Tussen antinomianisme en wetticisme

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Tussen antinomianisme en wetticisme

Berichtdoor Johan100 » 19 okt 2018 18:30

Ik kwam een artikel tegen uit het RD van 26 mei 1990 geplubiceerd door G.Roos, maar nog steeds uiterst actueel denk ik.
Ik heb deze topic maar naar de titel van het artikel genoemd.

Tijdens een kort geleden gehouden ambtsdragersconferentie kwam naar voren dat „in bepaalde delen van de gereformeerde gezindte mensen rondlopen met min of meer neurotische schuldgevoelens, die ze niet zelden ook koesteren". Als er geen sprake is van zoeken naar vergeving, verandering en verlossing, is het de vraag of deze schuldgevoelens wel door de Heilige Geest worden gewerkt, zo zei de inleider. Inderdaad, zoals er mensen zijn die altijd en alleen maar spreken over genade en nooit over schuld, zo zijn er ook die altijd spreken over schuld en nooit eens van genade. Het ene uiterste komt openbaar in een antinomiaanse levenswandel (tegen de wet), het andere in een wettisch leefpatroon. Ligt hier mogelijk een oorzaak dat de kerk zo weinig aantrekkingskracht heeft op de jeugd?

Gehele artikel

Nog steeds actueel, denkt u ook niet?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Tussen antinomianisme en wetticisme

Berichtdoor mona » 19 okt 2018 19:21

Johan100 schreef:Nog steeds actueel, denkt u ook niet?


Ontzettend actueel, wat een treffend artikel. Van harte mee eens!
Enneh.... zeg maar 'je' hoor :wink:
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Tussen antinomianisme en wetticisme

Berichtdoor MoesTuin » 19 okt 2018 19:44

Ook mee eens....mooi einde wat het begin van alles is!

Opwekking

Misschien zijn er anderen die zich af en toe óók ontredderd voelen.
Wij hebben een "reformatorische zuil".
Maar heeft het allemaal nog inhoud?
Wie rechtvaardiging en heiligmaking op hun plaats wil houden, kan niet zonder de dagelijkse omgang met de Heere.
En de enige remedie, het enige wat ons nog redden kan, is een opwekking van de Heilige Geest.
Dat betekent: prediking in aansluiting op de concrete situatie van de tijd.
Want geesteloosheid los je niet op door preken die geen samenhang vertonen met de dagelijkse werkelijkheid.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Tussen antinomianisme en wetticisme

Berichtdoor naamloos » 20 okt 2018 10:58

Ik heb wel een paar kanttekeningen bij het artikel:

1. Het is echter niet alleen mogelijk om zichzelf schuldgevoelens aan te praten en neurotische schuldgevoelens te koesteren. Men kan zichzelf ook ten onrechte een bepaald gevoel van ''vergeving'' toeëigenen. Als gesteld wordt dat het aanbod van genade komt tot alle kinderen van het genadeverbond, de gemeente in haar geheel dus, dat dit wel vraagt om de gelovige aanvaarding van het heil, dan mogen wij toch ook -willen wij evenwichtig blijven spreken over zonde en genade- niet zwijgen van de relatie van die zondaar tot het verbond der werken.

Het aanbod van genade is er voor de hele wereld, niet slechts voor de hele gemeente: Want God had de wereld (niet alleen de hele gemeente) zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven .... Ga dus op ​weg​ en maak alle volken tot mijn ​leerlingen ....
De Bijbel leert geen genadeverbond zoals hier omschreven.
En iedereen, zowel binnen als buiten de gemeente, dient het aanbod te aanvaarden om kind van God te worden.

2. Wij mogen niet zwijgen over de verantwoordelijkheid die de verkondiging van het Evangelie op ons legt. Maar evenmin over de ZATERDAG 26 ME11990 verantwoordelijkheid vanwege de schepping naar het beeld van God. Het verlies van dat beeld maakt dat wij geen enkel vermogen hebben tot iets goeds. Ook niet tot geloven en liefhebben. Alleen de Geest kan ons -door Gods Woord- het geloof schenken.

Het lijkt mij in strijd met de Bijbel en de realiteit om te stellen dat de mens geen enkel vermogen heeft tot iets goeds.
God zegt tegen Kaïn: "Is het niet zo dat u, als u het goede doet, uw hoofd kunt opheffen? Maar als u niet het goede doet, ligt de ​zonde​ aan de deur. Naar u gaat zijn begeerte uit, maar ú moet over hem (de zonde) heersen."
En dan niet zeggen ''dat kunnen we niet'' want dat is niet waar. Voorbeelden genoeg!

3. Antinomianisme -het rijkelijk spreken over ontvangen genade, maar toch Gods wet als afgedaan beschouwen, ''slordig'' leven- is geen kenmerk van genade. Zowel het ene uiterste als het andere -veel spreken over schuldgevoelens en een wettisch leven leiden- is vaak moeilijk herkenbaar. Het is mogelijk om over al deze dingen veel te dogmatiseren. En zich desondanks in mensen te vergissen.

Nog niet zo lang geleden was de overtuiging dat een waar christen herkenbaar is in „praat, daad en gewaad" in de reformatorisch gezindte gemeengoed. Neen, niet dat het uiterlijk een waar christen maakt. Een wettische inslag van „gebod op gebod" maakt geen waar christen. Maar men was er wel vain overtuigd dat een waar christen óók in het dagelijks leven, in het uiterlijke, herkenbaar is.


"Gewaad" mag er wat mij betreft wel af, gelovigen hoeven zich niet te onderscheiding door hun uiterlijk. Dat lezen van Jezus ook niet!
Je kunt gewoon de gebruikelijke en gangbare kleding en verdere uiterlijke verzorging gebruiken.
De Bijbel stelt alleen grenzen bij eerbaar en matigheid. Geen pronkzucht en zedeloze/uitdagende kleding.
Maar je uiterlijk hoeft heus niet te schreeuwen ''ik ben een echte christen. Gewoon normaal doen zoals zoveel niet-christenen ook doen.
Tussen hen val je uiterlijk echt niet op, en in goede werken ook niet perse want die doen veel niet-christenen evengoed.

"Praat en daad" is wél Bijbels:
En word niet aan deze wereld gelijkvormig, maar word veranderd door de vernieuwing van uw gezindheid. Romeinen 12.
Je vroegere levenswandel afleggen en vernieuwd worden in de geest van je denken. Je bekleden met de nieuwe mens in rechtvaardigheid en heiligheid. De leugen afleggen en de waarheid spreken. Niet onrein en losbandig leven maar recht en gerechtigheid doen. Efeze 4.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Tussen antinomianisme en wetticisme

Berichtdoor Chaya » 20 okt 2018 11:44

Heel mooi artikel Johan, bedankt voor het delen!
Het verwoordt precies wat je ziet gebeuren.
Men vergeeft zichzelf en als gevraagd wordt: "weet de Heere hier ook van?" reageert men boos en beledigd.
Er worden veel dingen verzwegen,
- Kun je jezelf bedriegen voor de eeuwigheid?
- Drijft het altijd uit naar Christus?
-
W.b. neurotische schuldgevoelens. Dan is het goed na te gaan hoe en waar die zijn ontstaan.
In de jeugd, onder een onevenwichtige prediking of juist later.

Je kunt week in week uit onder een reformatorische preek zitten, eruit komen en zeggen: dat heeft de dominee weer goed gezegd, en dan weer verder leven, op naar de volgende zondag.
De jeugd wil levende voorbeelden en getuigenissen. "Hoe is het leven met de Heere?"
Wetticisme wordt het als het een dorre automatische handeling is, die niet van binnenuit komt.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Tussen antinomianisme en wetticisme

Berichtdoor gravo » 21 okt 2018 13:27

Het is zeker nuttig om eenzijdigheden, in de ene of in de andere richting, te benoemen. Antinomianisme versus wetticisme is ook best een goed voorbeeld. Beide uitersten, die kunnen ontstaan wanneer men niet meer open staat voor enige correctie, kunnen gevaarlijke vormen aannemen.

Maar, en dat stoort me vaak aan dit soort overpeinzingen, deze eindeloos uitgesponnen enerzijds-anderzijds bespiegelingen gaan zo makkelijk voorbij aan waar het nu werkelijk om gaat.
Maar al te vaak ontstaan ze vanuit een modus waarin alleen maar over het geloof wordt gepraat, of over de wedergeboorte, de bekering, het geloofsleven. Of over de gelovige en hoe hij of de ene bocht of de andere bocht uit kan vliegen.

Nogmaals, het is niet onwaar wat in deze wat theoretische debatten wordt gewisseld. Het is ook nuttig, maar het blijft vaak zo ver weg van de praktijk. Altijd wordt een bijna virtuele, denkbeeldige gelovige ten tonele gevoerd, een anoniem archetype en daarop worden dan alle mogelijke uitglijers en eenzijdigheden geprojecteerd. Iemand (anoniem, Nomen Nescio) kan of zó, of zó de fout in gaan. Dít is niet goed, maar dát is ook niet goed. Te veel dít is kwalijk, maar teveel dát is ook niet houdbaar. Men (weer zo anoniem, je struikelt er over zo vaak als dit wordt gebruikt) moet niet teveel opschuiven in díe richting, maar zeker ook niet doorslaan in die ándere richting. Zo'n gelovige (alweer anoniem) moet waken voor dít, maar ook waken voor dát! Enzovoorts, enzovoorts.
Ja, het zal allemaal zo zijn, maar zeggen we dat nu, omdat het zo hoort of zeggen we het omdat we er zelf ervaring mee hebben?

Is het niet veel eenvoudiger om eens te praten met een ware gelovige en hem of haar hierover het woord te geven? En dan zo de kennis op te doen, waar men zo naarstig naar op zoek is? Lijkt me veel praktischer, veel werkelijker en ook veel nauwkeuriger!
Theorie, oké, maar nu eens een stem uit de praktijk!

Of zijn die ware gelovigen niet te vinden in het land, waar de enerzijds-anderzijds debatten nooit ophouden?
Of weten we eigenlijk niet heel zeker wie we in eigen kring nou echt mogen of kunnen rekenen tot die ware gelovigen?


Dan lijkt me dan nog een groter probleem, dan het bespreken van mogelijke eenzijdigheden van denkbeeldige gelovigen.

gravo
Laatst gewijzigd door gravo op 21 okt 2018 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Tussen antinomianisme en wetticisme

Berichtdoor benefietdiner » 21 okt 2018 14:00

Johan100 schreef:Ik kwam een artikel tegen uit het RD van 26 mei 1990 geplubiceerd door G.Roos, maar nog steeds uiterst actueel denk ik.
Ik heb deze topic maar naar de titel van het artikel genoemd.


Gehele artikel

Nog steeds actueel, denkt u ook niet?

Tussen antinomianisme en wetticisme zit dus een persoonlijkheidsstoornis (neurotische) zo wil het artikel ons doen onthullen.

Destijds had je een predikant in de denominatie Ger.Gem. in Ned. Dr. Steenblok die zo bleek naderhand dat hij de persoonlijkheidsstoornis van Asperger had.

Als je een (dwangmatige) persoonlijkheidsstoornis hebt, word je in beslag genomen door regels, ordelijkheid, netheid, details en het bereiken van perfectie. Je vindt het belangrijk dat regels strikt worden nageleefd en bent erop gefixeerd om dingen op deze manier te doen en bent er van overtuigd dat dit de juiste manier is.

Iemand met een neurotische persoonlijkheidsstoornis kan last hebben van emoties met lading zoals angst en schuldgevoel waar respectievelijk onzekerheid en bezorgdheid uit voort vloeit.

Als ik in verschillende zwaardere (gereformeerd calvinistische) denominatie rond kijk en luistert heerst deze stoornis nog veel.

En…….. ontdek ik dit nu ook bij verschillende mede forumers hier op refo-web of vergis ik mij.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Tussen antinomianisme en wetticisme

Berichtdoor Johan100 » 22 okt 2018 04:30

benefietdiner schreef:Tussen antinomianisme en wetticisme zit dus een persoonlijkheidsstoornis (neurotische) zo wil het artikel ons doen onthullen.
Je leest niet goed hoor.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Tussen antinomianisme en wetticisme

Berichtdoor Johan100 » 24 okt 2018 19:36

Het gaat me in dit topic niet om het gehele artikel...ik heb wel de bron vermeld sowieso om aan bronvermelding te doen, en er staan hele lezenswaardige dingen in, maar kan ook wel wat kanttekeningen mijnerzijds plaatsen als ik het gehele artikel in ogenschouw neem. Waar het me in dit topic om gaat is het citaat wat ik ook in de openingspost plaatste nu nog eens volgend:

Tijdens een kort geleden gehouden ambtsdragersconferentie kwam naar voren dat „in bepaalde delen van de gereformeerde gezindte mensen rondlopen met min of meer neurotische schuldgevoelens, die ze niet zelden ook koesteren". Als er geen sprake is van zoeken naar vergeving, verandering en verlossing, is het de vraag of deze schuldgevoelens wel door de Heilige Geest worden gewerkt, zo zei de inleider. Inderdaad, zoals er mensen zijn die altijd en alleen maar spreken over genade en nooit over schuld, zo zijn er ook die altijd spreken over schuld en nooit eens van genade. Het ene uiterste komt openbaar in een antinomiaanse levenswandel, het andere in een wettisch leefpatroon. Ligt hier mogelijk een oorzaak dat de kerk zo weinig aantrekkingskracht heeft op de jeugd?


Lijkt me goed om eens over na te denken. Of mensen die altijd maar zuchten, kreunen en klagen onder de wet en met slaafse vrees de geboden proberen te houden en wettisch leven om wat mee te verdienen en misschien stiekem wel neerkijken op een ander maar voorbij gaan aan Christus of mensen die altijd van Gods liefde en genade spreken, maar slordig leven. Anti (tegen) nomos (de wet).

Een antinomiaan spreekt uit, dat Christus voor de zondaar de wet Gods heeft volbracht, zowel tot rechtvaardiging als tot heiliging. Daarom is de zondaar niet anders nodig dan te geloven, d.i. in te zien, dat Christus zijn gerechtigheid en zijn heiligheid is. Welnu, zo redeneert men verder, een leven in bekering en heiligmaking is niet nodig. Men heeft met de wet niets meer uitstaande.

Twee uitersten dus.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Tussen antinomianisme en wetticisme

Berichtdoor MoesTuin » 25 okt 2018 08:42

Johan100 schreef:


Lijkt me goed om eens over na te denken. Of mensen die altijd maar zuchten, kreunen en klagen onder de wet en met slaafse vrees de geboden proberen te houden en wettisch leven om wat mee te verdienen en misschien stiekem wel neerkijken op een ander maar voorbij gaan aan Christus of mensen die altijd van Gods liefde en genade spreken, maar slordig leven. Anti (tegen) nomos (de wet).

Een antinomiaan spreekt uit, dat Christus voor de zondaar de wet Gods heeft volbracht, zowel tot rechtvaardiging als tot heiliging. Daarom is de zondaar niet anders nodig dan te geloven, d.i. in te zien, dat Christus zijn gerechtigheid en zijn heiligheid is. Welnu, zo redeneert men verder, een leven in bekering en heiligmaking is niet nodig. Men heeft met de wet niets meer uitstaande.

Twee uitersten dus.


Daarbij van belang of iemand vrijgezet in Christus is of niet.
Of iemand Christus wil en kan aannemen of niet
Of iemand houvast heeft enkel aan tradities en regels en het bekende of zich kan overgeven aan de Heilige Geest als wedergeboren Christen en zich laat leiden hierdoor... wat betekend dat alle schijnzekerheden en het bekende op losse schroeven komt te staan...enkel Christus telt!( brrrr o hoe eng voor velen....om je over te geven volledig aan de Heer Jezus en al helemaal aan de zo onvoorspelbare en ongrijpbare Heilige Geest)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Tussen antinomianisme en wetticisme

Berichtdoor Johan100 » 26 okt 2018 17:16

Ps; waarom die regel met een streep erdoorheen?!

MoesTuin schreef:Daarbij van belang of iemand vrijgezet in Christus is of niet.

Kun je mij en de andere forumgenoten uitleggen wat je verstaat onder vrijgezet zijn in Christus?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Tussen antinomianisme en wetticisme

Berichtdoor Veendam » 26 okt 2018 23:51

Johan100 schreef:Ps; waarom die regel met een streep erdoorheen?!


Kun je mij en de andere forumgenoten uitleggen wat je verstaat onder vrijgezet zijn in Christus?


Vrijgezet in CHristus betekend dat je van het ene Koninkrijk (van de duisternis) bent overgezet naar het Koninkrijk van Jezus, maar daar ook de consequenties uit trekt in je dagelijkse leven. Dat je dus voor jezelf weet dat je niet meer leeft onder het juk van de zonde en de duivel en de demonische machten. Dat je kan en wilt en ook daadwerkelijk doet wat God zegt, en jezelf ziet zoals God jou ziet, namelijk geen arme zondaar meer, maar een erfgenaam van alle geestelijke rijkdom welke is IN CHRISTUS, dat de traditie geen macht over je heeft maar dat je die wetten en regels van je hebt afgeschud, OMDAT je nu van een ander Koninkrijk een levend lid bent geworden DOOR CHRISTUS.
Dat je dus nu zonder zonde bent omdat Jezus jouw zonden heeft gedragen en je God nu dus liefhebt boven alles, en vanuit het liefhebben van God dus ook aan je naaste doet wat jij wilt dat een ander aan jou zal doen. En daarmee heb je dus de gehele wet vervult en daarom ben je dan dus ook zonder zonde. Op grond van dat offer van Jezus voor jou is er dus geen enkele macht meer die recht heeft op jou of jouw leven of een deel daarvan omdat die macht is verbroken over jouw leven omdat jij IN CHRISTUS dus ook bent opgestaan in een nieuw leven, omdat je een nieuwe schepping bent.
Daarom zegt de Bijbel: Het oude is voorbij, het nieuwe is gekomen omdat je nieuw geworden bent naar Zijn belofte van Zie, Ik maak alles nieuw, en dat aan jouw leven heeft volbracht. Daarom laat je je leiden door de Heilige Geest en niet door wetten die door kerken zijn gemaakt.
Daarmee zeg ik niet dat sommige wetten van kerken slecht zijn, maar dat het niet als JUK op je hoeft te drukken als last die zwaar is, maar dat je samen met Jezus onder ZIJN JUK wandelen gaat en Zijn last is licht en Zijn juk is zacht.

Ik zou er nog meer over kunnen schrijven maar hiermee snap je hopelijk de essentie van het verschil.
De streep er doorheen is denk ik bedoelt dat je echt geen BRRR wat eng hoeft te zeggen omdat God een goede Vader is die het goede met Zijn kinderen voor heeft.

Niet omdat wij van onze oude natuur zo goed waren, maar omdat Jezus zo goed is voor ons.
Lang leve onze oudste broer, Jezus Christus, LEVE DE KONING DER KONINGEN. Dus lang leve de Koning (JEZUS) der koningen (de gelovigen in Christus, jij en ik dus, die voorbestemd zijn om MET HEM te regeren hier op aarde !

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Tussen antinomianisme en wetticisme

Berichtdoor Veendam » 26 okt 2018 23:58

Johan100 schreef:Een antinomiaan spreekt uit, dat Christus voor de zondaar de wet Gods heeft volbracht, zowel tot rechtvaardiging als tot heiliging. Daarom is de zondaar niet anders nodig dan te geloven, d.i. in te zien, dat Christus zijn gerechtigheid en zijn heiligheid is. Welnu, zo redeneert men verder, een leven in bekering en heiligmaking is niet nodig. Men heeft met de wet niets meer uitstaande.


Ik spreek uit, dat Christus voor de mij de wet Gods heeft volbracht, zowel tot rechtvaardiging als tot heiliging. Daarom is mij niets anders nodig dan te geloven, d.i. in te zien, dat Christus mijn gerechtigheid en mijn heiligheid is. Een leven in GELOOF en heiligmaking is de redelijke eredienst die ik onderhoud omdat dit het normale Christelijke leven is omdat God zegt dat Hij HEILIG is en daarom ook van mij mag verwachten dat ik HEILIG leef.
Met de wet heb ik dus niks uit te staan omdat ik God lief heb boven alles en van daaruit ook mijn naaste liefheb als mij zelf en dat toon ik door aan anderen te doen wat ik zou willen dat een ander aan mij zou doen, en daarmee vervul ik de gehele wet.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Tussen antinomianisme en wetticisme

Berichtdoor Johan100 » 27 okt 2018 00:38

Veendam schreef:
Ik zou er nog meer over kunnen schrijven maar hiermee snap je hopelijk de essentie van het verschil.
Wat een pocher ben je toch onder andere met je 'zonder zonde'. Iets met eerste steen werpen. Het lijkt erop dat je met je borst flink vooruit loopt wie je wel niet bent, mijn ziel walgt daarvan. Een werkelijk begenadigde roemt alleen in de Heere God en blijft nederig. Of ik jouw postje nodig hebben om dingen te snappen.

Veendam schreef:Vrijgezet in CHristus (...)


Ik weet jouw mening, dus ik lees je post verder niet. Geen interesse. Mijn vraag was aan MoesTuin gericht wat hij of zij eronder verstaat... Jij praat voor je beurt :-$
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Tussen antinomianisme en wetticisme

Berichtdoor Veendam » 27 okt 2018 09:34

Johan100 schreef:Wat een pocher ben je toch onder andere met je 'zonder zonde'. Iets met eerste steen werpen. Het lijkt erop dat je met je borst flink vooruit loopt wie je wel niet bent, mijn ziel walgt daarvan. Een werkelijk begenadigde roemt alleen in de Heere God en blijft nederig. Of ik jouw postje nodig hebben om dingen te snappen.


Dus als ik aanhaal uit Gods Woord wie je kunt zijn IN CHRISTUS en al ZIJN Genadegaven voor de gelovigen opnoem noem je dat pochen ? En daar walgt jouw ziel van ? Ik roem helemaal niet in eigen werken, ik eer God die de verlossing voor mij heeft uitgedacht en die Jezus voor mij heeft volbracht.
Daar past alleen bij het aannemen van die rijke zegen die Hij wil geven. Daar heb je mijn "postje" niet voor nodig dat snap ik, maar het gaat er om DAT JE HET SNAPT !!!
Nu is het wel zo dat het niet aan jou is om de meetlat naast iemand te leggen en dat die moet voldoen aan JOUW critera voor een begenadigde.


Johan100 schreef:Ik weet jouw mening, dus ik lees je post verder niet. Geen interesse. Mijn vraag was aan MoesTuin gericht wat hij of zij eronder verstaat... Jij praat voor je beurt :-$

Dit is gewoon een forum waar ik mag reageren op jouw "postje", dus dat mag ik helemaal 100 % zelf weten of ik daar over schrijf of niet.
Maar ja, jij leest deze post van mij natuurlijk weer niet, omdat je al weet dat ik niet mijn mening aanhaal maar slechts aanhaal wat Gods Woord over zaken zegt. Dat ik het eens ben wat God zegt is wat anders.

Wat ik mij afvraag is dan ook of jij soms een thuislezer bent, want de mening van jouw dominee zal je inmiddels ook wel weten dus heb je verder ook geen interesse in ?? Als het goed is haalt hij namelijk ook Gods kijk op de zaken aan en niet zijn eigen mening (als die Gods Woord tegenspreekt).

Wel moet ik zeggen dat het weer een hele liefdevolle inbreng van jou is op dit forum, waarvoor dank......


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten