Yoshi schreef:Ik heb je een handreiking gedaan door aan te geven dat er een mogelijkheid is dat ik het idd niet begrijp. Jij wenst de mogelijkheid niet open te houden dat jij degene bent die het niet helemaal begrijpt. Hoogmoed komt voor de val. Jezus is voor ons gestorven en heeft de weg naar de hemel vrij gemaakt. Op de manier zoals jij in het geloof staat denk ik niet dat je die uitgestoken hand aanneemt. Je slaat hem uit pure arrogantie af zo lijkt het omdat je het zelf wel kan. Ik val dagelijks en pak daarbij de uitgestoken hand van Jezus vaak beet om weer overeind te komen.
Dan begrijp je het nog steeds niet, hoewel je toch de kern juist beschrijft: Jezus is voor ons gestorven, en heeft de weg naar de hemel vrijgemaakt. Je kunt dat zo stellen, en, waarschijnlijk zijn we dit ook wel met elkaar eens. Echter, rechtvaardig zijn is niet een dagelijks gebeuren. Gered zijn is een zekerheid, en in feite is dat hetzelfde als rechtvaardig zijn. Omdat Jezus betaald heeft, hoeven wij niet nogmaals te betalen. We ontvangen dus - UIT GENADE - de GRATIS gift gerechtigheid, met als gevolg dat we rechtvaardig zijn. Het gevolg is ook dat we er 100% op kunnen vertrouwen dat we naar de hemel gaan! Immers, God is Liefde, maar, God is OOK rechtvaardig, en straft ons dus niet nogmaals. Als Christen kan je struikelen, en zeker pak ik dan ook de hand van Jezus, om weer overeind te komen. We (gelovigen) horen het evangelie te verkondigen, zieken te genezen, demonen uit te drijven. Toch gebeurt het te weinig. Er zijn gelukkig kringen waar het heel gewoon is, maar ook dan mogen we Jezus' Hand in dankbaarheid grijpen, wanneer iets niet gaat zoals het zou moeten, of wanneer we inderdaad struikelen. Echter, en daar maak je echt een denkfout: struikelen zegt NIKS over het feit of iemand wel of niet rechtvaardig is. De tegenstander, satan, probeert jou ervan te overtuigen dat je niet rechtvaardig bent, als je struikelt.
Voor de duidelijkheid: ik ben geen beter mens dan jij, en andersom ook niet. Toch (ik kan niet in je hart kijken) vermoed ik dat je Jezus als Verlosser aanvaard hebt. Je noemt jezelf katholiek, dat betekent dat je eveneens erkent dat Jezus God is, dat Hij onze Verlosser is. En, dat betekent dat je geen moment hoeft te twijfelen over jouw rechtvaardigheid! Ook als je struikelt, ben je rechtvaardig!
Goede werken? Ze zijn een GEVOLG, maar geen voorwaarde!
Yoshi schreef:Wat christenen van humanisten onderscheid is het geloof in Jezus Christus als God de Zoon. Maar dat weet jijzelf ook wel. En ook hier denk je jezelf te moeten verhogen door humanisten en atheïsten naar de grond te drukken. Spijtig dat je zo in het leven staat.
Nee, ik druk niemand naar de grond. De Bijbel spreekt over vervloekten en rechtvaardigen. Atheisten zijn vervloekten, tot ze Jezus aannemen als Verlosser. Dan zijn het geen atheisten meer. Ik had ook moslims of boeddhisten kunnen noemen. Er is slechts EEN Weg: Jezus Christus. ALLE ANDERE wegen zijn wegen die naar de hel voeren. Atheisten die uitblinken in goede werken komen helaas bedrogen uit, en dat is een trieste zaak. Ik heb dierbare familieleden en vrienden, die ik in geen geval de grond in druk, die helaas op weg zijn naar de hel, omdat ze Jezus afwijzen. Het is pijnlijk, maar, helaas een feit.
Yoshi schreef:Jij vind mij niet wedergeboren en ik vermoed met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat jij uit je nek zit te kletsen met je 100% rechtvaardig zijn. Je lijkt wel een cabaretier die een stukje opvoert om het christendom in de zeik te zetten.
Ik weet niet wat ik vind. Het is heel goed mogelijk dat je wedergeboren bent! En, nogmaals, je doet jezelf enorm tekort door te denken dat er nog werken NODIG zijn om rechtvaardig te zijn of te worden! Ik beweer wel dat de doop niks over de wedergeboorte te zeggen heeft. Je kunt denken dat de doop hetzelfde is als de wedergeboorte. Je kunt zelfs denken dat je bij een vormsel of iets dergelijks de Heilige Geest ontvangt, maar nee, zo werkt het niet. Wedergeboorte betekent in feite kiezen voor Jezus, niks meer, niks minder. De doop met de Heilige Geest is een heel ander verhaal. Misschien kunnen we het daar eens over hebben?