krid schreef:Inderdaad. Ongelovigen zijn niet rechtvaardig. Wedergeborenen zijn 100% rechtvaardig. Je kunt niet een beetje rechtvaardig zijn. Wanneer een wedergeboren mens denkt bescheiden te zijn door te verkondigen dat hij of zij niet volkomen rechtvaardig is, doet die persoon God in feite tekort. Het werk van Christus was volkomen, perfect in alle opzichten zodat wij (de wedergeborenen) kunnen zeggen dat we de gerechtigheid Gods in Christus zijn. Daarom belijd ik dat ik 100% rechtvaardig ben, waarbij alle eer uitsluitend Jezus Christus toekomt!
Iemand die deze rechtvaardigheid ontkent is of vals bescheiden, of verkeerd onderwezen of niet wedergeboren.
Ik denk inderdaad dat mensen die niet rechtvaardig menen te zijn één van die drie dingen zijn. Wel moet je rechtvaardigheid in Christus je niet leiden tot jezelf boven de 'onrechtvaardigen' verheffen. Ik zeg niet dát jij dat doet, maar geheel ongenuanceerd verklaren dat jij rechtvaardig bent zonder toelichting...
Wat wil je daarmee bereiken?
Als je doel is een gespreksopener te hebben die de aandacht trekt, kijk dan of deze methode past bij je doel. Het is een gespreksopener waar je de aandacht krijgt, maar afhankelijk van de toon en het gezelschap kan die aandacht vooral negatief zijn. Als je doel is om mensen tot Jezus te trekken moet je meer toelichten van die gespreksopener. Het is een waarheid binnen een context. Mensen hebben die context nodig om er wat mee te kunnen.
Het prikkelt natuurlijk als opener, want het voelt als een arrogante uitspraak en een makkelijk te tackelen leugen. De praktijk laat zien dat geen enkel mens dat op aarde leeft, dus ook jij niet, zich volkomen rechtvaardig gedraagt. De uitleg van de context kan mensen pas werkelijk trekken tot Jezus. Als je mensen niet uitlegt in welke context je bedoelt dat je rechtvaardig bent, zullen veel mensen het gevoel krijgen dat je jezelf boven hen verheft. En dat lijkt me tegenspreken wat Jezus' bedoeling met onze rechtvaardiging is. Naar mijn mening kun je je rechtvaardiging alleen vanuit de bedoeling van Jezus ermee vertellen aan mensen als je de context van je eigen verlorenheid door de zonde waardoor de rechtvaardiging nodig is erbij vertelt.
Het is goed voor jezelf om te weten dat je rechtvaardig verklaard bent en van daaruit te handelen in liefde.
Ik denk dus ook dat het blijven benoemen van hetgeen waarvan je gerechtvaardigd bent geen valse bescheidenheid hoeft te zijn. Net zoals jouw noemen van je rechtvaardigheid geen arrogantie hoeft te zijn (je ziet wel dat het zo over kan komen aan Yoshi's reactie). Het klinkt soms wel zo, allebei. Ik ga er echter niet vanuit dat het echt arrogantie is bij jou, maar slechts een nalaten van het benoemen van de andere helft die samen met het deel wat jij noemt het geheel maakt. Het zijn twee kanten van een medaille, die beiden benoemd horen te worden om de materie recht aan te doen. Anders verval je in uitersten de wegleiden van de waarheid, allebei de kanten op.