Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
God heeft de mens geschapen naar Zijn beeld, maar na de zondeval is het verstand van de mens verduisterd.
Johan100 schreef:
1 Kor.15:22 moet je in het verband lezen. En dan bedoel ik de teksten ervoor.
17 En indien Christus niet opgewekt is, zo is uw geloof tevergeefs, zo zijt gij nog in uw zonden.
18 Zo zijn dan ook verloren die in Christus ontslapen zijn.
Daar staat dat als Christus niet was opgewekt je geloof tevergeefs is en dat je dan ook verloren bent.
21 Want dewijl de dood door een mens is, zo is ook de opstanding der doden door een Mens.
22 Want gelijk zij allen in Adam sterven, alzo zullen zij ook in Christus allen levend gemaakt worden.
De dood is door de zonde van Adam en via deze zonde over alle mensen gekomen. Het gevolg was en is dat alle mensen sindsdien zondig zijn.
Ieder mens sterft sindsdien en iedereen die wedergeboren is zal door Christus levend gemaakt worden. Het gaat hier over de lichamelijke opstanding bij de wederkomst. Je moet 1 Kor. 15 vers 1-24 in zijn geheel lezen om het beter te begrijpen.
learsi schreef:Je hebt gelijk dat het in deze context staat.
Toch haalt de apostel, als uit het niets, Adam erbij.
Hij doet dit middels het noemen van de term "in Christus".
Omdat dat "in Christus" op verschillende plaatsen voorkomt, vraag ik me af, of er in het "in Adam" meer zit dan alleen een contextueel bepaalde betekenis.
Nina schreef:Gen.1:27 'En God schiep de mens (Adam) naar Zijn beeld; naar het beeld van God schiep Hij hem (Adam), mannelijk (Adam) en vrouwelijk (Eva) schiep Hij hen.
In Gen.5: 1 staat: ' Op de dag dat God Adam schiep, maakte Hij hem naar de gelijkenis van God'.
vers 3: Adam leefde 130 jaar, en verwekte een zoon, NAAR ZIJN GELIJKENIS EN ZIJN BEELD.
Nina schreef:Ik denk dat Adam met de zondeval, ook eigenschappen is kwijtgeraakt (naast dat hij erbij kreeg: zondigen); als je bedenkt dat hij in staat was namen te geven aan al het vee en aan de vogels in de lucht en aan alle dieren van het veld (Gen 2:20). (Ik zou bij het 15e dier al kwijt zijn hoe ik het eerste had genoemd.)
Een klein gedeelte van ons weerspiegelt nog de oorspronkelijke volmaaktheid zoals God de mens schiep naar Zijn gelijkenis.
(Vermogen tot liefhebben, ons geweten wat goed en kwaad is, de zorg die wij hebben voor de schepping etc)
Nina schreef:Gen.1:27 'En God schiep de mens (Adam) naar Zijn beeld; naar het beeld van God schiep Hij hem (Adam), mannelijk (Adam) en vrouwelijk (Eva) schiep Hij hen.
In Gen.5: 1 staat: ' Op de dag dat God Adam schiep, maakte Hij hem naar de gelijkenis van God'.
vers 3: Adam leefde 130 jaar, en verwekte een zoon, NAAR ZIJN GELIJKENIS EN ZIJN BEELD.
Ik begrijp hieruit dat wij niet langer kunnen zeggen dat wij naar Gods beeld zijn geschapen, maar naar het beeld van Adam: de gevallen mens.
In het Hebreeuws staat in de genoemde teksten precies dezelfde bewoording (los van de vervoegingen). Dit geldt niet voor de naaktheid in Gen. 2:25 en later in Gen. 3. Daar is ineens de klank van het woord veranderd. Daardoor kom ik niet tot dezelfde conclusie, als jij. Want hetzelfde vind ik in de toelichting van de Bijbel met uitleg, terwijl ik niets van een verandering waarneem in de grondtekst. Geen letter verschil, geen spellingverschil en geen klankverschil.
ereunao schreef:Voor de val had de mens geen geweten van goed en kwaad, kende hij het kwaad niet; het geweten kwam pas na het eten van de verboden boom als het instrument waardoor God de gevallen mens regeerde.( Gen.4:7) Dat was de 1e bedeling van het Koninkrijk. Toen dit gefaald had kwam de zondvloed.
Wat faalde er nu volgens jou?
Nee, dat vergeet ik niet, wees maar gerust. Maar je kunt de zondige natuur dus weldegelijk erven, zonder er iets voor te doen. Daarmee staan we vanaf het eerste begin als opstandeling tegenover God. We worden niet als vriend van God geboren, maar als vijand. Dat alleen al is voldoende om ons schuldig voor Hem te plaatsen. Daarom moeten we ook opnieuw geboren worden.naamloos schreef:Hier vergeet je voor het gemak maar even dat alle mensen automatisch de zonde-natuur van Adam erven (passief, maar dat gaan we toch niet eens worden) maar we komen niet met zn allen op diezelfde automatische toer in Christus.
ereunao schreef:Als in Gen.5:1 in het hebr. precies dezelfde woorden gebruikt worden als in : 3 dan kan het niet anders of het is niet fysiek, maar spiritueel bedoeld. Want Adam is niet geboren, maar geschapen. Dus moet hier het beeld van de gevallen Adam mee bedoeld worden. Maar dat bewijst natuurlijk alleen de erfsmet, de aanleg , de geneigdheid tot de zonde, maar niet dat een baby met erfzonde geboren wordt. Het woord erfzonde komt dan ook in heel de Schrift niet voor gr: ereunao
Terug naar “[Religie] - Algemeen”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten