Ver weg van God in het dagelijks leven

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Ver weg van God in het dagelijks leven

Berichtdoor naamloos » 19 sep 2018 22:46

Ik snap niet waarom je je ver bij God vandaan voelt wanneer je aardse taken vervult.
God geeft toch juist de opdracht om vruchtbaar te zijn, en over de aarde te heersen,.
Om recht en gerechtigheid te doen, om te zien naar de armen en de onderdrukten..
Pfft zeg, daar kun je knap druk mee zijn.
Kortom, als je bezig bent om je sociale en fysieke taken te vervullen, dan volgt daar helemaal niet uit dat je ver van God vandaan leeft.
Natuurlijk is het belangrijk om tijd met God door te brengen, maar dat kan elk moment van de dag en onder elje omstandigheid.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Predew
Verkenner
Verkenner
Berichten: 27
Lid geworden op: 29 aug 2018 18:35

Re: Ver weg van God in het dagelijks leven

Berichtdoor Predew » 20 sep 2018 08:21

naamloos schreef:Ik snap niet waarom je je ver bij God vandaan voelt wanneer je aardse taken vervult.
God geeft toch juist de opdracht om vruchtbaar te zijn, en over de aarde te heersen,.
Om recht en gerechtigheid te doen, om te zien naar de armen en de onderdrukten..
Pfft zeg, daar kun je knap druk mee zijn.
Kortom, als je bezig bent om je sociale en fysieke taken te vervullen, dan volgt daar helemaal niet uit dat je ver van God vandaan leeft.
Natuurlijk is het belangrijk om tijd met God door te brengen, maar dat kan elk moment van de dag en onder elje omstandigheid.


Goed om te weten dat jij dit niet begrijpt! Dat geeft aan, naar mijn inziens, dat jij hier totaal geen "last" van heb! Halleluja, zou ik zeggen!!! :D
Ik begrijp hieruit dat jij dit gelukkig niet ervaart. ::))
2 Korinthe 12:9

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Ver weg van God in het dagelijks leven

Berichtdoor Johan100 » 20 sep 2018 08:30

Predew schreef:Goedenavond broeders & zusters,

Ik merk dat in mijn dagelijkse bezigheden, mijn "zicht" op God verlies. Denk bijvoorbeeld aan werken en andere dagelijkse taken die mijn dagen goed vullen.
Ik heb elke ochtend ongeveer een uur de tijd voor stille tijd en bijbel lezen. Soms mag ik "iets" ervaren in die tijd. Maar buiten die tijd voel ik me meegezogen door de "buitenwereld".
Het mooiste zou zijn om ook in mijn dagelijkse (drukke) bezigheden mijn zicht op God niet te verliezen en Hem proberen te ervaren. Het liefst zou ik wat ik in de stille tijd mag ervaren mee willen nemen naar de rest van de dag.

Mijn vraag: hoe gaan jullie ermee om?


Met een hartelijke groet,

Pres

Je moet een aantal dingen omdraaien.
*Jij wilt je zicht op God niet verliezen schrijf je. Je bent dus zelf aan het werk. Het is andersom. God is niet een God die heel ver weg is. Vertrouwen hebben dat God jou niet uit het oog verliest. Vertrouwen hebben dat Hij je ziet en voor je zorgt.
* Je probeert Hem te ervaren. Hoe? Met je gevoel? Met je verstand? Ons hart is van nature gesloten voor God. De sleutel is de Heilige Geest die ons hart kan openen en ons kan doen wandelen met God. De leiding van de Geest. Niet alleen tijdens stille tijd, maar in alle dingen. Zo gaan je gedachten naar Hem uit en leef je met Hem. Wedergeboorte is nodig.

Daar is iets voor vereist. En dat is het geloof in de Zoon Jezus Christus. Door Hem kunnen we tot God komen. Als we de Zoon hebben, zijn we verzoend met de Vader. En hebben we de Geest. En dat geeft vrede in het hart en een wandel met God. Het is het werk van een drie-enig God.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Predew
Verkenner
Verkenner
Berichten: 27
Lid geworden op: 29 aug 2018 18:35

Re: Ver weg van God in het dagelijks leven

Berichtdoor Predew » 20 sep 2018 09:53

Johan100 schreef:Je moet een aantal dingen omdraaien.
*Jij wilt je zicht op God niet verliezen schrijf je. Je bent dus zelf aan het werk. Het is andersom. God is niet een God die heel ver weg is. Vertrouwen hebben dat God jou niet uit het oog verliest. Vertrouwen hebben dat Hij je ziet en voor je zorgt.
* Je probeert Hem te ervaren. Hoe? Met je gevoel? Met je verstand? Ons hart is van nature gesloten voor God. De sleutel is de Heilige Geest die ons hart kan openen en ons kan doen wandelen met God. De leiding van de Geest. Niet alleen tijdens stille tijd, maar in alle dingen. Zo gaan je gedachten naar Hem uit en leef je met Hem. Wedergeboorte is nodig.

Daar is iets voor vereist. En dat is het geloof in de Zoon Jezus Christus. Door Hem kunnen we tot God komen. Als we de Zoon hebben, zijn we verzoend met de Vader. En hebben we de Geest. En dat geeft vrede in het hart en een wandel met God. Het is het werk van een drie-enig God.


Ik ben het er helemaal mee eens dat we door de Zoon Jezus Christus tot God de Vader kunnen komen! Dat is iets wat ons een christen maakt (een kind van God) ons onderscheid met de rest van de wereld. Ik zeg daar Amen op!!!
En wanneer mijn geweten een rol gaat spelen, dan denk ik dat het komt door de Heilige Geest. (Het houdt me scherp).

Maar is het raar om een verlangen te hebben in iets van Hem te "voelen" of te ervaren met "verstand" wanneer mijn hart vol van Hem is? Of is mijn hart dan juist niet vol van Hem?
Ik vraag niet om geld of allerlei andere praktische dingen en als dat gebeurt dan pas is mijn geloof "bekrachtigd". Ik vraag om iets "intiems", wat mijn eigen geloofsleven bekrachtigd, ondanks het besef wat Jezus Christus voor ons gedaan heeft en nog steeds doet!
Is dat verkeerd? (Zo komt het namelijk wel op mij over, maar dat kan ik natuurlijk ook verkeerd interpreteren :oops: :) )

Ik weet uit verstand dat Hij me ziet net als ieder van ons.
Wanneer ik de bijbel zonder "verstand" lees, lees ik de bijbel en niks komt binnen ik weet zelfs niet eens wat ik gelezen heb (God zij dank, heb ik dat niet meer). Als ik de Bijbel met verstand lees, lees ik wat er staat en kan ik onthouden wat ik gelezen heb, maar wanneer ik de bijbel met mijn hart lees dan vloeien er tranen over mijn wangen. (Van vreugde en/ of verdriet)

Zeer bedankt voor uw reactie en mee wilt denken, dat is zeer fijn :)
2 Korinthe 12:9

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Ver weg van God in het dagelijks leven

Berichtdoor Johan100 » 20 sep 2018 10:49

Predew schreef:Ik ben het er helemaal mee eens dat we door de Zoon Jezus Christus tot God de Vader kunnen komen! Dat is iets wat ons een christen maakt (een kind van God) ons onderscheid met de rest van de wereld. Ik zeg daar Amen op!!!

Mooi! Dat is in ieder geval de basis. Waar het om draait.

Predew schreef:En wanneer mijn geweten een rol gaat spelen, dan denk ik dat het komt door de Heilige Geest. (Het houdt me scherp).

Geweten daar zit het woordje wet in. Het is een soort waakhond.
Iedereen heeft een geweten, gelovig of ongelovig.
Bij een gelovige gaat het meer om het hart. Zijn wet is dan in het binnenste van je hart geschreven.
Vanuit je hart heb je een band met God en weet je wat God wil.
Dat gaat dus dieper dan slechts je geweten, want heel je hart is erbij betrokken.
En je geweten heeft rust als je verzoend bent met God en klaagt je niet meer aan.

Predew schreef:Maar is het raar om een verlangen te hebben in iets van Hem te "voelen" of te ervaren met "verstand" wanneer mijn hart vol van Hem is? Of is mijn hart dan juist niet vol van Hem?
Ik vraag niet om geld of allerlei andere praktische dingen en als dat gebeurt dan pas is mijn geloof "bekrachtigd". Ik vraag om iets "intiems", wat mijn eigen geloofsleven bekrachtigd, ondanks het besef wat Jezus Christus voor ons gedaan heeft en nog steeds doet!
Is dat verkeerd? (Zo komt het namelijk wel op mij over, maar dat kan ik natuurlijk ook verkeerd interpreteren :oops: :) )

Nee, dat is niet raar. Het gaat niet buiten je gevoel en verstand om. Maar gevoel is niet altijd aanwezig. De basis is door het geloof. En ons verstand moet verlicht worden door de Heilige Geest. En als je hart vol is van God komt er ook gevoel bij.



Ik weet uit verstand dat Hij me ziet net als ieder van ons.
Wanneer ik de bijbel zonder "verstand" lees, lees ik de bijbel en niks komt binnen ik weet zelfs niet eens wat ik gelezen heb (God zij dank, heb ik dat niet meer). Als ik de Bijbel met verstand lees, lees ik wat er staat en kan ik onthouden wat ik gelezen heb, maar wanneer ik de bijbel met mijn hart lees dan vloeien er tranen over mijn wangen. (Van vreugde en/ of verdriet)

Zeer bedankt voor uw reactie en mee wilt denken, dat is zeer fijn :)

Kijk, we lezen allemaal de Bijbel en gebruiken ons verstand. We interpreteren.
Maar het gaat erom dat de Heilige Geest je verstand verlicht.
Daarom typte ik in mijn vorige reactie dat je m.i. dingen om moet draaien.

Bij ’t openslaan van ’t Boek der Boeken,
Gedenk, o christen, dag aan dag,
Dat wie dat Woord wil onderzoeken,
Geen eigen licht vertrouwen mag.
Geen mensenwijsheid zou hier baten,
Geen vlijtige arbeid hier volstaan;
Alle eigenwijsheid dient verlaten;
Een ander oog moet opengaan.
Vóórdat ge u dan begeeft tot lezen,
Val, christen, val uw God te voet!
Vraag om de Geest. (zelf tussengevoegd)
En dat een heilig, heilzaam vrezen
Zich meester maak’ van uw gemoed!
Vraag, eer gij verder gaat, een zegen;
Vraag ogen, oren en een hart!
En – Jezus Zelf (met Zijne Geest-zelf tussengevoegd) kome u tegen
In dit Zijn Woord, bij vreugd en smart.

Isaak Da Costa (1798-1860)
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Predew
Verkenner
Verkenner
Berichten: 27
Lid geworden op: 29 aug 2018 18:35

Re: Ver weg van God in het dagelijks leven

Berichtdoor Predew » 20 sep 2018 15:28

Hoi hoi Johan100 :D ,

Ik denk wel dat ik je kan volgen en om dingen om te draaien heeft mij ook aan het denken gezet! Bedankt hiervoor!!! :)

Al wil ik wel even benadrukken dat wanneer mijn geweten een rol speelt, mijn gedachte (per direct) uitgaat naar God. Een ongelovige zou andere manieren vinden om zij eigen geweten te sussen. Dat maakt wel het verschil tussen een christen en een ongelovige (lijkt mij).
Ik ben niet perfect dat laat mijn geweten mij regelmatig zien/ voelen. De enige manier om mijn geweten te laten sussen is het aan God te brengen. Is dit dan niet de Heilige Geest die me aanspoort om vergeving te vragen, zodat ik door de Heere Jezus Christus rein tegenover God kan zijn?

Maar ik ben het met je eens wanneer je schrijft:

"Bij een gelovige gaat het meer om het hart. Zijn wet is dan in het binnenste van je hart geschreven.
Vanuit je hart heb je een band met God en weet je wat God wil.
Dat gaat dus dieper dan slechts je geweten, want heel je hart is erbij betrokken.
En je geweten heeft rust als je verzoend bent met God en klaagt je niet meer aan."
2 Korinthe 12:9


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten