschil zie ik niet zo scherp)
De ongelovigen komen pas bij het eindoordeel (grote witte troon) op hun definitieve plaats: 14 Toen werden de dood en het dodenrijk in de vuurpoel gegooid. Dit is de tweede dood: de vuurpoel. (dus het dodenrijk wordt in de hel geworpen)
Ik had deze link geplaatst die vanuit de grondtaal de verschillende betekenissen van het woord hel weergeven, dan wordt er veel duidelijk:
http://www.verhoevenmarc.be/PDF/Verwarring.pdfHet is voor gestorven gelovigen én ongelovigen nog niet af, want zij hebben het opstandingslichaam nog niet.
Boanerges schreef: Het punt is dat de be-/veroordeling voor hen die “zichzelf niet in leven hebben weten te houden (ps. 22)” in dat geval al plaatsvindt vóór de oordeelsdag. Wanneer dat zo is dan lijkt dat in tegenspraak met datgene wat wij - met de kerk van alle tijden en plaatsen - leren in de verschillende belijdenissen: “Vandaar zal Hij komen om te oordelen de levenden en de doden” De doden zijn in dat geval al be-/veroordeeld.
Nou ja, de kerk van alle tijden en plaatsen. Daar is verschil van mening over hoor, nu meer dan vroeger maar toch...!
De bijbel leert m.i. niet één algemene opstanding en oordeelsdag: 6 Gelukkig en heilig zijn zij die deelhebben aan de eerste (waarom eerste als er maar 1 is?) opstanding. Hier een uitgebreidere uitleg:
http://www.jaapfijnvandraat.nl/index.ph ... el&id=2371Boanerges schreef:Het lijkt me overigens ook een vreemde gewaarwording: Na je (gelovige) overlijden kom je in de nabijheid van de Heer. Daar is geen pijn, verdriet en ook geen zonde meer. Je komt daar “zonder enige verdienste van jouw kant, alleen uit genade” Daar wordt zelfs de GEDACHTE aan de zonde gewist, immers het zal zijn als voor de zondeval.
Dan opeens komt er een moment waarop je, samen met Christus, die hemelse staat weer moet verlaten om alsnog rekenschap te geven van de mate waarin je Hem bent gevolgd. Op dat moment wordt je dus weer geconfronteerd met je zondige en aardse bestaan terwijl je al met Hem in de hemel wás! Het verdriet, de pijn en de schaamte zijn dan weer helemaal terug! Misschien zelfs wel in een nog grotere mate omdat je dan wéét hoe het is om in de hemel te zijn......Zal dat dan de bedoeling zijn?
De gelovige wordt niet als persoon be-ge of veroordeeld, het gaat over zijn werken. 1 Kor. 3 is daar heel duidelijk over: 13 van ieders werk zal duidelijk worden wat het waard is. Op de dag van het oordeel zal dat blijken, want dan zal het door vuur aan het licht worden gebracht. Het vuur zal laten zien wat ieders werk waard is. 14 Wanneer iemands bouwwerk blijft staan, zal hij worden beloond. 15 Wanneer het verbrandt, zal hij daarvoor de prijs betalen; hijzelf zal echter worden gered, maar door het vuur heen.
2 Kor. 5: 10 Want wij moeten allen voor de rechterstoel van Christus openbaar worden, opdat ieder vergelding ontvangt voor wat hij door middel van zijn lichaam gedaan heeft, hetzij goed, hetzij kwaad.
In de voorafgaande verzen kun je duidelijk lezen dat het hier om gelovigen gaat: want wij wandelen door geloof, niet door aanschouwing.
En hoe we ons daar bij voelen ... ik geloof eigenlijk niet dat verdriet, pijn en schaamte dan weer helemaal terug zijn.
Ik denk dat ontzag en aanbidding voor zijn liefde en vergeving overheerst, en verwondering dat hij onze goede werken wil belonen.
Het gaat bij de rechterstoel om loon, volgens mij draait het niet om dát wat fout gegaan is want dat verbrandt.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)