Mag je mensen kwetsen/op hun plek zetten?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Joris123
Verkenner
Verkenner
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 nov 2018 13:54

Mag je mensen kwetsen/op hun plek zetten?

Berichtdoor Joris123 » 05 nov 2018 14:21

Hallo allemaal!

Vraagje: mag je mensen kwetsen/op hun plek zetten?

Wij hebben oprecht een hele leuke vrienden groep. Wordt heel veel gelachen en ook grappen gemaakt om/over ons zelf.

Soms gaat het wat door en vindt iemand het niet zo leuk. Als voorbeeld noem ik het nu even dat iemand mij ‘dikke bolle’ noemt. 10 keer kan best grappig zijn in een melige bui. Maar daarna krijg je een beetje zo’n bijnaampje die niet echt leuk is. 8 van de 10 mensen voelen dat wel aan en zeggen het niet meer, maar 2 van de 10 voelen dat niet aan en 1 vindt het volgens mij geloof ik gewoon leuk om iemand dan daarop te pakken. Het namelijk makkelijk scoren voor iemand die ietsje minder op het sociale vlak ligt. Lachertjes komen dan snel voor zo iemand.

Ik heb daar jaren niets van gezegd en voelde me minder prettig bij diegene. Ik merk dat ik wat mondiger begin te worden in alles en hem nu ook wel even op zijn plek kan zetten. Gewoon door 10x wat te zeggen wat hij niet leuk vindt. Het zal dan richting kwetsen gaan.

Hoe christelijk is zoiets? Het gaat tegen alles in bij mij om zoiets te doen. Ik wil mensen helpen wat ik ook vaak probeer doormidden van vrijwilligers werk etc., kwetsen wil ik niet doen. Vindt het ook nogal laag en puberaal. Iets wat niet bij mij past. Maar als jij bijvoorbeeld met je vriendin bent en hij noemt je zo, dan is dat niet leuk. Eigen kan je minder goed functioneren op dat moment.

Praten met zo 1 werkt niet.

Dus mijn vraag is nogmaals ‘mag je soms iemand kwetsen’ als een soort van optreden (net als een politie).

Zoals gezegd, ik heb het nooit gedaan omdat het ook vanuit het geloof wordt afgeleerd. (Keer uw andere wang ook toe als u wordt geslagen etc.). Maar hierdoor ben je soms net het makkelijke pispaaltje.


Extra info: ik heb een leuk leven met heel veel leuke en lieve mensen om mij heen. Dit is gewoon een dingetje in mijn leven. Ik hoef niet de tip ‘ontwijk diegene’, want hij zit bijvoorbeeld op dezelfde sport vereniging.

tulp
Sergeant
Sergeant
Berichten: 380
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:42

Re: Mag je mensen kwetsen/op hun plek zetten?

Berichtdoor tulp » 05 nov 2018 15:04

Mijn eerste reactie was: begin eerst eens om onomwonden, duidelijk tegen diegene te zeggen dat je van die grapjes niet gediend bent.
Maar toen las ik dat je schrijft dat praten niet helpt. Ik neem aan dat je dus al rechtstreeks tegen hem gezegd hebt dat je dit soort 'grapjes' niet leuk vindt.
Je kunt dit ook nog eens tegen hem zeggen terwijl de hele groep vrienden meeluistert en blijft hij het dan nog doen, dan zou ik me eens afvragen of dit wel zo'n leuke vriendengroep is.

Als het zo is dat de hele groep weet dat je dit niet leuk vindt, hij ermee door gaat en niemand corrigeert hem, zijn dat dan mensen waar je graag mee omgaat?

Ik denk dat het goed is om er voor jezelf over na te denken hoe jij met andere mensen om wilt gaan en hoe je wilt dat mensen met jou omgaan.
Een ander kwetsen, is dat iets wat jij wilt, waarvan jij denkt dat je er goed aandoet?

Iets anders is: wie noem je 'vrienden'? Er bestaat ook nog zoiets als 'kennissen'.
Ik denk dat de mensen waar je mee sport eerder in de categorie kennissen valt? Daar ga je functioneel mee om, je sport met elkaar en daarna ga je naar huis (en spreek je af met je vrienden 8) )

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Mag je mensen kwetsen/op hun plek zetten?

Berichtdoor coby6 » 05 nov 2018 23:33

Joris123 schreef:Hallo allemaal!

Vraagje: mag je mensen kwetsen/op hun plek zetten?

Wij hebben oprecht een hele leuke vrienden groep. Wordt heel veel gelachen en ook grappen gemaakt om/over ons zelf.

Soms gaat het wat door en vindt iemand het niet zo leuk. Als voorbeeld noem ik het nu even dat iemand mij ‘dikke bolle’ noemt. 10 keer kan best grappig zijn in een melige bui. Maar daarna krijg je een beetje zo’n bijnaampje die niet echt leuk is. 8 van de 10 mensen voelen dat wel aan en zeggen het niet meer, maar 2 van de 10 voelen dat niet aan en 1 vindt het volgens mij geloof ik gewoon leuk om iemand dan daarop te pakken. Het namelijk makkelijk scoren voor iemand die ietsje minder op het sociale vlak ligt. Lachertjes komen dan snel voor zo iemand.

Ik heb daar jaren niets van gezegd en voelde me minder prettig bij diegene. Ik merk dat ik wat mondiger begin te worden in alles en hem nu ook wel even op zijn plek kan zetten. Gewoon door 10x wat te zeggen wat hij niet leuk vindt. Het zal dan richting kwetsen gaan.

Hoe christelijk is zoiets? Het gaat tegen alles in bij mij om zoiets te doen. Ik wil mensen helpen wat ik ook vaak probeer doormidden van vrijwilligers werk etc., kwetsen wil ik niet doen. Vindt het ook nogal laag en puberaal. Iets wat niet bij mij past. Maar als jij bijvoorbeeld met je vriendin bent en hij noemt je zo, dan is dat niet leuk. Eigen kan je minder goed functioneren op dat moment.

Praten met zo 1 werkt niet.

Dus mijn vraag is nogmaals ‘mag je soms iemand kwetsen’ als een soort van optreden (net als een politie).

Zoals gezegd, ik heb het nooit gedaan omdat het ook vanuit het geloof wordt afgeleerd. (Keer uw andere wang ook toe als u wordt geslagen etc.). Maar hierdoor ben je soms net het makkelijke pispaaltje.


Extra info: ik heb een leuk leven met heel veel leuke en lieve mensen om mij heen. Dit is gewoon een dingetje in mijn leven. Ik hoef niet de tip ‘ontwijk diegene’, want hij zit bijvoorbeeld op dezelfde sport vereniging.

Leuke vriendengroep. Niemand van die anderen zegt even: He kappen joh! Het wordt irritant.
Ik zou niet net zo gaan doen. Ik zou een geniale zin terug verzinnen. Gewoon luchtig en grappig houden en sarcastisch, maar niet terug beledigen. Ff googelen.

Be careful, I ate the last person who commented on my weight!

That just makes it easier for me to crush you then.

You have the rest of your life to be a jerk, why not take a day off?

1
Use sarcasm. Sometimes, people who pick on others don't expect much of a response. Try throwing in some sarcasm, as this may surprise the person bullying you. People often target those they think will just take abuse, so a sarcastic comment can stop a bully in their tracks.[1] •For example, pretend the insult was actually a compliment. Say something like, "Wow! Thank you so much for noticing. I really appreciate it."

Ik hoorde trouwens van een klein jochie uit de kerk van m'n moeder, die de hele tijd gepest werd door een jongen op school, dat ie gewoon voor 'm ging bidden en hij nodigde 'm uit en nu zijn ze beste vrienden.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Mag je mensen kwetsen/op hun plek zetten?

Berichtdoor Marnix » 06 nov 2018 21:09

In een vriendengroep moet je ook kunnen zeggen als je iets niet leuk vindt. Anders is het geen vriendengroep.

Boos worden mag. De waarheid zeggen ook. Iemand die je kwetst “terugkwetsen” is doorgaans niet de goede reactie en levert niets positiefs op.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Niagara
Mineur
Mineur
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 jun 2015 21:08

Re: Mag je mensen kwetsen/op hun plek zetten?

Berichtdoor Niagara » 06 nov 2018 23:19

Stap 1 is het tegen die persoon zeggen. In de groep als het gebeurt, en/of hem een keer apart nemen en individueel zeggen.
Heb je dat gedaan en luistert hij niet, deel het dan met een of twee anderen van je groep (van de 8 die wel doorhebben dat je het niet meer leuk vindt) en laat hen je de volgende keer bijvallen als hij over je grens gaat. Als jouw grens door anderen gerespecteerd wordt en het disrespect naar jou door meer groepsleden wordt afgekeurd, zal het voor hem niet meer lonend zijn grapjes te maken ten koste van jou. Het zal dan niet jou, maar hem juist buiten de groep plaatsen, dus waarschijnlijk houdt hij er dan snel mee op.
Zijn er geen mensen te vinden in jouw groep die dit voor jou willen doen, dan is de vraag of het wel echt vrienden zijn.

Dit is losjes gebaseerd op Mattheus 18. De christelijke manier om met zonden tegen elkaar in de kerk om te gaan is hier niet zo verschillend van: Mattheus 18:15-17 zegt: ‘Als een van uw broeders u kwaad doet, moet u het hem onder vier ogen zeggen. Als hij uw terechtwijzing aanneemt, is de relatie tussen u en hem hersteld. Doet hij dat niet, haal er dan één of twee anderen bij die getuigen kunnen zijn. Wil hij nog niet luisteren, leg de zaak dan aan de gemeente voor. Als de gemeente hem in het ongelijk stelt en hij wil nog niet luisteren, moet u niet meer met hem omgaan.’
Dit gaat om de gemeente en niet om een vriendengroep. De gemeente is wel net zoal een vriendengroep als het goed is een plek waar men om elkaar geeft. Als de vriendengroep achter je staat kun je praktisch ditzelfde stappenplan volgen.

Blijkt de vriendengroep niet achter je te staan dan kun je kiezen hen te verlaten omdat het een ongezonde plek voor je is, of te blijven, lijden en liefde te bewijzen.
Dat laatste kan een optie zijn als je sterk genoeg in je geloof staat om dat te kunnen dragen, dan kun je met jouw leven soms een voorbeeld zijn.
Maar je kunt geen voorbeeld zijn als je juist in verleiding komt om met hen mee te gaan doen of als je zo uitgeput raakt of negatief over jezelf gaat denken door hun woorden dat je niet sterk genoeg meer in je schoenen staat om nog een voorbeeld te kunnen zijn.
Afhankelijk van wie jij bent en wat jij aankunt kun je in die situatie beter weggaan of beter blijven. Het één is niet persé beter dan het ander. Je kunt geen liefde geven die God niet in je hart legt, de liefde die God wel in je hart legt mag je geven op de plek die Hij je geeft.
Een weg van gebed is nodig bij zo’n zoekproces naar wat hier een wijs besluit in is, en zelfkennis. Als je van jezelf weet dat je graag wilt voldoen aan hun verwachtingen en daarom dingen gaat doen die eigenlijk niet goed zijn, dan brengen ze jou dus in verleiding hun mening belangrijker te vinden dan die van God. Als je dat bemerkt en ook met bidden niet stand kunt houden in die verleiding, dan moet je erbij weggaan. Maar merk je dat God je de kracht geeft en het lukt om vol te houden, dán is het een kans om een voorbeeld te zijn van hoe Jezus is: vijandschap beantwoordt Hij met genade, uit Zijn verscheurde hart komt barmhartigheid.
Maar daarin moet je dus goed en eerlijk kijken naar jezelf, bidden, sommige dingen die je nog niet geprobeerd hebt uitproberen en eerlijk kijken welke resultaten je bemerkt, daaraan kun je vaak zien wat Gods bedoeling is in jouw leven. Misschien wil Hij je in deze vriendengroep Zijn lichtende licht laten zijn. Maar misschien laat Hij dit gebeuren zodat je weggaat bij foute vrienden en meer in afhankelijkheid van Hem gaat leven, of wil Hij je bij andere mensen brengen. Wie weet wat Zijn plan is? Je kunt enkel de stappen volgen die Hij geeft in Zijn woord en bidden om wijsheid en inzicht hoe je die toe kunt passen, uitproberen en met Hem evalueren hoe het gegaan is. Zo leef je in relatie met Hem, en komt alles goed. Want in Zijn hand is alles veilig, Hij is goed en heeft het beste voor met Zijn kinderen. Vertrouw maar op Hem.
Afbeelding

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Mag je mensen kwetsen/op hun plek zetten?

Berichtdoor elburger » 07 nov 2018 11:12

Mag je mensen kwetsen?
Interessante vraagstelling.
Nee, nooit!
Ik vind het al erg als ik iemand kwets door een "slip of the tonque".
Daar kan ik het best lastig mee hebben.

Iemand op z'n plaats zetten daarin tegen is prima, zolang het maar niet kwetsend is maar laat ik zeggen: positieve kritiek is.
Het kan maar zo gebeuren dat als je iemand kwetst of corrigeert dat de vriendschap voorbij is.
Daar ben ik niet zo'n moeilijke in.
Als de ander dat dan wil, dan is dat maar zo.
Helaas is het heden ten dage zo dat men niet snel meer iets "pikt" van een ander.
Iemand op zn plaats zetten wordt al snel opgevat als, 'mee bemoeien.
Als iemand vloekt dan zeg ik er iets van, en ja dan kan men soms kwaad worden.
So what.
Dit is maar één voorbeeld, zo zijn er legio.

Brand maar los zou ik zeggen, want dit is nu typisch weer zo'n topic waarin een ieder een totaal verschillende opvatting over kan hebben, inclusief voorbeelden.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Mag je mensen kwetsen/op hun plek zetten?

Berichtdoor coby6 » 07 nov 2018 11:22

-


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten