De ganse schepping zucht...

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: De ganse schepping zucht...

Berichtdoor Teus » 26 aug 2014 20:56

Rozijn schreef:In Psalm 130 staat:
5 Ik verwacht den HEERE; mijn ziel verwacht, en ik hoop op Zijn Woord.

Wil je zeggen dat het hier niet over verlangen gaat?

Lees dan vers 6:
6 Mijn ziel wacht op den Heere, meer dan de wachters op den morgen; de wachters op den morgen.

Ik stem in met Marnix. Verwacht de Heere en doe je werk. En ga alsjeblieft geen wiskunde loslaten op de getallen in de Bijbel om zo een voorspelling te doen aangaande Zijn komst.

Ik heb het nergens over berekeningen gehad, uitsluitend wat in Gods Woord staat.
Dit verwachten is wel iets anders, er wordt over dat mijn ziel verwacht, een verwachting door de kracht van de Heilige Geest. Dan moet je het eerder nog meer als verlangen noemen het is een heilig verlangen.
Jou prioriteiten liggen denk ik ergens, anders had je dit wel begrepen.
God zegt niet voor niets dat het op het gebed bespoedigd wordt.
Het is heel makkelijk, als je van je vrouw of man houdt dan wil je bij hem of haar zijn, als je van de Heere Jezus houdt wil je dat Hij je zo snel mogelijk komt halen en ook bij Hem zijn.
Zo simpel is het.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23628
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De ganse schepping zucht...

Berichtdoor Marnix » 26 aug 2014 21:21

Niet gelijk zo met je oordeel klaar staan...

Dat verwachten is inderdaad anders dan hoe sommigen het gebruiken, net als "verlangen" soms ook door mensen wordt gebruikt op een lege manier. Maar het verwachten waar ik het over had is wel degelijk een verwachting vanuit de ziel, zoals de Bijbel dit woord ook gebruikt. Dat was nou juist het punt, als je het zo gebruikt is het woord verwachten heel toepasselijk en diep. En dat ontkende jij terwijl je dit woord in de Bijbel zo vaak in die context tegenkomt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: De ganse schepping zucht...

Berichtdoor Teus » 26 aug 2014 22:19

Marnix schreef:Niet gelijk zo met je oordeel klaar staan...

Dat verwachten is inderdaad anders dan hoe sommigen het gebruiken, net als "verlangen" soms ook door mensen wordt gebruikt op een lege manier. Maar het verwachten waar ik het over had is wel degelijk een verwachting vanuit de ziel, zoals de Bijbel dit woord ook gebruikt. Dat was nou juist het punt, als je het zo gebruikt is het woord verwachten heel toepasselijk en diep. En dat ontkende jij terwijl je dit woord in de Bijbel zo vaak in die context tegenkomt.

Oordelen? dat wordt hier altijd snel gezegd Marnix maar het is gewoon een optelsom, een feit.
Juist dat verwachten door de Heilige Geest is nog veel meer als dat ik bedoel.
Maar uit je schrijven bedoelde je dat niet want dat klonk wel anders, het was volgens jou, als God je het verlangen geeft dan weet je het wel zeker.
Dan zeg je nu ronduit dat Hij je nu mag komen halen, via het graf of op de wolk het maakt je dan niet uit.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23628
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De ganse schepping zucht...

Berichtdoor Marnix » 26 aug 2014 22:39

Gods tijd is de allerbeste tijd.

En zo blijft ik Zijn komst verwachten en er naar uitzien. Wat jij allemaal meent te lezen in wat ik schrijf klopt niet maar dat geeft niet als je dat weet.

Wij weten dat de hele schepping nog altijd als in barensweeën zucht en lijdt. En dat niet alleen, ook wijzelf, die als voorschot de Geest hebben ontvangen, ook wij zuchten in onszelf in afwachting van de openbaring dat we kinderen van God zijn, de verlossing van ons sterfelijk bestaan. In deze hoop zijn we gered. Als we echter nu al zouden zien waarop we hopen, zou het geen hoop meer zijn. Wie hoopt er nog op wat hij al kan zien? Maar als wij hopen op wat nog niet zichtbaar is, blijven we in afwachting daarvan volharden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: De ganse schepping zucht...

Berichtdoor schelpje3 » 27 aug 2014 13:30

Teus schreef:Dan zeg je nu ronduit dat Hij je nu mag komen halen, via het graf of op de wolk het maakt je dan niet uit.

Gods kinderen komen er wel eens achter dat ze niet kunnen sterven, begrijp jij dat?
Of dat iemand erachter komt bij zichzelf, toch nog met de pinnen vast in de aarde te zitten.
Als je kinderen hebt, wil je er graag bij zijn als ze hun diploma krijgen, of gaan trouwen, toch?
Dat is heel normaal en menselijk.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23628
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De ganse schepping zucht...

Berichtdoor Marnix » 27 aug 2014 15:53

Daarnaast houdt het leven naar Gods wil ook in dat je doet wat Hij van je vraagt. Dan is het geen: "Ik wil nu sterven, haal me Heer" maar: Ik leg mijn leven in Uw handen, wilt u me op uw tijd halen en tot die tijd inzetten in Uw dienst hier op aarde.

Dit zongen we vorige week bij een rouwdienst:

Gottes Zeit ist die allerbeste Zeit.
In ihm leben, weben und sind wir,
solange er will.
In ihm sterben wir zur rechten Zeit,
wenn er will.

Gods tijd is de allerbeste tijd.
In hem leven wij, bewegen wij ons en zijn wij, zolang Hij wil.
In hem sterven wij te rechter tijd,
wanneer Hij wil.

Ach, Herr, lehre uns bedenken, daβ wir sterben müssen, auf daβ wir klug werden.
Bestelle dein Haus; denn du wirst sterben und nicht lebendig bleiben.
Es ist der alte Bund: Mensch, du musst sterben!
Ja, komm, Herr Jesu, komm!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: De ganse schepping zucht...

Berichtdoor Boerin » 27 aug 2014 18:00

Spreeuw schreef:Pas geleden las ik Romeinen 8. Vooral het 22e vers trof me:

Want wij weten, dat tot nu toe de ganse schepping in al haar delen zucht en in barensnood is. (NBG'51)

Wat wil deze zin ons precies zeggen? Als ik deze zin lees, dan bekruipt me het gevoel dat de schepping, zoals hier op aarde, bijna zinloos is, al weet ik dat dit niet zo is. Waarom is de schepping in barensnood? Moet het einde van de wereld dan eigenlijk maar snel aanbreken en de komst van de nieuwe hemel en aarde zo spoedig mogelijk plaatsvinden?

De zonen Gods moeten opstaan en de wereld moet gered worden.
Rom. 8
Want ik ben er zeker van, dat het lijden van de tegenwoordige tijd niet opweegt tegen de heerlijkheid, die over ons geopenbaard zal worden. 19 Want met reikhalzend verlangen wacht de schepping op het openbaar worden der zonen Gods. 20 Want de schepping is aan de vruchteloosheid onderworpen, niet vrijwillig, maar om (de wil van) Hem, die haar daaraan onderworpen heeft, 21 in hope echter, omdat ook de schepping zelf van de dienstbaarheid aan de vergankelijkheid zal bevrijd worden tot de vrijheid van de heerlijkheid der kinderen Gods. 22 Want wij weten, dat tot nu toe de ganse schepping in al haar delen zucht en in barensnood is.

Jes. 66
Voordat zij smarten kreeg, heeft zij gebaard; voordat de weeën haar overvielen, heeft zij een zoon ter wereld gebracht. 8 Wie heeft zo iets gehoord, wie heeft iets dergelijks gezien? Wordt een land op één dag voortgebracht of een volk op eenmaal geboren? Maar Sion heeft nauwelijks barensweeën gekregen, of zij baarde haar kinderen. 9 Zou Ik ontsluiten en niet doen baren? zegt de HERE. Of ben Ik een, die doet baren en toesluit? zegt uw God.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: De ganse schepping zucht...

Berichtdoor Boerin » 27 aug 2014 18:31

Julian Brasser schreef:Dat vormt juist een fundamenteel onderdeel van die theorie:
Op het bazuinenfeest wordt er op de sjofar geblazen, en de honderdste noot op de sjofar is een zeer langgerekte toon, die aanhoudt zo lang de sjofarblazer het kan volhouden en deze toon heet de 'Tekia Gedola' – de laatste bazuin. Hij begint met blazen als het eerste streepje nieuwe maan van achter de wolken tevoorschijn komt. Hiervan weet niemand de dag en ook niet het uur. Daarom staan er altijd twee dagen voor dit feest gereserveerd op de joodse kalender.

Is dat weer zoiets van: je kunt de dag of het uur niet weten, maar wel het jaar? Ik vond het wel apart, ik had vroeger een droom dat we allemaal lagen te pitten door elkaar heen op een vloer in een kerkgebouw en ineens werden we wakker en ik zag ze al klaar staan om te gaan trouwen en ik zei tegen m'n ex: Schiet op! Ze staan er al. Nee dat loopt zo'n vaart niet, zei ie. Maar toen zag ie het zelf en we gingen de straten op en ik kwam mensen tegen van verschillende denominaties en ze waren aan het evangeliseren en toen kwam er een trein en we stapten net op tijd in, maar of dat de opname was of de eindtijdbediening van de gelovigen weet ik niet. Wel frappant dat m'n ex altijd zei dat het nog wel 100 jaar kon duren en een paar maanden terug zei ie ineens tijdens de preek: We zijn veel verder dan we dachten. Vorig jaar zag ik Jezus in de hemel en Hij kwam 3 treden hierheen en ik had ook een ervaring dat ik echt dacht dat ik opgenomen was. Ik weet het niet, het kan ook nog wel 20 jaar duren, berekeningen hou ik me niet meer mee bezig, het zal wel. Nederland moet gered worden. Ik hoop dat de Heer nog even wegblijft, voor mezelf heb ik het liefst dat Hij morgen terugkomt, maar niet voor de rest van de mensen die Hem nog niet kennen of nog niet gereed zijn.
Ik zag in 2010 zo'n video van iemand die had uitgerekend dat Hij in 2012 terugkwam op Rosh nog wat een van die twee dagen en ik leefde in zonde en was afgevallen en raakte in paniek dat ik de opname zou missen en ben vnl. daardoor weer teruggekomen, dus was het nog ergens goed voor, al klopte de berekening niet.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: De ganse schepping zucht...

Berichtdoor Teus » 27 aug 2014 19:26

Teus schreef:Dan zeg je nu ronduit dat Hij je nu mag komen halen, via het graf of op de wolk het maakt je dan niet uit.

schelpje3 schreef:Gods kinderen komen er wel eens achter dat ze niet kunnen sterven, begrijp jij dat?
Of dat iemand erachter komt bij zichzelf, toch nog met de pinnen vast in de aarde te zitten.
Als je kinderen hebt, wil je er graag bij zijn als ze hun diploma krijgen, of gaan trouwen, toch?
Dat is heel normaal en menselijk.

Ik begrijp het allemaal Schelpje, weet je waar het nu op lijkt, de reacties tot nu toe? Alsof ik dag in dag uit God vraag of Hij me komt halen.
Het gaat er om waar je prioriteiten liggen.
Als je verlangen door de Heilige Geest gegeven wordt, dan gaat het nergens anders meer over.
Verder zeg ik er niet zoveel meer over voordat er weer verschrikkelijke dingen gebeuren.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten