Hebben Jezus woorden meer gezag dan dat van de apostelen?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

hilbrand1988
Verkenner
Verkenner
Berichten: 20
Lid geworden op: 03 mei 2015 23:01

Hebben Jezus woorden meer gezag dan dat van de apostelen?

Berichtdoor hilbrand1988 » 08 okt 2018 11:46

Geliefde broeders en zusters,

Ik heb op internet al wat over zitten zoeken en ik neig wel om inderdaad te geloven dat we alles aan wat Jezus gezegd heb moeten toetsen.
Ik kan er alleen niet zo heel veel over vinden en wil er ook wat meer over weten . Wat weten jullie hierover ?

De profeten en koningen die hoewel ze rechtvaardig zijn , hebben wel fouten gemaakt. Nu zal het niemand verbazen dat als je geschiedenissen leest over het leven van bijvoorbeeld David , dat niet alles na volgingswaardig is . Maar pas hoorde ik in een preek dat weliswaar de schriften door God geinspireerd zijn, maar niet alles ook daadwerkelijk wat God gezegd of geboden heb. Weet iemand een boek waar ik daar meer over kan lezen?

En inderdaad ik geloof als je bijvoorbeeld naar de psalmen kijkt dat je ook niet alles wat David gebeden heb, mag bidden . bijvoorbeeld:

Psalm 137:9
9 Welzalig is hij die uw kleine kinderen grijpen
en tegen de rots verpletteren zal.

Dit had David niet mogen bidden . Als je Jezus woorden ernaast zet

Lukas 6
28 Zegen hen die u vervloeken, en bid voor hen die u belasteren.

Lukas 9

54 Toen de discipelen Jakobus en Johannes dat zagen, zeiden zij: Heere, wilt U dat wij zeggen dat er vuur van de hemel moet neerdalen en hen verteren, zoals ook Elia gedaan heeft?
55 Maar Hij keerde Zich om, bestrafte hen en zei: U beseft niet wat voor Geest u hebt,
56 want de Zoon des mensen is niet gekomen om zielen van mensen te gronde te richten, maar om ze te behouden. En zij gingen naar een ander dorp.

Jezus keurde hiermee ook af wat Elia had gedaan. Terwijl ik dit zo aan het typen ben raak ik er steeds meer van overtuigd. Ik had bijna de neiging om hem niet te posten omdat ik al overtuigd ben, maar voor degene die het nog niet wisten is dit goed nieuws en daarom laat ik hem toch staan :D God is liefde . De duivel is de vernietiger! Amen ?

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 964
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Hebben Jezus woorden meer gezag dan dat van de apostelen?

Berichtdoor Jesaja40 » 09 okt 2018 16:25

Hilbrand1988 citeert:
Geliefde broeders en zusters,

Ik heb op internet al wat over zitten zoeken en ik neig wel om inderdaad te geloven dat we alles aan wat Jezus gezegd heb moeten toetsen.
Ik kan er alleen niet zo heel veel over vinden en wil er ook wat meer over weten . Wat weten jullie hierover ?


Waarom zou u de woorden van de Messias willen toetsen? Die zijn toch immers altijd de waarheid en in de Evangeliën staat er genoeg over geschreven. Het is dus niet een lieve Messias als Hij ook mensen aanspreekt op hun daden. Het zou beter geweest zijn dat een molensteen om zijn hals gedaan werd en in de zee geworpen was. Ook dat is onze Messias ten voeten uit, dat wil zeggen: wie is er voor Mij en wie is er tegen Mij?



De profeten en koningen die hoewel ze rechtvaardig zijn , hebben wel fouten gemaakt. Nu zal het niemand verbazen dat als je geschiedenissen leest over het leven van bijvoorbeeld David , dat niet alles na volgingswaardig is . Maar pas hoorde ik in een preek dat weliswaar de schriften door God geïnspireerd zijn, maar niet alles ook daadwerkelijk wat God gezegd of geboden heb. Weet iemand een boek waar ik daar meer over kan lezen?


Zijn alle koningen rechtvaardig? Nee lang niet alle koningen in Israël verdienen dit predicaat. En de profeten, die van de Eeuwige een opdracht krijgen om een oordeel of een vonnis uit te spreken over ongewenst gedrag wil ik zeker onder de rechtvaardigen rangschikken. Maar let op, er zijn ook valse profeten die aan mijn volksgenoten verklaren: er is geen gevaar en wij zullen niet in ballingschap komen. Zij verleiden ons tot afval.

En inderdaad ik geloof als je bijvoorbeeld naar de psalmen kijkt dat je ook niet alles wat David gebeden heb, mag bidden . bijvoorbeeld:

Psalm 137:9
9 Welzalig is hij die uw kleine kinderen grijpen en tegen de rots verpletteren zal.

Dit had David niet mogen bidden . Als je Jezus woorden ernaast zet


Deze psalm is niet van Koning David. In deze psalm gaat het over de vijanden van Israël de Edomieten, nota bene een broedervolk. Om meer te weten lees: Obadja er maar op na. Je kan gewoon niet een losse tekst pakken en die naast een andere tekst inde Bijbel neerzetten. Dan vermengt u iets wat geen enkel verband heeft met elkaar.


Lukas 6
28 Zegen hen die u vervloeken, en bid voor hen die u belasteren.


Tegen wie zegt de Messias dit? Dat is tegen Zijn eigen volksgenoten en in principe dus familie van elkaar. Ook dit is een omgangsvorm, die gebaseerd is op de uitspraak van Jozef tegen zijn broers: pas op dat jullie geen ruzie met elkaar maakt als jullie op weg gaan om mijn vader Jacob op te halen. De mensen in die tijd kenden ook die uitspraak en handelden daar vaak niet naar.


Lukas 9
54 Toen de discipelen Jakobus en Johannes dat zagen, zeiden zij: Heere, wilt U dat wij zeggen dat er vuur van de hemel moet neerdalen en hen verteren, zoals ook Elia gedaan heeft?
55 Maar Hij keerde Zich om, bestrafte hen en zei: U beseft niet wat voor Geest u hebt,
56 want de Zoon des mensen is niet gekomen om zielen van mensen te gronde te richten, maar om ze te behouden. En zij gingen naar een ander dorp.


De discipelen weten dat de Messias een Man G’ds is en zij denken direct aan Elia hoe deze zwaar beledigd wordt in de functie van profeet van de Allerhoogste G'd. Hier wil de profeet Elia aan de koning laten merken dat er met de profeet van de Eeuwige niet te spotten valt. Lees het maar na, hoe brallend de woorden uit de mond van de beide hoofdmannen komt. Let ook op de wijze waarop de derde hoofdman de profeet smeekt om zijn leven én dat van zijn 50 manschappen te sparen. De Messias keurt het gedrag van de profeet niet af. De Eeuwige grijpt in op de uitspraak van Elia door daadwerkelijk vuur uit de hemel te laten neerkomen. De beide officieren sterven door hemelvuur. Geen van de 100 soldaten grijpt in door te zeggen: ho, baas, dit is een profeet, zo behandel je die niet in Israël. Zij staan vierkant achter hun leider en delen daardoor in dit ongewone maar wel rechtmatige vonnis.

Jezus keurde hiermee ook af wat Elia had gedaan.


De Messias keurt de uitspraak van de discipelen af, want al weten zij dat Hij de Messias is behoeven zij niet voor Hem op te komen. Hierin zien wij dat ook de discipelen moeten leren: genade toe te passen omdat zij, die de overtreding in hun ogen hadden gemaakt niet gestraft dienen te worden. Zij leren daaruit dat ook zij zondig zijn en kunnen vallen. Het zou een hele ongezonde situatie worden als iedere tegenstander door de Messias vernietigd zou worden door hemels vuur. Elia's daad wordt dus niet afgekeurd.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten