GDK schreef:Kun je eens voorbeelden uit de bijbel noemen van mensen die er voor kiezen om gedoopt te worden?
Alle mensen die gedoopt worden in het Nieuwe Testament.
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
GDK schreef:Kun je eens voorbeelden uit de bijbel noemen van mensen die er voor kiezen om gedoopt te worden?
elbert schreef:Inderdaad, dat ben ik met je eens. Alleen: wat bedoel je er precies mee? Bedoel je dat eerst voor 100% zeker moet zijn dat de persoon die gedoopt wordt, een wedergeboren christen is die 100% zeker nooit afvallig kan worden? In dat geval kun je helemaal niemand dopen.
Dat is dus niet het geval. De doop is een zichtbaar teken van de afwassing van de zonden en ieder die uit de wereld geroepen is om tot Gods zichtbare gemeente te behoren (en daar dus ook zichtbaar toe behoort), komt dit teken toe.
Dus:
- De doop is een zichtbaar teken.
- Wie zichtbaar tot de gemeente behoort, komt dit teken toe.
Zo simpel is het dus. Onder de zichtbare leden van de gemeente behoren ook de kinderen van de gelovigen.
Het verschil is: hoort een baby bij de Gemeente of de gemeente.
De doop hoort bij de belijdenis: ik mag weten gewassen te zijn door het bloed van Christus. Dat is het zichtbare teken van de doop, je zegt dat je dat met mij eens bent. Kan dan niemand afvallig worden, of is het 100% echt? In iedergeval is dit waar: jij kunt verantwoordelijk gehouden worden voor je belijdenis van je geloof, omdat je tot je verstand gekomen bent.Een baby niet.
Er vallen bij de geloofdopers helaas mensen af, net als bij de kinderdopers.
Een baby kan niet verantwoordelijk gehouden worden voor zijn doop, dus wordt er verwacht/gehoopt dat er belijdenis van geloof volgt.
De Bijbelse lijn van belijdenis van geloof en doop, is uit elkaar getrokken mbt tot het tijdstip, maar Paulus zegt dat het bij elkaar hoort.
En nog belangrijker :de Heere Jezus zegt het ook: Wie geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn.
Ik herhaal de vraag die ik al eerder heb gesteld:
1)Doet het er toe in welke volgorde de Heere Zelf deze woorden heeft uitgesproken? Of is dat niet ter zake doende, en mag je het omdraaien? Jij zegt: het gaat niet om volgorde, maar om orde. Dat is mooi gezegd, maar ik waag het te betwijfelen of je met die reden de woorden van de Heere Jezus Zelf in een andere volgorde mag zetten. De Heere spreekt Zijn Woorden niet 'toevallig' op die manier uit.
2)Maar als dat mag volgens jou , waarom gaan baby's van gelovige ouders dan niet ook mee aan het Avondmaal? Ze horen door de doop dan toch ook tot de zichtbare leden? Kan je daar onderscheid in maken? Doop en Avondmaal horen toch bij elkaar? Ik hoop dat je mijn achterliggende gedachte snapt. Omdat het Bijbels bij elkaar hoort, kan je het niet toepassen op baby's.
En als je de doop wel toepast op baby's, kan je ze niet uitsluiten van het Avondmaal, want ze hebben beleden dat hun zonden vergeven zijn, dus hebben ze het recht om aan de Tafel deel te nemen.
Mijn inziens kan het dus allebei niet voor baby's, want het teken van Doop én Avondmaal is het volbrachte werk van Christus in de gelovige.
Het zou kunnen zijn, dat iemand die zichtbaar tot de gemeente behoort, onzichtbaar niet een wedergeboren christen is. Dat kan helaas. Maar de zichtbare tekenen komen tot de zichtbare leden van de gemeente. Zichtbare tekenen geven geen 100% zekerheid over de onzichtbare werkelijkheid van mensen. Daar zijn ze ook niet voor bedoeld. Ze zijn bedoeld om het geloof van de gemeenteleden te versterken, niet om een stempel van goedkeuring te geven over iemands staat.
(onderstreping van mona)
Precies, het gaat om geloof, dat zeg je heel juist. Bij zowel Avondmaal als de doop. Dus ook bij de doop, anders trek je het weer uit elkaar,en dat is niet Bijbels.
Ik zou het anders willen zeggen. Degenen tot wie de belofte komt (nl. de gelovigen en hun nageslacht, Hand. 2:39) behoren gedoopt te worden. Dus omdat ze iets beloofd is, worden ze gedoopt. Die belofte is de belofte van de Heilige Geest (zie ook vers 38). Dus: omdat de belofte ons en onze kinderen toekomt, komt ons ook de doop toe. Want de doop is een teken van die belofte.
De doop geen teken van een belofte. Als jij zegt van wel, wil je mij daar dan het Schriftbewijs voor geven? De doop is een teken dat de Heere Jezus (voor zowel Jood als heiden) persoonlijke redding heeft aangebracht. Niet in in het vooruitzicht, maar in de vervulling daarvan .
[color=#000000]Ja, inderdaad, dat komt voor. Hetzelfde geldt voor volwassenen die gedoopt zijn en die later de kerk vaarwel hebben gezegd. Dus wat is je punt?
Mijn punt is dat we de Bijbelse lijn moeten vasthouden: geloof en dan doop. Zoals de Heere Jezus het heeft gezegd en zoals Paulus het verder uitwerkt.
Het tijdstip van je doop geeft geen garantie, noch de volwassenheid van de gedoopte.
Ik heb het nooit over garanties gehad. Bij mensen is geen garantie. Maar zoals ik hierboven al zei: iemand die tot zijn verstand is gekomen kan verantwoordelijk gehouden worden voor zijn belijdenis, een baby niet. En omdat je het met mij eens bent dat de doop een belijdenis is van het feit dat je overgegaan bent uit de dood naar het leven, kan een baby hier niet van getuigen of verantwoordelijk voor worden gehouden.
Daarom is de tijdstip van de doop wel van belang, namelijk: wanneer men in Christus gelooft. Dan is het geoorloofd. En dat is precies wat Filippus ook zei.En waarom zei Filippus dat? Omdat het hem zo door de Heere was opgedragen. Anders had hij er niet zo expliciet bij gezegd: dán is het geoorloofd.[/color]
Je uitspraak "het bleek bij nader inzien toch niet waar te zijn geweest", waar slaat dat op? Op de doop, of op de belijdenis van de mensen bij die doop? Is het niet het laatste? De doop, als teken van God, is altijd waar.
Ja, maar niet als het gaat om een ''hopelijk'' teken in de toekomst, maar als belijdenis van het werk wat God in de gelovige gedaan hééft.
Deze doop staat nog steeds als een huis: nl. dat God uitspreekt dat Hij de God van de gedoopte wil zijn.
Ik vraag het weer opnieuw: Geeft mij een Schriftbewijs waar God dat uitspreekt bij de kinderdoop.
Dat blijft onverkort het geval. Maar de doop heeft twee kanten: wie deze God van zijn/haar doop verwerpt, verwerpt ook zijn eigen redding.
Daarom zegt Paulus ook in 1 Kor. 10:2 dat het hele volk Israël wel gedoopt was in Mozes in de wolk en in de zee, maar dat God in het merendeel van hen geen welgevallen gehad heeft, omdat ze Hem niet geloofd hebben.
(dus gaat het om geloof... en niet om afstamming)
Die les ligt er voor ons ook nog steeds. De doop zegt dat God je Redder is uit de slavernij van de zonde, maar ook dat je Hem moet volgen naar het Beloofde Land. Anders kom je alsnog om.
Van harte mee eens!
Het opleggen van handen in 1 Tim. 5:22 slaat hoogstwaarschijnlijk op het aanstellen van ouderlingen of diakenen. In deze context dus niet relevant voor de doop. Oke, dan hoop ik dat niemand het meer zegt in een ander verband dan met het aanstellen van ouderlingen. Ook geen dominees of wie dan ook.
Je bent dus niet van verwachten, maar van afwachten? Ik geloof toch echt meer in het eerste.
Ik ben van verwachten van de zegen in het doen wat de Heere Jezus zegt in Zijn Woord: eerst geloof, dan doop.
Filippus: zo u met héél uw hart gelooft, is het geoorloofd.
En als een kindje nog niet tot zijn verstand is gekomen, is het geheiligd in de gelovige ouder(s).
Dit schriftgedeelte staat niet voor niets in het Woord!
Het gaat hier niet om volgorde, maar om orde. Jezus zegt dit om aan te geven wat het belangrijkste is, nl. geloof.
Nou precies! Weer is geloof het belangrijkste, anders kan je niet gedoopt worden!
Want Hij vervolgt met "wie niet geloofd zal hebben, zal verdoemd worden".
Nou precies! Als je niet gelooft, mag je niet gedoopt worden!
Zoals Fiippus zegt: dan is het niet geoorloofd!
Het wordt nog duidelijker als je bedenkt dat de werkwoorden in de aoristus staan, wat op een afsluiting doelt: "wie geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn".
Mooi ja, het laat precies zien wat de Heere Jezus bedoelt met deze uitspraak.
Dus niet: "wie gelooft en daarna zich laat dopen". Als dat er zou staan, zou ik je gelijk moeten geven, maar dat staat er niet.
Volgens mij staat het er wel, en laat jouw uitleg dat alleen nog maar meer bevestigen.
Matth. 28:20 Ga dan heen, onderwijs al de volken, hen dopend in de Naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest, hun lerend alles wat Ik u geboden heb, in acht te nemen.
Hand. 2:38 En Petrus zei tegen hen: Bekeer u en laat ieder van u gedoopt worden in de Naam van Jezus Christus, tot vergeving van de zonden; en u zult de gave van de Heilige Geest ontvangen.
enz.
Prachtig! Hoe vaker ik het lees, hoe duidelijker het wordt!
In deze verzen wordt de christelijke gemeente opgedragen om te dopen en is het ook de gemeente die het bevel van bekering en geloof vergezeld doet gaan met het bevel om gedoopt te worden. Het is de gemeente, die dan ook doopt.
Sorry, dit snap ik niet. De doopouders vragen toch of het kindje gedoopt mag worden? En bij de geloofsdoop is dat niet anders, iemand vraagt om gedoopt te worden. Dat is toch niet vreemd, dat deed de Kamerling ook.
Hoe wist die kamerling überhaupt dat er zoiets als een doop bestond? Is het niet omdat Filippus hem daar eerst over verteld heeft? Of heeft die kamerling dat zelf verzonnen? Nee, de vraag van de kamerling is een reactie op de verkondiging van het Evangelie, geen actie.
Ja zie je wel, eerst moet iemand het Evangelie verkondigt worden, en omdat de kamerling met heel zijn hart geloofde, mocht hij gedoopt worden. Inderdaad, een reactie. Zo mooi kan je dat hier zien!
Hoe kan je dat bij een baby zien?
Hier geldt hetzelfde voor: hoe weet die persoon:
- dat er een kerk is?
- dat er zoiets als belijdeniscatechisatie is?
- dat hij zelf belijdenis wil doen?
Ja hoe weet hij dat? Doordat hij tot zijn verstand gekomen is! Een baby weet nog niets van geloof/ kerk/belijdeniscatechisatie/belijdenis doen of gedoopt worden.
Is het niet omdat hij daarvoor al de roepstem van het Evangelie gehoord heeft die (uiteindelijk) via de kerk tot hem/haar gekomen is?
In de christelijke kerken die de kinderdoop praktiseren, valt het zelf verantwoording dragen voor de doop (en het onderwijs erbij) samen met het doen van belijdenis. Doop en belijdenis horen dan ook helemaal bij elkaar dat hebben we gemeen met degenen die de kinderdoop afwijzen. Het verschil van mening zit hem in de vraag wanneer de doop bediend mag worden en van wie het initiatief tot de doop komt: van God uit, of van de mens uit.
Altijd van God uit. God is altijd de eerste. Er is niemand die God vanuit zichzelf zoekt. Niemand. Ikzelf ben daarvan het levende bewijs. Als er geloof is gekomen, door God gewerkt, dan mag gedoopt worden.
Omdat de doop een zichtbaar teken is, dient ook de toetsing zichtbaar te zijn.
Dus gaan we uit van het openbaar belijden van het geloof.
Mooi, en helemaal waar! Maar hoe doet een babytje dat?
Daarom dienen ook alleen belijdende ouders hun kind te laten dopen.
Nee, het kindje is in de ouders geheiligd zegt Paulus. Dopen vind plaats als er geloof bij het kindje is gekomen. En gelovige ouders zijn daarmee werkzaam aan de troon van God!
En als ze niet belijdend zijn, dienen ze dat te worden!
Bedoel je belijdend of gelovig? In sommige kerken zit daar verschil in.
In principe betekent belijdende ouders zijn, ook dat ze ook aan het avondmaal gaan. Hoe kunnen ze anders belijdende leden worden genoemd?
In Principe is een gevaarlijk woord. Want daar zit heel veel ruimte in, in dat woord. Je weet dat het zo hoort/moet, maar.... en dan kunnen er van allerlei redenen ingevuld worden. 'In principe' bestaat niet in Gods Woord, of het leven met de Heere. Het is ja of nee. Dood of leven. Licht of duisternis. ( ik bedoel niet dat er donkere tijden in het geloofsleven kunnen zijn, maar ik denk dat je dat wel begrijpt).
Als we de doop lieten staan als zichtbaar teken en belijdenis van het geloof (wat God Zelf in de mens heeft gewerkt), dan zouden we op dat punt al minder ruimte krijgen voor het 'in principe' van de doopouders .
Nina schreef:Maar Rotterdam, omdat er in het formulier (door mensen geschreven!) staat dat God onze kinderen tot Zijn kinderen heeft aangenomen, ga jij er van uit dat dat zo is? Terwijl je vanuit de Bijbel weet dat God mensen aanneemt als Zijn kinderen wanneer ze zich bekeerd hebben, geloven in Hem en willen leven naar Zijn woord?
rotterdam schreef:Ik begrijp wat je zegt Nina, ik zie dat anders, ik geloof in een God die trouw blijft aan het werk van zijn handen.
Ik geloof dat ook onze kinderen geborgen zijn in Zijn liefde.
Ik geloof in de Goede Herder, die Zijn leven inzet voor de kudde (dat zijn de schapen en de lammeren).
En....als ze verdwalen ? Dan haalt de Herder ze thuis.
De Bijbel zegt "als wij dan ontrouw zijn, Hij blijft getrouw, Hij kan Zichzelf niet verloochenen".
Marnix schreef:Precies. We geloven dat niet omdat mensen dat in een formulier hebben gezet maar omdat je dat in de Bijbel terug kan vinden als je goed kijkt, hoe God werkt door generaties, hoe Hij een verbond sluit met ouders en hun kinderen. Dan blijft de eis tot bekering bij het opgroeien, maar het is een heel andere positie, omdat ze ook als ze jong zijn, kinderen van God mogen zijn. De kinderen horen volledig bij Gods gezin.
Nina schreef:Marnix, je keert weer terug naar 'het verbond', maar het punt is nu juist dat het teken van het Nieuwe Verbond de Maaltijd des Heren is, ("Dit is het Nieuwe Verbond in Mijn bloed" ) en niet de doop. De doop is geen verbondsteken, de doop symboliseert de afwassing van zonden wanneer iemand tot geloof is gekomen, de doop is een bede om een goed geweten. Het is dus zeer vreemd om kinderen te dopen die (nog) geen afwassing van zonden kennen door het geloof. Ik zeg hiermee niets over behouden zijn of niet, want daar moet je geen kinderdoop voor in het leven roepen. Als de Bijbel maar weinig loslaat over het behoud van kinderen, zowel van gelovigen als ongelovigen, moeten wij niet meer willen zeggen dat Gods Woord zegt.
Kun jij onderscheiden of iemand tot de Gemeente met een grote G hoort? Ik denk het niet, bij niemand: volwassene of kind.mona schreef:Het verschil is: hoort een baby bij de Gemeente of de gemeente.
Juist daarom onderscheiden we op basis van wat zichtbaar is en niet op wat onzichtbaar is. Want als we op basis van wat onzichtbaar is moeten beoordelen of iemand wel of niet gedoopt kan worden, dan kan niemand gedoopt worden. Voor de kinderdoop is het van belang dat zichtbaar is dat het om kinderen van de gemeente gaat, die door God net zo apart gezet zijn als de volwassenen in de gemeente.mona schreef:Er vallen bij de geloofdopers helaas mensen af, net als bij de kinderdopers.
Wat ik weet, is onzichtbaar. Wat ik zeg, is zichtbaar (hoorbaar). Dat hoort bij elkaar, maar je beoordeelt alleen op basis van wat zichtbaar is.mona schreef:De doop hoort bij de belijdenis: ik mag weten gewassen te zijn door het bloed van Christus. Dat is het zichtbare teken van de doop, je zegt dat je dat met mij eens bent.
Je spreekt over verantwoordelijkheid voor je doop, maar er is nog een andere verantwoordelijkheid die bij de doop meespeelt.mona schreef:Kan dan niemand afvallig worden, of is het 100% echt? In iedergeval is dit waar: jij kunt verantwoordelijk gehouden worden voor je belijdenis van je geloof, omdat je tot je verstand gekomen bent.Een baby niet.
Een baby kan niet verantwoordelijk gehouden worden voor zijn doop, dus wordt er verwacht/gehoopt dat er belijdenis van geloof volgt.
Uit het grieks komt gewoonweg geen volgorde naar voren. In het grieks staat het als conclusie achteraf neergeschreven, geen volgorde. Er wordt van deze tekst een volgorde gemaakt, maar mijn tegenvraag is hoe je een volgorde af kunt leiden uit een concluderende opmerking.mona schreef:Jij zegt: het gaat niet om volgorde, maar om orde. Dat is mooi gezegd, maar ik waag het te betwijfelen of je met die reden de woorden van de Heere Jezus Zelf in een andere volgorde mag zetten. De Heere spreekt Zijn Woorden niet 'toevallig' op die manier uit.
Je maakt hier een goede opmerking en je zult misschien verrast zijn over mijn antwoord. Horen baby's dan ook niet aan het Avondmaal? Mijn antwoord is: in principe wel, want het Avondmaal is ook voor hen bedoeld!mona schreef:2)Maar als dat mag volgens jou , waarom gaan baby's van gelovige ouders dan niet ook mee aan het Avondmaal? Ze horen door de doop dan toch ook tot de zichtbare leden? Kan je daar onderscheid in maken? Doop en Avondmaal horen toch bij elkaar? Ik hoop dat je mijn achterliggende gedachte snapt. Omdat het Bijbels bij elkaar hoort, kan je het niet toepassen op baby's.
En als je de doop wel toepast op baby's, kan je ze niet uitsluiten van het Avondmaal, want ze hebben beleden dat hun zonden vergeven zijn, dus hebben ze het recht om aan de Tafel deel te nemen.
Mijn inziens kan het dus allebei niet voor baby's, want het teken van Doop én Avondmaal is het volbrachte werk van Christus in de gelovige.
Ik heb in mijn vorige post het Schriftbewijs gegeven dat ons en onze kinderen de belofte toekomt en dat ons daarom ook de doop toekomt. Wat wil je nog meer horen? Je kunt het natuurlijk niet geloven, maar dat is dan voor je eigen verantwoording.mona schreef:De doop geen teken van een belofte. Als jij zegt van wel, wil je mij daar dan het Schriftbewijs voor geven?
Waar staat precies dat iedereen die gedoopt is, ook daadwerkelijk door Christus gered is? Zo staat het er niet hoor. De vervulling is er door het geloof, niet door de doop. De doop is er slechts een teken van.mona schreef:De doop is een teken dat de Heere Jezus (voor zowel Jood als heiden) persoonlijke redding heeft aangebracht. Niet in in het vooruitzicht, maar in de vervulling daarvan .
God is de God van de kinderen van de gelovigen en behandelt ze als Zijn kinderen. Wat houdt je tegen om ze ook niet het teken daarvan (de doop) te geven?mona schreef:Ja, maar niet als het gaat om een ''hopelijk'' teken in de toekomst, maar als belijdenis van het werk wat God in de gelovige gedaan hééft.
Gen. 17:7, Ez. 16: 21, Hand. 2:38, 1 Kor. 7:14, 1 Kor. 10:2 enz.mona schreef:Ik vraag het weer opnieuw: Geeft mij een Schriftbewijs waar God dat uitspreekt bij de kinderdoop.
Het gaat in dit voorbeeld (1 Kor. 10) om geloof nadat men gedoopt is! Bovendien werkt God in de lijn van de geslachten (dat is echt de hele Bijbel door zo): God is een God van de gelovigen en hun nageslacht. Te zeggen dat het om geloof gaat en niet om afstamming, is een soort van tegenstelling creeren die je zo niet in de Bijbel vindt. Het gaat inderdaad om geloof, maar God werkt dat geloof als regel in de lijn van de geslachten.mona schreef:(dus gaat het om geloof... en niet om afstamming)
Filippus zegt dit tegen een volwassen man die begrijpt wat er gezegd wordt. Zou hij deze regel opleggen aan kinderen? Natuurlijk niet, dat zou onzinnig zijn. Daarom geldt deze vereiste voor kinderen niet. In plaats daarvan zou hij de lijn van de Schrift volgen: de gelovigen en hun kinderen horen bij het volk van God en krijgen daarom het teken dat daarbij hoort. In het oude testament was dat de besnijdenis (Abraham moest zijn zoon Izaak besnijden toen hij 8 dagen oud was) en in het nieuwe testament geldt dat de doop een teken is dat je bij God hoort.mona schreef:Nou precies! Weer is geloof het belangrijkste, anders kan je niet gedoopt worden!
...
Nou precies! Als je niet gelooft, mag je niet gedoopt worden!
Zoals Fiippus zegt: dan is het niet geoorloofd!
Ik wel: Luk. 1:44 Want zie, als de stem uwer groetenis in mijn oren geschiedde, zo sprong het kindeken van vreugde op in mijn buik.naamloos schreef:Ik heb nog nooit een baby een geloofsbelijdenis horen uitspreken.
elbert schreef:Nog even dit (en dit zeg ik in een aparte post):
Ik ben ontzettend dankbaar dat de echtheid en de waarde van mijn doop niet van mij afhangt.
Als dat wel zo zou zijn, zou ik niets aan mijn doop hebben.
Elbert schreef:de Doop is een teken van inlijving in de gemeente
Omdat het in dat gedeelte daar ook niet over gaat. In andere gedeelten wel. Het is helemaal niet moeilijk om bijbelteksten te vinden die niet gaan over wat iemand zegt en dan te zeggen: "zie je wel, wat je zegt klopt niet".dalethvav schreef:In Rom. 6:4 lees ik toch heel wat anders:
"Wij zijn dan met Hem begraven door de doop in de dood, opdat evenals Christus uit de doden is opgewekt tot de heerlijkheid van de Vader, zo ook wij in een nieuw leven zouden wandelen."
Ik lees daar helemaal niets over inlijving in de gemeente o.i.d.
Nina schreef:Marnix, je keert weer terug naar 'het verbond', maar het punt is nu juist dat het teken van het Nieuwe Verbond de Maaltijd des Heren is, ("Dit is het Nieuwe Verbond in Mijn bloed" ) en niet de doop. De doop is geen verbondsteken, de doop symboliseert de afwassing van zonden wanneer iemand tot geloof is gekomen, de doop is een bede om een goed geweten. Het is dus zeer vreemd om kinderen te dopen die (nog) geen afwassing van zonden kennen door het geloof. Ik zeg hiermee niets over behouden zijn of niet, want daar moet je geen kinderdoop voor in het leven roepen. Als de Bijbel maar weinig loslaat over het behoud van kinderen, zowel van gelovigen als ongelovigen, moeten wij niet meer willen zeggen dat Gods Woord zegt.
Terug naar “[Religie] - Algemeen”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten