Ben jij rechtvaardig?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Ben jij rechtvaardig?

Berichtdoor hans0166 » 05 sep 2018 17:21

krid schreef:We zijn hier in een forum, toch?

Als iemand het daar niet mee eens is, moet hij of zij dat zelf weten.


mij ontgaat even de noodzaak van het posten als dit jou mening is. Dat is niet de bedoeling van een forum. Je kunt beter een blog nemen als de anderen je niet interesseren.

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Ben jij rechtvaardig?

Berichtdoor krid » 05 sep 2018 17:27

hans0166 schreef:mij ontgaat even de noodzaak van het posten als dit jou mening is. Dat is niet de bedoeling van een forum. Je kunt beter een blog nemen als de anderen je niet interesseren.


Ik kan je geruststellen. Ik interesseer me wel degelijk voor anderen.
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Yoshi

Re: Ben jij rechtvaardig?

Berichtdoor Yoshi » 05 sep 2018 17:28

krid schreef:Je begrijpt het niet, Yoshi.

Die mogelijkheid wil ik best openhouden. WIl jij de mogelijkheid ook openhouden dat jij het niet snapt?
Ben je het met me eens dat we tot de slotsom kunnen komen dat de mens door het geloof gerechtvaardigd wordt zonder werken van de wet? Ofwel, het gedrag doet niet ter zake!? Mee eens? Dat leert de Bijbel ons immers! Als je het niet met me eens bent, ben je het dus feitelijk niet met de Bijbel eens. Dat mag, maar, dan ben je geen Christen.

Ik denk dat het een stuk genuanceerder is. Een geloof zonder werken is immers een dood geloof.
Verder matig je je nogal wat oordelen aan. Ik zie daarin de Heilige Geest niet doorschemeren.
Je mag mij op mijn gedrag aanspreken, prima. Je mag het onrechtvaardig noemen, ook prima. Het verandert niks aan het FEIT dat ik 100% rechtvaardig ben.

Dit gedrag is voor mij slechts een teken dat je niet 100% rechtvaardig bent. Je overtuigd mij meer met daden dan met woorden. Theorie is leuk, maar als je er in de parktijk niets van bakt dan heb je er helemaal niets aan. Jezelf niet en je christelijke geloofsgemeenschap niet.
Als jij een wedergeboren Christen bent (ben je dat, Yoshi?), dus Jezus als Verlosser en God aangenomen hebt, dan ben je eveneens 100% rechtvaardig. Geen werk van jou kan dat veranderen!

Ik hang geen evangelicale visie aan maar de katholieke. Binnen het katholicisme is het vrij simpel te beredeneren. Ben je gedoopt dan ben je wedergeboren. Dat is een fysieke handeling die gewoon geregistreerd wordt. En nee, dat hoeft niet te zeggen dat je gerechtvaardigd bent, dat je zonder zonde bent of dat je een goed christen bent.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Ben jij rechtvaardig?

Berichtdoor coby6 » 05 sep 2018 17:31

Cathy schreef:Ik ben 100% rechtvaardig
Ik ben voor 100% gerechtvaardigd.

zoek de verschillen.
Voor mij spreekt uit de tweede zin meer de afhankelijkheid aan Christus in tegenstelling tot de eerste zin. In de tweede zin verwijs je naar iets buiten jezelf waardoor je gerechtvaardigd bent. Dat lijkt mij van cruciaal belang als gelovige.
Bij de eerste zin kan het eenvoudig uit jezelf komen dat je zo denkt. Dan heb je een psycholoog nodig.

Er was ooit een man op een Amerikaans forum die zei dat hij rechtvaardig was en heilig en zonder zonde. Wat uit God geboren is zondigt niet. Sinds z'n bekering 35 jaar terug had ie nooit meer gezondigd. Wij daarentegen waren van de duivel als we een zonde deden. Grappige man. Niemand mocht 'm. :lol:

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Ben jij rechtvaardig?

Berichtdoor krid » 05 sep 2018 17:43

Yoshi schreef:Dit gedrag is voor mij slechts een teken dat je niet 100% rechtvaardig bent. Je overtuigd mij meer met daden dan met woorden. Theorie is leuk, maar als je er in de parktijk niets van bakt dan heb je er helemaal niets aan. Jezelf niet en je christelijke geloofsgemeenschap niet.


Ik hoef jou niet te overtuigen. Ik verkondig slechts wat de Bijbel ons leert: gerechtigheid is een GESCHENK, we ontvangen het helemaal gratis, en daarom is iemand die Jezus als God en Verlosser aanvaardt 100% rechtvaardig. Er is niks meer in mij dat nog geoordeeld gaat worden! Mijn daden doen helemaal niet ter zake. Stel dat je het wel van daden zou moeten hebben, Yoshi, dan moet je het toch met me eens zijn dat we toch nog iets kunnen verdienen, aangaande gerechtigheid? Waarom is Jezus gestorven, en waarom is Hij opgestaan uit de dood? Voor ons, toch? Om ons rechtvaardig te maken. Onze zonden zijn op Christus overgebracht. Het gevolg is dat Gods oordeel, Gods toorn over Jezus kwam! Jezus werd zonde voor ons, zodat wij 100% rechtvaardig zijn. Het enige dat wij "moeten" doen is dit aanvaarden en geloven, niks meer, niks minder. Tja, een geloof zonder werken is een dood geloof. Welke werken? Zorgen voor de armen? Goed doen? Leg maar eens uit wat een humanist onderscheidt van een Christen!? De meeste morele atheisten gaan helaas naar de hel, omdat ze Jezus afwijzen!

Ik hang geen evangelicale visie aan maar de katholieke. Binnen het katholicisme is het vrij simpel te beredeneren. Ben je gedoopt dan ben je wedergeboren. Dat is een fysieke handeling die gewoon geregistreerd wordt. En nee, dat hoeft niet te zeggen dat je gerechtvaardigd bent, dat je zonder zonde bent of dat je een goed christen bent.


De doop maakt je niet wedergeboren, noch rechtvaardig. De keuze voor Christus maakt je wedergeboren, dus rechtvaardig! Ik begrijp nu dat jij niet kunt belijden dat je rechtvaardig bent.
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Ben jij rechtvaardig?

Berichtdoor krid » 05 sep 2018 18:02

Anders geformuleerd:

Ik weet 100% zeker dat ik naar de hemel ga. Het is geen arrogantie, het is een bevestiging van het perfecte werk van Jezus Christus. Ik heb dus geen enkele twijfel. Er is ook geen vagevuur, er zijn ook geen andere "eisen" of regels, dan Jezus Christus als Verlosser en God te accepteren! En, daarom ben ik 100% rechtvaardig. Vervloekten zullen het Koninkrijk niet binnengaan. Ik ben 100% rechtvaardig, ik ga met zekerheid naar de hemel, niet door mijn werken, niet door of dankzij mijn daden, maar uitsluitend uit genade, het perfecte werk van Jezus Christus!
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Yoshi

Re: Ben jij rechtvaardig?

Berichtdoor Yoshi » 05 sep 2018 18:07

krid schreef:Ik hoef jou niet te overtuigen. Ik verkondig slechts wat de Bijbel ons leert: gerechtigheid is een GESCHENK, we ontvangen het helemaal gratis, en daarom is iemand die Jezus als God en Verlosser aanvaardt 100% rechtvaardig. Er is niks meer in mij dat nog geoordeeld gaat worden! Mijn daden doen helemaal niet ter zake. Stel dat je het wel van daden zou moeten hebben, Yoshi, dan moet je het toch met me eens zijn dat we toch nog iets kunnen verdienen, aangaande gerechtigheid? Waarom is Jezus gestorven, en waarom is Hij opgestaan uit de dood? Voor ons, toch? Om ons rechtvaardig te maken. Onze zonden zijn op Christus overgebracht. Het gevolg is dat Gods oordeel, Gods toorn over Jezus kwam! Jezus werd zonde voor ons, zodat wij 100% rechtvaardig zijn. Het enige dat wij "moeten" doen is dit aanvaarden en geloven, niks meer, niks minder. Tja, een geloof zonder werken is een dood geloof. Welke werken? Zorgen voor de armen? Goed doen? Leg maar eens uit wat een humanist onderscheidt van een Christen!? De meeste morele atheisten gaan helaas naar de hel, omdat ze Jezus afwijzen!

Je hoeft mij idd niet te overtuigen, toch schijn je het erg moeilijk te hebben met een weerwoord. Ik denk eigenlijk ook niet dat je daartoe de capaciteiten hebt. Maar dat maakt ook niet uit, elk mens is gezegend met andere kwaliteiten.

Ik heb je een handreiking gedaan door aan te geven dat er een mogelijkheid is dat ik het idd niet begrijp. Jij wenst de mogelijkheid niet open te houden dat jij degene bent die het niet helemaal begrijpt. Hoogmoed komt voor de val. Jezus is voor ons gestorven en heeft de weg naar de hemel vrij gemaakt. Op de manier zoals jij in het geloof staat denk ik niet dat je die uitgestoken hand aanneemt. Je slaat hem uit pure arrogantie af zo lijkt het omdat je het zelf wel kan. Ik val dagelijks en pak daarbij de uitgestoken hand van Jezus vaak beet om weer overeind te komen.

Wat christenen van humanisten onderscheid is het geloof in Jezus Christus als God de Zoon. Maar dat weet jijzelf ook wel. En ook hier denk je jezelf te moeten verhogen door humanisten en atheïsten naar de grond te drukken. Spijtig dat je zo in het leven staat.
De doop maakt je niet wedergeboren, noch rechtvaardig. De keuze voor Christus maakt je wedergeboren, dus rechtvaardig! Ik begrijp nu dat jij niet kunt belijden dat je rechtvaardig bent.

Je begrijpt het nu pas dat ik katholiek ben en dus anders geloof dan jij. Bijzonder.

Jij vind mij niet wedergeboren en ik vermoed met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat jij uit je nek zit te kletsen met je 100% rechtvaardig zijn. Je lijkt wel een cabaretier die een stukje opvoert om het christendom in de zeik te zetten.

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Ben jij rechtvaardig?

Berichtdoor krid » 05 sep 2018 18:37

Yoshi schreef:Ik heb je een handreiking gedaan door aan te geven dat er een mogelijkheid is dat ik het idd niet begrijp. Jij wenst de mogelijkheid niet open te houden dat jij degene bent die het niet helemaal begrijpt. Hoogmoed komt voor de val. Jezus is voor ons gestorven en heeft de weg naar de hemel vrij gemaakt. Op de manier zoals jij in het geloof staat denk ik niet dat je die uitgestoken hand aanneemt. Je slaat hem uit pure arrogantie af zo lijkt het omdat je het zelf wel kan. Ik val dagelijks en pak daarbij de uitgestoken hand van Jezus vaak beet om weer overeind te komen.


Dan begrijp je het nog steeds niet, hoewel je toch de kern juist beschrijft: Jezus is voor ons gestorven, en heeft de weg naar de hemel vrijgemaakt. Je kunt dat zo stellen, en, waarschijnlijk zijn we dit ook wel met elkaar eens. Echter, rechtvaardig zijn is niet een dagelijks gebeuren. Gered zijn is een zekerheid, en in feite is dat hetzelfde als rechtvaardig zijn. Omdat Jezus betaald heeft, hoeven wij niet nogmaals te betalen. We ontvangen dus - UIT GENADE - de GRATIS gift gerechtigheid, met als gevolg dat we rechtvaardig zijn. Het gevolg is ook dat we er 100% op kunnen vertrouwen dat we naar de hemel gaan! Immers, God is Liefde, maar, God is OOK rechtvaardig, en straft ons dus niet nogmaals. Als Christen kan je struikelen, en zeker pak ik dan ook de hand van Jezus, om weer overeind te komen. We (gelovigen) horen het evangelie te verkondigen, zieken te genezen, demonen uit te drijven. Toch gebeurt het te weinig. Er zijn gelukkig kringen waar het heel gewoon is, maar ook dan mogen we Jezus' Hand in dankbaarheid grijpen, wanneer iets niet gaat zoals het zou moeten, of wanneer we inderdaad struikelen. Echter, en daar maak je echt een denkfout: struikelen zegt NIKS over het feit of iemand wel of niet rechtvaardig is. De tegenstander, satan, probeert jou ervan te overtuigen dat je niet rechtvaardig bent, als je struikelt.

Voor de duidelijkheid: ik ben geen beter mens dan jij, en andersom ook niet. Toch (ik kan niet in je hart kijken) vermoed ik dat je Jezus als Verlosser aanvaard hebt. Je noemt jezelf katholiek, dat betekent dat je eveneens erkent dat Jezus God is, dat Hij onze Verlosser is. En, dat betekent dat je geen moment hoeft te twijfelen over jouw rechtvaardigheid! Ook als je struikelt, ben je rechtvaardig!

Goede werken? Ze zijn een GEVOLG, maar geen voorwaarde!

Yoshi schreef:Wat christenen van humanisten onderscheid is het geloof in Jezus Christus als God de Zoon. Maar dat weet jijzelf ook wel. En ook hier denk je jezelf te moeten verhogen door humanisten en atheïsten naar de grond te drukken. Spijtig dat je zo in het leven staat.


Nee, ik druk niemand naar de grond. De Bijbel spreekt over vervloekten en rechtvaardigen. Atheisten zijn vervloekten, tot ze Jezus aannemen als Verlosser. Dan zijn het geen atheisten meer. Ik had ook moslims of boeddhisten kunnen noemen. Er is slechts EEN Weg: Jezus Christus. ALLE ANDERE wegen zijn wegen die naar de hel voeren. Atheisten die uitblinken in goede werken komen helaas bedrogen uit, en dat is een trieste zaak. Ik heb dierbare familieleden en vrienden, die ik in geen geval de grond in druk, die helaas op weg zijn naar de hel, omdat ze Jezus afwijzen. Het is pijnlijk, maar, helaas een feit.

Yoshi schreef:Jij vind mij niet wedergeboren en ik vermoed met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat jij uit je nek zit te kletsen met je 100% rechtvaardig zijn. Je lijkt wel een cabaretier die een stukje opvoert om het christendom in de zeik te zetten.


Ik weet niet wat ik vind. Het is heel goed mogelijk dat je wedergeboren bent! En, nogmaals, je doet jezelf enorm tekort door te denken dat er nog werken NODIG zijn om rechtvaardig te zijn of te worden! Ik beweer wel dat de doop niks over de wedergeboorte te zeggen heeft. Je kunt denken dat de doop hetzelfde is als de wedergeboorte. Je kunt zelfs denken dat je bij een vormsel of iets dergelijks de Heilige Geest ontvangt, maar nee, zo werkt het niet. Wedergeboorte betekent in feite kiezen voor Jezus, niks meer, niks minder. De doop met de Heilige Geest is een heel ander verhaal. Misschien kunnen we het daar eens over hebben?
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4547
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Ben jij rechtvaardig?

Berichtdoor naamloos » 05 sep 2018 18:38

krid schreef:Ik verkondig slechts wat de Bijbel ons leert:
Jij verkondigt slechts jouw interpretatie van een klein stukje van de Bijbel.
krid schreef:Het enige dat wij "moeten" doen is dit aanvaarden en geloven, niks meer, niks minder. Tja, een geloof zonder werken is een dood geloof. Welke werken? Zorgen voor de armen? Goed doen? Leg maar eens uit wat een humanist onderscheidt van een Christen!? De meeste morele atheisten gaan helaas naar de hel, omdat ze Jezus afwijzen!
De Bijbel leert dat we door het geloof gerechtvaardigd worden.
Maar de Bijbel leert evengoed dat dat geloof een levend geloof moet zijn dat zich uit in daden.
Dus je moet zeker wel wat meer doen dan alleen geloven, ga daar de Bijbel maar eens op na lezen.
Dit bijvoorbeeld: Elke boom die geen goede vruchten draagt, wordt omgehakt en in het vuur geworpen. Zo kunnen jullie hen dus aan hun vruchten herkennen.
Niet iedereen die “Heer, ​Heer” tegen mij zegt, zal het ​koninkrijk van de hemel​ binnengaan, alleen wie handelt naar de wil van mijn hemelse Vader.
Wie deze woorden van mij hoort en ernaar handelt, kan vergeleken worden met een verstandig man, die zijn huis bouwde op een rots....

O, en Romeinen 2 al gelezen?
Het zou zomaar kunnen zijn dat een humanist Gods koninkrijk binnengaat terwijl zij die een dood geloof hebben buiten gesloten worden.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Ben jij rechtvaardig?

Berichtdoor krid » 05 sep 2018 18:45

naamloos schreef:Het zou zomaar kunnen zijn dat een humanist Gods koninkrijk binnengaat.


Iemand die Jezus niet aanvaardt, gaat Gods Koninkrijk NIET binnen!
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Yoshi

Re: Ben jij rechtvaardig?

Berichtdoor Yoshi » 05 sep 2018 18:50

naamloos schreef:Jij verkondigt slechts jouw interpretatie van een klein stukje van de Bijbel.De Bijbel leert dat we door het geloof gerechtvaardigd worden.

Goed verwoord.
Helaas hebben we hier vandoen met slechts de zoveelste extremist. Eigenlijk compleet oninteressant qua geestelijke verdieping, maar voor de activiteit op een forum wel grappig.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4547
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Ben jij rechtvaardig?

Berichtdoor naamloos » 05 sep 2018 19:04

krid schreef:Iemand die Jezus niet aanvaardt, gaat Gods Koninkrijk NIET binnen!
Daar ga jij niet over.
Romeinen 2 al gelezen?

Ik zal je een beetje helpen: God beloont ieder mens naar zijn daden. Aan wie het goede doet en daarin volhardt, aan wie glorie, eer en onsterfelijkheid zoekt, schenkt hij het eeuwige leven.
Wanneer namelijk heidenen, die de wet niet hebben, de wet van nature naleven, dan zijn ze zichzelf tot wet, ook al hebben ze hem niet. Ze bewijzen door hun daden dat wat de wet eist in hun ​hart​ geschreven staat; en hun geweten bevestigt dit, omdat ze zichzelf met hun gedachten beschuldigen of vrijpleiten.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Ben jij rechtvaardig?

Berichtdoor Teus » 05 sep 2018 19:07

Het valt niet mee voor je Krid.
Je ben ook niet bereidt om eens na te denken over wat de anderen zeggen om het te kunnen snappen. Je valt steeds in herhaling en je beroep je alleen op de Bijbel en je leest Hem zoals je het zelf wil.

Ik heb even voor alle duidelijkheid opgezocht wat rechtvaardig exact betekent.
Rechtvaardig betekent:
1) Behoorlijk 2) Betrouwbaar 3) Billijk 4) Braaf 5) Eerlijk 6) Fair 7) Gerechtig 8 ) Gewettigd 9) Handelbaar 10) Mak 11) Onpartijdig 12) Rechtgeaard 13) Rechtmatig 14) Rechtschapen 15) Redelijk 16) Redelijk denkend 17) Wetmatig 18) Wettig 

Elk kind van God gaat wel eens aan mank, dus zo rechtvaardig zijn we van ons zelf niet.
Ik zal je het volgende vertellen:
Zelfs als je bewust blijft zondigen, zodanig dat je er geen last meer van hebt, ben je aan alle 18 hierboven genoemde punten schuldig voor God.

krid schreef:Een kind van God is inderdaad gerechtvaardigd. Dat betekent dat we dus rechtvaardig zijn.

Nee, dat betekent het niet. Gerechtvaardigd zijn in Christus is iets ander dan rechtvaardig zijn.

krid schreef:Iemand die niet rechtvaardig is, ontvangt straf, zo simpel is het.
Stel je moet een boete betalen, die je niet kunt betalen, dan ontvang je een straf, bijvoorbeeld een gevangenisstraf. Wanneer iemand de boete betaalt, ben je vrij. Wanneer iemand alle boetes betaalt, gedurende je hele leven, dan ben je vrij. Gods gerechtigheid zijn betekent niet dat we geen fouten meer maken.

Dus dan ben je niet rechtvaardig, toch?
Is het dan zo simpel dat wanneer jij aangehouden wordt als verdachte, dat jij tegen de politie zegt “ho ho ik heb niets misdaan want ik ben een kind van God?”
Het vrij zijn wat je hier bedoelt betekend vrij los te kunnen lopen maar dan ben je niet vrij van schuld. Mensen kunnen die schuld niet op zich nemen, dus, een verkeerd voorbeeld Krid.

krid schreef:Gerechtigheid is een geschenk. De eigenschap van een geschenk is dat we er NIKS voor hoeven te doen, behalve aannemen. Iemand kan het geschenk afwijzen. Wanneer we dus rechtvaardig ZIJN, omdat we het geschenk aangenomen hebben, dan ZIJN we rechtvaardig, ONGEACHT onze daden!

Nee,we zijn gerechtvaardigd, ondanks onze fouten.

krid schreef:De Bijbel leert ons dat we een nieuwe schepping zijn. Deze nieuwe schepping zondigt niet meer!

Fout Krid, De nieuwe schepping, de schepping in Jezus Christus wordt de zonden niet meer toegerekend? Volgens jou stelling ben je dan voor de 2e keer geschapen
Een kind van God is wedergeboren, opnieuw geboren in Jezus Christus maar jij ben voor de 2e keer op de wereld gezet.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4547
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Ben jij rechtvaardig?

Berichtdoor naamloos » 05 sep 2018 19:14

krid schreef:gerechtigheid is een GESCHENK
Over Zacharias en Elisabet: Zij waren beiden ​rechtvaardig​ voor God en wandelden onberispelijk volgens alle geboden en verordeningen van de Heere.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Ben jij rechtvaardig?

Berichtdoor coby6 » 05 sep 2018 22:06

Gerechtvaardigd is rechtvaardig gemaakt.
Teus schreef:
Nee, dat betekent het niet. Gerechtvaardigd zijn in Christus is iets ander dan rechtvaardig zijn.

Engelse vertaling zegt: be made righteous

http://ubdavid.org/advanced/great-salva ... ion10.html


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten