Chaya schreef:Kom ik erin met mijn knot?
Die zit toch onder je hoed ?
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Chaya schreef:Kom ik erin met mijn knot?
rotterdam schreef:
Na de fusie in Den Haag van maart 2013 tellen de Christelijke Gereformeerde Kerken 181 plaatselijke kerken, met in totaal ongeveer 74.000 leden.
de verschillende „vleugels” in de CGK: modern, orthodox en bevindelijk. Hoewel het niet altijd duidelijk is welke ligging een gemeente precies heeft, concludeert hij dat in 2013 de meeste kerken „modern” zijn. Iets meer dan de helft –bijna 53 procent– behoort tot deze categorie. ”Bevindelijk” is de kleinste van de drie, met bijna 17 procent.
17% van 74.000 = 12.648 mensen hebben moeite met een eventuele samenwerking met NGK en GKV.
Je ziet toch wel in hoop ik dat dit Nederlands geneuzel in de marge is ?
De wereldkerk omvat 2 miljard mensen, 1 miljard zijn R.K. 400 miljoen Orthodox, 500 miljoen protestant in alle soorten en maten, 100 miljoen ondefinieerbaar en randverschijnselen.
De bovenstaande 12.648 zijn dus 0,0006% van de wereldkerk.
Ik moet daarom glimlachen - jij ook ?
Speedy schreef:
En als jij zo moet glimlachen, waarom hou jij je dan zo bezig met dit topic?
rotterdam schreef: Waarom zou glimlachen niet bij dit topic passen ?
Speedy schreef:Effe dimmen Marnix, nog niet zo lang geleden trapte jij mensen in de hoek.
Wat wel blijkt is dat je de cgk nog niet genoeg kent. Je kan er van onder de indruk zijn dat elkaar zo lang vasthouden, maar de vraag komt wel boven tafel: voor hoe lang nog?
Marnix schreef:
Waar ik mijn excuses voor het aangeboden. Maar blijkt wel dat er vanuit de rechterflank wel meer veroordelend wordt gesproken over de linkerflank dan door Chaya alleen.
Chaya schreef:Naief? Mensen die onverkort aan de Bijbel en de (Christelijke) Gereformeerde belijdenis vasthouden, worden beschuldigd van onbijbelse visies door hun medekerkleden. Je zult maar naast hen in de bank zitten, hoe welkom voel je je dan als BhPer bijvoorbeeld?
Enfin, uit Hilversum komen wel meer vreemde geluiden, die dan later weer half herroepen worden, door een belangrijke meneer bij de eo.
Speedy schreef:Na al die beledigende en negatieve opmerkingen? ...
pindas83 schreef:Nou ik vind het naïef om te denken dat je alles onder één dak gaat krijgen. Dat lukt niet en ik zie zo één, twee, drie ook niet zo de noodzaak van in. Ik heb het toch niet over mensen die aan de CGK belijdenis (wat dat precies dan ook wezen mag) vasthouden?! Ik vind het prima, lekker blijven vasthouden en als andere afdelingen denken dat het anders moet... tegenhouden doe je het niet.
Noem me een prutser maar wat is een BhPer? Die terminologie is mij onbekend.
rotterdam schreef:
O lukt dat niet ? Waarom lukt het de R.K.K. dan wel om 1 miljard mensen onder 1 dak te houden.
En in het klein, waarom is het de P.K.N. wel gelukt ?
Je ziet de noodzaak niet ? Verdeeldheid is een groot kwaad, een zonde.
Doe je ook zo gemakkelijk met andere zonde ? Bestrijden ? Dat lukt toch niet dus geen noodzaak ?
pindas83 schreef:Jij noemt het verdeeldheid, ik noem het verscheidenheid.
Yoshi schreef:Dat is mooi want ook voor verscheidenheid is er veel ruimte in zowel de RKK als PKN. Iets wat in andere kerken uit de reformatie wel eens ontbreekt.
pindas83 schreef:Jij noemt het verdeeldheid, ik noem het verscheidenheid. Waarom moet alles en iedereen PKN of RKK zijn? Is dat dan het ultieme doel? Als christenen onderling zijn we toch ook gewoon verbonden? Of je nu CGK, GG, PKN of ja, ook R.K bent? Vandaag nog in een klooster van de Koptische kerk geweest (voor zakelijke doeleinden), prima mensen en die geloven ook in Jezus Christus. Daarin zijn wij verbonden maar laat mij lekker naar mijn sobere, saaie CGK gaan en zij lekker met wierook en kraaltjes rommelen.
En je mag mij een grote zondaar noemen maar ik vertik het om me aan te sluiten bij de RKK of PKN terwille van de zgn. eenheid.
Maar goed, ik begrijp dat jij liever had gehad dat er geen reformatie had plaatsgevonden. Prima, maar er zijn er nog steeds die het wel op prijs hebben gesteld.
pindas83 schreef:Nou ik vind het naïef om te denken dat je alles onder één dak gaat krijgen. Dat lukt niet en ik zie zo één, twee, drie ook niet zo de noodzaak van in.
pindas83 schreef:Ik vind het prima, lekker blijven vasthouden en als andere afdelingen denken dat het anders moet... tegenhouden doe je het niet.
pindas83 schreef:Noem me een prutser maar wat is een BhPer? Die terminologie is mij onbekend.
pindas83 schreef:ij noemt het verdeeldheid, ik noem het verscheidenheid.
pindas83 schreef: prima mensen en die geloven ook in Jezus Christus. Daarin zijn wij verbonden maar laat mij lekker naar mijn sobere, saaie CGK gaan en zij lekker met wierook en kraaltjes rommelen.
pindas83 schreef:En je mag mij een grote zondaar noemen maar ik vertik het om me aan te sluiten bij de RKK of PKN terwille van de zgn. eenheid.
Terug naar “[Religie] - Algemeen”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten