Iedereen (binnen dit forum) zal de verschillen wel kennen bij het zingen van de psalmen. De een zingt de ene berijming, de andere zingt een nieuwere berijming, de een isoritmisch, de andere ritmisch. Zelf ben ik lid van de GKV en daar zingen we altijd ritmisch. Ik ben dan opgegroeid met de "oude" berijming, alle berijmingen hebben op zich wel hun goede en zwakke punten. Daar wil ik het nu niet over hebben.
Tijdens het zingen valt me op dat best wel veel verschillen in de Geneefse melodieën zitten (af en toe twee regels achter elkaar doorzingen, zoals bij Ps. 150, regel 1 en 2 en ook regel 3 en 4; een halve of een hele toon naar beneden; zoals bij Ps. 23).
Ik ben nu op zoek naar nog andere type "afwijkingen" zoals in Ps. 104 bij de voorlaatste regel, de 4e en 5e noot, die ik ken als een halve noot, maar onlangs hoorde ik een uitvoering met deze noten als een hele noot. Ook in Ps. 85 hoorde ik onlangs een "afwijking", al kan ik die niet meer terugvinden; volgens mij was dat in de derde regel).
Wie weet hier nog aanvullingen op.
Rest mij jullie een gezegende zondag toe te wensen.
Vriendelijke groet,
Guido